Ryktet går: Starfield kan komma att släppas på Playstation 5

Gen
Medlem
Skrivet av Margy:

Det kan också röra sig om att någon/några får sparken eller en studionedläggning (getting the axe).

Ja, det låter mer troligt, tänkte inte på det. Synd!

Medlem
Skrivet av phi:

Eller så positionerar Microsoft sig för framtiden för att ta över spelbranschen helt genom och lägga allt krut på det väsentliga - dvs spelen istället.

Jag skulle inte bli förvånad att inom en snar framtid så kommer alla ha tillgång till ”Xbox” oavsett om det är integrerat i en handkontroll som synkar till din smart-tv, till din mobil/surfplatta, i webbläsaren eller till din speldator. Likt Stadia fast i rätt tid med rätt infrastruktur, med rätt betalningsmodell och marknadens största spelbibliotek.

Om(när?) det sker så är Sony och Playstation körda. Ingen kommer att betala +5000 kr för en konsol när man kan betala säg 700 kr för en Xbox-kontroll och 150 kr/månaden för Game Pass.

Fast Playstation kan ju göra precis samma sak och köra det på molnet. De behöver inte ha den egna infrastrukturen när det finns existerande företag de kan köpa den av. T.ex så körs PS Now redan på Microsofts infrastuktur fastän dom är "konkurrenter".

Medlem

Jag tror jag sitter i båten tills "ryktet" inte bara är ett rykte utan sanning och fakta.

Medlem

Jag var länge besviken på MS och allt med exklusivitet att göra när jag inte skulle få spela Starfield på min PS5 i vardagsrummet och förhoppningsvis få återuppleva lite av den fenomenala känsla jag hade med Skyrim.

Sen körde jag en månad Starfield genom PCn och min shield (kan ha varit så att inputlag från streamingen solkade upplevelsen lite i MS/Bethesdas försvar) och kände att jag hade varit besviken i onödan. Tyckte hela Starfield kändes föråldrat och att de inte hängt med i svängarna riktigt.

Sen såg jag en video på youtube och insåg att min känsla nog var ganska korrekt (jämförelse mellan att gå ut på klubb i Starfield och Cyberpunk).

https://youtu.be/ws0ufhrgWJw?si=M73O-N5am2s0bluf

Men jag håller fast vid att mindre exklusivitet ändå är en bra sak.

Nu är det Prince of Persia med super-tighta kontroller som gäller istället (ett spel som visar på motsatsen att man t.o.m. kan inkludera och optimera det för den svaga Switchen och ändå skapa en bra upplevelse på alla plattformar) och så håller vi tummarna för att Elden Ring DLC kommer ut snart så vi kan få fortsätta spela spel värdiga 2024. Tror Starfield tåget har gått lite för många även om det skulle släppas på PS5 idag.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Fast Playstation kan ju göra precis samma sak och köra det på molnet. De behöver inte ha den egna infrastrukturen när det finns existerande företag de kan köpa den av. T.ex så körs PS Now redan på Microsofts infrastuktur fastän dom är "konkurrenter".

PSN använder AWS.

https://aws.amazon.com/solutions/case-studies/sony-interactiv...

Om du med PS Now menar streaming så verkar man hyra in sig där det passar. När PS Now kom till Sverige minns jag att det var en artikel om att de hyrde in sig hos något företag som hade sin serverhall i ett bergrum i Stockholm.

Även MS verkar göra samma sak då man i till exempel Storbritannien enbart hyr in sig hos andra för att streama spel.

Skrivet av 9-11:

Jag tror jag sitter i båten tills "ryktet" inte bara är ett rykte utan sanning och fakta.

Det starkaste som pekar för dessa rykten är väl att Xbox CFO Tim Stuart sade rakt ut i en intervju att MS har en ny strategi och att man kommer börja släppa fler spel till PS och Nintendo. Jag tror inte att en person i en så hög position hittar på något dylikt i en intervju.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tänk om MS hade övergett Xbox helt och stöttat Sony i att producera fler Playstation konsoler och sammarbetat för att få ner priset på VR headset. Då hade MS kunnat lägga större delar av sina pengar på att utveckla bra spel istället och storsatsa på VR spel.

Man kan ju alltid drömma...

Jag är helt emot exklusivitet på spel men jag är ändå för att det är bra om MS och Sony kan konkurrera lite på själva hårdvarufronten.
Problemet jag såg med exklusivitet är just att de slapp konkurrera med att skapa den bästa, mest prisvärda konsolen och istället skulle börja låsa in speltillverkare.

I min perfekta värld konkurrerar konsolutvecklare mot varandra genom att göra den bästa konsolen och spelstudios konkurrerar mot varandra genom att göra de bästa spelen. Om alla spel skulle vara exklusiva så skulle den konkurrensen drabbas i båda industrierna.

Konkurrens är bra men exklusivitet tar i min mening bort mycket av det positiva med fungerande konkurrens.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Starfield är inte dåligt men inte heller det som vår vän Todd lovade. Det hade ju kunnat vara Redfall istället

Nej, jag tycker det verkar lite "middle ground" så vet inte. Det som talar emot är väl att någon stor mod:are valt att skita i titeln nu. Risken är att det förblir mediokert då.

Har en kollega som först nu testar Skyrim på PC.
Han... Kör... Utan... Mods...
Jag har skällt lite på honom så han skulle testa lite på vortex. Jag puttade honom åt några "basic mods" som bara gör allt lite smidigare och stabilare. Lät bli de där 2500+ listorna som finns 😁

Jag hade nog aldrig spelat ett Bethesda spel igen om jag bara haft tillgång till konsol...

Redfall verkar ju bara vara en titel. Ser inget som är bra, inget som är dåligt med det. En produkt som levererar ett intetsägande resultat som bara går en förbi. Kan ju säga att det är en dålig kvalitet i sig själv.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Jason Schreier hintar om något. "TOMORROW" med en bild på en yxa.
https://twitter.com/jasonschreier/status/1754142354489884788
<Uppladdad bildlänk>

Han hintade att han släpper en ny bok.

https://www.hachettebookgroup.com/titles/jason-schreier/play-...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av lonian:

Haaha. Min sladdhärva är gigantisk vid min dator som även är kopplad till en tv. Har 2 datorskärmar och en tv, 2 högtalare med subwoofer, externt ljudkort osv. Jag vet inte hur man trollar bort alla sladdar men nog hade det blivit mindre kablar om jag bara hade en tv och konsol. Nu har jag även två konsoler förutom min PC.

Nja, PC går ju inte va utan den är ju med oavsett om man spelar eller ej då den används till så mycket annat, sen om du vill ha massa konsoller oxå så ja då blir det värre

Medlem

Jag säger så här.

Nej det kommer aldrig till PlayStation. Det har både Sarah Bond och Phil Spencer sagt. Och Phil Spencer är vd för Microsoft Gaming. När det gäller Microsoft spel förutom de spel som redan finns och de så kallade Legacy titlar. Men samtidigt säger Tim Stuart att de ska släppas överallt. Men det finns ju redan överallt. PC, konsol(Xbox) och på "mobil" via molnet och de tv apparater som kan köra det via internet.

Man köper inte så många utvecklare och studios och inte tala om utgivare för att sedan säga "vi ger upp" och sedan släpper till konkurrenterna. Sedan så hade det nyss en Developer_Direct. Inget sades då. PlayStation hade nyss en State Of Play. Inget sades då heller iform av Phil Spencer i ett uttalande från Microsoft och Xbox.

Nog för att PlayStation vill ha Microsoft spelen på sin konsol då det inte är så värst jätte mycket från PlayStation Studios precis i år. Än så länge. Hela, nästan, State Of Play var ju typ 3rd party moneyhat spel. Och det är ju inget fel med det att fylla ut med andras spel när det inte finns egna.

Medlem

Sent påkommet nu från Microsoft.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Nu säger tydligen Jeff Grubb att Pentiment och Gears-spel också diskuteras angående portningar till andra konsoler.

Det kanske börjar vara dags för MS att kommentera alla dessa rykten och/eller potentiella läckor? Ju längre man väntar desto vildare kommer nya rykten och teorier vara tills de säger något.

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu säger tydligen Jeff Grubb att Pentiment och Gears-spel också diskuteras angående portningar till andra konsoler.

Det kanske börjar vara dags för MS att kommentera alla dessa rykten och/eller potentiella läckor? Ju längre man väntar desto vildare kommer nya rykten och teorier vara tills de säger något.

Jag sätter på mig foliehatten nu men kanske är medvetna läckor för att bygga hype hos PS-ägare.

Inte en blekaste men känns som att sålänge ryktena stämmer så förlorar väl inte MS på att vara tysta en dag eller två.

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu säger tydligen Jeff Grubb att Pentiment och Gears-spel också diskuteras angående portningar till andra konsoler.

Det kanske börjar vara dags för MS att kommentera alla dessa rykten och/eller potentiella läckor? Ju längre man väntar desto vildare kommer nya rykten och teorier vara tills de säger något.

Ja, det har ryktats om att det ska komma en Gears-samling både till Xbox Series, PC och PS5!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag säger så här.

Nej det kommer aldrig till PlayStation. Det har både Sarah Bond och Phil Spencer sagt. Och Phil Spencer är vd för Microsoft Gaming. När det gäller Microsoft spel förutom de spel som redan finns och de så kallade Legacy titlar. Men samtidigt säger Tim Stuart att de ska släppas överallt. Men det finns ju redan överallt. PC, konsol(Xbox) och på "mobil" via molnet och de tv apparater som kan köra det via internet.

Man köper inte så många utvecklare och studios och inte tala om utgivare för att sedan säga "vi ger upp" och sedan släpper till konkurrenterna. Sedan så hade det nyss en Developer_Direct. Inget sades då. PlayStation hade nyss en State Of Play. Inget sades då heller iform av Phil Spencer i ett uttalande från Microsoft och Xbox.

Nog för att PlayStation vill ha Microsoft spelen på sin konsol då det inte är så värst jätte mycket från PlayStation Studios precis i år. Än så länge. Hela, nästan, State Of Play var ju typ 3rd party moneyhat spel. Och det är ju inget fel med det att fylla ut med andras spel när det inte finns egna.

Jag tror du lär bli besviken om du känner dig så säker på att Starfield aldrig kommer till PlayStation. Det är en sak om en person hade spridit ett rykte, men nu är det många, och dessa brukar vara bra med insider info.

Saker och ting kan förändras väldigt snabbt. Vad Phil och Sarah sa då, har ingen som helst betydelse om topparna nu säger något annat. Går de inte med på deras krav så kan de riskera att få sparken. Tänk på att Phil har varit på sin post under 10 år, och ledningen är möjligvis inte nöjda med resultaten på senare tid och måste agera för att ta igen 80 miljarder $. Med nuvarande strategi och Gamepass, lär det ta evigheter att ta igen den summan, då det går jäkligt trögt med försäljningen.

Måste nämna att själva timingen med uppköpet och dessa ryktena nu om de stämmer, är sjukt skumt agerat av ledningen. Varför investera så mycket pengar för att kort därefter ge upp så enkelt och vilja släppa allt hos konkurrenterna? Hade de ingen tydlig strategi efter uppköpen från allra första början, att de helt plötsligt agerar "panikartat"?

Om nästa Halo. Kan detta även vara ett tecken?

https://twitter.com/Zuby_Tech/status/1754571214603882608

Sedan är det väldigt märkligt att Xbox ledningen fortfarande är knäpptysta. Nästan som om de medvetet tillåter alla dessa ryktena florera så att det inte blir så stor chock när de väl officiellt meddelar det.

Edit: Ny uppdatering från Phil, som inte förnekar ryktena, utan ser fram emot att dela med sig deras vision för Xbox.

https://twitter.com/xboxp3/status/1754598552548904973

Medlem

Största anledningen jag vill ha kvar Xbox är för min gamertag med achievements och en totalt överlägsen kontroll jämfört med Sony och Nintendo.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Nej, jag tycker det verkar lite "middle ground" så vet inte. Det som talar emot är väl att någon stor mod:are valt att skita i titeln nu. Risken är att det förblir mediokert då.

Det är ju ändå bara en moddare, Starfield har än så länge runt 6700 moddar på Nexus, och det innan dem officiella mod-verktygen släppts. Så nog kommer det finnas moddar för att göra om det till sitt egna lilla Bethesda spel som med tidigare spel

Kör själv med Gamepass versionen så inga moddar för mig ännu men överväger allvarligt att köpa Steam versionen just för att underlätta moddandet.

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag säger så här.

Nej det kommer aldrig till PlayStation. Det har både Sarah Bond och Phil Spencer sagt. Och Phil Spencer är vd för Microsoft Gaming. När det gäller Microsoft spel förutom de spel som redan finns och de så kallade Legacy titlar. Men samtidigt säger Tim Stuart att de ska släppas överallt. Men det finns ju redan överallt. PC, konsol(Xbox) och på "mobil" via molnet och de tv apparater som kan köra det via internet.

Man köper inte så många utvecklare och studios och inte tala om utgivare för att sedan säga "vi ger upp" och sedan släpper till konkurrenterna. Sedan så hade det nyss en Developer_Direct. Inget sades då. PlayStation hade nyss en State Of Play. Inget sades då heller iform av Phil Spencer i ett uttalande från Microsoft och Xbox.

Nog för att PlayStation vill ha Microsoft spelen på sin konsol då det inte är så värst jätte mycket från PlayStation Studios precis i år. Än så länge. Hela, nästan, State Of Play var ju typ 3rd party moneyhat spel. Och det är ju inget fel med det att fylla ut med andras spel när det inte finns egna.

Undra vad det är dom ska prata om nästa vecka då eftersom du nu var så säker på att detta inte stämde?

Tvivlar på att alla dessa ryktena är felaktiga för då dom inte planerat in ett event till nästa vecka utan bara gått ut redan nu och förnekat allting.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det är ju ändå bara en moddare, Starfield har än så länge runt 6700 moddar på Nexus, och det innan dem officiella mod-verktygen släppts. Så nog kommer det finnas moddar för att göra om det till sitt egna lilla Bethesda spel som med tidigare spel

Kör själv med Gamepass versionen så inga moddar för mig ännu men överväger allvarligt att köpa Steam versionen just för att underlätta moddandet.

Det låter ju underbart. Blir nog att spela i framtiden iaf. Men ingen brådska nu. Fick quest 3 i "födelsedagspresent", så skall spela mycket VR framöver tror jag. 😁

Medlem

Jag är då glad att dessa företag som vill att vi ska prenumerera på spel misslyckas totalt.

123
Skriv svar