Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/GgnxltFXIAARTNR?format=png&name=s...

Resident Evil 4 Remake har sålt 9 miljoner ex sedan lanseringen - vilket gör det till bäst säljande i serien, någonsin! Och fler lär det bli när spelet lanseras till Switch 2 sen också! Kanske en day 1-titel?

GTA har sålt 205 miljoner ex sedan lanseringen - vilket gör det till bäst säljande i serien, någonsin! Och fler lär det bli när spelet lanseras till Switch 2 sen också! Kanske en day 1-titel?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/Ggj6U5HXAAA3WCS?format=jpg&name=l...

"According to the Switch 2 leaker the new Joy-con will also have color behind the joysticks, so they will look something like this"

Det må vara en liten detalj som inte är någon dealbraker på något sätt, men personligen tycker jag inte det ser bra ut med färgade ringar runt styrspakarna. Vill helst ha det helsvart framtill, på sidorna (där "muspekaren" är) bryr jag mig inte. Vad tycker ni?

Jag tycker att det ser snyggare ut än på Switch 1.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

GTA har sålt 205 miljoner ex sedan lanseringen - vilket gör det till bäst säljande i serien, någonsin! Och fler lär det bli när spelet lanseras till Switch 2 sen också! Kanske en day 1-titel?

<Uppladdad bildlänk>

Allt fokus lär ligga på att utveckla GTA VI nu, men att femman en dag kommer till Switch 2 ser jag inte alls som otroligt. Tvärtom vore det väldigt logiskt då det återsläppts på tre generationer redan så varför inte en vända till? Jag skulle lätta köpa det en fjärde gång i alla fall!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Allt fokus lär ligga på att utveckla GTA VI nu, men att femman en dag kommer till Switch 2 ser jag inte alls som otroligt. Tvärtom vore det väldigt logiskt då det återsläppts på tre generationer redan så varför inte en vända till? Jag skulle lätta köpa det en fjärde gång i alla fall!

GTA 5, varför köper folk det flera gånger? Är det på grund av online delen?

Själv var jag ju enbart intresserad av storyn så brände av storyn en gång på gratis gamepass. Väldigt skön resa men den resan är gjord så kommer nog aldrig spela om det igen.

Ja nog är det logiskt att det kommer på Switch 2.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker att det ser snyggare ut än på Switch 1.

Menar du med flerfärgade joy-cons? För det kan jag hålla med om, önskar bara en helfgärgad joy-con-uppsättning utan massa färger och detaljer runtomkring. Kanske för limited editions och sånt som gärna får detaljer från spelen på kontroll och dockan men standard borde vara en färg bara. Imho.

Skrivet av lonian:

GTA 5, varför köper folk det flera gånger? Är det på grund av online delen?

Själv var jag ju enbart intresserad av storyn så brände av storyn en gång på gratis gamepass. Väldigt skön resa men den resan är gjord så kommer nog aldrig spela om det igen.

Ja nog är det logiskt att det kommer på Switch 2.

Haha, jag köpte det först till Playstation 3 men klarade aldrig av det så spelade det sen på One över Game Pass (så köpte det tekniskt sett inte då) men klarade inte ut det då heller så köpte det till Series X men hann sälja av den konsolen innan jag spelade igenom det så släpps det till Switch 2 blir det tredje gången gillt helt enkelt! Resident Evil 4 Remake lär också komma och har bara spelat originalet på Gamecube, Wii och Xbox One så lär skaffa det också då jag inte spelat nyversionen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Menar du med flerfärgade joy-cons? För det kan jag hålla med om, önskar bara en helfgärgad joy-con-uppsättning utan massa färger och detaljer runtomkring. Kanske för limited editions och sånt som gärna får detaljer från spelen på kontroll och dockan men standard borde vara en färg bara. Imho.

Om nu bilden verkligen stämmer enligt deras design så ja, att den har flera färger gillar jag. Orginal gråa på Switch känns rätt trist.
De kan ju ha en typ mörk blå med ljus blå som inre ring runt kontrollstickorna osv eller tvärtom. Uppsättningen av färger får fler alternativ att mixas mellan.

Skrivet av Gertzy:

Haha, jag köpte det först till Playstation 3 men klarade aldrig av det så spelade det sen på One över Game Pass (så köpte det tekniskt sett inte då) men klarade inte ut det då heller så köpte det till Series X men hann sälja av den konsolen innan jag spelade igenom det så släpps det till Switch 2 blir det tredje gången gillt helt enkelt! Resident Evil 4 Remake lär också komma och har bara spelat originalet på Gamecube, Wii och Xbox One så lär skaffa det också då jag inte spelat nyversionen.

Du bör helt klart spela ut Resident Evil 4 remake. Håller själv på med DLC:n till den.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Om nu bilden verkligen stämmer enligt deras design så ja, att den har flera färger gillar jag. Orginal gråa på Switch känns rätt trist.
De kan ju ha en typ mörk blå med ljus blå som inre ring runt kontrollstickorna osv eller tvärtom. Uppsättningen av färger får fler alternativ att mixas mellan.

Du bör helt klart spela ut Resident Evil 4 remake. Håller själv på med DLC:n till den.

Ok personligen var jag glad över att det fanns helgrått alternativ till Switchens blå/röda vilket jag inte tycker ser bra ut alls. Gillar helgrå/helsvart så är väl lite tråkig som person kanske haha. Så om den nya ska ha färgglada detaljer hoppas jag det finns de som är mer nedtonade också. Och ja, jag har tänkt ta tag i RE4R till PS5 men nu inväntar jag nog Switch 2-version istället då det som sagt högst troligen kommer då det är ett "Nintendo-spel" för mig

Medlem

Det sista gissar jag på är vad C-knappen är dedikerad till!

Medlem

"Nintendo Switch 2 Home Menu concept when i saw "I have seen the Switch 2 OS" post"

"My turn to showcase my take on the Switch 2’s HOME menu UI"

Den andra hade en längre text så länkade istället för att kopiera in allt här. Men detta ser ju rätt okej ut om än lite basic, men det känns som de vill att nuvarande Switch-ägare ska kunna "gå över" väldigt enkelt utan att behöva lära sig för mycket nytt för att komma igång.

Medlem

Verkar som Nintendo fortsatt satsar på ganska basic batteri till en början, för att sen låta folk uppgradera efter tid om de vill ha bättre batteri och så. Om detta nu stämmer dvs.

Medlem

Jag börjar vänja mig vid tanken på att ha Metroid Prime 4: Beyond som förstaparts release-titel!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/Ggn5s8bWQAU9X_y?format=jpg&name=4...

Jag börjar vänja mig vid tanken på att ha Metroid Prime 4: Beyond som förstaparts release-titel!

Its all i need! 👍

Medlem
Skrivet av radiuz:

Its all i need! 👍

Ja, det lär hålla en underhållen ett bra tag! Speciellt om det har något flerspelarläge som 2: Echoes hade.

Medlem

Mer hur joy-cons som mus kan fungera och hur spel kan nyttja det maximalt!

Mike Odyssey har 3D-printat dockan och jämför mot Switch OG vad vi kan förvänta oss.

Dessa mockups gör mig så sugen på att få spela Switch 2, snälla Nintendo utannonsera den snart!

Medlem

Verkar som läckaren Nexthandheld bekräftar mus-teorin och att utvecklare ska ha fått tillgång till demo i WarioWare-stil som han dock bara hört om och inte spelat själv.

Han står också fast vid utannonsering denna månaden, vilket lär förvåna få. Lanseringsperioden lär vara mer kontroversiellt. Han håller fast vid mars-april alltså. April vore ju drömmen!

Medlem

Åh, hade missat detta rykte men då jag fullkomligen älskade Star Fox Adventures på Gamecube hoppas jag verkligen det stämmer att det får remake på Switch 2! Sen gärna en uppföljare på det också!

Medlem
Skrivet av lonian:

<Uppladdad bildlänk>

Aah. Ja där är dem.

Testade nu att hålla en vanlig joy con likt en mus och det känns faktiskt rätt bekvämt.

Jo, håller med. Det känns faktiskt bra om man använder R/ZR som L/R på datormus, plus att man får hyfsat lätt tillgång även till ABXY och styrspaken kan imitera ett skrollhjul. Hoppas faktiskt nu datormus sensor blir kontroll 'gimmicken' på Switch 2 joy-cons, inte minst flertalet PC strategispel som portats till konsol skulle kunna bli mycket smidigare att spela med datormuskontroll ist. för när styrspaken ska efterlikna datormusen, vilket alltid har tendensen att kännas för segt och indirekt. Då blir det lätt att köpa Civ 7 på Switch 2 ist. för Switch 1...Company of Heroes, Cities Skylines och andra strategispel skulle äntligen kunna kännas fullt spelbara på konsol. Börjar faktiskt kännas som helt rätt satsning av Nintendo nu...hoppas nu bara att det stämmer att det är en optisk sensor för det ändamålet, det ökade min hype för Switch 2... även om det förstås inte är riktigt lika bra som en vitality sensor.

Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/Ggj6U5HXAAA3WCS?format=jpg&name=l...

"According to the Switch 2 leaker the new Joy-con will also have color behind the joysticks, so they will look something like this"

Det må vara en liten detalj som inte är någon dealbraker på något sätt, men personligen tycker jag inte det ser bra ut med färgade ringar runt styrspakarna. Vill helst ha det helsvart framtill, på sidorna (där "muspekaren" är) bryr jag mig inte. Vad tycker ni?

Tror det är för att just de där färgerna ser väl ljusa o plastiga ut. Skulle kunna vara rätt snyggt med de rätta kulörerna.

Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/Ggn5s8bWQAU9X_y?format=jpg&name=4...

Jepp. Speciellt med tanke på hur snyggt det såg ut redan när det visades upp på gammal Switch 1-hårdvara. Med "modern" ultra-HD/4K uppskalad upplösning, utan de där sedvanliga Switch 1-jaggies och suddighet, så skulle det nog kunna bli en riktigt fin teknisk first party-uppvisning av den nya konsolen. Hoppas NIntendo drämmer till med en massa stora tredjepartsspel redan på releasen också, typ Resident Evil 4 Remaken, Call of Duty Warzone, Kingdom Come Deliverance 2 mefl.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, håller med. Det känns faktiskt bra om man använder R/ZR som L/R på datormus, plus att man får hyfsat lätt tillgång även till ABXY och styrspaken kan imitera ett skrollhjul. Hoppas faktiskt nu datormus sensor blir kontroll 'gimmicken' på Switch 2 joy-cons, inte minst flertalet PC strategispel som portats till konsol skulle kunna bli mycket smidigare att spela med datormuskontroll ist. för när styrspaken ska efterlikna datormusen, vilket alltid har tendensen att kännas för segt och indirekt. Då blir det lätt att köpa Civ 7 på Switch 2 ist. för Switch 1...Company of Heroes, Cities Skylines och andra strategispel skulle äntligen kunna kännas fullt spelbara på konsol. Börjar faktiskt kännas som helt rätt satsning av Nintendo nu...hoppas nu bara att det stämmer att det är en optisk sensor för det ändamålet, det ökade min hype för Switch 2... även om det förstås inte är riktigt lika bra som en vitality sensor.

Tror det är för att just de där färgerna ser väl ljusa o plastiga ut. Skulle kunna vara rätt snyggt med de rätta kulörerna.

Jepp. Speciellt med tanke på hur snyggt det såg ut redan när det visades upp på gammal Switch 1-hårdvara. Med "modern" ultra-HD/4K uppskalad upplösning, utan de där sedvanliga Switch 1-jaggies och suddighet, så skulle det nog kunna bli en riktigt fin teknisk first party-uppvisning av den nya konsolen. Hoppas NIntendo drämmer till med en massa stora tredjepartsspel redan på releasen också, typ Resident Evil 4 Remaken, Call of Duty Warzone, Kingdom Come Deliverance 2 mefl.

Ja, Switch 2 kommer bli riktigt bra rts-konsol med denna "gimmick" ju! Hoppas den får Age Of Mythology Retold också! Gillade det spelet när jag växte upp och skulle mer än gärna återvända nu!

Ja, så kan det vara att de är väldigt ljusa och skär sig mot mörkare "grunden" och med rätt toner kan det se bättre ut. Får helt enkelt hoppas på att få fler val vid release. Eller så får jag stå ut med dem tills alternativ släpps. Är inte hela världen ändå.

Ja, minns att flera på FZ och runtom internet inte ens trodde det var möjligt att det var på Switch 1 som spelet visades utan att det måste vara från Switch 2. Vilket säger en hel del, typ som när DKC visades och folk trodde det var en N64-demo (eller Ultra kallades väl den då?) haha. Det kommer nog se ännu mer fantastiskt ut på Switch 2 med högre upplösning och mer effekter. Kanske en uns ray-tracing till och med. Och ja, tror tredjepartsstödet kommer vara stort redan från start då få vill missa ett andra succétåg av Switch och att redan i utannonseringstrailern så kommer det stödjet visas stort och brett! Cod är ju under kontrakt och lär vara redo t.ex. Så vi har nog mycket finfint att se fram emot både från Nintendo och andra! 2025 kommer bli ett otroligt spelår!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, Switch 2 kommer bli riktigt bra rts-konsol med denna "gimmick" ju! Hoppas den får Age Of Mythology Retold också! Gillade det spelet när jag växte upp och skulle mer än gärna återvända nu!

Ja, så kan det vara att de är väldigt ljusa och skär sig mot mörkare "grunden" och med rätt toner kan det se bättre ut. Får helt enkelt hoppas på att få fler val vid release. Eller så får jag stå ut med dem tills alternativ släpps. Är inte hela världen ändå.

Ja, minns att flera på FZ och runtom internet inte ens trodde det var möjligt att det var på Switch 1 som spelet visades utan att det måste vara från Switch 2. Vilket säger en hel del, typ som när DKC visades och folk trodde det var en N64-demo (eller Ultra kallades väl den då?) haha. Det kommer nog se ännu mer fantastiskt ut på Switch 2 med högre upplösning och mer effekter. Kanske en uns ray-tracing till och med. Och ja, tror tredjepartsstödet kommer vara stort redan från start då få vill missa ett andra succétåg av Switch och att redan i utannonseringstrailern så kommer det stödjet visas stort och brett! Cod är ju under kontrakt och lär vara redo t.ex. Så vi har nog mycket finfint att se fram emot både från Nintendo och andra! 2025 kommer bli ett otroligt spelår!

Plus, "mus-aiming" kommer nog bli det nya "gyro aiming" på Switch 2 där alla på internet frågar om Splatoon 3, DOOM, Quake, Turok och andra skjutspel kommer få patch för optical-aiming i optionsmenyn.

Blir kanske lite problematiskt för just spel som typ CoD Warzone, Apex, Fortnite mfl. om och när mus-siktande blir riktigt utbrett på Switch 2 jämfört med de andra konsolerna och Gamm-Switch. Kommer nog föredra vanligt styrspak-siktande då det är bekvämare, men RTS däremot tycker jag är nästan ospelbart utan mus, så det skulle verkligen öppna upp den genren för konsol på Switch 2.

Ja, en riktigt mörkt vinröd eller marinblå ring runt spaken på en grå/svart joy-con skulle nog kunna se rätt stiligt ut. Plus att de nya joy-cons nog kommer behöva nån designdetalj som gör att de tydligt skiljer sig från gamla joy-cons. Jag är glad så länge Nintendo inte kör nått riktigt smaklöst i stil med massa fula ljusdiod-ringar runt spakarna som tredjepartskontroller allt för ofta har.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Plus, "mus-aiming" kommer nog bli det nya "gyro aiming" på Switch 2 där alla på internet frågar om Splatoon 3, DOOM, Quake, Turok och andra skjutspel kommer få patch för optical-aiming i optionsmenyn.

Blir kanske lite problematiskt för just spel som typ CoD Warzone, Apex, Fortnite mfl. om och när mus-siktande blir riktigt utbrett på Switch 2 jämfört med de andra konsolerna och Gamm-Switch. Kommer nog föredra vanligt styrspak-siktande då det är bekvämare, men RTS däremot tycker jag är nästan ospelbart utan mus, så det skulle verkligen öppna upp den genren för konsol på Switch 2.

Ja, en riktigt mörkt vinröd eller marinblå ring runt spaken på en grå/svart joy-con skulle nog kunna se rätt stiligt ut. Plus att de nya joy-cons nog kommer behöva nån designdetalj som gör att de tydligt skiljer sig från gamla joy-cons. Jag är glad så länge Nintendo inte kör nått riktigt smaklöst i stil med massa fula ljusdiod-ringar runt spakarna som tredjepartskontroller allt för ofta har.

Ja, kommer nog flera "Mus-patchar" för Switch/2-spel som får nytt liv nu. Både shooters och rts. Kanske inte blir lika problematiskt om de öppnar upp för cross-platform så Switch 2-spelare kan spela mot PC-spelare som redan kör med mus... dessutom är många riktigt grymma med kontroll som redan kör mot PC-spelare så det blir nog bra ändå. Jag spelar inte sånt så jag bryr mig inte så mycket ändå. Kanske skulle vara om Metroid Prime 4: Beyond får flerspelarläge som det ryktats om att jag kommer spela det. Men håller med om rts, det är alldeles för plottrigt och oprecist på konsol så det är något jag kommer spela mer på Switch 2.

Ja, kör de mörkare och diskretare designer som inte klashar lika mycket kommer jag lätt köra på det! Precis som jag föredrog all grey när Switch lanserades över de mer färgglada.

Spekulation: Kan NintendoLand 2 vara en lanseringstitel för Switch 2? En Pikmin-läcka kan (kanske) indikera det. Antagligen inte, men ändå. Vore kul att ha något mindre seriöst att spela lite emellan.

Medlem

Ja, och nu med muspekaren så är "C-knappen" mycket mer logisk då den antagligen står för att aktivera/deaktivera cursor. Detta då ryktena säger att man även kan köra med muspekaren i hem-menyn, nya eshopen osv. Lite trist dock då jag fortfarande skulle vilja ha en separat knapp för "vänlista+chatrum". Men men.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Glömde svara på det här. Men nej, det skulle förvåna mig om de kör rent DLSS 3 eller 3.5 och har det skrivet på kartongen t.ex. utan det lär vara en custom-variant som bara de har tillgång till. Och som du nämner, säkerhetsrisken och läck-risken blir för hög, något de lär vilja undvika efter hur fort Switch hackades och fick typ alla spel läckta direkt.

Hmm, med uppskalning och optimering tror jag nog vi kan se 90+ fps också

Nu vet jag att detta (DLSS 4.0, 10 sekunder klipp från inatt) inte blir någon verklighet med Switch 2

https://www.youtube.com/watch?v=_YXbkGuw3O8

Men hoppas ändå som tusan på en bra custom-variant av typ DLSS 3.5 för Switch 2

Helt otrolig teknik i kombination med Reflex som håller nere svarstiderna runt 15-20ms trots galen AI bildgenerering med DLSS

Medlem
Skrivet av Majoren:

Lite trist dock då jag fortfarande skulle vilja ha en separat knapp för "vänlista+chatrum". Men men.

Ett snabbt tryck för att aktivera cursor.
Håll in knappen för att öppna vänlista+chatrum.
Problem solved!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ser ju inte exakt ut som den på bilden ovan? Utan den tycks ju ha större kåpa för fläkten vid utgångarna. Så tror inte det är samma.

Wii sensor bar-liknande?

Samma bild hittat i en artikel från oktober 2023 i en recension på Genki shadowcast (den vita mackapären som är inkopplad i hdmin), tror det var den låga upplösningen och kameravinkeln som fick den att se annorlunda ut. Tvivlar att Genki eller Nintendolife haft tillgång till switch 2-dockan i oktober 2023.

Bilden finns även på produktsidan för shadowcast hos amazon i olika länder och på flera andra sidor så det är antagligen en pressbild Genki skickat ut till recensenter och återförsäljare. Bara att göra en reverse image search så kan du se själv.
https://www.nintendolife.com/reviews/genki-shadowcast-2-the-l...

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Ett snabbt tryck för att aktivera cursor.
Håll in knappen för att öppna vänlista+chatrum.
Problem solved!

Hade ju varit trevligt, men dessvärre så har jag redan räknat ut att hålla in C-knappen är för att skifta dpi/pekarens hastighet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Hade ju varit trevligt, men dessvärre så har jag redan räknat ut att hålla in C-knappen är för att skifta dpi/pekarens hastighet.

Nej, sådant gör man i inställningar! Likt på en telefon, likt på en dator! Så varför krångla till det på konsol?

Medlem

Ny läcka av dockan. Skeppas med en 60w-laddare enligt Laura Kate Dale.

Citat:

This is a new photo I have recieved from a trusted source showing a Switch 2 Dock, featuring visible input and output voltage information (other information obscured).

In addition, I have learned that the Switch 2 ships with a 60W charger for use with the dock.

https://x.com/LaurakBuzz/status/1876581687842558371

Update: ser även ut att möjligen få en inbyggd ethernet-port så man slipper köpa till en dongle om man vill använda sladd.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, och nu med muspekaren så är "C-knappen" mycket mer logisk då den antagligen står för att aktivera/deaktivera cursor. Detta då ryktena säger att man även kan köra med muspekaren i hem-menyn, nya eshopen osv. Lite trist dock då jag fortfarande skulle vilja ha en separat knapp för "vänlista+chatrum". Men men.

Ah, cursor! Bra tänkt! Kan nog mycket väl stämma! Även om jag misstänker att det kan vara kopplat till till sociala medie-grejerna som ryktats komma men å andra sidan känns det mer logiskt att ha en lättåtkomlig knapp för att kunna aktivera "musen" så det kan göras snabbt och enkelt utan att behöva gå in i menyer och hålla på. Det andra jag gissade kan nog klämmas in i den redan befintliga capture knappen som på Switch tar foton och video så.

Skrivet av asdfg:

Ny läcka av dockan. Skeppas med en 60w-laddare enligt Laura Kate Dale.

https://x.com/LaurakBuzz/status/1876581687842558371
https://pbs.twimg.com/media/Ggr0-EtW0AA2RPE?format=jpg&name=l...

Update: ser även ut att möjligen få en inbyggd ethernet-port så man slipper köpa till en dongle om man vill använda sladd.
https://i.redd.it/g4qjmqstbkbe1.png

Ja, det stämmer ju bra med vad som läckt tidigare och Nexthandheld sa ju att den skulle ha samma portar som OLED-dockan så ethernet-port borde ju stämma!

Medlem

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Ja, mycket pekar på att det blir utannonsering denna månaden (denna veckan tycks det dock handla om ny video för Xenoblade X) men jag vet inte riktigt vad för ny information denna person hört som gör honom säkrare. Men lutar åt att det blir mot slutet av månaden istället för nu tidigt istället som en del pekade mot förut.

Skriv svar