Omröstning: DEI i spel
Transmän som opererar bort sina bröst vilket kan orsaka ärrvävnad där brösten en gång varit.
Precis. Inte konstigare än folk som designar sina karaktärer med andra slags ärr.
Eller hur?! Bra skrivet.
Sen är det så extremt jäkla brett att vissa tycker det är DEI bara det är en kvinna som har maktposition, andra när en mörkhyad ens har ett jobb..
Och angående hur välskrivna karaktärer är, det är knappast unikt för HBTQ-karaktärer. I mer eller mindre alla fall där en HBTQ-karaktär känns krystad så är resten av karaktärerna lika dåligt skrivna. Det har mindre med politik att göra..
Cyberpunk, som nämnt i tråden, har många bra HBTQ-karaktärer. Kerry, Judy och Claire för att nämna ett par få. Likaså Mass Effect och tidigare Dragon Age-spel, även Baldur's Gate 3.
Ibland har det inte med karaktärerna i sig att göra, när någon inte hittar något politiskt att klaga på där, då går de på den som skrivit istället och mer eller mindre: "Den utvecklaren har färgat hår. DEI!!". Det måste vara skönt att på något vis vara så säker på kompetens att man kan se det på någons hårfärg..
Känns som att alla är så jäkla på hugget hela tiden och letar efter saker som de kan bli arga på (och särskilt när det i deras ögon bekräftar deras politiska åsikt), när ska de personerna inse att det finns precis lika många dåligt skrivna vita hetero cis-män som det gör HBTQ-karaktärer? Bara att kolla Arnold-filmer på 80-talet (underhållande som de är).
Sammanfattningsvis, är något bra gjort är det bra, är det dåligt gjort är det dåligt. Punkt.
Jag tycker inte det känns trovärdigt i GoW: Ragnarök när angerboda och hennes släkting är svarta men resten av alla jättar man sett är vita och det ändå är nordisk mytologi det är baseras på. Det här är ett politiskt val av utvecklarna och för tankarna ur spelet.
Odin's sätt att prata är också nånting jag tycker förstör inlevelsen samt andra moderna termer som används i spelet. Trots det är det ett bra spel.
Att någons hudfärg eller sexualitet är trovärdig handlar ju om att det ska passa in i världen. du hade inte gjort hälften av invånarna i wakanda till andra hudfärger bara för att det ska vara jämställt.
Tidigare Dragon Age och Mass Effect spelen har bra skrivna LGBTQ karaktärer.
Har du sett folk klaga på att vamp är bisexuell? Du vet redan svaret att ingen har ett problem med det.
Du drar slutsatsen att DEI är viktigare än man tror för att en person inte vill besvara dina frågor?
Frågorna jag har svarat på här är egentligen inte relevanta. Jag tror inte han allvarligt vill ha svar på dom här frågorna för dom har ställts och svarats på så många gånger tidigare. Det leder ingenstans. Jag är inte förvånad över att Alexraptor inte svarar.
Det finns flera personer som går överstyr på båda sidor men i grund och botten så är det ju att ena sidan kritiserar nånting dom inte vill se i spel och den andra är mer intresserade att få motparten att se ut som rasist/homofob osv. För man kan ju absolut inte tycka att Veilguard är dåligt utan att vara det.
Man kan tycka att propaganda och intvingade budskap i spel är bra. Då tycker vi olika och det finns inte så mycket mer att säga.
När DEI är något som finns subtilt i ett spel. Då är det som bäst.
Ellie ifrån TLOU1 är i mitt tyckte en otroligt välskriven och bra lesbisk karaktär. Hon har inga krystade dialoger där hon i form av något bekräftelsebehov bestämt sig för att hon behöver tala om för alla hon träffar att hon minsann tycker om flickor/kvinnor! Istället lägger spelet fokus på att visa hennes mänskliga sidor.
Narrativet utforskar Ellies mer personliga sidor, hennes drömmar, sårbarheter, styrkor och dilemman. Det visar även småsaker som att hon tycker serietidningar är skoj. Narrativet visar hur hon växer ifrån liten sidekick som Joel vill helst vill skydda och hålla i bakgrunden till att hon står jämbördes stark och får fullt förtroende att kämpa jämsides med Joel mot hotet. Joel och Ellie bygger upp en stark kamratlig relation och respekterar varandras styrkor fullt ut och de finns där till för varandra vad som än händer. Sen är hon lesbisk och det visas också, men det är kanske inte så jätteviktigt gentemot allt det andra?
Taash ifrån Dragon Age Veilguard är Ellies motsats.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
1. Det är ingen som behöver anstränga sig för att få vissa av DEI/woke-hatarna att framstå som rasister eller homofober, det klarar de av rätt bra själva. Notera nu att jag inte säger att ALLA som kritiserar DEI/woke nödvändigtvis är det, men det finns definitivt sådana underliggande strömningar hos vissa som är svårt att bortse ifrån.
2. Jag har inte sett någon som påstår att man per automatik är rasist eller homofob för att man ogillar Veilguard... Och är det nån som säger så har de naturligtvis fel. Men här verkar det nästan som du drar till med en överdrivet tillspetsad fultolkning, eller vart är alla dessa personer som påstår detta?
1. Det finns definitivt folk här som anstänger sig väldigt mycket för att vinkla och förvränga hit och dit. Det handlar om argumenten i sig. Kan man inte hålla sig till att debattera det utan att attackera personen för något man inte kan veta säkert så bör man låta bli.
2. Skickar PM.
I början av 1500talet då KCD2 skall utspela sig så var Mali en väldigt stor (typ halva europas storlek) och mycket rik handelsnation. Det gick en stor handelsrutt från Timbuktu som exporterade bland annat guld, elfenben, kryddor och slavar till europa. Rutten gick tvärs över Sahara till vad som idag är Marocko/Algeriet och vidare upp i Spanien, över medelhavet och mot Egypten.
Att en person från Mali tagit sig ända upp till Böhmen är förvisso lite långsökt. Men det är inte helt utanför rimlighetens gränser att en rik och eccentrisk handelsman, prins eller liknande gett sig an på att utforska europa och lyckats ta sig till Böhmen.
Jag syftar inte på politik i den meningen utan om det tråden handlar om, vilket är DEI i spel.
Det enda rätta är att anställa någon efter meriter och inte efter att man ska ha en speciell hudfärg, kön eller sexuell läggning som DEI-anhängarna kräver. Som tur är så är DEI på väg bort. Se bara på t.ex. Bioware m.fl. som gjort 180° på den fronten eftersom spelen som innehåller DEI inte säljer.
Då vet du inte vad politik är.
DEI funkar inte heller så. Man anställer fortfarande på meriter. Det är bara det att om två personer har samma slags meriter men den ena är kvinna så har man tagit kvinnan först tack vare DEI, precis som jämställdhetsvillkoren för rekrytering i Sverige.
Folk som tror att varenda random person som är annan hudfärg än vit får jobbet endast pga hudfärgen är bara okunniga.
Och än en gång så är det dåliga manus folk egentligen ska hata på.
Det och senkapitalism.
Men folk har som vanligt lyssnat för mycket på alla pundits på Youtube som skriker "woke" och "DEI" över allt de inte tycker om. Precis som att du skriker "politik" över saker du inte tycker om.
Ville mest inflika att det var rätt frustrerande att se den diskussionen kring specifikt Veilguard - om man inte hatade på det just på grund av DEI så älskade man tydligen spelet eller åtminstone var någon slags "försvarare" av det, enligt resonemang även framförda här.
Det måste gå att se "lite" bortom durr durr "DEI BAD" eller herp derp "DEI GOOD". För även om det i teorin i vissas tolkningar säkerligen kan vara så enkelt så... well, ofta känns det som att själva verkligheten blir "något" mer nyanserad.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Och det är just detta som jag tycker är så intressant. Varför finns det en sådan stark drivkraft att försöka plocka in en afrikan i en historisk setting där de inte passar in, och ingen drivkraft att göra det motsatta? Om man ska gå till extremen finns det en historierevisionistisk rörelse som hävdar att många kända personer i världshistorien egentligen var svarta, där alla personer från Kleopatra till Beethoven till Isaac Newton ingår. Se det stående skämtet "Netflix adaptation" där man helt sonika byter ut vita karaktärer mot svarta. Eller varför inte Amazons serie där kungen av England avbildas som en svart, rullstolsburen homosexuell man... på 1500-talet!
Jag vill hävda att den här trenden har börjat dyka upp även i TV-spelsvärlden. För mig känns detta som ett exempel av "white saviour complex" där vi tror att vi kan göra historiska oförrätter ogjorda genom att ge svarta ökad representation, oavsett hur onaturligt slutresultatet blir. Vi får helt enkelt se hur storyn om afrikanen i KCD2 utvecklar sig, men jag tycker det påminner väldigt mycket om den historierevisionistiska rörelsen som försöker hitta svarta i historien där de inte finns. Afrika är för övrigt en jävligt cool kontinent. Jag hade hellre sett att det gjordes spel som utspelade sig där och att den var baserad på deras historia, istället för att vi ska kvotera in vita eller kinesiska karaktärer i ett försök att fylla någon PK-kvot. Men det vet vi inte kommer hända, eftersom det hade varit för känsligt att göra. Motsatsen går bra dock!
Du menar komedifantasyserien där det också finns människor som kan förvandlas till djur?
Kan vi försöka skruva ner tempen på diskussionerna lite?
Ni vet att ni har olika världsuppfattningar och ni aldrig kommer kunna rubba varandras. Att ni kastar meme-bilder, halmdockor och tar till fula grepp mot varann vinner ingen på.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Att ens denna diskussionen existerar är ett rätt bra bevis på hur snett allting blivit. Spel ska vara underhållning och en flykt från verklighetens bekymmer. Inte ett fönster där man ska visa sin ståndpunkt eller hur inkluderande man är.
Om ett spel görs där handlingen påverkas av någons kön eller ras är det såklart viktigt att poängtera detta, men att använda meningar som "det här är den första blåa transformers någonsin att ha huvudrollen i ett sim city spel" för att försöka sälja ett spel är bara menlöst och tyder mest sannolikt på brist av kreativitet och fantasi.
What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?
Falsk dikotomi. Jag kommer därför inte bemöta ditt påstående. Kan du istället svara på hur hög du tror sannolikheten är att någon gör en uppföljare så som jag beskrev, och hur den i så fall hade blivit mottagen? För det säger nämligen en del om vår samtid vilken typ av innehåll som aktivt skapas, och vad som inte skapas. Det är min poäng.
Jag förstår inte detta, är inte grejen att det skall synas och märkas? Jag är själv spelutvecklare, varför skulle jag fokusera på sådant här om ingen ens märker av det jobbet?
Eller är iden att man skall göra det bara för "att"?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Fråga 1
hej chatgtp kan du tolka data i en bild?
Fråga 2
Jag funderar på om inte två frågor är väldigt snarlika varandra?
Jag gillar DEI om det känns naturligt. - Det ska inte kännas påklistrat, men om det passar in är jag helt okej med det. Och den här:
Jag tycker DEI går för långt ibland. - Ibland känns det som att DEI tvingas in i spel, även när det inte passar.
Fråga 3
Vad kan man dra för slutsatser som spelutvecklare ifrån denna data?
Jag tycker ChatGTP gjorde en ganska bra analys.
Sammanfattningarna i Fråga 3 sätter ord på splittringen och vad det innebär. ChatGTP avslutar också med fyra handfasta råd på hur man kan hantera DEI-frågor som spelutvecklare för att tillfredsställa allas behov och undvika backlash.
Vad tycker ni?
I de spel där jag inte ens reflekterar över personens hudfärg, sexuell läggning eller kön så tycker jag det är bra. Speciellt i spel där du designar din karaktär tycker jag det är väldigt bra, då kan du placera dig själv eller vem du vill i centrum.
Men i storybaserade spel, om jag inte reagerar på att DEI är närvarande förrän i efterhand så är berättelsen och upplevelsen antagligen så pass stark att det bidrog till min förståelse och koppling till karaktärerna. Andra sidan av myntet är väl spel som gör det till så pass stor grej att det stora episka äventyret du ska bege dig ut på blir sekundärt. Då tappar jag intresset.
I en sådan situation som du nämner är det inte specifikt DEI som är problemet, utan att det stora episka äventyret blir sekundärt, oavsett anledning.
Mitt svar på detta togs bort. Vad serien har för genre är dessutom egalt. Jag flippade helt enkelt på rollerna och frågade hur stor sannolikheten var att en sådan uppföljare skulle produceras och hur det hade mottagits, för att illustrera hur ensidig kvoteringen är. Ironiskt nog bevisade bara borttagningen hur otroligt känslig frågan är så fort man flippar rollerna. I och med borttagningen framstår det som att denna soundbite står oemotsagd, vilket alltså inte är fallet. Jag väljer därför att lämna den här konversationen. En diskussion bör ske på lika villkor.
När saker implementeras och känns som en naturlig del man inte ens behöver fundera över så är det god implementering.
Se bara på att ha med sig Ashley i RE4. De flesta hatar eskortuppdrag i spel men väldigt få tänkte ens på att Ashley i släptåg är ett eskortuppdrag och det har att göra med att det är så väl implementerat i spelet.
Jag skulle säga att i en studie är metoden viktigare än resultatet.
Hur svarsalternativ är formade påverkar resultat.
Att det inte verkar råda någon samsyn om vad ens DEI betyder kan också göra det skevt. Definition av begrepp skulle vara hjälpsamt.
Slutligen skulle jag inte använda chatgdp för att göra en analys, då den inte kan ta hänsyn till sådana okända variabler, åtminstone vad jag kan se av dess analys.
Vad är din egen analys?
Vad kan spelutvecklare göra med datan? Kan man skippa DEI helt och hållet eller måste DEI finnas med?
Tack till alla som svarat på enkäten och deltagit i diskussionen!
Jag har fått värdefulla insikter om hur DEI uppfattas i spel, både vad gäller frågor och känslor. Dessutom tycker jag att ChatGPT bidrog med en användbar analys för både spelare och spelutvecklare.
Jag hoppas att ni också känner att omröstningen och diskussionen gett insikt och utrymme för reflektion.
Det känns inte trovärdigt eftersom det inte är trovärdigt. Angrboda ser ut som hon gör av en enda anledning och det är för att bocka av mångfaldsboxen. Man himlar med ögonen varje gång det blir sådär tydligt.
Tack själv! Det gläder mig att motståndet mot DEI även har vuxit här på FZ. Att vi är i majoritet betyder att FZ idag bättre speglar majoritetssamhällets åsikter än tidigare.