Krav på Xbox Series S-stöd kommer inte försvinna
Tycker det här kravet är galet om dom är nu så himla fria med vad utvecklarens vision ska uppnå kan dom inte tävla en forza (series x) med en rulator (series S) många som köper Series S har säkert blivit grundlurade för att de tror de betalar för en prestanda utan skivläsare. Så nej det här har blivit en lose lose situation och gett pc världen en onödig försprång
Series S är en gamepass-maskin och framför allt xcloud då. Inget mer inget mindre. Vill man ha kräm och mycket fps så väljer man något annat.
Egentligen är konceptet med Series S riktigt bra! Utvecklarna lär ju inte behöva bråka så mycket med den heller om de bara släpper på PC samtidigt, för så begränsande kan den inte vara. Funkar spel på Steam Deck lär det ju funka på Series S liksom.
Och allt vad det innebär, fortfarande.
Läste något om att man förlitar sig alltför mycket på ai-uppskalning med DLSS och andra metoder än att optimera sina spel på riktigt.
Så det finns både för och nackdelar med Series S. Priset är en fördel, att fler har råd med en ny konsol och att det tvingar utvecklare att optimera sina spel bättre om de vill släppa sina spel på Xbox. Det kan ju i sin tur även ge bättre prestanda för PC som det visade sig i Baldurs Gate fallet där Series S optimeringen gjorde att dem hittade en rejäl minnesläcka om jag inte minns helt fel (pun intended).
Det negativa är ju som många andra säger att den är lite av en flaskhals när det gäller den grafiska utvecklingen. Men det kan ju även tas som något positivt så inte användningen av AI uppskalning springer iväg för snabbt.
Visst är det så att konsoler hämnar utvecklingen och sätter enorma gränser på vad som är möjligt i spel. Men att säga att de inte tillför någon nytta är direkt fel. Konsoler är billiga instegsmodeller till spelvärlden för de som annars inte hade haft råd eller kunskapen att kliva in via PC-byggandet. T.ex. såldes PS5 för $375 i USA under Black Friday och julen och för de pengarna kan du inte bygga en dator som ger likvärdig spelupplevelse, inte ens nära.
I teorin så är Series S egentligen inte ett problem då behovet av TFLOPS och mängden minne generellt skalar bra med upplösningen av spelet och dess texturer.
Däremot så är en av de vanligaste flaskhalsarna när det kommer till prestanda idagsläget minnesbandbredden dvs. hur snabbt man kan förse processorn och grafikkortet med data.
Där gjorde Microsoft i min bok ett misstag med Series S då dess minnesbanbredd är avsevärt mycket sämre än Series X och det anser jag ställer till problem för utvecklare.
Till och med det lyckas de lösa till slut. I patch 8 som testas nu så ingår Series S split-screen co-op.
"Xbox Series S Split-Screen Co-Op
Wanting to play multiplayer a little closer to home? Patch 8 will also bring split-screen to Xbox Series S consoles! If you’re joining the stress test from an Xbox, you’ll be able to try this out early."
Jump in.
Microsoft ska släppa spel på Switch 2 (när den väl kommer). Andra utvecklare också. Då kan andra släppa också på Series S.
Vad är det som hämmas? Det är väl bara att skippa konsolerna och släppa enbart på PC om man nu vill ha mer kraft att jobba med som utvecklare. Jag tycker mycket av utvecklingen kommit just från utvecklare på konsolsidan.
Tycker att Series S känns som en ok konsol men kravet att allt även ska funka på den är ju absurt.
Ändå, tycker jag, att de mestadels får till det rätt så jäkla bra på övriga konsoler, trots att de minsann är potatisar enligt PC-folk.
Förr var konsoler så mycket bättre än pc när det gäller användarvänlighet. Nu är konsolerna alldeles för lika PC. Något som fortfarande är mycket bättre på konsol är att man kan sälja sina spel. Spelen går oftast att hitta billigare på skiva, på konsol redan på release än vad det kostar på PC, som går att sälja sen, vilket inte går på PC.
Det är skönt att slippa hålla på att köpa ram minnen, grafikkort, processorer, installera program och drivrutiner. På konsol är det bara att köra, alla spel som släpps till konsolen kommer funka, de kommer du kan likadant på alla konsoler. Inte långt ifrån alla PC spel funkar på alla PCs, där är miljontals inställningar och spelen funkar olika på alla datorer.