Är Mario-Spel verkligen bra? Eller är dom överskattade?
Älskar de mer moderna 3d-spelen.
Att spela Galaxy 1 var som att vara ett barn igen.
Ja. Bossarna är för lätta.
Men resten? Nintendo är mästare på att med små medel göra fantasirik, varierad och glädjefylld gameplay.
Som vuxen är spelens första banor ofta lite väl lätta, men det gömmer sig alltid lite saker man kan hitta. Och halvvägs igenom så brukar tuggmotståndet bli bättre. Och sen finns ju ofta frivilliga extra svåra banor att stånga sig lite mot.
Gillar inte ens Mario men skulle säga att spelen har flera ikoniska bossar, framförallt i kontexten av barnspel.
Jo det finns ju få som inte har sett tillexempel Bowser eller Bowser Jr, men tycker processen att klå dom är sällan nått mer än att hoppa runt i 45 sekunder.
Men du har helt rätt i att dom är ikoniska som väldigt få skurkar i spel är
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Älskar de mer moderna 3d-spelen.
Att spela Galaxy 1 var som att vara ett barn igen.
Ja. Bossarna är för lätta.
Men resten? Nintendo är mästare på att med små medel göra fantasirik, varierad och glädjefylld gameplay.
Som vuxen är spelens första banor ofta lite väl lätta, men det gömmer sig alltid lite saker man kan hitta. Och halvvägs igenom så brukar tuggmotståndet bli bättre. Och sen finns ju ofta frivilliga extra svåra banor att stånga sig lite mot.
Stoppar ofta ungefär 3 timmar in, så jag kanske bara får kötta på ett par timmar till, så kanske dom blir bättre o bättre.
Ska ge Wonder ett redigt försök nån dag här. Det ska ju vara grymt enligt dom flesta
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
jag gillar tanken på ett nytt mariospel, och köper nästan alltid de senaste och spelar i några timmar innan jag lägger ner. vet inte varför riktigt, det är något som är så behagligt med mario bara, men spelen i sig är inte nödvändigtvis kul att spela alltid.
har heller aldrig lyckats vänja mig vid sättet mario "glider" på när han stannar eller landar.
This! Du sa tankar som lät väldigt bekanta
Jag tänkte skriva samma sak. Nästan alla Mariospel jag har spelat är rätt bra på sina sätt, men de är sällan sådana fantastiska mästerverk som en del vill få det att låta som (speciellt mainstream-recensenter)...
Sen får man ju hålla isär de tredimensionella Mario-spelen och de i 2D. Vad gäller 2D så kan jag hålla med om att det finns bättre plattformsspel av indiestuk. Speciellt "New" SMB-spelen skulle jag kategorisera som rätt så mediokra. Men vad gäller 3D plattformsspel så tycker jag inte det riktigt finns något som kan konkurrera med 3D Mario:s höjdare. Astro Bot är väl det närmaste man kan komma en konkurrent som kommer någorlunda nära i kvalitet och kreativitet...
Jag är inget stort Mario-fan, men det är klart att jag kan se och uppskatta briljansen i vissa av dem. Jag har blivit väldigt förtjust i 3D World, som känns lätt att återvända till för en snabb kick, medan Mario Odyssey inte alls klickade för mig. Så det är lite hiss and miss.
Haha, kul. Det där kan vara så olika! Själv tyckte jag Odyssey var ett av de bästa Mario som gjorts, medan jag inte alls fastnade för 3D World. Det var så segt att springa och få momentum i det, men jag har hört att Switch-versionen speedat upp springandet lite, tror jag.
Sen är jag också en av få som verkar tycka att 3D Land är ett så gott som perfekt bärbart plattformslir, har sett ganska många "hata" på det av nån anledning. 🤷
Är inne på Sebbes linje vad gäller Odyssey. Tycker personligen det är märkligt faktiskt att Odyssey inte tagits emot bättre, tycker det är på samma kreativa nivå som Super Mario 64- minst. Plus att det är otroligt finslipat och rent grafiskt riktigt läckert än idag, över 6 år senare...något som känns rätt ovanligt idag att spel åldras så pass väl. Personligen så ogillade jag dock både Sunshine och de båda Galaxy-spelen. Så skulle nog inte säga att spelserien som sådan egentligen varit helt klockren för min del.
Hmm.. näe, aldrig varit intresserad av Mario eller Nintendo över lag. Färgglatt och jobbiga ljud. Inte ens när jag var riktigt ung. Morsan sa att jag bara blev ledsen när jag trillade ner, sen tappade jag intresset. Nån runda Mario-kart kunde det väl bli hos nån polare dock, och jag måste ju säga att Link to the Past var spännande.
Men känns som jag med vissa undantag alltid tyckt Nintendo var alldeles för gulligt och simpelt att bara hoppa runt. Alltid velat skjuta och spränga saker istället. Nu låter jag som värsta problem-barnet. 😆
Haha frågan var som gjord för att vara en smula kontroversiell ville mest veta vad som just gör dom så himmla populära när det finns så mycket bra annat att välja på.
Mario är dock förädiskt, för även om jag aldrig klarar ut dom, så köper jag det mesta som kommer.
Tur att det var på FZ och inte typ flashback. Ingen har ifrågastat min begåvningsnivå eller sexualitet, vilket är ovanligt på nätet idag.
Jo, det finns otroligt mycket bra spel att välja på. Att just Mario är så populärt har väl mycket att göra med att serien varit så viktig för spelmediet i stort, det är ett ikoniskt IP och Nintendos yttersta flaggskepp. Typ varenda människa på jorden vet vem Super Mario är, det är få spelfigurer som är i närheten av Marios popularitet och synlighet.
Sen är ju spelen familjevänliga, tilltalar en stor målgrupp och lyckas ofta med att erbjuda något för både vana gamers och kompletta nybörjare. Startsträckan att ha kul med ett Mario-spel är väldigt kort. Jämför det med andra spel som också är fantastiska på sitt sätt, men sällan har samma kombo av lättillgänglighet och bredd.
Disco Elysium är ju t ex en modern klassiker, men det kräver mer av spelaren att sätta sig in i, vilket omedelbart gör det mindre enkelt att komma igång med om man inte har en viss vana av RPG:s sedan tidigare.
Kirby forgotten land är verkligen inte ett spel för mig. Jag spelade några banor men blev less direkt.
Att det är enkla bossar i Mario spelen tycker jag känns bra då största fokus är på roliga plattformsbanor med många olika moment och nya roliga abilitys. Bossarna markerar ett avslut på banan/världen. Jag gillar de flesta mario spelen helt klart.
New serien har jag svårare för då de känns extremt repetiv design och musik om man ska spela dom alla. Men då kommer mario wonder som en frisk fläkt och gör något nytt. Helt klart ett av de bästa 2D spelen i mario universumet.
Capten toad tressure tracker är även en kul avstickare.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jo, det finns otroligt mycket bra spel att välja på. Att just Mario är så populärt har väl mycket att göra med att serien varit så viktig för spelmediet i stort, det är ett ikoniskt IP och Nintendos yttersta flaggskepp. Typ varenda människa på jorden vet vem Super Mario är, det är få spelfigurer som är i närheten av Marios popularitet och synlighet.
Sen är ju spelen familjevänliga, tilltalar en stor målgrupp och lyckas ofta med att erbjuda något för både vana gamers och kompletta nybörjare. Startsträckan att ha kul med ett Mario-spel är väldigt kort. Jämför det med andra spel som också är fantastiska på sitt sätt, men sällan har samma kombo av lättillgänglighet och bredd.
Disco Elysium är ju t ex en modern klassiker, men det kräver mer av spelaren att sätta sig in i, vilket omedelbart gör det mindre enkelt att komma igång med om man inte har en viss vana av RPG:s sedan tidigare.
Jo det är inte många spel som man kan "lära" sig spela lika fort som Mario. Bara att plocka upp o köra. Det gör det ju väldigt lättillgängligt, så att alla kan spela och ha kul utan större bekymmer.
Det första du skrev stämmer helt. Är väl kanske lite motsträvig just för att dom är så populära, när jag själv inte ser varför dom skulle vara bättre än något annat. Lite som när Fortnite tog över nätet med storm. Sen att jag ser Nintendo som småsinta och giriga hjälper nog inte hur jag ser på deras spel.
Hoppas dom gör en helvändning med Switch 2 och släpper nån ny IP som kan ta världen med storm på samma sätt. (galet orealistiskt jag vet )
Har alltid sett Ori som plattforms spel av nån anledning, men du har ju helt rätt att det är ett metroidvania. Tack för rättningen
Nja, metroidvanias är ju plattformsspel, de tillhör bara en annan subgenre
Mario-spelen är ju riktigt bra gateway för sådana som kanske inte tillbringat så mycket tid med spel.
Men kan tycka det är lite lackluster för någon som har det som primär hobby och vill grotta sig in i något
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Jo det är inte många spel som man kan "lära" sig spela lika fort som Mario. Bara att plocka upp o köra. Det gör det ju väldigt lättillgängligt, så att alla kan spela och ha kul utan större bekymmer.
Det första du skrev stämmer helt. Är väl kanske lite motsträvig just för att dom är så populära, när jag själv inte ser varför dom skulle vara bättre än något annat. Lite som när Fortnite tog över nätet med storm. Sen att jag ser Nintendo som småsinta och giriga hjälper nog inte hur jag ser på deras spel.
Hoppas dom gör en helvändning med Switch 2 och släpper nån ny IP som kan ta världen med storm på samma sätt. (galet orealistiskt jag vet )
De släpper ändå nya IP:n, då och då. Men visst, det är inte jätteofta. De senaste jag kan komma på på rak arm är väl Splatoon som är mindre än 10 år gammalt och jättepopulärt, Ring Fit Adventure likaså. Arms, får vi inte glömma.
Samtidigt har de ju redan spelvärldens kanske största, bredaste och mest värdefulla IP:n att jobba med, så inte så konstigt då att de fokuserar på att hinna med nya spel i alla franchises de resan har. Jag tycker ändå att de gör ett bra jobb nästan jämt med att nya uppföljare inte bara ska kännas som mer av samma. Även om N outsourcar en del jobb får vi också inte glömma att N inte är så jäkla stora som man kan tro, om man räknar antal anställda. Trots det gör de också hårdvara och annat än bara mjukvaruutveckling, så det är galet imponerande hur effektiva de är samtidigt som deras produkter håller hög standard.
De släpper ändå nya IP:n, då och då. Men visst, det är inte jätteofta. De senaste jag kan komma på på rak arm är väl Splatoon som är mindre än 10 år gammalt och jättepopulärt, Ring Fit Adventure likaså. Arms, får vi inte glömma.
Samtidigt har de ju redan spelvärldens kanske största, bredaste och mest värdefulla IP:n att jobba med, så inte så konstigt då att de fokuserar på att hinna med nya spel i alla franchises de resan har. Jag tycker ändå att de gör ett bra jobb nästan jämt med att nya uppföljare inte bara ska kännas som mer av samma. Även om N outsourcar en del jobb får vi också inte glömma att N inte är så jäkla stora som man kan tro, om man räknar antal anställda. Trots det gör de också hårdvara och annat än bara mjukvaruutveckling, så det är galet imponerande hur effektiva de är samtidigt som deras produkter håller hög standard.
Jo dom har talang i drivor, det går inte att bestrida!