Felsökning av dator!
Hej! Kan ni hjälpa mig?
Min relativt nya dator (AMD 9800x3d) började igår stänga av sig utan förvarning. Har kört i ett par månader utan problem. Men sedan igår kan man bara köra 10-15 min, sedan bryts strömmen helt. Behövs ingen direkt påverkan, det kan räcka med att vara idle i Windows.
Jag vet inte hur jag ska felsöka. Har ni några tips? Vad kan jag göra för att hitta den felande komponenten?
Hittills har jag:
* tagit ur grafikkortet (och kört på det interna)
* uppdatera bios på moderkortet + nya chipset drv i Windows
* monitorerat cpu temp (aldrig ens över 45 celsius)
Man ser att strömmen till moderkortet bryts, diagnosleddarna slutar lysa. Men det är enda ledtråden jag har!
Brukar det inte vara 2 års garanti?
Ring återförsäljaren.
Om strömmen bryts kanske ditt psu inte orkar med? Tror sweclockarna har bättre koll kanske
Jag har byggt den själv. Så man vill gärna veta vilken komponent som ska reklameras. Sweclockers har garanterat koll, men där har jag inget konto.
PSU är väl tilltagen (1000W). Men det är absolut en av komponenterna jag börjar tro att det är fel på. Men hur fasen felsöker man en sådan?
Låter inte mer komplicerat än att du glömt koppla i en kabel eller att någon är glapp.
Kollat att alla kablar är ikopplade ordentligt?
24 pin till moderkortet
8 pin på cpu
12vhpwr till grafikkortet?
Finns det en extra strömförsörjning med 8 pin längst ner?
Eventuella hårddiskar ikopplade?
Sitter allt ordentligt i nätagget?
Har dock en känsla av att det är en av kablarna till moderkortet som inte sitter ordentligt eller att du inte kopplat i alls. Säker att du inte missat koppla i en 8 pin någonstans?
Låter inte mer komplicerat än att du glömt koppla i en kabel eller att någon är glapp.
Kollat att alla kablar är ikopplade ordentligt?
24 pin till moderkortet
8 pin på cpu
12vhpwr till grafikkortet?
Finns det en extra strömförsörjning med 8 pin längst ner?
Eventuella hårddiskar ikopplade?
Sitter allt ordentligt i nätagget?
Har dock en känsla av att det är en av kablarna till moderkortet som inte sitter ordentligt eller att du inte kopplat i alls. Säker att du inte missat koppla i en 8 pin någonstans?
Nej, jag är inte säker. Jag har ju kört typ 3 månader utan problem. Men visst skulle det kunna glappa någonstans. Kör med interna grafikkortet just nu, för att säkerställa att det inte är 12vhpwr. Ska checka de andra anslutningarna till mobo nu. Tack för tipsen.
Är det något speciellt som händer varje gång strömmen bryts? Eller gör den det även om du bara startar datorn och sen inte gör någonting överhuvudtaget?
Dör datorn om du bara sitter i BIOS?
Testa plocka ut ett ramminne i taget (även dubbelkolla så att de sitter korrekt i rätt uttag, hänvisar till moderkortets manual). Testa med det ena och det andra separat. Och se om det löser någonting.
Kolla alla strömsladdar så att de sitter korrekt som nämnts ovan.
Koppla ur allt som kräver ström som ej behövs.
Har du någon gammal hårdvara som skulle kunna fungera att byta mellan så testa ersätt det du har nu och se om det löser det.
Fungerar det fortfarande inte och du vill få mer tips så är Sweclockers ett galet mycket bättre forum att lyfta sånt här. De är mycket kunniga.
Är det något speciellt som händer varje gång strömmen bryts? Eller gör den det även om du bara startar datorn och sen inte gör någonting överhuvudtaget?
Dör datorn om du bara sitter i BIOS?
Testa plocka ut ett ramminne i taget (även dubbelkolla så att de sitter korrekt i rätt uttag, hänvisar till moderkortets manual). Testa med det ena och det andra separat. Och se om det löser någonting.
Kolla alla strömsladdar så att de sitter korrekt som nämnts ovan.
Koppla ur allt som kräver ström som ej behövs.
Har du någon gammal hårdvara som skulle kunna fungera att byta mellan så testa ersätt det du har nu och se om det löser det.
Fungerar det fortfarande inte och du vill få mer tips så är Sweclockers ett galet mycket bättre forum att lyfta sånt här. De är mycket kunniga.
Behöver inte göra något speciellt alls. Om jag bara lämnar Windows helt idle. Det skiter sig ändå. Jag hade även ett bryt när jag satt och lekte lite i bios. Men har egentligen inte testat att sitta i bios och vänta.
Har inget extra inkopplat till agget. Nu är det enbart moderkort. Hade önskat att jag hade en utbytes-PSU. Men det har man så klart inte.
Jag kör MemTest86 precis nu. Det konstiga är att datorn har överlevt 50min. Vilket är lite av ett rekord den senaste dagen… Fick 0 fel efter första passet.
Behöver inte göra något speciellt alls. Om jag bara lämnar Windows helt idle. Det skiter sig ändå. Jag hade även ett bryt när jag satt och lekte lite i bios. Men har egentligen inte testat att sitta i bios och vänta.
Har inget extra inkopplat till agget. Nu är det enbart moderkort. Hade önskat att jag hade en utbytes-PSU. Men det har man så klart inte.
Jag kör MemTest86 precis nu. Det konstiga är att datorn har överlevt 50min. Vilket är lite av ett rekord den senaste dagen… Fick 0 fel efter första passet.
Gör dig själv en tjänst och skapa konto där och fråga runt. Det är där de coolaste datakingzen hänger. När du byggde den, använde du ESD skydd? Så att du inte råkade överföra statistisk elektricitet. Det är säkert inte boven här i dramat.. men det är en klassiker många inte tänker på!
Som andra redan sagt, skaffa dig ett konto på SweClockers, kunskapsnivån är verkligen hög där och du kommer garanterat få bättre tips på felsökning där. Även fler tips och tips snabbare än du får här. Här på FZ kan en del användare en del om datorer, men SweC är fullt av just sådana nördar som ofta har väldigt bra koll.
Om burken dör även fast du bara har moderkortet och nätagget i så är det högst troligen nätagget. Har du kollat i BIOS-loggar alt. kört HWMonitor för att kolla om det sker spänningsdroppar i samband med att den dör? Lättast är att ju så klart att testa med ett annat nätaggregat för att köra på uteslutningsmetoden.
Jag har haft liknande problem med mina AMD-dator, så aldrig igen dessa tingestar. För mig var det problem med internminnet, varje gång i olika datorbyggen.
Jag hade liknande problem med en dator jag byggde åt brorsan och då var det PSU som strulade. Datorn kunde hänga sig efter 10-15 minuter i ren idle för att en annan gång klara av att vara igång en-två timmar mitt i spelande eller rulla Youtube-klipp i ett par timmar. Samt en massa andra skumma fel. I mitt fall var det även så att varje gång brorsan slog på PSU med knappen på baksidan så slog jordfelsbrytaren ut, men endast när den fysiska knappen slogs på inte när själva datorn slogs igång.
Vad du än gör så börja INTE pilla med PSU och tro att det är något du kan fixa. Det är bara plocka ur och lämna in på felsökning skulle jag säga. Har du en Inet i din stad eller i närheten där du bor så rekommenderar jag dem, de hjälpte mig riktigt bra när det var fel på min PSU (visserligen hade jag köpt PSU från dem några år tidigare så kanske därför det gick så enkelt att få hjälp och ett nytt PSU).
Skulle definitivt börja med psu. Ibland har man otur.
Om du står i bios, så behövs ingen hårddisk den jobbar inte där så den kan inte vara felet.
Grafikkortet gör inget om du bara idlar heller, noll aktivitet.
Minnet, möjligen, men samma här om du idlar i bios är det typ bra psun som jobbar såvitt jag vet.
Kör du memtest, se till att bara ha ett minne i per körning, inte flera stickor. Testa också olika platser för det minnet du testar.
Här har iaf jag fått slänga minnen.
Bara för sakens skull hade jag kollat temperaturen på allt med typ speedfan, om ngn komponent nu inte kyler som den ska kommer datorn stänga av sig under load. Förklarar inte riktigt bios men om du skulle starta bios efter att den nyss överhettat så kanske.
Skadar inte att iaf kolla dina temperaturer…kan ju vara så att en kylpasta applicerats fel tex eller att man prioriterat fel på chassifläktarna.