Silent Hill 2-remaken har nu sålt 2,5 miljoner exemplar

Robot
Silent Hill 2-remaken har nu sålt 2,5 miljoner exemplar

och serien har nått imponerande 10 miljoner.

#Konami, #Silent-Hill-2

Medlem

10 miljoner? Trodde faktiskt Silent Hill var mer populärt än så.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Silent Hill 2-remaken kommer även läggas ut i Playstation Plus-katalogen den 21:a oktober.

Nice! Känns som ett bra höstspel. Då ska jag hugga tag i det efter Silksong. (Om jag nånsin klarar den där satans dryga slutbossen vill säga 🙂)

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Verkligen otippat att det var så lite. Och inte dåligt att remaken av 2:an står för 25% av alla SH spel isåfall.

För övrigt har jag spelat igenom remaken och det var mitt första SH spel och betyget då? Klart godkänt enligt mig.

Medlem

Välförtjänt! 👍

Trevliga siffror, SH har ju ändå alltid varit klart mer nischat än exempelvis Resident Evil.

Men framgår det om de 2,5M enbart avser remaken, eller är även originalspelet inräknat där? Vansinnigt bra sales av remaken, annars! Konami måste vara nöjda. Team Blabber likaså, fin milstolpe för dem.

Also: sålda exemplar och skeppade sådana är inte samma sak. Kan vara bra att skilja på begreppen där.

It's not a lake, it's an ocean

En påminnelse om hur mycket mindre än Resident Evil som Silent Hill är. Men roligt att remaken säljer så pass bra, det förtjänar ännu mer. En nystart för serien. Silent Hill f, tja. Det är en annan historia.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Skrivet av Ruffles:

En påminnelse om hur mycket mindre än Resident Evil som Silent Hill är. Men roligt att remaken säljer så pass bra, det förtjänar ännu mer. En nystart för serien. Silent Hill f, tja. Det är en annan historia.

Så är det ju, samtidigt är RE något av en anomali inom horror-genren när det kommer till sales. Väldigt få, om några, andra IP:n säljer ju som RE gör i den nischen.

Skribent
Skrivet av Sillgam:

Skulle säga att spelet alltid legat rätt många steg efter, låt säga, Resident Evil. Spelen har alltid fått bra kritik och gillas oftast av de som spelar dem, men de är nog inte för alla då det är mer psykologisk skräck vilket kanske inte varit jättestort i just spelform.

Så för en serie som enligt mig varit lite nischad tycker jag 10 mille ändå är rätt bra.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nu blir scaryfoot extra lycklig. Hans lilla ögonsten säljer som smör som på Ica Maxi

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sebastian Lind:

Så är det ju, samtidigt är RE något av en anomali inom horror-genren när det kommer till sales. Väldigt få, om några, andra IP:n säljer ju som RE gör i den nischen.

Ja, det är väl inget annat som kommer i närheten. Alone in the Dark har aldrig blivit så stort, Alan Wake känns ganska nischat i jämförelse osv. Ett intressant fenomen, egentligen. Capcom har hittat en gyllene medelväg som glädjer både hardcorespelare och en bredare kundgrupp.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem
Skrivet av submariner:

Nu blir scaryfoot extra lycklig. Hans lilla ögonsten säljer som smör som på Ica Maxi

Ja, det här året blev ännu bättre nu.
Om det sålt så här mycket, så måste det ju vara bra!
Se bara på Scooter, de har sålt över 30 miljoner skivor.

Redaktör
Ponny

Trodde först det var tvåan som ensam nådde 10 miljoner. Men hela serien? Oj! Å andra sidan är det svårt att sälja skräck på samma vis som, säg, actionäventyr eller rollspel. Och som herr Lind var inne på är Silent Hill också nischad skräck. Med detta sagt framstår ju Silent Hill f som sålde en miljon i ett huj (och snabbare än Silent Hill 2) som en ännu större succé.

Jag är i alla fall glad över att Silent Hill är tillbaka. Minns den där korta tiden då man kunde njuta av "ett nytt Resident Evil där, ett nytt Silent Hill här". En fin tid. Är vi där igen, alltså?

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Trodde först det var tvåan som ensam nådde 10 miljoner. Men hela serien? Oj! Å andra sidan är det svårt att sälja skräck på samma vis som, säg, actionäventyr eller rollspel. Och som herr Lind var inne på är Silent Hill också nischad skräck. Med detta sagt framstår ju Silent Hill f som sålde en miljon i ett huj (och snabbare än Silent Hill 2) som en ännu större succé.

Jag är i alla fall glad över att Silent Hill är tillbaka. Minns den där korta tiden då man kunde njuta av "ett nytt Resident Evil där, ett nytt Silent Hill här". En fin tid. Är vi där igen, alltså?

Silent Hill 2 sålde över 1 miljon inom en månad 2001. Det känns som att det är mer imponerande då det släpptes i en tid då det var fult att spela. Nu spelar alla.

Jag tycker inte att det känns som det gjorde då. Resident Evil är inte längre Resident Evil. Jag gillar de nya spelen, men det känns inte som det gjorde då. Nu är det mer "ännu ett spel i mängden som ser ut som alla andra spel".
Men jag började spela i en annan tid, så jag ser det med andra ögon. Yngre spelare tycker nog att dagens Resident Evil och Silent Hill är de riktiga Resident Evil och Silent Hill.
Det är som med Star Wars, finns ett för varje generation. Vi hade Yoda, det gamla och förlegade, nya generationen har Baby Yoda, det nya och fräscha.

Medlem

Som fan av tidigare delare i SH serien ville man tro att det sålt mer faktiskt. Sätter lite perspektiv också i nyheten för ett tag sedan där Expedition 33 redan hade sålt 5 miljoner exemplar. 😅
Jag är iaf glad så länge teamen är nöjda med sitt spel och siffrorna. Ser gärna mer (bra) Silent Hill igen. Trots att jag ännu kan vara bitter över att vi gick miste om Silent Hills (P.T.) ifrån Kojima och del Toro. Men nu får jag ha ögonen på O.D. istället. ^^

signatur

Twitch: DrevlinsQuestLog
YouTube: DrevlinsQuestLog
Twitter: drevlinql

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det hoppas jag verkligen! Känns som skräck-spelen fått lite av en revival på sistone, eller är det bara jag som inbillar mig kanske. Men det händer så mycket på indie-fronten också när det gäller skräck -- goda (eller hemska) tider!

Skrivet av scaryfoot:

Silent Hill 2 sålde över 1 miljon inom en månad 2001. Det känns som att det är mer imponerande då det släpptes i en tid då det var fult att spela. Nu spelar alla.

Jag tycker inte att det känns som det gjorde då. Resident Evil är inte längre Resident Evil. Jag gillar de nya spelen, men det känns inte som det gjorde då. Nu är det mer "ännu ett spel i mängden som ser ut som alla andra spel".
Men jag började spela i en annan tid, så jag ser det med andra ögon. Yngre spelare tycker nog att dagens Resident Evil och Silent Hill är de riktiga Resident Evil och Silent Hill.
Det är som med Star Wars, finns ett för varje generation. Vi hade Yoda, det gamla och förlegade, nya generationen har Baby Yoda, det nya och fräscha.

Alla Silent Hill och Resident Evil är "riktiga", de är bara annorlunda. Det är ju inte så konstigt att ett nytt Resident Evil idag inte är exakt som 1998, jag menar, tiderna förändras och även folket som gör spelen också. Förväntningarna på ett PSX- och ett PS5-spel är ju inte direkt samma heller, för den delen.

Medlem

Alla Silent Hill och Resident Evil är "riktiga", de är bara annorlunda. Det är ju inte så konstigt att ett nytt Resident Evil idag inte är exakt som 1998, jag menar, tiderna förändras och även folket som gör spelen också. Förväntningarna på ett PSX- och ett PS5-spel är ju inte direkt samma heller, för den delen.

Spelar om Resident Evil 3 nu och det är kul. Kollade lite gameplay från remaken och jag gillar atmosfären i sjukhuset. Blir sugen att spela om det. Båda versionerna har sina styrkor och svagheter antar jag.
Kan erkänna att Silent Hill 2 remaken ser cool ut. Det som avskräckt mig är att fighterna ser tröttsamma och tjatiga ut.
Sant, när jag spelade Resident Evil för första gången 1998 så hade jag aldrig sett nåt liknande. Minns en som såg när jag spelade tvåan, "lite snyggt"
Vi tyckte dom var skitsnygga då.

Skrivet av scaryfoot:

Spelar om Resident Evil 3 nu och det är kul. Kollade lite gameplay från remaken och jag gillar atmosfären i sjukhuset. Blir sugen att spela om det. Båda versionerna har sina styrkor och svagheter antar jag.
Kan erkänna att Silent Hill 2 remaken ser cool ut. Det som avskräckt mig är att fighterna ser tröttsamma och tjatiga ut.
Sant, när jag spelade Resident Evil för första gången 1998 så hade jag aldrig sett nåt liknande. Minns en som såg när jag spelade tvåan, "lite snyggt"
Vi tyckte dom var skitsnygga då.

Haha, ja, de klassiska RE-spelen var ju rätt så snygga för sin tid, ändå. Jag tycker fortfarande PSX-grafik är väldigt charmig, men visst ser det ut som en säck potatis i jämförelse med moderna spel. Men utseendet är ju inte allt, som man säger.

Medlem

Haha, ja, de klassiska RE-spelen var ju rätt så snygga för sin tid, ändå. Jag tycker fortfarande PSX-grafik är väldigt charmig, men visst ser det ut som en säck potatis i jämförelse med moderna spel. Men utseendet är ju inte allt, som man säger.

Det slog mig igår när jag spelade. Jag vet redan hur spelet ser ut, och jag har inga problem med det. Men visst är det långt från hd som vi har nu. Det är grynigt och lågupplöst, svårstyrt många gånger. Men jag älskar de fasta kameravinklarna. Blir en speciell atmosfär. Musiken på sjukhuset är riktigt cool. Minns inte att den var så bra.

Samtidigt så gör remaken också många grejer bra. Det känns mer som att man själv är där, känslan är mer realistisk. Originalet är mer cartoon-aktigt.

Medlem
Skrivet av Mabec:

<Uppladdad bildlänk>

Va?

Redaktör
Ponny
Skrivet av scaryfoot:

Jag tycker ändå dagens Resident Evil känns väldigt mycket Resident Evil, om än utvecklat och förändrat. Men det är lite av grejen med skräck för egen del; behövs förändringar för att hålla liv i glöden. Resident Evil 7, till exempel, är ett lysande exempel. Stora förändringar som fick att känna mig sådär utsatt som man gjorde 1996.

Om man nu kan räkna Resident Evil 7 som dagens Resi-spel. Har ju några år på nacken... (Men vem har inte det!?)

signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar