"Oerhört tungdrivet" – Sweclockers om Assassin's Creed Shadows

Robot
"Oerhört tungdrivet" – Sweclockers om Assassin's Creed Shadows

"Det känns som att uppskalning är här för att stanna".

#assassins-creed-shadows, #geforce, #radeon, #ray-tracing, #rtx, #sweclockers

Medlem

Uppskalning är ”räddningen” för mediokra spelutvecklare och dåligt optimerade spelmotorer skönt att den trenden inte dött än

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem

75 fps i 1440p med RTX 5090 för ett spel som ser 10 år gammalt ut är rentav komiskt. Inte Monster Hunter Wilds-nivåer av komiskt men nästan.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Uppskalning är ”räddningen” för mediokra spelutvecklare och dåligt optimerade spelmotorer skönt att den trenden inte dött än

Fast stora open world spel idag kräver ju enormt mycket resurser i både tid, pengar och hårdvara.
Det är otroligt översimplifierat att skylla uppskalningens att vara på mediokra spelutvecklare och dåliga motorer.

Jag tar hellre lite uppskalning än att grafikutvecklingen ska stagnera, så länge den gör sitt jobb vad spelar det för roll?

Medlem

är det här med Raytracing på eller av?

Avstängd
Skrivet av Deli:

Fast stora open world spel idag kräver ju enormt mycket resurser i både tid, pengar och hårdvara.
Det är otroligt översimplifierat att skylla uppskalningens att vara på mediokra spelutvecklare och dåliga motorer.

Jag tar hellre lite uppskalning än att grafikutvecklingen ska stagnera, så länge den gör sitt jobb vad spelar det för roll?

Fast ska det användas så borde det resultera i nått man tidigare inte tycker sig upplevt utan dessa tekniker.

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

är det här med Raytracing på eller av?

Det var med RT påslaget, men det gjorde mindre skillnad än man kan önska. I dess grundutförande är prestandan inte bra, punkt. Fritt ur minnet gick vi från 77 FPS (1440p) med RT till låga 90 FPS med Medium-inställningar på RX 9070. Och det är ändå ett grafikkort som bara är veckor gammalt, med en prislapp på närmare 8 000 kronor.

Medlem

Tycker alla kort underpresterar idag utan Ai hjälp och annat tjafs.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det var med RT påslaget, men det gjorde mindre skillnad än man kan önska. I dess grundutförande är prestandan inte bra, punkt. Fritt ur minnet gick vi från 77 FPS (1440p) med RT till låga 90 FPS med Medium-inställningar på RX 9070. Och det är ändå ett grafikkort som bara är veckor gammalt, med en prislapp på närmare 8 000 kronor.

aj då. ännu ett dåligt optimerat pc spel som man kan kasta i paperskorgen

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

aj då. ännu ett dåligt optimerat pc spel som man kan kasta i paperskorgen

Ja, eller alltså. Jag är helt okej med att ett spel är så krävande att knappt ens ett RTX 5090 räcker till, men då måste det vara extraordinärt. När till och Medium var lite för mycket för RTX 5070, och dessutom såg ut som ett PS4-spel, då blev jag inte så inspirerad.

Medlem

Framegen och uppskalning har verkligen blivit den dåliga ursäkt för avsaknad av optimering som vi var rädda för. Bedrövlig utveckling.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Tycker alla kort underpresterar idag utan Ai hjälp och annat tjafs.

Det är snarare så att spelmotorer inte utvecklas helt optimalt, utan förlitar sig i stället på tekniker som uppskalning etc för att fungera OK. Man tar i princip genvägar med dessa hjälpmedel. Om det spelar någon roll eller inte är väl upp till var och en att avgöra.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Det är snarare så att spelmotorer inte utvecklas helt optimalt, utan förlitar sig i stället på tekniker som uppskalning etc för att fungera OK. Man tar i princip genvägar med dessa hjälpmedel. Om det spelar någon roll eller inte är väl upp till var och en att avgöra.

Jo, visst känns det lite så. DLSS var en fantastisk funktion när den introducerades, som gav nytt liv till åldrande hårdvara. Nu förutsätts det mer och mer vara aktiverat från start.

Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Ja, eller alltså. Jag är helt okej med att ett spel är så krävande att knappt ens ett RTX 5090 räcker till, men då måste det vara extraordinärt. När till och Medium var lite för mycket för RTX 5070, och dessutom såg ut som ett PS4-spel, då blev jag inte så inspirerad.

får hoppas på att det kan komma en performance patch, men det tvivlar jag på. själv har jag en 7900XTX så det blir väll att köra på high eller så utan RT för mig

Medlem

"... inte ens RTX 5090 – ett kort som kostar norr om 30 000 kr – över 60 bilder i sekunden i 4K-upplösning."
Jisses...

Ah ja själv ska jag lira ps5 versionen i performance mode 60fps med få dippar till 55fps.

Medlem

Låter helt absurt att det är så tungrott, framförallt med den processorn som används i testet också. Skamligt rentav. Som Rosenvik skrev, hade spelet sett helt spektakulärt ut så finns det väl anledning för såna här systemkrav, men det gör det ju inte. Känns som att det bara är lathet/inkompetens/låg ribba för vad som är rimligt som ligger bakom. Tyvärr verkar det ju vara en trend som är här för att stanna.

Medlem

Återigen ett bevis på helt bedrövliga utvecklare....

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Åter igen skattar jag mig lycklig att jag hoppat av tåget för "nya spel" och grafikkortshetsen.

Tuffar lungt på med min XP/W10 Ivy-Bridge burk, med Titan X SLI!

Medlem

RT är alltid på, det är stor bidragande faktor till att det är tungdrivet.

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Nja, nej. Du kan dra ned det till en enklare inställning som då bara är aktivt i ditt hideout. Med den inställningen går prestandan från usel till dålig.

Medlem
Skrivet av korvmos:

det är falskt. Ubisoft sjävla har sagt att RT är bara på i sitt Hideout. i den öppna världen kan man stänga av det om man vill

Medlem

Vad är det som händer egentligen?
Jag tycker inte att spelen ser så mycket bättre ut nu än vad de gjorde för 10 år sedan (Witcher 3 och Arkham Knight som exempel). Ändå tar nästan alla nya spel onödigt mycket utrymme och har värdelös prestanda...

Medlem

Har närmare 200 fps i 4k med framegen etc på å märker ingen latensskillnad på 5070ti emot med framegen av

Medlem

Japanska premiär ministern är inte glad över spelet.
Inte oväntat att japanerna ogillar spelet. Men att de tog upp det i deras högsta instans är anmärkningsvärt.
Japan har blivit kränkta.
Vad tänkte Ubisoft?

https://www.youtube.com/watch?v=p6FWIYD_T8k

Medlem
Skrivet av Kotz:

Inte oväntat att japanerna ogillar spelet. Men att de tog upp det i deras högsta instans är anmärkningsvärt.
Vad tänkte Ubisoft?

Tycker folk e helt jävla löjliga överlag, så jävla känsliga att dom bajsar på sig så fort nåt sägs eller görs som inte passar dom, media e fiction, har alltid varit, oavsett om de säger based on true story etc, inget som är true story, så mkt som de inte finns tillräckligt med information om å kan bara gissas

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Återigen ett bevis på helt bedrövliga utvecklare....

Går bra nu för Ubisoft.

https://www.youtube.com/watch?v=UaCeDP4m4AQ

Medlem
Skrivet av Kotz:

Vad tänkte Ubisoft?

Asmongold video :/ det är allt jag behöver veta

Medlem
Skrivet av Kotz:

Vad tänkte Ubisoft?

Skrivet av Siimuliize:

Varför klagade ingen när man brände ner kyrkor i Valhalla? Varför klagande ingen när man kunde plundra tempel i Odyssey? Varför klagade ingen när man slogs mot påven i AC2?

Tomas var verkligen något på spåren med ”Rör inte mitt Ubisoft”.

Värt att notera: De i videon som klagar på Ubisoft benämner Yasuke som samuraj.

Edit: Premiärministern pratar inte om spelet. Han pratar om turister som förstör heliga platser. Men klart det ska vändas mot Ubisoft.

Skrivet av lolipopapa1:

Asmongold video :/ det är allt jag behöver veta

Tack för varningen. Fixar inte att kolla på den mannen.

signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Thane:

Varför klagade ingen när man brände ner kyrkor i Valhalla? Varför klagande ingen när man kunde plundra tempel i Odyssey? Varför klagade ingen när man slogs mot påven i AC2?

Tomas var verkligen något på spåren med ”Rör inte mitt Ubisoft”.

Värt att notera: De i videon som klagar på Ubisoft benämner Yasuke som samuraj.

Edit: Premiärministern pratar inte om spelet. Han pratar om turister som förstör heliga platser. Men klart det ska vändas mot Ubisoft.

Är väll ingen här som klagar på något verkar det som förutom Greta Thunberg. Sen kyrkor, tempel och påven antar jag för ingen har brytt sig? Det jag sett utav japan under mina 3 år där är att de har en extrem respekt,heder andlig kultur där. Så förstår varför de tagit så illa åt.

De pratar om turister som förstör men visst pratar de om spelet med och även säger fulla namnet samt visar en ingame video från spelet.

123
Skriv svar