Blir Switch 2 Nintendos första fantasilösa konsol?

Robot

Sweclockers André Stray: Switch 2 visar en ny sida hos Nintendo.

#krönika, #switch-2

Medlem

Jag är 100% nöjd med att Nintendo spelar säkra kort denna gång. Switch-formatet är genialt, och mer av samma är precis vad jag vill ha. Det finns ju också stor förbättringspotential under huven, vad gäller UI, eShop, onlinelösningen mm. finns massor att utveckla där som kan få uppföljaren att kännas riktigt fräsch, trots att själva hårdvarudesignen inte är särskilt spännande...

Medlem

"Första fantasilösa konsol" vet jag inte. Var inte Gamecube också ganska fantasilös? Jag skulle nog påstå att Gamecube var mer fantasilös. Den generationen var ju Nintendo bara en i mängden bland konkurrenterna. En "lagom prestanda, optisk media, dual joystick controller"-konsol som alla andra.

Medlem

Men när PS och Xbox gör det år efter år efter år efter år så är det helt okay.

Första "fantasilösa" måste väl ha varit Snes.

Vore dumt att inte fortsätta med hybridformatet, det är ju det som gjort Switchen så framgångsrik och mest troligt snart den mest sålda konsolen någonsin. Hade det endast varit en stationärkonsol hade den aldrig kommit i upp i dessa försäljningssiffror.

Medlem

Inte innovativ?, näe kanske inte, men vad sjutton skulle dom kommit med?, en bärbar vr konsoll, lr bara mer hästkrafter?

Medlem
Skrivet av roftg:

en bärbar vr konsoll

Why not? 😃

Moderator | Testpilot

Första fantasilösa känns märkligt att säga. SNES? Gamecube? Finns fler exempel när konsolen i sig inte gör mycket nytt, annat än att den är mer kraftfull denna gång.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Men när PS och Xbox gör det år efter år efter år efter år så är det helt okay.

Dom har väl aldrig visat några initiativ till innovation överhuvudtaget? Knappast någon som förväntar sig det från dom, till skillnad mot Nintendo som faktiskt har innoverat från och till.

Är dock själv glad över att dom fortsätter på samma spår, har ingen Switch1 men blivit sugen på 2:an och då är det himla trevligt med tillgången till bakåtkompatibilitet.

Redaktör
Ponny

En klok forumit (minns ej vem – sorry!) skrev en gång att Nintendo jobbar på ett visst sätt. Varannan generation gör de nytt, och varannan förfinar dom. Jag tycker det finns en poäng:

• SNES var en evolution av NES

• Gamecube var en evolution av N64:an

• Wii U var en evolution av Wii

• Switch 2 blir en evolution av Switch

Och det är jag 100 procent okej med. Min kropp är redo för Switch 2. Tror nog Nintendo kommer hitta sätt att vara kreativa i själva spelen. Det ligger ju, så att säga, i deras DNA.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Nintendo lever ju fortfarande på Mario och Zelda... man kan se det på 2 sätt antar jag men jag väljer att skriva varför ändra för mycket på ett vinnande koncept?

Medlem

Hade de gjort något annat hade de ju fått skit för det. Hur man än gör idag så ska det klagas. Internet!

Medlem
Skrivet av Therant:

Hade de gjort något annat hade de ju fått skit för det. Hur man än gör idag så ska det klagas. Internet!

Jag tycker det klagas väldigt lite. Både i krönikan och i tråden.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Första fantasilösa känns märkligt att säga. SNES? Gamecube? Finns fler exempel när konsolen i sig inte gör mycket nytt, annat än att den är mer kraftfull denna gång.

Medhåll. Lite udda vinkel för en krönika.

Spontant skulle jag säga att Game Boy Color är deras mest fantasilösa konsol. I princip en Game Boy Pocket med färgskärm, teknik som då knappast var ny.

Medlem

Det viktigaste är spelen imo

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Det var rätt väg att gå med Switch 2. De behövde verkligen förbättra onlinestödet, vilket man får hoppas är rejält förbättrat denna gång. Förhoppningsvis också fixa problemet många haft med joyconen.

Flakmonkey
Skrivet av Fredrik Eriksson:

En klok forumit (minns ej vem – sorry!) skrev en gång att Nintendo jobbar på ett visst sätt. Varannan generation gör de nytt, och varannan förfinar dom. Jag tycker det finns en poäng:

• SNES var en evolution av NES

• Gamecube var en evolution av N64:an

• Wii U var en evolution av Wii

• Switch 2 blir en evolution av Switch

Och det är jag 100 procent okej med. Min kropp är redo för Switch 2. Tror nog Nintendo kommer hitta sätt att vara kreativa i själva spelen. Det ligger ju, så att säga, i deras DNA.

Håller med till viss del, men det är väl ändå betydligt mer skillnad mellan en NES och NES eller en Wii och Wii U jämfört med skillnaden mellan Switch och Switch 2? Skulle jag visa upp en Switch 2 för någon som inte har koll skulle de nog tro att det var samma konsol. För även om NES och SNES hade mycket gemensamt (vilket jag personligen inte riktigt tycker med tanke på tex handkontrollen som var banbrytande) så är det ingen tvekan om att det är olika system bara till det yttre.

Nu har jag ingenting emot att Switch 2 är väldigt lika Switch på alla sätt och vis, varför ändra ett vinnande koncept och det som de flesta vill ha är ju samma lika men bättre. Men man måste väl samtidigt kunna se att det är den konsol de släppt som mest liknar sin föregångare och att de däreigenom "spelar säkert"?

Medlem

Även om innovation kan vara både kul och spännande, så är iaf jag nöjd med att dom inte gör det för sakens skull, utan faktiskt släpper konsolen de tror på.

Medlem

Nintendos hittepå-grejer är bara trams. Nintendo Switch (och 2an) är en bra kompromiss mellan stationär/bärbar/hittepå. Låt det vara nu.

Medlem
Skrivet av roftg:

Inte innovativ?, näe kanske inte, men vad sjutton skulle dom kommit med?, en bärbar vr konsoll, lr bara mer hästkrafter?

Skrivet av Bennii:

Why not? 😃

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Boy

signatur

1# FZ Troll

Moderator | Testpilot
Skrivet av Nosnos:

Håller med till viss del, men det är väl ändå betydligt mer skillnad mellan en NES och NES eller en Wii och Wii U jämfört med skillnaden mellan Switch och Switch 2? Skulle jag visa upp en Switch 2 för någon som inte har koll skulle de nog tro att det var samma konsol. För även om NES och SNES hade mycket gemensamt (vilket jag personligen inte riktigt tycker med tanke på tex handkontrollen som var banbrytande) så är det ingen tvekan om att det är olika system bara till det yttre.

Nu har jag ingenting emot att Switch 2 är väldigt lika Switch på alla sätt och vis, varför ändra ett vinnande koncept och det som de flesta vill ha är ju samma lika men bättre. Men man måste väl samtidigt kunna se att det är den konsol de släppt som mest liknar sin föregångare och att de däreigenom "spelar säkert"?

Egentligen handlar det ju bara om utseendet. Man skulle kunna nämna "Super FX", men dessutom uppskalningstekniken som det ryktas att Nintendo ska använda (vilket heller inte är något nytt för konsoler i stort). Generationsskiften handlar i stort sett främst om hårdvaran och vad den klarar av. Kort sagt att den är mer kraftfull, precis som med Switch 2.

Jag upplever att folk övertänker och lurar sig själva bara för att konsolen mångt och mycket ser likadant ut.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Nosnos:

Absolut. Det är ju en förenkling av något som är mer komplicerat. Jag tror (hoppas?) samtidigt att Switch blir en Super Switch, som SNES blev till NES. Time will tell. Lustiga med Wii U är den skapade sådan förvirring du nämner (en del trodde ju att det var ett tillbehör!). Undrar vad som hänt om den hetat Wii 2?

Men jag håller med: de spelar säkert. Riktigt säkert. Men jag har verkligen ingenting emot det.

Fast: kommer det en Switch 3, DÅ vill jag lämna in en protest. ^^

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

"Switch 2 är fantasilös - Var är den nya spaken som får mig att undra om Nintendo ens tänkt att konsolen ska användas av en människa?"
*ignorerar hela faktumet att Joy-Cons har inbyggda sensorer för att användas som möss*

Är möss nytt? Nej. Är det ganska unikt att ha det i en kontroller? Ja (finns på Legion Go, men ser betydligt bökigare ut)

Medlem

Hoppet står till Microsoft nu, får se vad nästa konsol får för fantasifullt och förvirrande namn.

Medlem

Snes är ju en av deras bästa konsoler gällande spel. Så det låter ju positivt.

Medlem

Det positiva med att Nintendo kör en lite säkrare approach är att man har kvar större delen av sitt spelbibliotek till switch 2.
Jag spelar i princip aldrig på min ps4 PRO men däremot spelar jag varje vecka ps4 spel på ps5an så detta är en big win för mig.

Medlem

GameBoyColor...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Låter som att krönikören hoppade på konsoltåget bara någon generation tillbaks. Bara märkligt att lägga fram någon form av kritik mot Nintendo för Switch 2 när man medvetet vägrat läsa på om deras konsolhistoria.

Medlem

Som de flesta redan nämnt NES till SNES, N64 till Gamecube.
Game Boy till Game Boy POCKET, Color och Micro etc etc

Så direkt svar nej.
Gör om, gör rätt Herr. Krönikör!

123
Skriv svar