Civilization 7 har gått guld inför släppet nästa månad

Robot
Civilization 7 har gått guld inför släppet nästa månad

Den 11 februari skriver vi om historien.

#Civililzation-7, #Firaxis

Medlem

6:e för Founders Edition och jag tror även Deluxe Edition

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Håller mig nog till ett hårt moddat Civ V fortfarande, slår VI med råge och jag har svårt att se att VII tar dess plats.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

På tok för många röda flaggor för mig för att bli ett köp. Som det ser ut nu är detta det första CIV jag aldrig kommer äga.

Culture-swapping - nej tack.
Ledare ej bundna till en specifik CIV - nej tack.
Spelet spelas i "ages" istället för rak historia - nej tack.

Spelet ser ut som att det kommer att bli "Humankind 2" - så, nej tack.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Håller mig nog till ett hårt moddat Civ V fortfarande, slår VI med råge och jag har svårt att se att VII tar dess plats.

Vad är fördelarna med ett moddat Civ V?
Jag har bara spelat omoddat.

Medlem

Är försiktigt optimistisk. Är lite less på hela Civ fomulan så detta kan bli en frisk fläkt, sen tror jag lite av civ känslan kommer försvinna. Gillar dock vad dom gjord grafiskt på det, ser onekligen mysigt ut. Kommer invänta recensioner innan köp. Ett demo hade varit välkommet.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Lunf:

Vad är fördelarna med ett moddat Civ V?
Jag har bara spelat omoddat.

Kör med en del som lägger till en drös resurser och byggnader (och lägger till byggnadsuppgraderingar) bland annat. Sen R.E.D. Modpack som gör enheter lite mer detaljerade och att de skiljer sig åt i utseende mellan civilisationer. Mer utförligt XP-system för enheter, utförlig pregame-setup, UI-tillägg, fixar... det finns många riktigt bra moddar därute!

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Kör med en del som lägger till en drös resurser och byggnader (och lägger till byggnadsuppgraderingar) bland annat. Sen R.E.D. Modpack som gör enheter lite mer detaljerade och att de skiljer sig åt i utseende mellan civilisationer. Mer utförligt XP-system för enheter, utförlig pregame-setup, UI-tillägg, fixar... det finns många riktigt bra moddar därute!

Tyvärr kan man inte spela med moddar i multiplayer i Civ V.

signatur

00:00:02:42

Medlem

100 spänn på att det ej slår Civ V: Brave New World.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Tyvärr kan man inte spela med moddar i multiplayer i Civ V.

Det går utmärkt att spela Civ 5 med mods i multiplayer. LEKMOD laddar man som exempel som en DLC hos alla spelare som vill lira, står beskrivet i deras installation.

Men det finns inget inbyggt stöd för mods i multiplayer om jag minns rätt (dvs inget Steamworks stöd)

Medlem

Kommer förhandsboka det. Det är så klart något osäkert med det nya upplägget men helt ärligt så har jag tröttnat på det vanliga upplägget. Kul att dem vågade göra om konceptet så här mycket i en stor franchise! Vem vet det kanske blir det bästa av bägge världar av Civ och Humankind.

Mycket tveksam till detta.

Skrivet av TheAurora:

Det går utmärkt att spela Civ 5 med mods i multiplayer. LEKMOD laddar man som exempel som en DLC hos alla spelare som vill lira, står beskrivet i deras installation.

Men det finns inget inbyggt stöd för mods i multiplayer om jag minns rätt (dvs inget Steamworks stöd)

Ah, ok. Får undersöka det, tack för tipset. Fungerar alla moddar som finns tillgängliga på Steam med LEKMOD?

Skrivet av Sebastian Lind:

Mycket tveksam till detta.

Japp, samma här. Kanske blir ett köp om fem år på djup rea.

signatur

Medlem

Ja, vi får se, jag är tveksam med, den där erasaken verkar ju helt keff.
Känns konstigt att inte köpa civ, även om jag inte gillade 6an så testade jag det i alla fall (test i civ är i alla fall 100 timmar). Det hade varit så nice att ha denna grafiken men utan den där konstiga saken de har lagt in =/

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag är sjukt taggad! Speciellt på att spelet också är Steam Deck verified!

Redaktör
Ponny

Det här kommer bli en känslig release. För få förändringar: tråkigt. För stora: känsligt (som sagt). Blir spännande att se domen. Är ju själv ingen Civ-kille, men fick mersmak när jag klämde på det på Gamescom.

Skrivet av Boratbuffert:

Jag är sjukt taggad! Speciellt på att spelet också är Steam Deck verified!

Oh! Kul. Har fnulat på format men inte bestämt mig.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Älskade ettan, tvåan och fyran. Hatade trean, ogillade femman och blev så uttråkad av sexan att jag inte ens har spelat klart en enda genomspelning.

Kommer som absolut minimum att vänta några månader för att läsa recensioner, och se hur mottagandet blir på Steam.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Går saker guld nuförtiden när man inte har de på skiva längre?

Medlem

Taggad, jag ser det som ett nytt spel eller en revolution snarare än en evolution. Civ V och VI finns kvar, detta blir nog bra men ser gärna en recension innan jag kastar pengarna på dem när det ska börja på €69,99...

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

På tok för många röda flaggor för mig för att bli ett köp. Som det ser ut nu är detta det första CIV jag aldrig kommer äga.

Spelet ser ut som att det kommer att bli "Humankind 2" - så, nej tack.

Ser helt klart ut som orosmoln.
Kommer helt klart invänta en rea på det idtället för att köpa det på release. Tänkte köpa det på Switch, men blir väl antagligen smartare köpa på Switch 2 så man får optional muskontroll.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Jag är superpositiv till de förändringarna. I alla fall culture-swapping och även ages. De löser (kanske) saker som jag och många andra har efterfrågat sedan civ 1!

Det underliga i att moderna nationer existerade 4000 BC (med moderna kläder dessutom) var alltid lite skrattretande. Redan för nästan 30 år sedan spekulerade man ju i att civvarna man spelade borde byta form under spelets gång... Det måste skötas på ett bra sätt dock, inte det sandboxiga sättet som Humankind gjorde. Men om man kan gå från en tidig civ till en senare civ som är åtminstone minimalt historiskt relevant så fungerar det. Typ romarna kan bli antingen italien, ottomanerna eller HRE på medeltiden. Galler kan bli frankrike eller HRE, möjligen vikingarna med. Och HRE kan bli Tyskland i modern tid, ottomanerna till Turkiet, etc... En viss frihet måste man ju såklart ge systemet för att det skall fungera, men jag vill INTE ha att man börjar som zulu, för att förvandlas till japan och sedan till tyskland, då blir det ju bara ännu derpigare än vad det redan är...

Ages kan lösa problemen civ har haft med att de packar in både flera historiska eror och dess gameplay i samma stora paket, och då blir det ju en massa kompromisser. Delar man upp spelet i eror så kan man ju separera gameplayet mellan dem och inte behöva kompromissa lika mycket samtidigt som man får större uttymme att utforska intressant spelmekanik som t.ex. är relevant i modern tid men inte på medeltiden...

Jag hade bara önskat att de tagit tillbaka möjligheten att stacka enheter igen... civ 5-6 med sina bloatade kartor med en trupp per ruta är så tråkigt.

Medlem

Det var länge sedan jag spelade ett Civilization-spel som fångade mig så mycket som de första spelen gjorde.
Men det är ju i alla fall goda nyheter att de är färdiga, så kanske vi kan få se ett nytt helt makalöst fantastiskt Xcom det här årtiondet(?).

Medlem

Själv är jag väldigt optimistisk. Något av det tråkigaste jag vet i Civ är när du väljer en civ som är väldigt beroende av något och får en start location som jobbar emot din div. Säg t ex att du spelar som Nubien som vill ha mycket öken nära sig och så får du bara 4-5 ökentiles runt huvudstaden. Eller Brasilien som vill ha regnskog. Osv.

Eller ta för den delen Civilisations som har en tydlig powerspike antingen early game eller late game. Suger ju att spela t ex Alexander som vill vara aggressiv tidigt i spelet och sedan inse att du inte har några grannar i närheten att kriga med.

Tycker det är både mer realistiskt ur ett historiskt perspektiv, och roligare gameplay att kunna anpassa sin civ efter omständigheterna mer. Har du stora öppna gräslandskap med hästar är det rimligt att man utvecklar sig i samma riktning som mongolerna liksom. Så jag tror det här blir ett väldigt bra tillskott och jag tror faktiskt att när folk väl vant sig vid detta så kommer man känna sig väldigt begränsad av att behöva hålla sig till en end civ under hela spelets gång.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Tycker det verkar intressant, just ages delen har potential att fixa ett problem som Civ alltid har haft - att endgame är tråkigt. Enligt Firaxis så är det väl endast typ 15% av påbörjade Civspel som spelas klart

Skrivet av ompalompa:

Jag hade bara önskat att de tagit tillbaka möjligheten att stacka enheter igen... civ 5-6 med sina bloatade kartor med en trupp per ruta är så tråkigt.

Med commander funktionen så kan man väl göra exakt detta?

Medlem
Skrivet av caracarn:

Tycker det verkar intressant, just ages delen har potential att fixa ett problem som Civ alltid har haft - att endgame är tråkigt. Enligt Firaxis så är det väl endast typ 15% av påbörjade Civspel som spelas klart

Med commander funktionen så kan man väl göra exakt detta?

Vad jag har förstått så är stackingfunktionen commanders ska ha bara för att transportera enheter.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Själv är jag väldigt optimistisk. Något av det tråkigaste jag vet i Civ är när du väljer en civ som är väldigt beroende av något och får en start location som jobbar emot din div. Säg t ex att du spelar som Nubien som vill ha mycket öken nära sig och så får du bara 4-5 ökentiles runt huvudstaden. Eller Brasilien som vill ha regnskog. Osv.

Eller ta för den delen Civilisations som har en tydlig powerspike antingen early game eller late game. Suger ju att spela t ex Alexander som vill vara aggressiv tidigt i spelet och sedan inse att du inte har några grannar i närheten att kriga med.

Tycker det är både mer realistiskt ur ett historiskt perspektiv, och roligare gameplay att kunna anpassa sin civ efter omständigheterna mer. Har du stora öppna gräslandskap med hästar är det rimligt att man utvecklar sig i samma riktning som mongolerna liksom. Så jag tror det här blir ett väldigt bra tillskott och jag tror faktiskt att när folk väl vant sig vid detta så kommer man känna sig väldigt begränsad av att behöva hålla sig till en end civ under hela spelets gång.

Mitt problem är inte att det "byts" utan hur detta sker. Det borde ske långsammare och mera jämnt tycker jag. Nu ser det verkligen ut som att man avslutade spelet och började ett nytt spel igen. Det är mycket presentationen jag stör mig på.

Sedan detta med att man inte kommer kunna spela till nutid.

signatur

Skrivet av Hipshot:

Sedan detta med att man inte kommer kunna spela till nutid.

Blir väl en DLC med den eran. Bedrövligt i mitt tycke att spelet slutar med kalla kriget.

signatur

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Blir väl en DLC med den eran. Bedrövligt i mitt tycke att spelet slutar med kalla kriget.

Ja precis, eller, jag har svängt lite på om det blir en DLC som kostar, det kan vara så att det patchas in senare gratis, men släpps tillsammans med en expansion/DLC som kostar.

Jag gissar att hela eran blev för stor och komplex, de hade inte fått klart det i tid så de knöt ihop påsen nu.

signatur

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja precis, eller, jag har svängt lite på om det blir en DLC som kostar, det kan vara så att det patchas in senare gratis, men släpps tillsammans med en expansion/DLC som kostar.

Jag gissar att hela eran blev för stor och komplex, de hade inte fått klart det i tid så de knöt ihop påsen nu.

Så tror jag absolut inte det är. Tror det är strategiskt och smart att mjuka upp det nya konceptet med färre swaps snarare än att man lirar 4 olika civs på ett run. Folk får välja en civ och spela precis som man alltid gjort i början, sen får man smaka på ett byte i samband med att man skall upptäcka världen och till slut får man välja en civ man skall vinna spelet med. Nu vänjer man in folk i konceptet så folk kan lära sig det och uppskatta flexibiliteten och sen se fram emot att få ytterligare en age med ytterligare en spännande swap. Dessutom är det ju perfekt att avsluta med andra världskriget-ish.

12
Skriv svar