PSVR2 får pc-stöd i augusti

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Antar att de begränsar det så det är PS5-exklusivitet så de kanske tänker att folk prövar på men saknar dessa och då "tvingas" köpa en PS5 eller PS5 Pro senare i vinter

Begränsningarna är nog där helt enkelt för att spel inte från början utvecklats för att stödja PS vr2. Kanske kommer stöd eller moddar i framtiden?

Skrivet av Constantine:

Jag förståd det som att du kommer kunna spela psvr2 spel genom din PC också. Frågan är om spelet då körs via PS-store eller steam. T. ex. kommer Resident Evil 4 VR komma till steam nu? Eller kommer man behöva köpa spelet igen på PS-store för att spela i VR genom PC. Låter makabert.

Nej jag tror inte Sony tänkt att porta över PS vr2 spel till PC.

Skrivet av Therant:

Ni som vet, är PSVR2 något att ha om man vill köpa ett VR. PS5 har jag så det är check, och en hyfsad dator.
Jag ser ju sladden som ett stort minus för min del. Men så har ju PS några exklusiva titlar vilket kanske väger till dess fördel.
Jag ha haft en quest1 sedan tidigare. En quest3 skulle jag kunna tänka mig, men då kan jag ju inte lira PS spelen.
Har ni några tips å råd ni som vet och kan.

Jag har jämfört Quest 3 och PS vr 2 i samma rum. PS vr2 på ps5 ger ju lite egna saker som vibrationer i headset, ögonspårning och vidare field of view. Men jag upplever Quest 3 som mycket bekvämare på huvudet med Elite strap och mycket klarare bild då du inte behöver hitta sweetspot och ja den är trådlös vilket är oerhört befriande. Man kan spela spel i hela rummet eller gå ut i köket för att bre en smörgås.

Du kan ju lista alla PSvr 2 spel du vill spela och jämföra med vilka som finns på PC innan du gör ditt val.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Vill bara påpeka att detta känns som ett sista drag av Sony innan de tvättar händerna vad gäller PSVR2. De verkar inte satsa överhuvudtaget på plattformen, ingen reklam, inga nya spel som startar utveckling, inget stöd till de utvecklare som släpper spel, etc.

Köper man PSVR2 idag för att kunna lira framtida Playstation VR spel på den så ska man nog verkligen tänka igenom det hela noga. Som ett PC headset med nuvarande Playstation exklusiva titlar som extra bonus, så kanske det går att motivera... men annars finns det bättre alternativ.

Ja det skall bli intressant att se nästa generation om Sony fortfarande stödjer VR och om de släpper ett till headset.

signatur

Medlem
Skrivet av Therant:

Ni som vet, är PSVR2 något att ha om man vill köpa ett VR. PS5 har jag så det är check, och en hyfsad dator.
Jag ser ju sladden som ett stort minus för min del. Men så har ju PS några exklusiva titlar vilket kanske väger till dess fördel.
Jag ha haft en quest1 sedan tidigare. En quest3 skulle jag kunna tänka mig, men då kan jag ju inte lira PS spelen.
Har ni några tips å råd ni som vet och kan.

De två största fördelarna med PSVR2 är ögonspårning och OLED. Jag har hört några spelutvecklare som jämförde prestandalyftet med ögonspårning likt hoppet mellan RTX 2070 och RTX 3080/3090. Ögonspårning är den stora pusselbiten till att kunna spela inlevelsefulla VR spel med hög grafik. Att det inte erbjuds med PC adaptern är märkligt, hoppas det kommer förtydligande om det senare.
OLED och HDR gör att du får jättebra svärta och färgåtergivning. Jag vägrar att gå tillbaka till LCD skärmar.

Nackdelen med PSVR2 är att det finns bättre linser på marknaden (pannkakslinser) vilket kunde ha höjt skärpan ytterligare. OLED skärmar, inklusive tv apparater, har även något som kallas mura . Mura ser ut som film grain från analog film, jag finner inte det störigt över huvud taget. Sist kabeln, hade varit ett plus att vara utan, men det har aldrig hindrat spelupplevelsen för mig. Efter bossfighter kan jag behöva rotera 2-3 varv för att frigöra kabeln.

Andra bra grejer med PSVR2 är att du kan ha glasögon på dig, haptiska kontroller och vibration i headsetet. Fram till 12 juni är det en kampanj på VR2 (även på flera VR2 spel).

Fördelar med Quest3 är som nämnt ovan; kabelfri, pannkakslinser och intern hårdvara för simplare spel.
Nackdelar med Quest3 är LCD skärm, ingen HDR, ingen ögonspårning, ingen vibration i headsetet.

Båda har exklusiva spel. Upplösning och FOV är snarlika mellan båda.

Medlem

Hur jämför man grafikkort? Jag vet vad jag har (inte så mycket att skryta om) så oftast när det kommer ett spel jag vill spela så kollar jag via https://www.systemrequirementslab.com/cyri ... men den kollar ju inte av om hårdvara fungerar.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Foveated rendering utan ögonspårning? ...uh... okej. Låter knasigt.

Medlem

Det är fler och fler som förstår att VR bara är trams. Finns absolut ingenting av värde bakom dessa headsets. Att det tog så lång tid för folk att förstå är förbryllande men jag antar att hoppet är det sista som lämnar vissa.

Avstängd
Skrivet av Luciphear:

Foveated rendering utan ögonspårning? ...uh... okej. Låter knasigt.

Antingen är det fixed som Quest eller så används eyetrackingen till det och Sonys uttalande att eyetracking inte stöds är just till specifika eyetracking användningområden som funktioner i spel/program.
Vi får helt enkelt se när tester dyker upp

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av pazu:

Det är fler och fler som förstår att VR bara är trams. Finns absolut ingenting av värde bakom dessa headsets. Att det tog så lång tid för folk att förstå är förbryllande men jag antar att hoppet är det sista som lämnar vissa.

Du glömde fråga mig vad jag tycker innan du berättade vad jag tycker.

signatur
Medlem

Fantastiskt! Kan tänka mig att skaffa ett PSVR2 framöver då jag ändå planerar skaffa ny GPU.

…men RE4 OG VR finns bara på Quest…

men Astrobot-spelet om det nu patchats(??) och GT7… hmmm…
skulle behöva en lista på exklusiva VR-spel som funkar på PSVR2.

Största kruxet är hur bra det funkar med glasögon och om man har glasögon med prismaglas mot dubbelseende

Medlem
Skrivet av pazu:

Är det därför VR headsets och spel säljer bättre nu än de någonsin gjort tidigare? Sony misskötte ordentligt med PSVR2, men det betyder inte att VR som helhet har dessa problem.

Själv kan jag bara säga att jag älskar lira VR spel. Just nu är det Contractors Showdown som drar in mig i headsetet, och det är hur skoj som helst. Visst kan man tycka priset är för högt för bra VR, eller komforten är svår att få till. Men inget värde alls? Det där känns lite väl extremt, att någon provar VR och kommer ur upplevelsen med den inställningen känns helt främmande för mig. För du har väl provat VR?

Medlem
Skrivet av Famipan:

Fantastiskt! Kan tänka mig att skaffa ett PSVR2 framöver då jag ändå planerar skaffa ny GPU.

…men RE4 OG VR finns bara på Quest…

men Astrobot-spelet om det nu patchats(??) och GT7… hmmm…
skulle behöva en lista på exklusiva VR-spel som funkar på PSVR2.

Största kruxet är hur bra det funkar med glasögon och om man har glasögon med prismaglas mot dubbelseende

Astrobot Rescue Mission är tyvärr fast på PSVR1 idag.

Om du har en PS5:a har du möjlighet att spela både RE:Village och RE4 remaken med ett PSVR2.

Medlem

Snacka om att döda sitt eget märke.

Känns som attt ett begagnat PSVR2 kommer att vara ett utmärkt alternativ till de som vill prova PC VR med hög kvalitet.
Som VR entusiast så känns det jäkligt bra att det öppnar upp för en bredare publik !

signatur

Spelar 100% VR med Quest 3 som headset. i5-12600KF, 32GB Ram, RTX 4080 Super OC. Thrustmaster T300RS & TH8S. https://www.youtube.com/@MightyMikeVR

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Är det därför VR headsets och spel säljer bättre nu än de någonsin gjort tidigare? Sony misskötte ordentligt med PSVR2, men det betyder inte att VR som helhet har dessa problem.

Själv kan jag bara säga att jag älskar lira VR spel. Just nu är det Contractors Showdown som drar in mig i headsetet, och det är hur skoj som helst. Visst kan man tycka priset är för högt för bra VR, eller komforten är svår att få till. Men inget värde alls? Det där känns lite väl extremt, att någon provar VR och kommer ur upplevelsen med den inställningen känns helt främmande för mig. För du har väl provat VR?

Han har säkert testat mobil VR eller Nintendo Labo.

Kör genom Half-Life Alyx och ge en riktig review av erfarenheterna. Har man då hatat hela resan genom headsetet så är nog inte VR något man skall fortsätta med.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Han har säkert testat mobil VR eller Nintendo Labo.

Kör genom Half-Life Alyx och ge en riktig review av erfarenheterna. Har man då hatat hela resan genom headsetet så är nog inte VR något man skall fortsätta med.

För mig som bara testat VR en gång hos en kompis, vad borde jag börja med? Alyx kanske är lite "avancerat" (eller i alla fall för de mer vana?) men typ Beatsaber och/eller Tetris kanske är rätt mjukt att vänja och lära sig med? Har ändå en vilja att ge mig i kast med PSVR2 framöver men kanske inte borde börja med Call of the Mountain?

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

För mig som bara testat VR en gång hos en kompis, vad borde jag börja med? Alyx kanske är lite "avancerat" (eller i alla fall för de mer vana?) men typ Beatsaber och/eller Tetris kanske är rätt mjukt att vänja och lära sig med? Har ändå en vilja att ge mig i kast med PSVR2 framöver men kanske inte borde börja med Call of the Mountain?

Stillasittande/stående som du nämner är bra start.
Half life alyx är väldigt nybörjarvänligt.
Sådana spel kan du inleda med att köra teleportation ist för smooth locomotion.
Men Alyx är annars väldigt snällt med smooth locomotion också så det ör ett bra spel att träna in det på. När jag kör Alyx så kombinerar jag smooth och teleport just för att ta mig fram snabbare och är även ett måste för att hoppa eftersom spelet saknar hoppfunktion helt.

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Stillasittande/stående som du nämner är bra start.
Half life alyx är väldigt nybörjarvänligt.
Sådana spel kan du inleda med att köra teleportation ist för smooth locomotion.
Men Alyx är annars väldigt snällt med smooth locomotion också så det ör ett bra spel att träna in det på. När jag kör Alyx så kombinerar jag smooth och teleport just för att ta mig fram snabbare och är även ett måste för att hoppa eftersom spelet saknar hoppfunktion helt.

Ah, och teleportion är någonting jag ställer in att jag vill spela med innan jag börjar spela (typ som en grafikinställning osv)?

Avstängd
Skrivet av Gertzy:

Ah, och teleportion är någonting jag ställer in att jag vill spela med innan jag börjar spela (typ som en grafikinställning osv)?

Ja i dom flesta spel är det en sk komfortinställning.
En del spel har det aktiverat per default så man måste ändra mellan teleport och smooth.
En del spel som tex alyx tillåter en/kräver att använda båda sätten samtidigt.
Tex så går man som vanligt med vänster spak men dra höger spak mot sig/neråt så kan man teleportera sig genom att sikta en punkt dit man vill och släpper så teleporteras man dit.
Det enda då som händer om man väljer bort smooth locomotion i comfort inställningarna är då att även vänster spak blir teleport.

Låter krångligt kanske att förklara när man inte testat men känns naturligt

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja i dom flesta spel är det en sk komfortinställning.
En del spel har det aktiverat per default så man måste ändra mellan teleport och smooth.
En del spel som tex alyx tillåter en/kräver att använda båda sätten samtidigt.
Tex så går man som vanligt med vänster spak men dra höger spak mot sig/neråt så kan man teleportera sig genom att sikta en punkt dit man vill och släpper så teleporteras man dit.
Det enda då som händer om man väljer bort smooth locomotion i comfort inställningarna är då att även vänster spak blir teleport.

Låter krångligt kanske att förklara när man inte testat men känns naturligt

Ah tack! Nej det var bra förklarat tror jag är redo senare när jag väl kan skaffa ett headset. Kanske till bf!

Redaktör
Skrivet av Gertzy:

Alyx är väldigt snällt och lär en löpande hur spelet fungerar. Och som @Molotov var inne på så finns flera alternativ för förflyttning (kan vara stökigt i förstapersonsspel som vr-novis). Oerhört bra spel på flera plan. Enda minuset är väl om du kör igenom det och förväntar dig samma standard av vr-spel överlag. Valve är Valve: på en egen nivå.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alyx är väldigt snällt och lär en löpande hur spelet fungerar. Och som @Molotov var inne på så finns flera alternativ för förflyttning (kan vara stökigt i förstapersonsspel som vr-novis). Oerhört bra spel på flera plan. Enda minuset är väl om du kör igenom det och förväntar dig samma standard av vr-spel överlag. Valve är Valve: på en egen nivå.

Ja, jag har väl varit lite nervös för "åksjuka" och att det ska kännas överväldigande att börja med något "stort" spel där en kanske hoppar eller gör mycket i rörelse så är ändå inställd på att börja med någonting som Beat Saber eller så. Men Alyx står ju högt upp på listan över spel jag vill spela - för jag älskar båda HL-spelen och tror helt och fullt att deras VR-äventyr inte är av lägre standard. Kommer nog inte ha lika höga krav på andra utvecklare, även om det vore kul att ge sig ut på andra äventyr därefter även om jag kanske inte förväntar mig deras höga nivå alla gånger. I så fall hade jag slutat spela helt efter HL2

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Börja leka runt. Du har massor av youtubefilmer i vr som är upplevelser i sig. Jag kan sitta i timmar och bara latja runt på tuben. Beat Saber är riktigt bra om du vill röra på kroppen. Ska du träna upp kräkreflexerna så sätt igång en video med berg och dalbana.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Börja leka runt. Du har massor av youtubefilmer i vr som är upplevelser i sig. Jag kan sitta i timmar och bara latja runt på tuben. Beat Saber är riktigt bra om du vill röra på kroppen. Ska du träna upp kräkreflexerna så sätt igång en video med berg och dalbana.

Haha ok, har du tips på några videos att börja med?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha ok, har du tips på några videos att börja med?

Kan inga specifika men jag brukar leta på fallskärmshoppning, helikopter flygning, singel seat ulm aircraft vr .. typ. För den snuskiga så är det ju bara leta på Girls Vr. 😉

signatur

12
Skriv svar