Playstation 6 kan vara "några år bort"

Medlem

Liten rättelse. I artikeln står:
"Att Playstation och AMD jobbar ihop med framtida lösningar för spel blev klart när projektet Amethyst avtäcktes tidigare i år", ihop med en länk från mars, men Project Amethyst avtäcktes av Mark Cerny redan förra året i samband med PS5 Pro: PS5 Pro Technical Seminar at SIE HQ.

Jag tror dock inte FZ uppmärksammade det då?

Medlem
Skrivet av Köttarbjörnen:

lol, vad glad man måste vara om man har köpt en ps5 pro.. och så var den modern i nästan ett år :D. wow

Tänker du samma om telefoner, skärmar, tv etc.?

Medlem
Skrivet av Cortex:

Q4 2027 känns rimligt. Helnöjd med min PS5a som jag haft sen release. PS5 Pro känns däremot som något av en flopp... hoppas vi slipper PRO-varianter nästa generation.

Väldigt nöjd med min PS5 Pro som ger både FPS och resolution boost i väldigt många spel.

Så frågan är varför du tycker 90fps i stellarblade, performance mode ps5pro bättre än 60fps quality mode på Xbox. Kryllar av många spel som får riktigt bra PS5pro förbättringar, småföretag mig är det en riktig hit och jag är verkligen nöjd med min PRO och skulle aldrig byta tillbaks,

Tror du bara är lite avundsjuk?

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Väldigt nöjd med min PS5 Pro som ger både FPS och resolution boost i väldigt många spel.

Så frågan är varför du tycker 90fps i stellarblade, performance mode ps5pro bättre än 60fps quality mode på Xbox. Kryllar av många spel som får riktigt bra PS5pro förbättringar, småföretag mig är det en riktig hit och jag är verkligen nöjd med min PRO och skulle aldrig byta tillbaks,

Tror du bara är lite avundsjuk?

Haha vad pratar du ens om? 😅 Du svamlar lika mycket som min chef. Stellarblade, xbox? När nämnde jag ens något av det?
Kul att du är nöjd med din Pro, har en PS4 Pro som var en värdig uppgradering från og PS4.
Avundsjuk? Jo men visst absolut så måste ju vara eller så la jag kanske bara de pengarna på något vettigare? 🙃

Avstängd
Skrivet av Therant:

Tänker du samma om telefoner, skärmar, tv etc.?

Alla telefoner ringer. Dom blir inte sämre på det. Men att en laggig playstation 5 pro inte kommer att klara av dom nyaste spelen är en ny sorglig nivå från Sony.. väldigt tragiskt.

Medlem
Skrivet av Köttarbjörnen:

Alla telefoner ringer. Dom blir inte sämre på det. Men att en laggig playstation 5 pro inte kommer att klara av dom nyaste spelen är en ny sorglig nivå från Sony.. väldigt tragiskt.

Ok..

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Den här generationen hyllar remakes så det lär fortsätta nästa också. Pengar säger man inte nej till.
Har kommit intressanta mindre spel, indie. Men de är redan bortglömda. Den moderna publiken vill inte ha sånt.
GTA 6 kommer kosta en del. Man lär få mycket för pengarna. Inte lika mycket som man får med ett spel från Konami dock. Vi ska nog vara glada att det inte är dom som ger ut spelet

Remakes kommer fortsätta. Men det har inget med generationerna att göra. På grund av hur lång tid som det tar att producera ett spel i publishers mainline IPs just nu så är remasters och remakes det sätt man drygar ut sina kostnader under den tiden. Förr var det mest spinoffs men även den trenden fortsätter idag. De är relativt billiga att producera men drar in ganska hyfsat med pengar. I många fall spänner dessa utvecklingscykler över generationsgränserna.

Exempel:
2008 Persona 4 Mainline titel (PS2) Persona 5 börjar utvecklas.
Persona 3 Portable
Persona 4 Golden PSVita (mainline spelet som släpps till fullpris med lite extra material)
Persona 4 Arena
Persona 4 Arena Ultimax
Persona 4 Dancing all night
Persona Q Shadow of the labyrinth

2017 Persona 5 Mainline titel (PS3/PS4). Persona 6 börjar utvecklas
Persona 3 dancing in the moonlight
Persona 5 Dancing in Starlight
Persona Q 2: New cinema labyrinth
Persona 5 Royal (Mainline spelet som släpps till fullpris med lite extra material)
Persona 5 Strikers
Persona 5 Royal remastered (PS5 Xbox Series + STEAM, fullpris såklart)
Persona 4 Golden STEAM
Persona 5 Tactica
Persona 4 Golden (Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, and Xbox Series X/S)
Persona 3 Reload (Remake av Persona 3 FES mainline titeln)
Persona 5 The phantom X
Persona 4 Revival (Remake av Persona 4 golden. Släpps någon gång efter april 2026)

202x Persona 6 (Mainline titel)

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag är förmodligen okunnig men jag ser inte vad som kommer kunna motivera en så stor förbättring från PS5 som gör att man ska vilja köpa en ny konsol för 7 tusen eller vad det nu blir...?

Det jag saknar i spel idag är inte grafik eller liknande. Utan snarare realism. Sådant som Rockstar sysslar med när de får en värld att se levande ut med NPCs som inte bara går samma sträcka och har samma repliker hela tiden.

Nu gissar jag lite bara men tror mycket kommer hänga på mer RAM och sen också kärnor för ray/path-tracing. Och det menar ju många är "realism" och karaktärer som pratar dynamiskt kommer nog AI kunna öka det också. Kanske inte sådant du tänker på men tror det är dit tekniken letar sig nu.

Medlem

Digital Foundry snackar om press meddelandet ifrån AMD och Sony. Mark Cerny svarar även på några frågor från Digital Foundry.
Det är rätt så breda uttalande eftersom det fortfarande är så tidigt. Men det är kul med tekniska nyheter.
AMD och Playstations samarbete verkar vara rätt stort nu. Sony stödjer dem med mjukvara och hårdvarukunskap, och de pratar om flera plattformar. Kanske vi får se en Playstation GPU till PC?

Medlem

Har precis beställt en ny PC för 36k, så ser gärna att nästa konsolgeneration håller sig borta länge. Samtidigt så lär jag ju säkert tvingas köpa ett PS5 nästa år när GTA kommer, jag tänker inte missa det.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det jag vill ha mest är:
Cappad 60 fps MINST i alla spel utan att det grafiska tummas på sett till hur nuvarande ps5 spel ser ut
stöd för 240 hz

240hz stöd på en datorskärm då i 1080p?

Jag tycker dom borde sikta på 120fps i 4K.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag bryr mig inte om Playstation 6 men tycker att samarbetet med Amd är intressant och hoppas att det leder till bättre AMD grafikkort i framtiden.
Kanske man ska börja använda Amd framöver i stället för Nvidia.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det blir väl som med PS5 och Xbox Series, många spännande hårdvarunyheter, men inga spel som drar nytta av dem.

12
Skriv svar