Quake Live anpassas för den breda massan
Var rätt kul att hoppa in i det officiella forumet och läsa reaktionerna. Nu tittade jag inte igenom alla sidor men det är rätt mycket RIP Quake och liknande som kommer. Förstår dem, de förändringar som gjorts förändrar det som Quake är i grunden och gör det till något som det inte är. Visst kan man spela classic, men det här kommer i mångas ögon bara locka till sig "fel typ" av spelare.
Original-QL går ju fortfarande att köra i Classic. Ungefär som att knälla på instagib eller liknande.
Kommer jag köra så blir det ju helt klart classic. Men problemet är dock att jag med stor sannolikhet kommer tröttna snabbt då det i stort sett bara kommer vara hardcore gamers som kör classic...
Är inte säker på att de nya förändringarna kan locka nya spelare. Det är fortfarande ett gammalt spel (även om det är riktigt roligt) och jag ser inget skäl att välja ett nytt gamemode i Quake 3 över CSGO, TF2 eller något populärt FPS på Steam. Om Arena FPS ska bli populärt krävs nog mer än en uppdatering av Quake, men i slutändan är det bara min åsikt.
Ingen skrev väl RIP battlefield när de introducerade hardcore-läget, varför gnälla om detta?
Folk är underliga ibland...
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Bra, för jag tycker webbläsarversionen alltid har varit så buggig.
Som all mjukvara, dock så var det ett tag sen nu som dom gick ifrån webben och kör numera fristående klient, och då också gick windows only, tyvärr.
vem är förvånad att ett spel från 99 med månadsavgift inte växer.
ta bort avgiften och gör den reklamfinansierad så kanske det vänder.
Done
Avgiften är för extra grejer, spelet är gratis via reklam.
vem är förvånad att ett spel från 99 med månadsavgift inte växer.
ta bort avgiften och gör den reklamfinansierad så kanske det vänder.
Done
Avgiften är för extra grejer, spelet är gratis via reklam.
även alla kartor och gamemodes?
det är ju där skiten faller, vill man spela det "på riktigt" måste man betala, och det är väl där skon klämmer.
“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”
Titeln borde vara "Quake Live anpassas för förståndshandikappade"
vem är förvånad att ett spel från 99 med månadsavgift inte växer.
ta bort avgiften och gör den reklamfinansierad så kanske det vänder.
Done
Avgiften är för extra grejer, spelet är gratis via reklam.
även alla kartor och gamemodes?
det är ju där skiten faller, vill man spela det "på riktigt" måste man betala, och det är väl där skon klämmer.
Svarar enbart för att andra läser här.
Spelet är fullt spelbart, det är extra modes och kartor som inte kommer med om man inte betalar, men allt finns där, spelet som det var 99 + nya funktioner och kartor helt utan betalning. Nyaste funktionerna kommer först till folk kör med pro, Flertalet gamemodes som din flesta inte är intressanta och klan funktioner kostar.
Kan nämna att jag har inte betalat något och jag kör på pro servrar som kan köra vilka modes och kartor som man vill, allt tack vare serverbottar som ger mig autoinvites.
Jag kör bara pql på 3 specifika servrar, som alla kör samma förutom 2 av dom som kör med vamp. allt kräver pro.
Inget man behöver för att kunna njuta av en klassiker.
Original-QL går ju fortfarande att köra i Classic. Ungefär som att knälla på instagib eller liknande.
Inte riktigt samma sak då detta kommer vara default-läget.
Om defaultläget i Quake var instagib skulle nog folk klaga betydligt mer.
Duel är det enda som kommer kunna köras i det klassiska läget om inte någon med pro-account skapar en classic server för något av de andra modesen.
Det folk ser som problemet är att det här nya defaultläget är det som är Quake nu, en noobifierad version där man tagit bort allt det som gör quake till quake, movement och map control.
"Added in-world item timers for "major" items, including armors, megahealth, power-ups, and medkit."
Förstör FFA för mig iaf. Nu kommer inte bara de som håller koll på tiderna komma och försöka ta Quad, RA eller Mega. Hela servern kommer dyka upp i ett clusterfuck där det blir ett lotteri om vem som går därifrån med itemet.
Annars tycker jag:
"Added the command "weapon toggle" to toggle between your Primary and Secondary weapons. Defaults to "f" for new users."
Känns ganska onödigt? Speciellt om man vill att folk så småningom ska övergå till klassiska läget och spela duel.
Det är väl inte så svårt att binda vapnen till vilka knappar man vill och sedan försöka memorera vilka knappar man bindat dem till?
DDK, en QL-caster berättar om vad han tycker om ändringarna.
Var rätt kul att hoppa in i det officiella forumet och läsa reaktionerna. Nu tittade jag inte igenom alla sidor men det är rätt mycket RIP Quake och liknande som kommer. Förstår dem, de förändringar som gjorts förändrar det som Quake är i grunden och gör det till något som det inte är. Visst kan man spela classic, men det här kommer i mångas ögon bara locka till sig "fel typ" av spelare.
Quake är ju inte direkt ett levande spel längre ändå. Det har haft sin tid och gjort sitt, i den formen det var förr. Att de försöker blåsa lite liv i det igen genom att locka annat folk än gamla hardcore-tomtar gör då absolut ingenting.
Item timers var inte så jävliga som jag trodde eftersom de bara syns om man är nära, men fortfarande lite trist.
Det som var jävligt var att alla spawnar med rocket och lg hehe. Blir rätt mycket kaos och annorlunda gameplay.
Blir omöjligt att vinna med 50-0 i FFA nu iaf. Och finns ingen anledning att försöka kontrollera nåt vapen på kartan.
Hur detta kommer påverka CTF blir intressant.
Sen är det lite andra ändringar som inte står med där.
LG gör mindre skada och rocket ger mer splashdamage.
Det som är jävligt bra är att duel är totalt orört, där är allt precis som det var innan. Gapet mellan andra modes och duel blir dock ännu större än det redan är.
Quake är ju inte direkt ett levande spel längre ändå. Det har haft sin tid och gjort sitt, i den formen det var förr. Att de försöker blåsa lite liv i det igen genom att locka annat folk än gamla hardcore-tomtar gör då absolut ingenting.
Det gör ingenting för vem? För alla de som inte spelar quake? Jag skulle inte bry mig om DOTA 2 blev ett FPS för jag spelar inte det spelet. Jag skulle kanske t.o.m. bli glad om DOTA 2 blev ett fps för jag gillar fps men inte mobas.
Det är absolut inte bara gamla tomtar som spelar. På förra årets duelturnering på dreamhack tävlade en 16 årig svensk kille.
Världsmästaren är 23 år:
Det folk är kritiska till är inte förändring för att locka nya spelare utan fördumning för att göra det.
Men ja, det är förmodligen en nödvändighet för att pengar ska flyta in så att de kan hålla servrarna igång.
Det som lyfter Quake över träsket med DLC's, Pay-to-win, unlocks, achievements, köp av genvägspaket etc, är just ett visst krav av skill. Det är det som lockar. R.I.P. Quake.
Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz
Original-QL går ju fortfarande att köra i Classic. Ungefär som att knälla på instagib eller liknande.
Med ändringarna känns det dock som att de kommer missa målet samtidigt som de inför något av en splittring av deathmatch-spelarbasen och kanske även förvirrar de nya spelarna. Det är ju en del väsentliga ändringar som man inte får tillgodoräkna sig i classic mode och helt plötsligt kanske tröskeln blir för hög för att köra vidare på den vägen för en ny "Steam-spelare". Det får såklart tiden utvisa men risken är ju att en stor mängd av de nya spelarna helt enkelt stannar i default-läget så att säga och det är ju lika värdelöst för en "riktig" QL-spelare som om QuakeWorld skulle få 100,000 team fortress-spelare över en natt när det är team deathmatch man är intresserad av.
Vad de *borde* gjort inför Steam-releasen är istället att bygga in ordentlig matchmaking-funktionalitet så att nivån på motståndet blir mer åt en linjär kurva istället för en exponentiell vägg som leder till /quit i konsollen. Då hade man även kunnat undslippa alla förenklande ändringar eftersom nya spelare möter andra nya spelare som har lika många (eller snarare få) verktyg i arsenalen när det kommer till timing av armors, bunnyhops, aim och annat.
Det känns verkligen som att de kört på budgetlösningen och man kan inte annat än fråga sig om det är av ren inkompetens eller om det beror på slimmad budget.
Ingen skrev väl RIP battlefield när de introducerade hardcore-läget, varför gnälla om detta?
Folk är underliga ibland...
Kanske för att detta är en förändring som innebär prick det motsatta? De mainstreamar ett spel som aldrig följt några och som alltid legat i bräschen för vad DM/TDM innebär på FPS.
Ja, en del är underliga...
Ingen skrev väl RIP battlefield när de introducerade hardcore-läget, varför gnälla om detta?
Folk är underliga ibland...
Kanske för att detta är en förändring som innebär prick det motsatta? De mainstreamar ett spel som aldrig följt några och som alltid legat i bräschen för vad DM/TDM innebär på FPS.
Ja, en del är underliga...
De inför ett nytt läge för att locka fler spelare samtidigt som alla andra kan fortsätta som om inget hänt, att folk gnäller på det är mer korkat än något annat jag har hört på länge.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.