Rapport: Spelare lägger mer tid på spelvideor än faktiska spel

Medlem

Lyssnar på podcast någon gång i veckan, vissa recensioner, walktroughs om jag fastnar på någon boss. Men ägnar inte en enda min på lets play. Skulle aldrig få för mig att vilja spoila spel som jag är intresserade av, sånt ska upplevas av mig själv.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Hanzo:

Halvt off-topic:
Jag vill bekänna att jag gärna lyssnar (snarare än tittar) på Fragzone Fredag. Gärna tillsammans när jag spelar eller gör hushållssysslor. Men det är trevligt att kunna tabba upp ibland och se människorna och göra livstecken i chatten. Jag föredrar live-video över bara ljud. Allt som är förinspelat kan jag titta på senare (oftast aldrig).

Kul! Har själv så svårt att tänka mig FF som podd, men har ju fått nys om att en hel del lyssnar. Vissa spel funkar alldeles lysande med poddar. Powerwash Simulator, till exempel.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Mm själv orkar man inte kolla på spelvideos för länge då man helst vill spela själv. 😁
Blir alldeles för passivt o kika på stream.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag kollar på gameplay videos om jag är osäker på om jag ska köpa ett spel eller inte. Sen kollar jag på en del guider, exempelvis till Elden Ring. Annars är det mest spelrelaterade videos i novellform där ett ämne gås igenom.
Men jag spelar mycket mer än jag kollar på videos. I alla fall 3-4 timmar per vardag och 10-12 på en bra helgdag.

Instämmer helt med de tre första 😆Tyvärr hinner jag inte spela lika mycket som du.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Kollar knappt på videos och använder knappt Youtube, så jag tillhör inte den skaran.

Tiktok? Twitch? Om ingetdera, hur fasen lyckas du med det? 🙂

Medlem
Skrivet av omega5509:

Tror det är en del av allt hat mot spel nuförtiden. väldigt många som bara tittar på sin influencer och går med i drevet. istället för att spela spelen och skapa sig en egen uppfattning.

Förstår din tankebana, men problemet med att spela spelen och skapa sig egen uppfattning ofta resulterar i att man måste betala för nöjet.

Vart drar man sen gränsen för vart det är okej att bilda sig en egen slutsats?
Vid två timmar, tjugo timmar etc..
Vissa spel 'blir bra först när man kommer hundra timmar in', trots allt.

Min poäng är att allt inte behöver testas. Jag behöver inte hoppa ned för närmaste berg för att förstå att jag inte kommer att vara ett fan av upplevelsen. Skulle än mindre vilja betala för nöjet.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Gissar på att det är ännu mer så för fysiska sporter.

Så är det väl, men den mesta spel och streams är väl kanske inte är sport utan nöje och influensers. så en bättre jämförelse är väl att fler timmar spenders på att titta make-up tutorials an faktiskt sminkande. Alternativt det större greppet med influenser/reality/gamingstreams; titta på andra människors aktiviteter hellre än att delta i egna.

Men håller med, spelandet ligger ju trots allt inte så illa till.. än

Medlem
Skrivet av A1200G:

Aldrig använt Tiktok eller Twitch, finns mycket annat jag hellre gör än att kolla på videos.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Instämmer helt med de tre första 😆Tyvärr hinner jag inte spela lika mycket som du.

Jag har inte lyckats skaffa familj än så jag har inte så mycket annat att lägga min tid på

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Önskar jag la mer tid på att spela...lägger nog över 20 timmar i veckan på att lyssna, se och läsa om spel.

Man får ju inte missa nån hidden gem!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Spel kräver idag betydligt mycket mer koncentration och vilja än för många år sedan därför tror jag många väljer att titta på video istället som inte behöver lika mängd utmaning

Medlem

Jag älskar videos som handlar om spels lore. Speciellt när det kommer till Froms alster. Jag vet inte hur många timmar jag har myst när detaljer och karaktärer diskuteras i Dark Souls, Bloodborne och Elden Ring. Vissa videos är så välgjorda att det känns som dokumentärer om något som är verkligt. Vilket ju spelen faktiskt är på ett sätt.

Videos där någon spelar igenom ett spel är dock inte alls intressant för mig.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Twitch blir det några timmar i veckan. Funkar fint att ha i bakgrunden på TVn när man jobbar hemifrån.

signatur

MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz

Medlem

Vårt samhälle är nu så dekadent att folk inte ens orkar spela spel själva längre.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Jag är faktiskt likadan. Youtube känns bara störigt med reklam och skit och har aldrig testat varken Tiktok eller Twitch.

Enda syftet för mig är ibland guides och dyl till vad jag spelar, men då föredrar jag text + bilder.

Medlem

Inte så konstigt när mycket som släpps är skräp idag, men det har nog också att göra med att det är mycket enklare att ta fram mobilen och doom-scrolla på YouTube shorts, Facebook videos eller tik-tok. Bara slå av hjärnan och låta dopaminet flöda.
Jag spelar en del men jag spenderar definitivt mer tid här och på YouTube sammanlagt.

12
Skriv svar