Skribent
Skrivet av Workout51:

Jag tror det är just detta som blir en vattendelare i spelarbasen: de som gillar BC2 och de som har andra favoritspel i serien. BC2 är bra men det särskiljer sig på rätt många plan gentemot andra spel i serien.

Vad tycker du är skillnaden och förbättringarna från BC2 gentemot BF6? Jag kan inte komma på speciellt många ting förutom grafiken och revive. En 5a i betyg är för mig när man verkligen tar ett spel i serien till nästa nivå och jag vet inte om det gör det.

Det har du helt rätt i. Om man bara jämför BC2 med BF6 är det ju mycket som skett tekniskt, såklart, och det är väl det som är den stora skillnaden. Jag tycker BF6 samlar det bästa från de senaste spelen, men skippar det som gjorde flera av spelen mindre bra. Fokuset är hela tiden på att gameplay ska bli bra. Jag vet personer som tycker mer eller mindre om rörelsemönstret/snabbheten i spelet, men jag gillar den, tycker det leder till mer action (ex. lättare att kunna pusha objective med crouch-sprint istället för att bli sniprad så fort man sticker fram huvudet). Jag gillar skarpt att det alltid går att kontra något - där man i BC2 (och senare BF3) kunde sitta på håll och demolera moståndare med tanks eller mortars så finns det nu fler möjligheter att bemöta det, och allt annat som uppstår - det krävs bara lagarbete och "speluppfattning". Jag gillar att vapnen inte är klasslåsta - man kan skapa intressanta kombos - men samtidigt belönas de som håller sig till de tänkta vapnen med smärre fördelar som ändå kan göra skillnad i dueller/eldstrider. Och såklart att man ger spelare lite av makten med BF Portal - även om jag inte tyckte det var någon jättehit med något sådant gamemode hittills (bortsett från Hardcore), så är det ett plus i kanten att det finns.

När jag sätter själva betyget har jag inte tidigare spel i åtanke, utan tittar på de meriter spelet i sig har (men jämför såklart med tidigare/liknande spel i styrkor/svagheter för att skapa förståelse hos läsare och lägga in spelet i en kontext). Dock ska det sägas att jag svajade lite mellan 4 och 5 här, men det som vägde över var hur kul och spännande det hela tiden var, minut för minut när jag spelade under recensionsperioden. Upplevde att vad jag än gjorde var det action och underhållning i princip non-stop. Men trots det skulle jag väl ändå inte säga att det är en lika urstark femma som jag t.ex. satte på Tactical Breach Wizards förra året.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Det är ju placebo.
Inställningen han gör återställs ju igen när han ändrar tillbaka det längst upp...
Står till och med det i tooltip'et.

Tillägg: Japp, jag testade. Noll skillnad.

Dubbelkollade när jag spelade igår, det ändras inte tillbaka för mig 😊

Och jag märker en uppenbar skillnad inte bara i ADS utan även i vanlig aiming. Lite som han säger, före så känns det som att man drar musen genom smör eller något, efteråt känns det mer som när man siktar/tittar runt i BFV.

Men det verkar onekligen vara en bugg då inställningen egentligen inte ska göra denna skillnad så den kanske inte påverkar alla och beter sig olika för olika personer/datorer.

Geeks Gaming
Skrivet av HiRoller:

Det är ju placebo.
Inställningen han gör återställs ju igen när han ändrar tillbaka det längst upp...
Står till och med det i tooltip'et.

Tillägg: Japp, jag testade. Noll skillnad.

Gör lite skillnad för mig, om det är placebo eller ej låter jag vara osagt men inställningen ändras inte tillbaka för mig iaf

Medlem
Skrivet av MrRoan:

Minus för mig är halvfärdigt UI... Sparkades ansvarig halvvägs in?
T.ex
Varför är Join-knappen gömd bakom en dold meny (F2) bland friends?
Varför får man inte längre se vem som sitter som driver i fordon?
Varför får man inte se vem som är squad leader?
Squad listan i spawn-screen är borta också, så man måste sitta och försöka klicka på ens kompisar bland alla andra ikoner.
Smågrejer kanske, men frustrerande för någon som alltid kör i squads.

Inte helt kopplat till UI kanske men hela squad-mekaniken är halvfärdig. Det går inte att ge order eller använda dialogval är du sitter i ett fordon. Det går inte överhuvudtaget att requesta order vilket gör att en lat squad leader får fortsätta hela matchen trots att han inte ger några order.

Fy fan, gjorde just hela nattuppdraget utan att avfyra ett vapen och fick ändå inte belöningen 🥲

signatur

❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Det har du helt rätt i. Om man bara jämför BC2 med BF6 är det ju mycket som skett tekniskt, såklart, och det är väl det som är den stora skillnaden. Jag tycker BF6 samlar det bästa från de senaste spelen, men skippar det som gjorde flera av spelen mindre bra. Fokuset är hela tiden på att gameplay ska bli bra. Jag vet personer som tycker mer eller mindre om rörelsemönstret/snabbheten i spelet, men jag gillar den, tycker det leder till mer action (ex. lättare att kunna pusha objective med crouch-sprint istället för att bli sniprad så fort man sticker fram huvudet). Jag gillar skarpt att det alltid går att kontra något - där man i BC2 (och senare BF3) kunde sitta på håll och demolera moståndare med tanks eller mortars så finns det nu fler möjligheter att bemöta det, och allt annat som uppstår - det krävs bara lagarbete och "speluppfattning". Jag gillar att vapnen inte är klasslåsta - man kan skapa intressanta kombos - men samtidigt belönas de som håller sig till de tänkta vapnen med smärre fördelar som ändå kan göra skillnad i dueller/eldstrider. Och såklart att man ger spelare lite av makten med BF Portal - även om jag inte tyckte det var någon jättehit med något sådant gamemode hittills (bortsett från Hardcore), så är det ett plus i kanten att det finns.

När jag sätter själva betyget har jag inte tidigare spel i åtanke, utan tittar på de meriter spelet i sig har (men jämför såklart med tidigare/liknande spel i styrkor/svagheter för att skapa förståelse hos läsare och lägga in spelet i en kontext). Dock ska det sägas att jag svajade lite mellan 4 och 5 här, men det som vägde över var hur kul och spännande det hela tiden var, minut för minut när jag spelade under recensionsperioden. Upplevde att vad jag än gjorde var det action och underhållning i princip non-stop. Men trots det skulle jag väl ändå inte säga att det är en lika urstark femma som jag t.ex. satte på Tactical Breach Wizards förra året.

Tack för svaret och du fick mig att se lite saker jag missat!

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Geeks Gaming
Skrivet av Monki Rauklund:

Fy fan, gjorde just hela nattuppdraget utan att avfyra ett vapen och fick ändå inte belöningen 🥲

Jag borde ge kampanjen en chans, har inte startat den ännu 😬

Medlem
Skrivet av blackidus:

Dubbelkollade när jag spelade igår, det ändras inte tillbaka för mig 😊

Visuellt ändras den inte tillbaka, men när det gråas ut tar uniform inställningen över igen enligt tooltip'et.

Aja, jag märker ingen skillnad iaf.

Geeks Gaming
Skrivet av HiRoller:

Visuellt ändras den inte tillbaka, men när det gråas ut tar uniform inställningen över igen enligt tooltip'et.

Aja, jag märker ingen skillnad iaf.

Man kanske skulle testa helt utan uniform-inställningen 🤔

Medlem

Älskar spelet mer och mer. Det är otroligt skön känsla i spelet nu när man börjar komma in i det lite.

Men det är en sak jag måste få ur mig:
ALLA JÄVLA SNIPERS KAN BRINNA I HELVETET!!1 De är bara dryga och noobiga, de tillför inget till spelet, de bara förstör och spelet hade varit så jävla mycket bättre om de inte existerade.
.... Sådär , då fick jag de sagt. Tack för mig.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Älskar spelet mer och mer. Det är otroligt skön känsla i spelet nu när man börjar komma in i det lite.

ALLA JÄVLA SNIPERS KAN BRINNA I HELVETET!!1 De är bara dryga och noobiga, de tillför inget till spelet, de bara förstör och spelet hade varit så jävla mycket bättre om de inte existerade.

Hade hjälpt med ett bestämt antal recons i varje match. Men det försvårar ju om du har öppna vapen 🤔

Medlem
Skrivet av Whisp:

Jag tycker att Recon tillför riktigt mycket om personen spelar som det är tänkt. Den klassen kan ju vara avgörande med tanke på att de kan spotta fiender, ge hjälp till att skjuta ned helikoptrar och inte minst försvara positioner.

Även fast jag, likt som dig blir vansinnig när man gång på gång blir dödad av dessa ”campers” 😂

Lyckligtvis så är det inga 360 no scopes vi pratar om i BF6 😅

Medlem
Skrivet av Whisp:

ALLA JÄVLA SNIPERS KAN BRINNA I HELVETET!!

Håller med.
Ingen spelar recon på det sättet jag antar är tänkt.
Alltså att rekognosera.

Ibland blir jag förbannad av att dö av en ensam sniperjävel uppe på ett berg, byter till recon själv, counter-snipar den jäveln, sen byter jag tillbaka till engineer.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Håller med.
Ingen spelar recon på det sättet jag antar är tänkt.
Alltså att rekognosera.

Ibland blir jag förbannad av att dö av en ensam sniperjävel uppe på ett berg, byter till recon själv, counter-snipar den jäveln, sen byter jag tillbaka till engineer.

Oftast är det också väldigt olönsamt att spela på det sättet. Man får inte så många kills och du får nästan inga andra poäng eftersom du inte tar några flaggor. Jag förstår inte alls tjusningen med att sitta på ett tak/berg och försöka pricka huvuden på 200 meters avstånd.

Själv spelar jag alltid som recon men jag använder en DMR och tar objectives. Jag är också beroende av drönaren som gör att du kan plocka otroligt mycket poäng vid tillfällen då fienderna samlas.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Själv spelar jag alltid som recon men jag använder en DMR och tar objectives. Jag är också beroende av drönaren som gör att du kan plocka otroligt mycket poäng vid tillfällen då fienderna samlas.

Låter som du vet hur man spelar recon. 👍
Tycker man kunde plockat bort long range snipers och bara kört dmr's.

Medlem

Har bara kört recon sen spelet kom, råkat klicka fel någon gång o fått upp en annan klass.
När man väl fått drönaren så är det skoj med recon, så alla kan pingas (samt sätta c4 på den)
Fast det känns som ibland att medspelare inte kan se dessa.
Även skoj med drönare är att man kan skuta sönder minor/claymors.

Alltid skönt att veta att man är hatad när man spelar.
När man väl har fått 10x scope är det riktigt skoj.

Kommer aldrig byta klass..

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Jag gillar att vapnen inte är klasslåsta - man kan skapa intressanta kombos - men samtidigt belönas de som håller sig till de tänkta vapnen med smärre fördelar som ändå kan göra skillnad i dueller/eldstrider.

Själv tycker jag att detta är ett grovt feldrag som tar bort en stor del av Battlefields sten, sax, påse-princip! Förr kunde man på ett enkelt sätt se på konturen av klassen och snabbt räkna ut vilket sorts vapen de bar på och anpassa striden efter det. Nu blir klasserna mer som ett hero shooter-spel där man har olika passiva skills...

Medlem

Vad hände med slaget, jag har tydligen en hjärnblödning för har inte sett några skriverier om det

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Geeks Gaming
Skrivet av Soulless:

Vad hände med slaget, jag har tydligen en hjärnblödning för har inte sett några skriverier om det

De blev framskjutet då portal-läget fungerar sådär just nu

Medlem

Verkar som de försöker på bukt på alla XP farm alla håller på med. Men också att de istället ska göra det enklare och snabbare att lvla vapen samt större belöningar när man gör challenges. Även de extremt svåra klass challengensen ska se över så alla ska ha en chans att klara dem utan att behöva grinda i veckor eller månader.

Medlem

Har flera vänner som slutat spela då progression är "compromised".

Dom har tappat motivationen att fortsätta då dom var taggade på att progressa och låsa upp vapen och attachments mm till det kommande BR, men Challenges som var absurda och folk som farmar bots för progression har tagit luften ur alla.

Dom kan antingen lida igenom det normala sättet att låsa upp och grinda och känna sig som dom spelar ooptimalt och folk fuskar sig till mer progress, eller gå med vågen och spela mot bottar för att göra challenges osv mycket snabbare, men då slutar dom hellre spela.

Vet att det låter lite fånigt, men 3-4 av mina medspelare har slutat explicit pga detta.

Jag vet att det är en väldigt klyven fråga inom gaming communities hur viktigt allt detta är, då vissa ligger på "vem bryr sig" sidan och andra bryr sig väldigt mycket.

Problement är dock att om man ger folk ett berg att bestiga och sen erbjuder en path of least resistance som många tycker är skittråkig men är oerhört mer optimal så kommer folk optimera ut sin enjoyment och troligtvis ge upp.

Jag själv är mer av åsikten "ifall folk vill spela optimalt och låsa upp grejer snabbare än mig vem bryr sig" men en av mina vänner upplever det som en typ kusin till p2w. typ bot2win då man kan stöta på folk som har mer grejer och accolades dom har fått på omoraliskt vis. Tror det finns mer folk än vad man tror som tycker samma, dom upplever att bedriften inte längre är en bedrift helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Dom har tappat motivationen att fortsätta då dom var taggade på att progressa och låsa upp vapen och attachments mm till det kommande BR, men Challenges som var absurda och folk som farmar bots för progression har tagit luften ur alla.

Dom kan antingen lida igenom det normala sättet att låsa upp och grinda och känna sig som dom spelar ooptimalt och folk fuskar sig till mer progress, eller gå med vågen och spela mot bottar för att göra challenges osv mycket snabbare, men då slutar dom hellre spela.

Vet att det låter lite fånigt, men 3-4 av mina medspelare har slutat explicit pga detta.

Jag vet att det är en väldigt klyven fråga inom gaming communities hur viktigt allt detta är, då vissa ligger på "vem bryr sig" sidan och andra bryr sig väldigt mycket.

Problement är dock att om man ger folk ett berg att bestiga och sen erbjuder en path of least resistance som många tycker är skittråkig men är oerhört mer optimal så kommer folk optimera ut sin enjoyment och troligtvis ge upp.

Jag själv är mer av åsikten "ifall folk vill spela optimalt och låsa upp grejer snabbare än mig vem bryr sig" men en av mina vänner upplever det som en typ kusin till p2w. typ bot2win då man kan stöta på folk som har mer grejer och accolades dom har fått på omoraliskt vis. Tror det finns mer folk än vad man tror som tycker samma, dom upplever att bedriften inte längre är en bedrift helt enkelt.

Jag är en av dem som håller med dina kollegor. Att folk "fuskar" sig till skins, accolades, upplåsta attachments osv förstör "värdet" i att äga dem och nöjet och glädjen i att äntligen uppnå ett visst mål man satt för sig själv förminskas rejält. Tror starkt på att det är extremt viktigt att ha mål att jobba mot, saker att "skryta" med osv i online spel. Att bara ha kul räcker inte för många av oss, vi drivs av att fylla staplar, låsa upp saker etc.

Slaget: Team FZ
Skrivet av Piigge:

Skrivet av DieZe:

Jag är en av dem som håller med dina kollegor. Att folk "fuskar" sig till skins, accolades, upplåsta attachments osv förstör "värdet" i att äga dem och nöjet och glädjen i att äntligen uppnå ett visst mål man satt för sig själv förminskas rejält. Tror starkt på att det är extremt viktigt att ha mål att jobba mot, saker att "skryta" med osv i online spel. Att bara ha kul räcker inte för många av oss, vi drivs av att fylla staplar, låsa upp saker etc.

"We’re in the process of deploying several backend updates aimed at improving community experiences and encouraging more player-filled servers. A more detailed update explaining these changes is targeted for tomorrow.

As part of this effort, we’re implementing several backend changes to support healthier matchmaking and more enjoyable experiences in Portal. These updates will address unintended behaviors that allowed for XP farming or unbalanced gameplay."

https://x.com/BattlefieldComm/status/1980833645956055486

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

"We’re in the process of deploying several backend updates aimed at improving community experiences and encouraging more player-filled servers. A more detailed update explaining these changes is targeted for tomorrow.

As part of this effort, we’re implementing several backend changes to support healthier matchmaking and more enjoyable experiences in Portal. These updates will address unintended behaviors that allowed for XP farming or unbalanced gameplay."

https://x.com/BattlefieldComm/status/1980833645956055486

Låter lovande och hoppas dom hittar en lösning, men många av mina vänner har nog fått en för dålig first impression för att komma tillbaka.

Jag tror ingen hade haft några problem med detta ifall XP och challenges etc var görbara i bot lobbies, fast det var alltid det mindre optimala.

Om folk vill chilla med bottar och mindre stress låt dom. men gör det mindre effektivt då det är lättare. problemet i grunden är att mänskligt motstånd upplevs/är svårare och då förväntas större belöning.

Slaget: Team FZ
Skrivet av Piigge:

Låter lovande och hoppas dom hittar en lösning, men många av mina vänner har nog fått en för dålig first impression för att komma tillbaka.

Jag tror ingen hade haft några problem med detta ifall XP och challenges etc var görbara i bot lobbies, fast det var alltid det mindre optimala.

Om folk vill chilla med bottar och mindre stress låt dom. men gör det mindre effektivt då det är lättare. problemet i grunden är att mänskligt motstånd upplevs/är svårare och då förväntas större belöning.

Ja alltså, detta borde ha varit något dom tänkte på från början med XP-farmandet mot bottar. Antingen skulle det ha varit väldigt reducerat, eller inte varit med överhuvudtaget att man skulle få XP.

Sen har dom ju även fixat så man får mer XP i vanliga matcher nu, vilket även borde ha varit med från början, var alldeles för segt.

Med det sagt var XP-farmandet inget som berörde mig direkt(även om det var dumt att ens ha med), man köttar på ganska hårt ändå och brukar toppa listor oavsett om någon har bott-farmat eller inte. Du får säga till dina vänner att sluta larva och köra på istället!

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag ÄLSKAR att progression är långsamt. Man drar ut på belöningarna och uppmuntras att använda ett visst vapen länge och mycket. Det är ett tecken i tiden att ADHD-kidsen inte klarar av att man inte låst upp alla attachments efter en halvtimme. Jag har tidigare tyckt att progression är för långsamt men jag har helt ändrat åsikt. Precis rätt tempo.

Det enda jag har problem med just nu är recon 2 challenge där man ska få 50 headshots över 150 meter. Jag använder i princip enbart DMR vilket gör att man sällan når dessa avstånd. Även med en bolt action är kartorna oftast inte gjorda för dessa avstånd.

Medlem

Är många som gråter på reddit över xp-reduktionen på portal. Men jag tycker det är rätt väg att gå och ja, konstigt att det inte var så från början. xpfarmande förstör värdet för de belöningar som ges för de som spelar legit. Vet iofs inte vad som var lovats. Alternativ kunde ju vara att hålla allt upplåst på portal men inte ge någon progress alls till det vanliga.

Gillar också att lv1-20 på vapen går mycket fortare nu, det ger en rätt så bred urval på attachments. Är man inne på att gå efter meta så förstör man glädjen för sig själv och då kan man också gott få lida lite

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Hoppas bara det drar ner vissa challenges så man känner att man kan klara av dem i sinom tid

Medlem
Battlefield?

Första frågan är väl om du spelat dom gamla Battlefield spelen?

Det enda dom gjort rätt är namnet.
Vilket borde ändras till Battlecod för att påvisa vilket typ av spel det är.

Alldeles för små kartor med för mycket spelare.
Sjukt dålig map design på dom flesta kartor.

CoD slides som får den brantaste pulkabacken att blekna i hastighet. Att slida runt ett hörn och runda en spelare är inte ovanligt..

Alldeles för snabb movement i så pass små kartor.

Flanking finns inte längre för kartorna är för små, du kommer alltid springa på någon eller bli sedd.

Jag kan fortsätta men orkar inte....
Har i skrivande stund inget positivt att skriva i Battlefield hänseende...

Det är ett ok fps-shooter spel inte mer...

Skriv svar