Ambitiösa Nintendo 64-klonen Analogue 3D försenas
Var ett klick ifrån en bokning när den gick live men ångrade mig i sista sekund.
Anledningen?
Att jag egentligen inte ser något som helst problem med min nuvarande lösning. En N64 som körs i rgb och även har en simpel omvandlare till hdmi om jag vill köra på stor tv.
Fördröjningen är minimal via hdmi och då N64 endast har något enstaka spel som körs i 60 bilder i sekunden märker känsliga jag knappt av någon lagg i kontrollen… allt känns så ”rappt” som jag är van.
Har en Mega SD som är helt suverän som jag spelar allt Mega Drive / Genesis / Master System / SG-1000 och Game Gear på… men där kändes mervärdet oändligt mycket större för en modern setup.
Är dessutom oändligt missnöjd med Analogues FOMO-attityd. Vi behöver INTE mer sådant i en redan löjligt flyktig kommersiell samtid.
Och Nintendo har godkänt detta?
Verkar för bra för att vara sant.
Finns säkert gott om Nintendo-fanboys som spammar Nintendo med "Har ni sett detta"-mail i hopp om att stänga ned projektet.
Nintendo har ju inte stängt ner deras andra Nintendo-projekt med NT, Super NT och Pocket. Så jag antar att Nintendo är fine med det iom att det inte är emulering med roms utan du måste faktiskt ha cartridge för att det ska lira. Sen att många använder everdrive är ju en annan femma
Hur ser det ut in-action? Lågupplösta texturer i 4k kan väl inte bli bra.
240p uppskalat till 4k känns väl rent allmänt lite onödigt om inte 3Dn renderas i 4k... men samtidigt så har du fortfarande 2D i 240p som hur du än vrider och vänder på det kommer skära sig satan med 4k-3D (med lågupplösta texturer, dessutom) när den skalas upp. Däremot kan det ju vara trevligt att rendera ALLT i högre upplösning med något riktigt fett crt-filter eller liknande som bibehåller 240p-upplösningen... som att köra på crt fast i 4k på väldigt många tum.
Har absolut inte en aning om hur Analogue 3D kommer hantera grafiken, dock.
Jag köpte en handhållen grej med hundratals NES-spel men den var kass (tror jag betalade 299kr så väntat). Kass skärm och typ tre bra spel. Och bara NES. Någon som kan rekommendera en bättre som iaf har SNES också? Är ju en djungel där ute så vågar inte lägga för mycket utan en ärlig recension.
Obs jag har en Steamdeck om ni tänkte föreslå det.
Finns säkert gott om Nintendo-fanboys som spammar Nintendo med "Har ni sett detta"-mail i hopp om att stänga ned projektet.
Nintendo har ju inte stängt ner deras andra Nintendo-projekt med NT, Super NT och Pocket. Så jag antar att Nintendo är fine med det iom att det inte är emulering med roms utan du måste faktiskt ha cartridge för att det ska lira. Sen att många använder everdrive är ju en annan femma
Sant
Jag förespråkar projektet men förstår intresset är stort och säljer slut snabbt.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
240p uppskalat till 4k känns väl rent allmänt lite onödigt om inte 3Dn renderas i 4k... men samtidigt så har du fortfarande 2D i 240p som hur du än vrider och vänder på det kommer skära sig satan med 4k-3D (med lågupplösta texturer, dessutom) när den skalas upp. Däremot kan det ju vara trevligt att rendera ALLT i högre upplösning med något riktigt fett crt-filter eller liknande som bibehåller 240p-upplösningen... som att köra på crt fast i 4k på väldigt många tum.
Har absolut inte en aning om hur Analogue 3D kommer hantera grafiken, dock.
Med den här ser N64 fantastiskt ut på 4k tv:n https://www.retrotink.com/product-page/retrotink-4k
Inget Nintendo behöver godkänna då det inte bryter mot några patent hos dem.
Konsolen är FPGA.
Jag köpte en handhållen grej med hundratals NES-spel men den var kass (tror jag betalade 299kr så väntat). Kass skärm och typ tre bra spel. Och bara NES. Någon som kan rekommendera en bättre som iaf har SNES också? Är ju en djungel där ute så vågar inte lägga för mycket utan en ärlig recension.
Analogue Pocket är det du söker:
https://youtu.be/gOLPkd82VH0?si=KXjJ5guyKShMgAZZ
Om du ska emulera så kan jag rekommendera miyoo mini plus. Klarar allt jag testat upp till ps1. Kör mkt nes, SNES, sega, game boy osv. Även kört en del scummvm.
N64-spel ser ju jättebra ut på emulator i HD så man kan väl räkna med liknande bildkvalitet. Minns att vi i tonåren började klaga på dålig fps på N64, de andra kidsen hade börjat spelat CS & plötsligt blivit medvetna om framerate... det var bättre förr när man var ovetandes & bara njöt av spelen
Var ett klick ifrån en bokning när den gick live men ångrade mig i sista sekund.
Anledningen?
Att jag egentligen inte ser något som helst problem med min nuvarande lösning. En N64 som körs i rgb och även har en simpel omvandlare till hdmi om jag vill köra på stor tv.
Fördröjningen är minimal via hdmi och då N64 endast har något enstaka spel som körs i 60 bilder i sekunden märker känsliga jag knappt av någon lagg i kontrollen… allt känns så ”rappt” som jag är van.
Har en Mega SD som är helt suverän som jag spelar allt Mega Drive / Genesis / Master System / SG-1000 och Game Gear på… men där kändes mervärdet oändligt mycket större för en modern setup.
Är dessutom oändligt missnöjd med Analogues FOMO-attityd. Vi behöver INTE mer sådant i en redan löjligt flyktig kommersiell samtid.
Jag förstår din tanke, samtidigt gäller det också att inse att originalhårdvara från ~30 år tillbaka (eller än längre) i tiden börjar sjunga på sista versen. Tillgången på hela enheter minskar kontinuerligt av naturliga anledningar, och även för sådana som faktiskt värderar och vårdar sina grejer krävs till slut mer och mer ingrepp för att hålla liv i grejerna. (Vet inte hur många gamla moderkort jag haft re-cappade de senaste 10 åren, och det är ju minimum av vad man får förvänta sig.)
Någonstans blir originalhårdvaran otillgänglig och/eller orimligt dyr, tyvärr, om inte rena 1:1 reproduktioner letar sig ut på marknaden - något som i specifikt Nintendos fall ligger någonstans runt "helvetet fryser till is" i sannolikhet. FPGA-lösningar är nog så nära vi kommer, och då har vi en ganska lång rad fördelar - lite bättre kvalitet på komponenter och komponentdesign (vilket påverkar inte minst strömförsörjningen, där en lägre kvalitet (med fluktuerande spänning som exempel) riskerar skada komponenter) är väl den största i mina personliga ögon. Sen finns ju en bisarr mängd QoL-grejer så som integrerad signalomvandling, uppskalning och kompatibilitet med allsköns tillbehör och kontroller o.s.v. o.s.v.
Nackdelen är väl då att FPGA kontra ASIC blir lite ineffektivt, du betalar ganska mycket mer än vad du på pappret kanske får ut. Men någonstans kan det trots det ändå bli rimligt i sammanhanget, när originalgrejerna börjar tyna bort mer och mer.
Däremot enig i frustrationen med FOMO och att så gott som all jäkla hårdvara idag ska vara så för-e-bannat begränsad i tillgång. *sneglar på grafikkortsmarknaden* - ja, jag menar dig.
--- Incoming off-topic ---
På tal om att återuppliva gamla prylar måste jag nämna (jag har garanterat gjort det tidigare) hur jäkla kär jag är i dekuNukems projekt, primärt USB4VC.
Att slippa jaga rätt på DIN/PS/2-tangentbord, seriellmöss/PS/2-möss och spelportsjoysticks som är i bra skick är rent fantastiskt. Och även om en del lite äldre PC-maskiner måhända har USB, lycka till att få moderna USB-tangentbord att fungera till fullo eller överhuvudtaget. Om du mot förmodan har tur och BIOS upptäcker och godkänner det så du kan använda det i BIOS så är det fortfarande ofta i praktiken flera separata HID-enheter (makroknappar, mediaknappar, RGB-styrning, etc.) i ett modernt tangentbord som ska fungera med både gammal hårdvara och mjukvara. Möss ska vi inte prata om, där redan en sån finess som skrollhjul eller en tredje musknapp när det begav sig var tveksamt stöd för ibland.
ATX4VC är också ett tacksamt projekt, även om det är alldeles för begränsat (5A per rail är verkligen inte mycket) för att intressera mig personligen. Hade gärna sett en lite biffigare lösning, gärna med egna DC/DC-omvandlare för 3,3V och 5V, dagens nätaggregat levererar verkligen snålt på dessa rails jämfört med äldre PSU.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Hade N64'an haft någon typ utav BIOS som hade krävts för att få spelen att starta hade det kunnat blivit ett problem men nu är fallet inte så. 🙂