Att återta kontrollen över sin tid – mobilens inverkan på vårt liv

Medlem
Att återta kontrollen över sin tid – mobilens inverkan på vårt liv

Låter ni era mobiltelefoner störa er? Eller har ni slutat uppfatta de ständiga blinkningarna och pipen som något annat än bakgrundsbrus? Hur hanterar ni notiser? Själv har jag valt att stänga av dem – och för mig är det en ren befrielse. Det är som om jag återfår kontrollen över min egen tid (tror jag ja). Jag vill inte att min telefon ska påminna mig om när någon söker kontakt, utan jag föredrar att själv bestämma när jag öppnar Messenger. På det sättet kan jag ge varje meddelande den uppmärksamhet det förtjänar, istället för att slentrianmässigt svara snabbt medan jag egentligen sysselsätter mig med något annat. Det blir ett mer genuint och respektfullt sätt att kommunicera, både för mig och den jag skriver till.

Om något är brådskande går det alltid att ringa.

När det gäller sociala medier har jag valt att hålla mig borta, vilket gör att jag slipper den ständiga känslan av att vara ”uppkopplad”. Youtube hanterar jag på samma sätt – jag går in när jag har tid och lust, och söker upp nya videos från de kanaler jag följer. Då blir det en mer kontrollerad upplevelse, utan att kännas som en ständig påminnelse om vad jag borde göra.

Hur gör ni?

Jag har allt avstängt eller som ljudlösa notiser.

Medlem

Jag har allt ljud avstängt men får notiserna till klockan som vibrerar. Då kan jag snabbt kika vad jag fått och avgöra om djupare uppmärksamhet behövs.

phi
Medlem

Ljudlöst, inga notiser, inga sociala medier. Mobilen ligger i princip och laddar ur under helgerna.

Sen att folk kan bli galna på att jag aldrig svarar är ju ett annat problem.

Medlem

Har tystat alla notiser, enda gången min mobil låter är om den ringer eller om någon skickar ett sms.

Medlem

Jag har alltid ljudlöst. När jag köpte ny telefon för några månader sen valde jag att inte installera Facebook, Messenger har jag kvar, men kände hur jag bara slösade tid att scrolla utan att egentligen få nåt ut av det.

Nu häromdagen tog jag även bort Instagram. Och känslan är befriande. Nu kan jag inte längre scrolla bort hela kvällar osv. Det är verkligen så skönt.

Jag har mer tid att göra det jag vill, utan att fastna i träsket där man aldrig blir mätt.

Medlem

Sambon har alla notiser på..jag fattar inte hur hon orkar.

Jag har allt avstängt förutom meddelande och sedan do not disturb mellan 18-08. Kör inga sociala medier appsr alls, använder i princip enbart webbläsaren.

Försöker även lägga mobilen i hallen när jag är hemma.

Medlem

Inga notiser här annat än om folk skickar sms eller ringer då, om det räknas. Lugnt och skönt.

Medlem

Nu är man glad att man blev beroende av tangentbordet i stället för smartfånen.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag stängde av alla mina sociala konton som facebook och instagram för över 10 år sedan. Min mobil används enbart för att kolla FZ och aftonbladet. Har aldrig haft messenger så vet inte vad det är för nåt ens eller hur det fungerar. FZ kan väl räknas som socialt media men det är ju samma sak som att säga att vem som helst på nätet är en influenser nu för tiden. Ett forum anser inte jag vara social media, när forum kom fanns inte ord som social media/influenser, woke o annat trams...

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Stänger av alla notiser. Har oftast inte ens ljudet på och på natten stängs den av helt.
Är ibland sugen på en apple watch istället så att mobilen kan få stanna i byrålådan för gott. Synd att de är så satans fula bara.

Medlem

Har det mesta avstängt, utom SMS och Whatsapp. Vilket skulle kunna vara problematiskt om jag hade fler kontakter, men det fungerar bra just nu.

När det gäller sociala medier så använder jag mig av Facebook men har inte dess app installerad i mobilen, utan loggar in via webbläsaren när jag har lust att kolla dess feed. Så jag blir aldrig störd av dess notiser osv.

Medlem

Jag håller med dig. Jag gör som du. Jag började redan för över 10 år sen. Jag har även funderat på att skaffa en gammal nyproducerad telefon likt min första telefon jag ägde som vart en nokia 3210. Behåller dock en smartphone för diverse tjänster.

Medlem

Alltid ljudlöst med vibration. Stängde av alla notiser förutom sms för något år sedan. Använder aldrig FB och är knappt inne på Instagram. Vissa envisas med att skicka inbjudningar/meddelande från dessa sidor istället för sms, men tyvärr så ser jag inte dem haha 🤷‍♂️. Känns jävligt befriande faktiskt.

Har bekanta på Instagram som postar massa saker varje dag, i särklass mest kvinnor, männen är inte alls lika aktiva. Fattar inte hur man pallar och känns bara som om de desperat vill ha uppmärksamheten. Enda gången jag lägger upp något där, har varit bilder från mina resor och då inga självporträtt. Jag tänker som så att folk jag känner vet hur jag ser ut, och från skillnad från många andra, så behöver inte mitt tråkiga nylle ständigt hamna i fokus, lägger hellre perspektivet på vad jag anser är vackert att fotografera. Resten av året är det stendött från min sida haha.

Medlem

Notiser stör mig in i helvete. Så jag brukar ha mobilen på Do Not Disturb, om jag inte väntar ett viktigt samtal eller behöver vara nåbar.

Medlem

Tog faktiskt precis bort Facebook, Instagram och Snapchat. Använder dem aldrig. Nu har jag bara WhatsApp och messenger kvar, och utan ljudnotifikationer.

Medlem

Tror jag ska börja använda flygplansläge oftare. Verkar vara det bästa alternativet om du vill slippa försäljare.

Medlem

Har det mesta avstängt, får bara notiser för SMS och Snapchat, men även dem är inget som jag kollar direkt. Ibland kan folk bli lite irriterade när man inte svarar snabbt men jag anser själv om man vill ha ett snabbt svar eller om det är akut så ringer man istället för att skicka sms eller via andra sociala medier.

Medlem

Mobilen är ljudlös 20-08 och notiser är inaktiverade för allt utom sms och sånt som krävs i jobbet.

Tycker att livet var bättre innan mobilernas intåg. Telefon hade man hemma, gick man ut var man fri. Idag förväntas man tillgänglig mest hela tiden.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Allt ljud förutom ringsignal är av.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Mobilen är ljudlös 20-08 och notiser är inaktiverade för allt utom sms och sånt som krävs i jobbet.

Tycker att livet var bättre innan mobilernas intåg. Telefon hade man hemma, gick man ut var man fri. Idag förväntas man tillgänglig mest hela tiden.

Förväntas? Av vem och vad? Låter stressigt..

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem

Stängt av alla notiser, vilket inte var det lättaste för Samsung verkar verkligen vilja att man ska få notifieringar om allt och inget, inkl. nya versioner av monopol för mobilen??
Har även avslutat mina konton på sociala medier, och när jag är ledig och går ut för att promenera eller liknande så brukar jag lämna luren hemma. Så man får en ostörd utevistelse, som på det glada 90-talet. Personligen håller jag smartphones som en helt förskräcklig uppfinning.

Skrivet av Bullen86:

Har bekanta på Instagram som postar massa saker varje dag, i särklass mest kvinnor, männen är inte alls lika aktiva. Fattar inte hur man pallar och känns bara som om de desperat vill ha uppmärksamheten. Enda gången jag lägger upp något där, har varit bilder från mina resor och då inga självporträtt. Jag tänker som så att folk jag känner vet hur jag ser ut, och från skillnad från många andra, så behöver inte mitt tråkiga nylle ständigt hamna i fokus, lägger hellre perspektivet på vad jag anser är vackert att fotografera. Resten av året är det stendött från min sida haha.

Tjejer är på en helt annan nivå vad gäller pillande på mobiltelefonen. Många av dem verkar leva sina liv 100% genom telefonen och sociala medier. Brukar inte heller ta självporträtt, eller selfies som ungdomarna säger, så himla rolig ser jag inte ut att jag vill se min egen nuna hela tiden.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Förväntas? Av vem och vad? Låter stressigt..

Slack-chatten. Jag jobbar 100% remote, så arbetstid är det den vägen som chef och kollegor hör av sig. Då är det fördelaktigt att svara samma dag

Om jag visste hur man mute:ar enskilda appar utanför arbetstid skulle jag göra det. Som det är nöjer jag mig att ignorera den efter att jag har checkat ut för dagen.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Majoren:

...Brukar inte heller ta självporträtt, eller selfies som ungdomarna säger, så himla rolig ser jag inte ut att jag vill se min egen nuna hela tiden.

Själv ser jag på hela "selfie kulturen" som inget annat än renodlad narcissism.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Stänger av alla notiser. Har oftast inte ens ljudet på och på natten stängs den av helt.
Är ibland sugen på en apple watch istället så att mobilen kan få stanna i byrålådan för gott. Synd att de är så satans fula bara.

Kört Apple Watch ett par år pga det, varit väldigt bra faktiskt på promenader eller vid lite akuta saker inom familjen.
Blir som ett filter i sig. Även bra när man tränar att slippa ta upp telefonen utan antingen köra fokusläge eller se vem/vad som plingar/ringer utan att leta fram telefonen.

Använder vanlig klocka på andra armen och ska jag på något särskilt får Apple Watchen vara hemma då det är som du säger, en riktigt ful klocka oavsett vad du gör med band etc.
Nu köpte jag den för några år sen, så var billigare då, men tog med esim så jag kunde slippa telefonen.
Svårt att säga om jag skulle köpa en idag, för dagens priser. De har ju inte utvecklats något på flera generationer ärligt talat, så länge du får en series 7-> så den laddar snabbare.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Själv ser jag på hela "selfie kulturen" som inget annat än renodlad narcissism.

Nu vet jag inte riktigt om det stämmer, men läste för att antal år sedan att om en man tar många selfies så skulle det tydligen vara en ganska så stark signal för att han troligtvis är en narcissist, medan kvinnor fungerar annorlunda och det är ett mer normalt beteende för dom.

Medlem

Well, visst använder jag mobilen en hel del (doomscrolling och nörda ner sig i random information man sannolikt aldrig lär ha "nytta" av, woo), men notifikationer är jag restriktiv med. Det är SOS Alarm (VMA och orange+röda vädervarningar) och BRFens app (där enbart sådant som är markerat som viktig info genererar en notifikation) som jag släpper igenom, mer eller mindre.

För sociala medier (använder dessa förhållandevis sparsamt, förutom Messenger) är det enbart aktivitetsfältsikon för olästa DM, annars inget. Öppnar manuellt några gånger om dagen för att kolla om det hänt något.

Heck, jag kör ljudlöst på 99% av allt på telefonen utöver det också - samtal från en del kända kontakter (typ föräldrar och viktiga kontakter) ringer, men för andra samtal/SMS är det vibration, på sin höjd.

Personligen känner jag mig ändå rätt nöjd med hur jag använder mobilen - är det något specifikt jag vill kolla upp gör jag det, sen lägger jag ifrån mig den. Lite tragiskt med folk som nästintill maniskt gör allsköns random stuff med mobilen när de umgås med folk IRL. Att spela eller kolla sociala medier medan jag umgås med någon skulle inte falla mig in.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ringa/sms, göra bankärenden/swish ect. Använder inte telefonen till mycket annat.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Upplever ju att sociala medier inte är så sociala längre ändå.

Känns inte som att det handlar om kommunikation längre. Det är bara en eko-kammare där alla skriker ur sig sina åsikter och frustrationer och hoppas att någon bryr sig. Men ingen lyssnar egentligen. De är fullt upptagna med att skrika själva.
Folk pratar inte, de ventilerar eller söker bekräftelse.
Det handlar om vem som kan skrika högst eller få mest uppmärksamhet, inte genuina samtal.
Och plattformarna är designade för att göra det värre. De lyfter inlägg som skapar drama och reaktioner, inte de som bygger gemenskap.
Hela grejen har blivit falsk och frustrerande.
Det kunde ha varit meningsfullt, men är mest ytliga interaktioner eller ändlösa bråk.
Det är svårt att inte känna att den "sociala" delen av sociala medier är död.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Upplever ju att sociala medier inte är så sociala längre ändå.

Känns inte som att det handlar om kommunikation längre. Det är bara en eko-kammare där alla skriker ur sig sina åsikter och frustrationer och hoppas att någon bryr sig. Men ingen lyssnar egentligen. De är fullt upptagna med att skrika själva.
Folk pratar inte, de ventilerar eller söker bekräftelse.
Det handlar om vem som kan skrika högst eller få mest uppmärksamhet, inte genuina samtal.
Och plattformarna är designade för att göra det värre. De lyfter inlägg som skapar drama och reaktioner, inte de som bygger gemenskap.
Hela grejen har blivit falsk och frustrerande.
Det kunde ha varit meningsfullt, men är mest ytliga interaktioner eller ändlösa bråk.
Det är svårt att inte känna att den "sociala" delen av sociala medier är död.

Var de verkligen så mycket "socialare" "förr"? När folk konstant postade bilder på sin mat?
Och Twittertjafs är ju inte direkt ett nytt fenomen heller... och när jag ser tillbaka på ställen som Lunarstorm, MySpace och alla andra "portaler" (som det hette då) så var det allt rejält mycket skit på dessa också. Ytlighet, narcissism och mobbing i en rad olika former var ju liksom vardagsmat där och då (också).

Känns mest som att "humans gonna human" ¯\_(ツ)_/¯
Plattformarna förändras lite, men mänskligheten är kollektivt ungefär lika dum i huvudet som vanligt, och beteendena ändrar sig inte nämnvärt egentligen.

Däremot säger jag absolut inte att du inte å andra sidan har en poäng - det är väl lite därför jag ser forum som FZ som lite mer intressanta än mer storskaliga sociala medier, då jag upplever förutsättningarna för dialog lite bättre här.

Tyvärr finns baksidor med mer småskaliga kommunikationssajter också, så som att de inte genererar samma mängd trafikvolym/klick (inte nödvändigtvis heller en "positiv utveckling" = en kontinuerlig ökning, en jakt som infekterar bolagstänk) och således mindre intäkter, och en sida är inte gratis att driva heller. Och får man inte ett jämnt inflöde av användare riskerar sidan att självdö också för den delen. Det känns dessutom som att vi kommer tillbaka till beteendemönster - jakten på fler likes/followers/uppmärksamhet/besök/klick är inte bara endorfiner utan i en hel del fall även pengar i dag. Svårt för många att inte jaga mer av den varan.

Räcker ju att kika på hur folk byggt karriärer av sin narcissism, det är inget nytt fenomen - oavsett om det är politiker, "influencers", podcasters (varenda jäkel ska ju ha en) eller vad det nu må vara.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

123
Skriv svar