CS2 Shanghai Major

Testpilot
CS2 Shanghai Major

nu är det bara timmar kvar tills årets sista och tillika en av de största turneringarna drar igång! Eftersom Majoren går i kina, så är det lite udda tider för oss här i väst. kl 04.00 är första matchen och generellt kommer det vara starttider runt 05-07 på morgonen och slutspelat framåt 13-15 kanske.

Formatet är som vanligt 24 lag uppdelat i 3 olika steg.

• Opening stage 30/11 - 3/12

• Elimination stage 5/12 - 8/12

• Playoff stage 12/12 - 12/15

Swiss används som format för turneringen och kort förklarat går det ut på att vinna 3 matcher innan man förlorat 3 matcher och det går inte att möta samma lag två gånger. Hela tiden möts lag som har samma statistik gällande vinster/förluster, och alla matcher som inte är för kvalificering eller eliminering spelas som bo1 - resten som bo3. För en mer ingående förklaring, hojta till i en kommentar bara. Tänkte hålla den här posten lite kortare än mina vanliga mastodonttrådar gällande turneringar

Det är även på samma sätt som förut att åtta lag redan är klara för elimination stage och övriga 16 slåss om de sista åtta platserna. Siffran framför lagen nedan är seedningen enligt Valves rankning.

Lagen som är klara för Elimination stage:

• 1 G2 Esports

• 2 NaVi

• 3 Vitality

• 4 Spirit

• 5 MOUZ

• 6 FaZe

• 7 HEROIC

• 8 3DMAX

I Opening stage, som alltså drar igång kl 04.00 har vi 16 lag:

• 9 FURIA

• 10 Virtus Pro

• 11Liquid

• 12 Complexity

• 13 BIG

• 14 Fnatic

• 15 MongolZ

• 16 paiN

• 17 GamerLegion

• 18 MIBR

• 19 Cloud9

• 20 FlyQuest

• 21 Passion UA

• 22 Wildcard

• 23 Rare Atom

• 24 Imperial

Vi har en del svenskar i turneringen faktiskt.

MOUZ

I MOUZ hittar vi Brollan som har fått en rejäl nytändning i samband med bytet från fnatic till MOUZ och är enligt mig idag Sveriges bäste CS2-spelare. Står alla planeter i rätt position och MOUZ maxxar formen under hela turneringen kan Brollan och gänget stå som slutsegrare. De går in i turneringen i senare skede så vi kommer inte få se Brollan spela förens 5/12

fnatic

I fantic finns den evige trotjänaren KRIMZ, som (förutom 3 månader 2016) spelat i fnatic i över 10 år. KRIMZ har fått en svensk kollega i form av AWP-spelaren nawwk som fick en plats precis innan kvalet till den här turneringen började. fnatic ska vara nöjda om de kommer vidare till elimination stage och där kan utmana. Om de åker ut nu i Opening stage tror jag det ses som en rejäl missräkning.

GamerLegion

ztr bytte lag i juli från Metizport till GamerLegion. Om han blev köpt eller bänkad och sedan bytt vet jag inte, men det jag vet är att den här svenske ingame-leadern har imponerat. Tråkigt att inte NiP satsade på honom när de hade honom i organisationen för några år sedan, men så är det. GamerLegion ska vara väldigt nöjda om de tar sig vidare till Elimination Stage. I kvalet lyckades de med en "reverse sweep" där de förlorade de två första matcherna och sedan vann resten för att ta sig till Majoren, men nu är det svårare motstånd redan från dag 1.

WildCard

Ett lag som är en rejäl outsider är WIldcard där vi hittar två svenskar. Vi har awp-spelaren phzy (även han en gång kontrakterad till NiP) och susp som även han spelade i Metizport fram till juli innan han bytte till Wildcard. Han spelade stundtals riktigt bra i Metizport och med bara 19 år i passet kanske han kan utvecklas till en etablerad tier 1 spelare, men varken phzy eller susp är där idag. Laget Wildcard skapades av en enda anledning, att ta sig till Majoren och få stickerspengar. De kvalificerade från en "lätt" region, med hjälp av lite inovativt tolkande av kvalregler gällande regioner. Sorry, blandade ihop två lag.

Wildcard har spelar i den nordamerikanska regionen och har där gått rätt bra, bland annat tog de en fin skalp vs Liquid i kvalet till Majoren. De ska inte ha något att säga till om här i Opening Stage och borde åka ut med max en vinst - MEN i Majors brukar det mest oväntade kunna hända, så vem vet? Dessutom har jag ju uppenbarligen ingen koll på det här laget så hoppas jag är ute och cyklar!

Övrigt

Finns det frågor, funderingar eller annat gällande lag, regler, format så är det bara hojta till i kommentarerna nedan. I övrigt ska jag försöka köra lite uppdateringar som vanligt, men får se hur aktivt det blir. Tiderna är ju lite udda, och det är mycket CS2 som ska spelas under kommande dagar.

GLHF!

Testpilot

Omgång 1 enligt nedan. Tiderna för omgång 2 är preliminära, gissningsvis blir det en liten försening. Alla matcher nedan är bo1. Inte helt säker på streamlänkar och kommer inte se matcherna som börjar 04, så länkar kommer när de kommer. Det sänds på Youtube och på Twitch och bara man söker på "cs2 major shanghai" eller något så kommer ni hitta dem.

Medlem

Verkligen roligt att Brollan fick en nytändning, trodde ett tag att hans t1-karriär var över

1
Skriv svar