Rykten säger att ett nytt Castlevania kommer avtäckas i år
Hade gärna sett et castlevania i open world Zelda stil, men det är säkert för dyrt😓 Blandning emellan Witcher, SOTN och Zelda typ.
Jag hade också gärna sett ett nytt 3d Castlevania. Men då måste det naturligtvis hålla Lords of Shadow klass.
Jag hade också gärna sett ett nytt 3d Castlevania. Men då måste det naturligtvis hålla Lords of Shadow klass.
Det blir svårt Lords of Shadow (1) är en riktig pärla.
Hade gärna sett ett Castlevania i open world Zelda stil, men det är säkert för dyrt😓 Blandning emellan Witcher, SOTN och Zelda typ.
Remake av Castlevania 2 i en öppenvärlds Transylvanien.
"Writer and Fighter"
Det blir svårt Lords of Shadow (1) är en riktig pärla.
Inget är omöjligt. Låt oss iallafall drömma lite!
Inget är omöjligt. Låt oss iallafall drömma lite!
Folk glömmer att Kojima var involverad i Lords of Shadow. Inte direkt involverad men Mercury lär ha kört alla saker genom honom för kvalitetskontroll vilket känns i spelet. 2an är inte lika bra och jag tror inte Kojima var involverad alls där. Men jag tycker Mercury ändå visar sina chops i Metroid Dread så det skulle vara kul och få se dem återvända till CV med mer erfarenhet. När de gjorde första spelet var de ju i princip helt nya utvecklare.
"Writer and Fighter"
Älskade Metroid Dread så vore grymt att se vad de kan göra med Castlevania idag!
Remake av Castlevania 2 i en öppenvärlds Transylvanien.
Castlevania 2 är väl ansett som sämst i serien?
Lite mer åt Witcher hållet där man får hjälpa byar som man kommer till. Kan vara förbannelser eller monster.
Castlevania 2 är väl ansett som sämst i serien?
Lite mer åt Witcher hållet där man får hjälpa byar som man kommer till. Kan vara förbannelser eller monster.
Jo det är anses som seriens svarta får. Men idén är inte dålig och som du skriver, ett spel mer åt Witcherhållet där man besöker byar och hjälper folk skulle funka bra under en remake av Castlevania 2. Huvudstory skulle fortfarande vara att man ska leta efter Draculas kroppsdelar i olika mansions som finns i landet och sen avsluta spelet i slottet i en episk strid med Dracula.
"Writer and Fighter"
Jo det är anses som seriens svarta får. Men idén är inte dålig och som du skriver, ett spel mer åt Witcherhållet där man besöker byar och hjälper folk skulle funka bra under en remake av Castlevania 2. Huvudstory skulle fortfarande vara att man ska leta efter Draculas kroppsdelar i olika mansions som finns i landet och sen avsluta spelet i slottet i en episk strid med Dracula.
Vet du, det där låter som en helt fantastisk idé! Jag tillhör ju dessutom de (ja, alla vi fyra), som faktiskt tycker att Simon's Quest fått oförtjänt dåligt rykte. Så jag skulle ge både en silverdolk och vigvatten för att de skulle återvända till C2-idén och fullända det den här gången.
Nån skrev ju här på FZ (kanske du?) om The Transylvania Adventure of Simon Quest, som helt oironiskt är ett av de spel jag ser allra mest fram emot just nu. Efter en Imagine: Babyez-revival, så klart.
Vet du, det där låter som en helt fantastisk idé! Jag tillhör ju dessutom de (ja, alla vi fyra), som faktiskt tycker att Simon's Quest fått oförtjänt dåligt rykte. Så jag skulle ge både en silverdolk och vigvatten för att de skulle återvända till C2-idén och fullända det den här gången.
Nån skrev ju här på FZ (kanske du?) om The Transylvania Adventure of Simon Quest, som helt oironiskt är ett av de spel jag ser allra mest fram emot just nu. Efter en Imagine: Babyez-revival, så klart.
Det intressanta med Simon's Quest är att det är ju typ AVGN som egenhändigt lyckats dra ned spelets rykte. Visst det är inte världens bästa spel, men jämför man med vad som fanns på NES är det är ett bra spel för sin tid. Visst det känns lite ofärdigt så här i efterhand, men jag är stolt ägare av det och gillar det. Det var ju ingen på den tiden som pratade om att spelet var dåligt. James har väl lite till och med bett om ursäkt för att han egentligen inte tycker spelet är så dåligt som nörden säger det är och att det fått (som du säger) oförtjänt dålig kritik efter hans "recension".
Ja jag har skrivit en del nyheter om spel relaterade till Simon's Quest. Så det var nog definitivt jag som skrev den nyheten.
"Writer and Fighter"
Det intressanta med Simon's Quest är att det är ju typ AVGN som egenhändigt lyckats dra ned spelets rykte. Visst det är inte världens bästa spel, men jämför man med vad som fanns på NES är det är ett bra spel för sin tid. Visst det känns lite ofärdigt så här i efterhand, men jag är stolt ägare av det och gillar det. Det var ju ingen på den tiden som pratade om att spelet var dåligt. James har väl lite till och med bett om ursäkt för att han egentligen inte tycker spelet är så dåligt som nörden säger det är och att det fått (som du säger) oförtjänt dålig kritik efter hans "recension".
Ja jag har skrivit en del nyheter om spel relaterade till Simon's Quest. Så det var nog definitivt jag som skrev den nyheten.
Ja, det var många tvåor till NES som var minst sagt... Experimentella. Zelda 2 också, och SMB2 (även om det kanske inte ska räknas... Men för oss i väst var det ju ändå den "riktiga" Mario-uppföljaren)...
Vore kul att läsa gamla recensioner av hur spelen mottogs när de var nya. Då fanns ju ingen direkt Castlevania/Zelda-template huggen i sten än, så kan tänka mig att folk inte funderade så mycket över att spelen diffade från föregångarna. Spelade ju själv alla de här spelen när de var hyfsat nya och kan inte minnas att de fick skit för att vara för annorlunda, iaf.
Ja, det var många tvåor till NES som var minst sagt... Experimentella. Zelda 2 också, och SMB2 (även om det kanske inte ska räknas... Men för oss i väst var det ju ändå den "riktiga" Mario-uppföljaren)...
Vore kul att läsa gamla recensioner av hur spelen mottogs när de var nya. Då fanns ju ingen direkt Castlevania/Zelda-template huggen i sten än, så kan tänka mig att folk inte funderade så mycket över att spelen diffade från föregångarna. Spelade ju själv alla de här spelen när de var hyfsat nya och kan inte minnas att de fick skit för att vara för annorlunda, iaf.
Jag är en av dem som gillar Zelda 2 också. Det har en massa bra idéer som aldrig fick mogna senare i serien. RPG-delen med levling tex gillar jag. Sen har jag tänkt på en sak, det spelet lånar ju en hel del från Final Fantasy med hur man har en världskarta och sen blir indragen i en "stridsskärm" när man möter monster. Så här i efterhand känns det som Nintendo tittat på FFs popularitet i Japan. Dock så var ju inte omgångsbaserade strider populärt (eller ens en grej) i väst så då valde de nog att göra 2D-strider som var mer populärt här.
"Writer and Fighter"
Metroidvania-genren är väl mer populär än någonsin vilket väl både kan ses som någon positivt och negativt för konomi, stor marknad men en väldigt stor konkurrens och frågan är ju hur mycket draghjälp de kan få av Castlevania-namnet efter alla års tystnad. Då skulle jag nog hellre se ett Metroidvania fast i 3D, där man verkligen kör all in på backtracking-biten som jag vet att inte alla uppskattar men som jag verkligen älskar. Få nya egenskaper och prylar som gör att man når platser man såg för flera timmar sedan är bland det bästa jag vet i spel.
Jag är en av dem som gillar Zelda 2 också. Det har en massa bra idéer som aldrig fick mogna senare i serien. RPG-delen med levling tex gillar jag. Sen har jag tänkt på en sak, det spelet lånar ju en hel del från Final Fantasy med hur man har en världskarta och sen blir indragen i en "stridsskärm" när man möter monster. Så här i efterhand känns det som Nintendo tittat på FFs popularitet i Japan. Dock så var ju inte omgångsbaserade strider populärt (eller ens en grej) i väst så då valde de nog att göra 2D-strider som var mer populärt här.
Led inte både Zelda 2 och Simons Quest rätt hårt av kass översättning? Det här med att man skulle huka framför en vägg var väl mycket tydligare om man lirade den japanska versionen? Detta i kombination med att de var luddiga i sig gjorde att de blev mer frustrerande att spela än vad de hade behövt vara. Somliga saker var inte bättre förr
Metroidvania-genren är väl mer populär än någonsin vilket väl både kan ses som någon positivt och negativt för konomi, stor marknad men en väldigt stor konkurrens och frågan är ju hur mycket draghjälp de kan få av Castlevania-namnet efter alla års tystnad. Då skulle jag nog hellre se ett Metroidvania fast i 3D, där man verkligen kör all in på backtracking-biten som jag vet att inte alla uppskattar men som jag verkligen älskar. Få nya egenskaper och prylar som gör att man når platser man såg för flera timmar sedan är bland det bästa jag vet i spel.
De borde titta på första Batmanspelet i Arkham-serien. Jag älskar det för att det spelet är ett Metroidvania i 3D snarare än open world som serien senare blev. Arkham Asylum är ju inte helt olikt Draculas slott i sin gotiska framtoning.
"Writer and Fighter"
De borde titta på första Batmanspelet i Arkham-serien. Jag älskar det för att det spelet är ett Metroidvania i 3D snarare än open world som serien senare blev. Arkham Asylum är ju inte helt olikt Draculas slott i sin gotiska framtoning.
Det har jag tagit mig igenom och det var en av de sakerna jag gillade med det. Samma sak med spel som Prey 2017. Jag förstår varför utvecklare undviker det eftersom det inte tas emot väl av den "stora massan" men jag tycker det är fantastiskt. Har alltid tyckt det är konstigt att äventyr är en helt rak linje när man utforskar en värld, ett hus, ett rymdskepp, etc etc. Det logiska vore ju att man under resans gång stöter på dörrar och annat som man får återkomma till senare för att man inte har det som krävs för att nå den ytan. Att man ibland behöver ta två steg tillbaka för att kunna ta 20 steg framåt.
Sen gillar jag också att återvända till gamla områden för att man då får uppleva känslan av att vara på en plats och möta fiender som en gång var så svåra men som man nu tar sig igenom lekande lätt. Man känner verkligen hur ens karaktär och en själv har utvecklats då.
Jag kanske svär i kyrkan men jag älskade Castlevania: Lords of Shadow (2010) till PS3.
jag klarar inte av 98% av plattformsspel för de är så svåra (jag älskar svårt och utmaning inklusive Souls-spel, men inte i formen att man måste memorera dumma plattformsgrejer och tajma in hopp och sånt).
Shit vilken stämning och skön känsla det var i Lords of Shadow.
Vad är det för Castlevania-spel som kommit ut sista 10 åren? Inget riktigt högbudgetspel väl?
Memento Mori
Jag kanske svär i kyrkan men jag älskade Castlevania: Lords of Shadow (2010) till PS3.
jag klarar inte av 98% av plattformsspel för de är så svåra (jag älskar svårt och utmaning inklusive Souls-spel, men inte i formen att man måste memorera dumma plattformsgrejer och tajma in hopp och sånt).
Shit vilken stämning och skön känsla det var i Lords of Shadow.
Vad är det för Castlevania-spel som kommit ut sista 10 åren? Inget riktigt högbudgetspel väl?
Många gillade Lords of Shadow 1 så du är inte ensam. Det var väl 2an som inte gick hem lika bra vad jag förstått. Men det svarar även på din frågan. LoS 2 och mellanspelet till 3DS är de CV spelen vi fått sen dess.
"Writer and Fighter"
Jag är en av dem som gillar Zelda 2 också. Det har en massa bra idéer som aldrig fick mogna senare i serien. RPG-delen med levling tex gillar jag. Sen har jag tänkt på en sak, det spelet lånar ju en hel del från Final Fantasy med hur man har en världskarta och sen blir indragen i en "stridsskärm" när man möter monster. Så här i efterhand känns det som Nintendo tittat på FFs popularitet i Japan. Dock så var ju inte omgångsbaserade strider populärt (eller ens en grej) i väst så då valde de nog att göra 2D-strider som var mer populärt här.
Intressant tanke, men Zelda 2 släpptes nästan ett helt år före första FF-spelet.
Däremot är det möjligt att de influerades av Dragon Quest 1 som kom 86. Och sannolikt vrålpopulära Xanadu också, som också var banbrytande för sin tid. De tidiga DQ-spelen hade ju betydligt större inflytande över jrpg-genren än de tidiga FF-spelen och populariserade världskartor mm innan FF ens var påtänkt. Så i princip alla japanska speldesigners influerades nog på ett eller annat sätt av DQ:s vansinniga popularitet. Det är ju dock bara ett halvårs glapp mellan DQ1 och Zelda 2, så frågan är hur mycket som redan var planerat innan DQ1 kom och tog Japan med storm. Å andra sidan var ju utvecklingstiderna betydligt kortare på den här tiden, så det kan säkert ha smugits in influenser från DQ i Zelda 2. Jag menar, Zelda 2 kom bara 11 månader efter ettan så deras turnaround med nya spel var ju betydligt rappare förr.
Intressant tanke, men Zelda 2 släpptes nästan ett helt år före första FF-spelet.
Däremot är det möjligt att de influerades av Dragon Quest 1 som kom 86. Och sannolikt vrålpopulära Xanadu också, som också var banbrytande för sin tid. De tidiga DQ-spelen hade ju betydligt större inflytande över jrpg-genren än de tidiga FF-spelen och populariserade världskartor mm innan FF ens var påtänkt. Så i princip alla japanska speldesigners influerades nog på ett eller annat sätt av DQ:s vansinniga popularitet. Det är ju dock bara ett halvårs glapp mellan DQ1 och Zelda 2, så frågan är hur mycket som redan var planerat innan DQ1 kom och tog Japan med storm. Å andra sidan var ju utvecklingstiderna betydligt kortare på den här tiden, så det kan säkert ha smugits in influenser från DQ i Zelda 2. Jag menar, Zelda 2 kom bara 11 månader efter ettan så deras turnaround med nya spel var ju betydligt rappare förr.
Ja! DQ förstås, inte Final Fantasy.
Skulle vara kul och se hur planeringmötet gick till runt Zelda 2.
"Writer and Fighter"
Ja! DQ förstås, inte Final Fantasy.
Skulle vara kul och se hur planeringmötet gick till runt Zelda 2.
Ja, verkligen! Det vore otroligt fascinerande med en inblick i de gamla NES-klassikerna... Verkligen så annorlunda och mer personligt med en tid där den tidens "AAA-spel" gjordes av en handfull personer, snarare än hundratals.
Led inte både Zelda 2 och Simons Quest rätt hårt av kass översättning? Det här med att man skulle huka framför en vägg var väl mycket tydligare om man lirade den japanska versionen? Detta i kombination med att de var luddiga i sig gjorde att de blev mer frustrerande att spela än vad de hade behövt vara. Somliga saker var inte bättre förr
Simon's Quest har en trasig översättning som gör en del pussel riktigt svåra att lösa. Den japanska texten är inte supertydlig i alla lägen, dock. Både den engelska och den japanska innehåller dessutom "rykten" där folk "har hört att" och följer man dessa blir man vilseledd... i den engelska översättningen har man dock missat att göra det klart att rykten är rykten vilket gör det hela än mer rörigt.
Zelda 2 har inga problem alls med översättningen vad gäller tips för att ta sig vidare i spelet... däremot hade den kunnat vara klart bättre än vad den är oavsett. Zelda 2 överlag är snarare övertydligt med de flesta "pussel" och det skall mycket till för att man skall köra fast för att man inte vet vad man skall göra härnäst... det är i princip bara nära man skall leta efter Bagu i Moruge-skogen det inom rimliga gränser är lite... vagt.
Intressant tanke, men Zelda 2 släpptes nästan ett helt år före första FF-spelet.
Däremot är det möjligt att de influerades av Dragon Quest 1 som kom 86. Och sannolikt vrålpopulära Xanadu också, som också var banbrytande för sin tid.
Och sedan inspirerades Hudson i sin tur av Zelda 2 och förvandlade via en Falcom-licens Xanadu till ett Zelda 2-liknande spel i Fa(micom)xanadu.
Finns många vägar att gå. Skulle kunna vara semi open world likt Tomb Raider rebooten eller något mer i stil med Resident Evil 2 remaken kanske. Full open world är svårt och lätt att misslyckas med. Något i stil med Dark Souls 1-3 hade också kunnat bli bra och då tänker jag mest bandesign. Eller varför inte ett nytt old school Castlevania likt ettan eller trean. Det absolut tråkigaste valet är ju ett nytt metroidvania i 2d även om jag inte tackar nej till det heller.
Finns många vägar att gå. Skulle kunna vara semi open world likt Tomb Raider rebooten eller något mer i stil med Resident Evil 2 remaken kanske. Full open world är svårt och lätt att misslyckas med. Något i stil med Dark Souls 1-3 hade också kunnat bli bra och då tänker jag mest bandesign. Eller varför inte ett nytt old school Castlevania likt ettan eller trean. Det absolut tråkigaste valet är ju ett nytt metroidvania i 2d även om jag inte tackar nej till det heller.
Bloodborne är ju i princip Castlevania. Man kan ju till och med ha piska. Hade varit intressant och se vad Fromsoftware hade gjort om de fick en chans.
"Writer and Fighter"