Inlägg av Freakon

Inlägg som Freakon har skrivit i forumet

Fromsoftwares hemlighetsmakeri: 4 nya spel utannonserade! Släpps i år!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Skulle ju gå och ha så man skiftar mellan karaktärerna om man spelar ensam.

Ja något sådant har varit att föredra isåfall. För oss loners. 🤓

Skrivet av PeTTs0n:

Jag vet inte om jag såg något annat klipp än några i tråden men... det här ser ju i mina ögon skapligt värdelöst ut. En gif på spelets Steam-sida visar stolt upp när automatkarbinkulor skapar gnistor när de träffar en häst i huvudet. Styltiga animationer och en AI som... ja, jag vet inte vad. .

Kan se parallellen till Goat Simulator, det är säkert möjligt att det är så dåligt att det blir bra.

Har du glömt bort hur man har kul? 😀

Logiken du eftersöker delas knappt i något spel ("Att något hundratal soldater skulle stå still precis intill ett rasande hus när en stridsvagn kommer och brummar igenom det känns ju... sannolikt"). Sådant händer hela tiden i typ alla spel.

Jag tycker att det ser väldigt kul ut. Inte dåligt kul som Goat simulator men kul för att det faktiskt är kul att spela.

Håller tummarna.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, jag skulle också vilja kunna spela som Zelda, i alla fall som den Zelda som presenterades i BOTW och TOTK. Skulle till och med kunna tänka mig någon form av co-op där Link och Zelda har olika abilities som t.ex. behövs för att lösa pussel och sådant i templen.

Nej, inte co-op!!

Jag älskar att försvinna från verkligheten och det går inte om man är flera.

Om nu co-op endast innebär mänskligt samarbete.

Jag vill gärna ha ett spel i samma stil som Tunic!

Skrivet av theBoosing:

Fyfan, nu har man ett problem. Vill köra på datorn istället för PS5 där jag redan äger den där fina versionen med vykort och kartor och liknande.

Det betyder att jag måste köpa elden ring igen, innan man köper dlc. Hur hade ni gjort? Tvingat er själva att köra ps5 istället? Tilläggas skall att jag har en bra dator och en mycket bättre oled-skärm där, i vardagsrummet har jag en trött 70" philips vanlig led.

Eller ska man försöka sälja ps5 versionen? Den är fan mint alltså.

Om du har stålarna så köp och njut!

Hur planerar ni att spela expansionen?

Kör ni med en helt ny karaktär eller fortsätter ni med en befintlig?

Skrivet av Iggge:

Mycket tråkigt. Detta var för mig ett av 2023 års bästa spel. Jag gick in i spelet helt neutralt och fann självklart ett par buggar, men inget som påverkade spelbarheten, utan gav oss ett gott skratt istället som sedan åtgärdades efter första uppdateringen.

Men det jag finner oroande är hur folk hatar på en produkt man aldrig testat, eller i vissa fall väldigt sparsamt. Vi ser massvis med betyg från personer som spelar under 2h och ger spelet sämsta tänkbara betyg. Ser även en drös spelare som är arga för att det inte släpptes på PlayStation, och av den anledningen man väljer att rata spelet och studion.
För mig är det lite bisarrt faktiskt, men framförallt väldigt sorgligt.

Jag tror att det är naturligt. Om något hypas väldigt mycket men inte får en respons som motsvarar hypen så känns "detta något" sämre än vad det kanske faktiskt är.

Edit: välkommen till forumet! 😇

Skrivet av Keneay:

Jag tänker att det går åt båda håll, kan man bli mycket sämre så bör man rimligen även kunna lära sig av misstagen och bli bättre igen så det är synd att de anställda blir av med jobbet tycker jag. Har man däremot fått flera chanser men aldrig lyckas förstår jag ditt resonemang.

Jag tror att jag håller med dig. Problemet för studion blir ju att om den blev sämre för att människor lämnade. De som lämnade kan ta lärdom, men det gynnar ju inte studion då de ej är kvar?

Om studion lär sig att den presterar sämre utan dessa personer, hur ska den lösa det?

Jag är helt med dig om att det är synd att anställda blir av med jobbet.

Otroligt bra!!!

Alla feta titlar som släpps exklusivt till Xbox lider av dålig/tveksam prestanda?

Skrivet av Keneay:

Så du menar att deras nästa spel omöjligen kan vara bra? På samma sätt Redfall blev kasst efter Prey kan deras nästa bli världens hit.
Du motsäger dig själv här.

Nej, det är inte alls vad jag menar.

Vet inte hur jag kan vara tydligare.

Bra att studion lägger ner. Skapar man något så gruvligt dåligt som Redfall så bör man upphöra att existera.

Många här verkar tro att en studio per automatik har kompetens att bygga bra grejor baserat på något de tidigare har byggt. Så funkar det inte. Människor kommer och går vilka, oftast, är de som avgör kvalitén på produkten. Vilket vi ser tydligt här.

Mycket bra spel och recension. Bock o bug.

Skrivet av baxtex:

Nu är mina barn för små. Men jag tänker att vill de ha skins och skit får de önska sig det till jul/födelsedag eller spara veckopengen.

Jag tänker att det är så jag också hade gjort. Nu har jag dock inga barn så jag ska inte säga att det är enkelt på något sätt, men det funkade iaf på mig när jag var liten. Fick klippa gräs, tömma diskmaskin, städa, diska på krogen, osv, för att få pengar till det jag ville ha. Klart att man blev lite bortskämd ibland, men överlag var regeln: jobba för att få pengar/saker.

Efter noga övervägning så landar min röst på Fire Giant i Elden Ring. Har aldrig googlat så mycket hatiska saker som första gången jag mötte den bossen. Idag är det inga större problem, men attans vilken tröskel han var för mig.

Hoppas att det blir åtminstone helt okej. Kan inte vara lätt för Liam att axla manteln efter Cavill.

Kör med en mobil AC. Ett av mina bästa köp någonsin.

Fråga: Förklara storyn och bakgrundhistorien i Elden Ring

ChatGPT: "Elden Ring" är ett actionrollspel utvecklat av FromSoftware och publicerat av Bandai Namco Entertainment. Spelet släpptes 25 februari 2022 och är regisserat av Hidetaka Miyazaki, med författarsamarbete från George R.R. Martin, känd för "A Song of Ice and Fire"-serien. Här är en översikt av spelets historia och bakgrund:

Världen och Setting
"Elden Ring" utspelar sig i ett fantasirike kallat The Lands Between. Denna värld är formad och influerad av en mystisk kraft som kallas Elden Ring, en allsmäktig kraftkälla och det fundament som styr världen. När spelet börjar, har Elden Ring blivit splittrad, vilket har lett till kaos och upplösning av ordningen i riket.

Bakgrundshistorien
The Lands Between styrdes en gång av en gudomlig drottning vid namn Marika den Eviga, som tjänade som världens beskyddare med hjälp av Elden Ring. Hon skapade The Golden Order, en religiös och samhällelig ordning baserad på Elden Ring. Marika hade barn, så kallade halvgudar, som hjälpte till att härska över världen.

Elden Ring splittrades under ett händelseförlopp känt som The Shattering, vilket resulterade i att Marikas halvgudar började strida mot varandra för kontroll över de olika fragmenten av ringen, kända som Great Runes. Detta orsakade en lång period av krig och kaos i The Lands Between.

Spelarens Roll
Spelaren tar på sig rollen som en Tarnished, en utstött individ som förlorat Gyllene Orderns välsignelse och tvingats till exil. Tarnished är kallade tillbaka till The Lands Between av Grace, en mystisk kraft, för att återställa Elden Ring och bli Elden Lord, den högsta ledaren och beskyddaren av världen.

Centrala Karaktärer
Queen Marika den Eviga: Den gudomliga drottningen som en gång styrde över The Lands Between och är direkt kopplad till Elden Ring.
Halvgudarna: Marikas barn som nu kämpar om makten över de splittrade fragmenten av Elden Ring. Några av dessa inkluderar Godrick the Grafted, Rennala of the Full Moon och General Radahn.
The Two Fingers och The Three Fingers: Mystiska varelser som representerar olika filosofiska aspekter och vägledningar för The Tarnished.

Spelets Huvudmål
Spelaren måste resa genom The Lands Between, besegra halvgudarna och andra mäktiga fiender för att samla Great Runes. Med dessa fragment måste spelaren återställa Elden Ring och bestämma världens framtida öde, antingen genom att återupprätta ordningen eller genom att ta en ny väg baserad på spelarnas val och handlingar.

Spelets narrativa struktur är typisk för FromSoftware, där mycket av berättelsen är dold i miljön, föremålsbeskrivningar och kryptiska dialoger. Spelaren uppmuntras att utforska och dra egna slutsatser om världens historia och karaktärernas motiv.

Fråga: Flera bossar har skruvade horn, exempelvis Margit. Hur förklaras det?

ChatGPT: I "Elden Ring" är förekomsten av skruvade horn på vissa bossar, inklusive Margit the Fell Omen, en del av den rika och mystiska mytologin i The Lands Between. Här är en förklaring av deras betydelse och ursprung:

De Omen
Margit the Fell Omen och andra liknande karaktärer tillhör en grupp som kallas Omen. Omen är individer som är födda med fysiska mutationer som skruvade horn och andra djurliknande attribut. Dessa mutationer är inte bara ytliga utan har också en djupare, metafysisk betydelse i spelets lore.

Omen's Ursprunget och Stigmatisering
Omen anses vara förbannade eller olycksbådande och är ofta fruktade och avskydda av samhället i The Lands Between. De föds vanligtvis i aristokratiska eller kungliga blodslinjer, men på grund av deras utseende och den medföljande stigmatiseringen, behandlas de ofta som paria eller göms undan.

Användning av Horn och Andra Attribut
Horn och andra djurliknande attribut hos Omen tjänar som en visuell representation av deras avvikelse från det som anses vara "normalt" eller "gudomligt" i världen styrd av The Golden Order. Dessa fysiska egenskaper förstärker intrycket av deras förmodade förbannelse och den rädsla och diskriminering de utsätts för.

Margit och Hans Roll
Margit the Fell Omen är en av de första stora bossarna som spelaren möter. Hans skruvade horn och demoniska utseende understryker hans roll som en mäktig och farlig motståndare, samt hans förbindelse till den fördömda gruppen av Omen. Margit är faktiskt en förklädnad för Morgott the Omen King, en av de stora halvgudarna och en central figur i spelets handling.

Symboliken
I en bredare kontext representerar Omen, med sina horn och andra mutationer, teman om utanförskap, fördomar och den mörka sidan av gudomlig makt och ordning. Deras existens ifrågasätter The Golden Orders ideal och avslöjar hyckleriet i en värld som fördömer vissa individer samtidigt som den själva är fylld med korruption och krig.

Genom att integrera dessa teman och karaktärsdrag i spelets design, skapar FromSoftware en djupare och mer engagerande berättelse, där varje detalj, inklusive skruvade horn, bär en betydelse som sträcker sig bortom det ytliga.

Fråga: Hur skulle detta kunna utvecklas inför en uppföljare/expansion

ChatGPT: För en potentiell uppföljare eller expansion till "Elden Ring" kan de teman och element som involverar Omen och deras skruvade horn utvecklas och fördjupas på flera sätt. Här är några möjliga riktningar:

1. Utforska Omen's Ursprung och Historia
En uppföljare eller expansion kan dyka djupare in i Omen's ursprung och deras koppling till de gudomliga makterna i The Lands Between. Detta kan inkludera:

Nya Platser: Introduktion av nya områden eller riken som är särskilt knutna till Omen, där spelare kan upptäcka mer om deras historia och kultur.
Bakgrundsberättelser: Utforska bakgrundsberättelser för viktiga Omen-karaktärer, kanske genom flashbacks eller berättelser från NPC:er.

2. Flera Omen-Karaktärer och Bossar
Att introducera fler Omen-karaktärer som både allierade och fiender kan berika spelets värld och ge spelare nya utmaningar.

Unika Omen-Bossar: Skapa unika bossar med varierande förmågor och historier, som kan fördjupa förståelsen av Omen's roll i världen.
Allierade Omen: Omen som inte bara är fiender utan också potentiella allierade som kan hjälpa spelaren på deras resa.

3. Djupare Integration av Omen i Huvudberättelsen
Omen kan spela en större roll i huvudberättelsen och påverka den politiska och religiösa dynamiken i The Lands Between.

Intriger och Allianser: Utforska hur Omen navigerar i en värld som fruktar och hatar dem. Detta kan inkludera politiska intriger och hemliga allianser.
Moraliska Val: Ge spelaren möjlighet att fatta beslut som påverkar Omen's öde och deras plats i världen, med olika slut beroende på valen.

4. Nya Spelmekaniker och Förmågor
Introducera nya spelmekaniker och förmågor kopplade till Omen, vilket kan ge spelaren nya sätt att interagera med spelet.

Omen's Krafter: Möjlighet för spelaren att använda Omen-specifika krafter, kanske som en del av en ny karaktärsklass eller genom speciella föremål.
Transformationer: Temporära transformationer där spelaren kan anta Omen-liknande egenskaper och förmågor.

5. Fördjupad Lore och Miljöberättande
Fortsätt att bygga på den rika lore som redan finns i "Elden Ring" genom att inkludera mer miljöberättande och dolda hemligheter.

Föremålsbeskrivningar och Inscriptioner: Fler detaljer i föremålsbeskrivningar, inskriptioner och böcker som avslöjar mer om Omen och deras plats i mytologin.

Mysterier och Side Quests: Nya mysterier och sidouppdrag som kretsar kring Omen, deras historia och deras förhållande till andra varelser och fraktioner i världen.

6. Visuella och Tematiska Förändringar
Utveckla spelets visuella design och tematiska element för att reflektera en värld där Omen spelar en mer framträdande roll.

Unika Miljöer: Skapa visuellt distinkta miljöer som är formade av Omen's närvaro och deras påverkan på landskapet.
Tematiska Element: Använd symbolik och teman relaterade till Omen i konst och design, vilket kan skapa en djupare atmosfär och känsla av deras betydelse.

Genom att utveckla dessa aspekter kan en uppföljare eller expansion till "Elden Ring" inte bara fördjupa och utöka berättelsen om Omen, utan också erbjuda spelarna nya och spännande sätt att uppleva och interagera med världen i The Lands Between.