Polis 3 är det tredje försöket att göra ett spel som placerar dig i en mordutredares skor - en man har hittats dödad, och kvinnan han försökte råna är det enda vittnet. Mannen var inte Guds bästa barn precis, och hans kompisar som du nu måste förhöra för att försöka ta reda på vem mördaren var är osamarbetsvilliga, minst sagt. Till ditt förfogande har du dock fyra utmärkta poliser; tre spanare och en tekniker, och ett begränsat antal resurser. Att använda sig av poliser kostar resurser, men hittar du nya ledtrådar får du fler. Det hela blir således en kamp emot klockan, eftersom speltiden går vidare oavsett vad du gör för något, och polisernas resurskostnader dras per dag - du kan således inte lägga ner en hel dag på att förhöra en enda person, för då tar dina resurser snart slut och sedan är spelet över för din del. Du kan naturligtvis välja om du vill använda alla fyra poliserna varje dag - ett bra sätt att tänja på resurserna är att ge en eller flera av dem ledigt - men ju fler poliser du har, desto snabbare kan du få tag i folk att förhöra. Att förhöra någon är för övrigt det enda sättet att gripa personen i fråga, men en felaktig gripning (eller husrannsakan) leder till resursavdrag.

Själva spelet går egentligen bara ut på att du skall skicka ut dina poliser att hämta in någon person till förhör, kolla ett hus, besöka en bar för att leta efter ledtrådar, osv. Det hela görs via ett gränssnitt som påminner om The Sims (fast fulare) och en väldig massa pekande och klickande. När poliserna väl är på väg till sina respektive uppdrag är det bara att vänta - inga längre stunder, som tur är. Alla personer som tas in till förhör måste också förhöras av dig personligen, vilket sker i ett enkelt interface; du klickar på en fråga ur en lista, och en videosekvens med förhörsobjektets svar spelas upp. Det finns även en mätare på hur stressad personen är - går den upp hela vägen får du inte fråga mer, men det finns inget som hindrar dig från att hämta samma person igen och ställa de återstående frågorna. Detta tar dock tid, och det är som sagt viktigt att hålla koll på tiden.

Tiden, ja. Med all respekt för Vision Parks försök att införa ett tidspressmoment i sitt spel måste jag säga att systemet där tiden tickar förbi oavsett vad spelaren gör är ganska dåligt implementerat - bättre vore om varje "handling" (t ex att hämta in en person till förhör) tog ett visst antal minuter. Som det är nu kan ett förhör bestående av två frågor ta fyra timmar (speltid) om man väljer att se videosekvenserna två gånger, eller 30 minuter (speltid) om man skippar videon och bara läser texten. Spelet har även en funktion för att kolla tillbaka på gamla bevis och förhör, men tiden tickar även här på i bakgrunden, vilket gör att man måste stressa som tusan för att inte få slut på resurser, vilket blir extra jobbigt mot slutet av en undersökning. Det är dessutom lätt att köra fast - det finns inget enkelt sätt att se vilka personer man ännu inte förhört, vilka platser man ännu inte undersökt, osv - detta måste man hålla koll på själv, vilket blir jobbigt i längden.

Hur är det då med grafik och ljud? Polis-serien är ju inte direkt känd för att vara banbrytande inom den här sektorn, och Polis 3 är inget undantag. Filmerna är snygga och skådespelarna gör bra insatser (oftast) men gränssnittet som du ägnar mesta delen av din tid i kunde verkligen gjorts snyggare - det är troligtvis helt och hållet filmernas fel att det här spelet kräver en Pentium 2-processor. Musiken lyser ofta med sin frånvaro, annat än under menyerna, vilka ackompanjeras av den kortaste slinga jag hört i ett modernt spel. Inga extrapoäng för ljud och bild, med andra ord.

Sammanfattningsvis: Gillade du filmen Beck, kommer du troligtvis att gilla Polis 3. Spelet framkallar exakt samma frustration med rättssystemet som uppvisas i filmen, med enda skillnaden att det är du istället för Martin Beck (porträtterad av Peter Haber) som får uppleva den. Gillar du stress och pussel, köp Polis 3. I annat fall, låt bli. Du kommer inte att ångra dig i vilket fall.