Tyst eller prestanda?

Releasehästryttare
Tyst eller prestanda?

När ni köper ny dator nu för tiden vad prioriterar ni, prestanda eller att den är så tyst som möjligt?

Geeks Gaming

Jag prioriterar båda, det som är svårare är att kombinera tyst prestanda med bra pris 😁

Gen
Medlem

Prioriterar båda men Prestanda går lite före Köpte faktiskt ett nytt chassi i veckan, Antec Flux Pro. Har ett flertal 140mm fläktar så dessa kan köras i lägre hasighet vilket gör det lite tystare.

Precis som grafik, det ska vara så snyggt som möjligt och samtidigt hålla sig till skärmens maximala uppdateringsfrekvens.

Medlem

Man kan göra mycket själv genom att trimma in fläktkurvor beroende på vad man har för system. Väljer t.ex. hellre att CPU:n går lite varmare men tyst än att fläktarna går fullt ös.

Medlem

Ja. 😅 (Lutar nog kanske liiite mer åt tyst-hållet, men det är inte svart eller vitt.)

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Bägge 2 givetvis, håller på att bygga en "superdator" bara cpun som saknas med den måste vara tyst och kall vid hårdbelastning, det var en viktigt faktor för samtliga komponenter. En superdator är idag en medium dator men kostar 30K... Förr hade den kostat 15-20 Kkr max, tuffa tider för oss, ack o ve

Medlem

Min nya dator ska ha fokus på tystnad. Vill inte ha en dator som låter som ett flygplan. Antec C8 har fått bra betyg i mellansegmentet som jag siktar på. Sen underklocka och fixa fläktkurvorna

Medlem

Fördelen att ha hörselnedsättning är att ljudnivå spelar absolut noll roll för mig 😂👍

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Mina macs är tysta och spel burken relativt tyst men där är prestandan numero uno. För kanske 10år sedan hade jag ljuddämpande chassi och noctua fläktar och det var najs men har inte brytt mig så mycket de senaste byggena och varit nöjd ändå.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem
Skrivet av Galaxus:

Bägge 2 givetvis, håller på att bygga en "superdator" bara cpun som saknas med den måste vara tyst och kall vid hårdbelastning, det var en viktigt faktor för samtliga komponenter. En superdator är idag en medium dator men kostar 30K... Förr hade den kostat 15-20 Kkr max, tuffa tider för oss, ack o ve

Ja fan vad dyrt det är, upplever dock att hårdvaran håller längre nu men det kanske jag har hittat på. När jag köpte min första dator för spel fick jag två GTX 480 (dåvarande toppmodellen från Nvidia) för typ 12000 spänn.

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Prestanda men behöver inte låta som ett jetplan. Tycker det är lite överskattat med tyst dator (när man spelar) för de flesta har väl hörlurar som borde stänga ute mycket ljud sen lever det om i spelen så har sällan sett det som ett problem.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Tyst och svalt, prestanda kommer sekundärt

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Tyst. Ställer hellre ner grafiken lite och kör med en tyst dator än att fläska på med extra allt och behöva lyssna på en hårfön.

Köper lite mer kräm i hårdvaran än vad som behövs, så att allt kan ge den prestanda jag vill ha utan att behöva gå på högvarv. Sen nerställda fläktar och så tyst som möjligt. När den närmar sig hårfönsläge är det dags att uppgradera.

Medlem

Trots jag är född med en hörselskada och använt hörapparat hela livet så fullkomligt hatar jag fläktljud och har alltid prioriterat en tyst dator med få tysta fläktar över låg temperatur och rejält med prestanda. Det hjälper inte när det ibland känns som om hörapparaterna förstärker fläktljud mer än något annat.

Fast min dator jag byggde 2009 hade en AMD 5050e eller vad den nu hette med en TDP på 45W så den var både tyst och hade en låg temperatur när den inte arbetade för fullt (20-21C vid idle och runt 40C när den arbetade om jag minns rätt), men det släpps inte 45W CPUs längre med intressant prestanda så har dom senaste åren hållit mig till 65W CPUs som blir lite varmare.

Medlem

Kör prio på tyst och billig då jag bara använder datorn för att se på film, betala räkningar samt deklarera.

Medlem

Prestanda.
Spelar alltid med slutna hörlurar, så att den gör lite oljud gör mig inget.

Men vid slösurf så är min dator sågott som ljudlös

Medlem

Ljudlöst ska det va vid datorn, sitter mest o surf och streamar olika filmmaterial. Spelade görs mest på konsol för mig.

Prestanda och tyst; har man en gång börjat med vattenkylning (custom loop i detta fall) så är det svårt att sluta med det.

Medlem

Måste jag välja så är väl prestanda viktigare en ljudvolym (kan man inte spela så spelar det mindre roll att det är knäpptyst tänker jag)
Men sen vill man gärna hitta en balans. Betalar hellre extra för att få både och.

Medlem

Det viktigaste är att den är tyst när den inte spänner musklerna. Om jag behöver belasta datorn tungt så är det oftast för att jag spelar, då överröstar ljudet från spelet fläktarna ändå. Alltså handlar det inte om det ena eller andra.

Semipassiv is the shit. Dessutom motverkar det att datorn suger sig full med damm, om den inte fläktar på massor hela tiden.

Medlem

Prestanda. Sitter alltid med hörlurar och noise cancellation i vilket fall, så ljudet kvittar så länge det inte börjar dåna hos grannen.

Medlem

Prioriterar båda delar. Jag har väldigt många fläktar i chassit och vill att tempen skall hållas. Har gått till de tystare fläktarna. Till nästa bygge skall jag dock välja ett chassi som får bästa kylningen så kanske jag kan ha färre fläktar men ändå stark hårdvara.

Använder programmet fan control för att reglera värmen.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Prestanda va. Räknar med att delarna jag stoppar in är lagom tysta bara. Inget jag går in i detalj och undersöker. Sen kanske mekar med nån kurva om jag tycker det låter för mycket. Prestanda är svaret

Medlem

Använder hörlurar så jag hör inte datorn oavsett.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Bra prestanda och tyst till ett bra pris, det är ganska enkelt att få om man ser till att undvika dåliga grejer, exempelvis laptops.

Det var länge sedan en stationär dator behövde väsnas för att ge bra prestanda.

1
Skriv svar