Förstärk Wifi hemma?
Jag skulle behöva något för att förlänga signalen på mitt WiFi. I vardagsrummet så kan jag ladda ner i runt 100 mbs på min Rog Ally X, men i sovrummet ligger den och fiser på 1-5mbs, det är så gott som omöjligt att spela någon form av onlinespel om man ska ha någon chans. Sovrummet är typ 10 meter fågelvägen, men det är runt hela huset så det är 2 tegelväggar mellan.
Finns det något sätt att få upp hastigheten?
Jag skulle behöva något för att förlänga signalen på mitt WiFi. I vardagsrummet så kan jag ladda ner i runt 100 mbs på min Rog Ally X, men i sovrummet ligger den och fiser på 1-5mbs, det är så gott som omöjligt att spela någon form av onlinespel om man ska ha någon chans. Sovrummet är typ 10 meter fågelvägen, men det är runt hela huset så det är 2 tegelväggar mellan.
Enklast om Du drar en kabel till en Acesspunkt som placeras där du har svag motagning.
Kan du inte dra en sladd bara?
Rog Ally och Steam deck har inget uttag för sladd. Behöver även typ 30 meter lång kabel då.
Det finns allehanda Wi-Fi-förstärkare/extenders, och hur bra resultatet blir är också mycket beroende på ditt boendes planlösning och väggmaterial etc.
Jag har testat en drös olika, och i min erfarenhet så har tyvärr inget varit i närheten av ett bra mesh-nätverk. Så det var där jag landade, i mina fall har det varit det enda riktig bra alternativet. Men your mileage may vary. Men jag rekommenderar ändå starkt en mesh-setup före extenders, i regel bättre och smidigare på många vis.
Kolla om routern du har har stöd för det, då kan du bara köpa en till router eller en nod (eller fler om du vill beroende på hur stort du bor).
Som ovan skriver så är nog ett meshnätverk rätt väg att gå.
Extremt förenklad animering av extenders vs mesh:
Sedan vilken typ av mesh som är bäst är en helt annan fråga, och där är det bara undersöka själv och prova. Jag har inget förslag för har inte erfarenhet av att sätta upp meshnätverk själv, däremot ska jag förmodligen göra det hos mina föräldrar efter sommaren.
Köp en kraftfullare router.
Köp en kraftfullare router.
Menar du kraftfullare wifi? Regleras inte detta av eu, dvs de flesta moderna routrar kör på ”max” redan så det borde inte göra någon skillnad tyvärr
Menar du kraftfullare wifi? Regleras inte detta av eu, dvs de flesta moderna routrar kör på ”max” redan så det borde inte göra någon skillnad tyvärr
Självklart kan det ändå vara stor skillnad mellan routrar och hur bra faktisk prestanda man ändå får.
Bättre antenner/fler antal antenner, vad för Wi-Fi-standarder och hastigheter som stöds, typ av beamforming, nivå av MU-MIMO, hur snabb processor och hur mycket RAM routern har osv. Signalhantering och hårdvara kan påverka mycket, beroende på yttre faktorer och förutsättningarna. Annars hade det väl bara varit för alla att köpa den billigaste pruttroutern om inte hårdvara också hade spelat roll.
Det finns allehanda Wi-Fi-förstärkare/extenders, och hur bra resultatet blir är också mycket beroende på ditt boendes planlösning och väggmaterial etc.
Jag har testat en drös olika, och i min erfarenhet så har tyvärr inget varit i närheten av ett bra mesh-nätverk. Så det var där jag landade, i mina fall har det varit det enda riktig bra alternativet. Men your mileage may vary. Men jag rekommenderar ändå starkt en mesh-setup före extenders, i regel bättre och smidigare på många vis.
Kolla om routern du har har stöd för det, då kan du bara köpa en till router eller en nod (eller fler om du vill beroende på hur stort du bor).
Väldigt förenklad ritning på huset
<Uppladdad bildlänk>
Väldigt förenklad ritning på huset
Ett bra meshnätverk med några noder borde absolut lösa dit problem, så slipper du borra några hål i väggar eller dra kablar också.
Är mesh ett eget fristående system eller måste man ha en router också?
Beror på hur du bygger upp det. Det går exempelvis, beroende på system, att bygga på ett existerande nätverk med en befintlig router (om den stöder det) genom att bara addera kompatibla mesh-noder. Men det går även att bara ha noder, men då har man i regel en huvudnod som agerar router/ersätter routern och kommunicerar med övriga noder som placerats i hemmet.
Självklart kan det ändå vara stor skillnad mellan routrar och hur bra faktisk prestanda man ändå får.
Bättre antenner/fler antal antenner, vad för Wi-Fi-standarder och hastigheter som stöds, typ av beamforming, nivå av MU-MIMO, hur snabb processor och hur mycket RAM routern har osv. Signalhantering och hårdvara kan påverka mycket, beroende på yttre faktorer och förutsättningarna. Annars hade det väl bara varit för alla att köpa den billigaste pruttroutern om inte hårdvara också hade spelat roll.
Jo det har du såklart rätt i men mycket lite av det påverkar den faktiska wifi-räckvidden eller signalpenetration.
Det känns fel väg att gå att enbart köpa en ”kraftfullare router”, speciellt med att vi inte ens vet om vilken utgångspunkt man har i form av befintlig router
Jo det har du såklart rätt i men mycket lite av det påverkar den faktiska wifi-räckvidden eller signalpenetration.
Antal antenner och kvalitet på antenner har absolut en påverkan på signalstyrkan (jag kan tycka att det borde säga sig självt), och ökar därmed både räckvidden och förmågan att penetrera hinder. Inte minst med hjälp av MU-MIMO och beamforming som jag nämnde innan.
Beamforming fokuserar Wi-Fi-signalen direkt mot anslutna enheter istället för att sända signalen i alla riktningar, vilket minskar signalförlusten genom hinder, och enheter som router för tillfället kommunicerar med kan ges extra fokuserad signalstyrka.
Men helt enig att man ska se till utgångspunkten och förutsättningarna först! Jag svarade mest på din kommentar där det lät som att du menade att hårdvara spelade mindre roll.
Det känns fel väg att gå att enbart köpa en ”kraftfullare router”, speciellt med att vi inte ens vet om vilken utgångspunkt man har i form av befintlig router
https://www.webhallen.com/se/product/273912-ASUS-RT-AC86U-Gam...
Denna har jag
Den där är ju nu lite till åren, men den stödjer Aimesh, Asus egna meshsystem. Så du kan enkelt fixa ett aimesh med ytterligare en kompatibel Asus-router eller en nod/några noder. Den kommer ju eventuellt vara lite av en begränsning/flaskhals om du kör den med nyare mesh-enheter som stödjer nyare Wi-Fi-standarder (typ Wi-Fi 6/7 etc.) och tekniker som den inte helt lirar med och då inte kan skicka vidare så att säga. Men beroende på vad du har för bredband, krav och enheter som ska ta emot signalerna så spelar det eventuellt ingen egentlig roll. Kanske blir det toppen! Man kan också alltid börja nånstans och eventuellt uppgradera längre fram om behovet skulle finnas. Du skulle exempel bara kunna hitta en tlll sån router eller liknande kompatibel begagnat och köra mesh så, om du vill. Kanske täcker det hela ditt boende. Behöver inte vara det senast, bara det stödjer aimesh.
Asus har väldigt bra meshsystem!
https://www.asus.com/microsite/aimesh/se/?gad_source=1&gbraid...
Den där är ju nu lite till åren, men den stödjer Aimesh, Asus egna meshsystem. Så du kan enkelt fixa ett aimesh med ytterligare en kompatibel Asus-router eller en nod/några noder. Den kommer ju eventuellt vara lite av en begränsning/flaskhals om du kör den med nyare mesh-enheter som stödjer nyare Wi-Fi-standarder (typ Wi-Fi 6/7 etc.) och tekniker som den inte helt lirar med och då inte kan skicka vidare så att säga. Men beroende på vad du har för bredband, krav och enheter som ska ta emot signalerna så spelar det eventuellt ingen egentlig roll. Kanske blir det toppen! Man kan också alltid börja nånstans och eventuellt uppgradera längre fram om behovet skulle finnas. Asus har väldigt bra meshsystem!
100mbit fiber, ingår i vår samfällighet, ska vi ha någon annan hastighet måste vi betala fullpris 😔
100mbit fiber, ingår i vår samfällighet, ska vi ha någon annan hastighet måste vi betala fullpris 😔
Det låter najs ändå, då klarar du dig fint utan nyare och mer fancy grejer, om du så vill! Kolla länken ovanför för fler kompatibla Aimesh-enheter, om du är intresserad. Asus har en smidig och bra app också för att styra meshnätverket.
Din router:
Asus router app:
https://www.asus.com/se/content/asus-router-app/