Arcane - PEAK FICTION (Spoilerfri recension)

Medlem
Arcane - PEAK FICTION (Spoilerfri recension)

Två systrars berättelse i en värld kluven av orättvisa, ideologer och arkanisk spjutspetsteknologi.

''Animation is not a genre. Its an art form''.

- Guillermo Del Toro.

Denna mening är något som har legat varmt om mig väldigt länge från den stunden jag fick se hans fantastiska tolkning av Pinocchios berättelse. Animationens begränsningar kan endast avgöras av de som utövar den konsten, vare sig i indieanimationer på Youtube eller mastodontserier som Attack on Titan. Men omfamnar man dess sanna potential så kan vi uppleva världar och spektakel bortom våra vildaste fantasier. Riot Games och Netflix vet detta och går all in med detta recept. Dem levererar inte bara en av de mest makalöst visuellt fantastiska serier på väldigt länge, utan även en av de bästa speladaptioner genom tiderna. Från världen av League of Legends föds Arcane.

Berättelsen tar oss till staden Piltover som är en stad fylld av vetenskapsgenier och spjutspetsteknik. Men staden har konflikter med folket från den undre delen av staden kallad för Zaun där vi får bekanta oss med systrarna Vi och Powder/Jinx vars starka band mellan varandra splittras av rivaliteter, olika ideologer, politiska intriger, krig och orättvisa. Deras emotionella färd är otroligt engagerande och är en sådan som kommer sitta kvar hos mig väldigt länge.

Jag ska lägga korten på bordet och börja med att säga: Jag vet nada om League of Legends: Zero. Zip. Inget. Jag har haft lite koll på det mesta vad det gäller om vilka karaktärer som är populära, speciellt Jinx och Vi som jag redan innan jag började kolla serien visste vilka de var. Men hur loren och spelet fungerar har jag aldrig haft som stress med att försöka förstå. Mest för att jag vet att en del tid måste läggas på spelet för att kunna njuta av det. Men blir Arcane, som baseras på spelet, svår att njuta av trots sin lilla kunskap man har om LoL? Ett svar: Absolut inte.

Jinx och Violets systraskap söndras av en hemsk händelse, som plågar dom väldigt länge.

Jag skulle säga att Arcane är en väldigt bra start för den som vill sätta sig in i League of Legends-världen. Den genialt skrivna berättelsen som medföljer i serien är bara en stark bonus. Sist jag var så här engagerad i en serie var när jag slog på Attack on Titan för första gången. Jag blev fast direkt då och blev fast direkt nu. Arcane som serie utanför LoL är ett genuint passionsprojekt som osar av konstnärlig talang. Jag tappar fullkomligt hakan av hur grandiost och snyggt animerad serien faktiskt är. Allt från de våldsamma striderna, de emotionella stunderna (som verkligen berör) och alla många bakgrunder lämnar ett starkt intryck på en. Allt är rent och skärt ögongodis, och man vill inte dra ifrån blicken från TV:n då det är jättelätt att man kan missa alla små detaljer som bara gör upplevelsen ännu mer storslagen. Arcane är just den serie som verkligen pressar gränserna inom animations-mediet.

Serien drar sig inte heller för att vara rå och vuxen av sig. Karaktärerna ger liv till dessa aspekter med bravur. Många man får se har sin roll i berättelsen att uppfylla och manusförfattarna vet precis exakt hur man ska använda dom i alla situationer som uppstår under de två säsonger man får avnjuta. Berättelsen ger oss gott om tid att lära känna och förstå karaktärernas personliga bakgrunder, vilket återspeglas i hur de agerar och reagerar på sina inre konflikter och alla våldsamma händelser omkring dom. Alla karaktärer är extraordinära och man lär sig verkligen att älska nästan alla av dom och visserligen hata några andra av olika skäl. Men man vet mycket väl att teamet bakom serien gjord ett sjujäkligt bra jobb när man känner sympati och respekt för vissa antagonister och mycket mer. Jinx trauma speglas så otroligt bra genom att bilden får glitcha och buffra med statiska stroboskopeffekter, och det lägger bara mer emotionell tyngd på Jinx och Violets systraskap, som man snart börjar böna och be om att det får ett lyckligt slut.

Det finns ett banger av soundtrack ingraverat i serien också. Och nästan alla låtar går så OTROLIGT hårt. Allt från Imagine Dragons ikoniska ledmotiv Enemy till de lugna stunderna med rofylld musik. Sen nästa i våldsamma råa strider vankas bas-dundrande toner och smart komponerade texter som bidrar bara till den återigen emotionella tyngden. All ljuddesign och musik bidrar så mycket till upplevelsen och gör att serien på det stora hela känns så magnifikt cinematiskt. Arcane är en sådan serie som verkligen briljerar på en stor skärm och med det bästa ljudsystemet man kan komma åt.

Du kan pausa när som helst i serien och automatiskt ha en fantastisk bakgrund till datorn/mobilen. Arcanes konsnärliga nivå är urläckert snyggt.

Jag har verkligen suttit och funderat över om det finns några fel med serien över huvud taget? Jag kan inte lägga fingret på allt, med tanke på att jag för upptagen med att njuta av det färgsprakande, emotionella spektakel som spelas upp framför mina ögon. Det är en sån tight regisserad serie både visuellt och storymässigt, och teamet här lyckas pricka rätt gång på gång. Skulle jag plocka fram något minus så är det väl att pacingen i vissa avsnitt inte räcker till hela vägen när man har så många berättelser att knyta ihop så snyggt som möjligt. En del val med vissa karaktärer känns ibland lite krystat men dessa är väldigt få. Men där serien får sina småfel så prickar den allt annat rätt - och då jäklar bär det av med mach 10 fart. Arcane påbörjade sin flygning för 3 år sedan, men landade i sin sista stund ändå med en värdig final som jag kommer lida av depression av i flera dagar.

Arcane: League of Legends är speladaptionernas magnum opus. Den största grädden på moset någonsin. Kronan på juvelen. Den ger ifrån sig ett sådant adrenalinrus som injekterar all sin energi i dina ådror och gör att du suktar efter mer och mer explosivt spektakel och mer utav en sjuhelsikes berörande emotionell kärna. Serien är numera över och vi kommer nog inte få se mer av Jinx och Vi eller de andra från denna serie på väldigt länge. Men jag kommer sakna dom och titta tillbaka över de stunder med serien som under sina 2 säsonger totalt golvade mig med sin konstnärliga briljans. Jag är ledsen att det är över nu.

Men en sak är säker: Jag är glad att det hände.

Arcane: League of Legends (2021-2024)
5
Mästerligt
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Pyramid Head has BIG CLAPPIN CHEEKS

Medlem

Jättebra recension!

Såg alla avsnitt av Arcane häromveckan. SJUKT bra. Jag har till och med kollat om några avnitt i efterhand, något jag aldrig gör annars.

5/5.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Rekommenderade en vän att se på Arcane. Just denna vän är väldigt estetisk och gått mycket konst genom åren.

Han sa att serien är fööör välgjort och att "man ser alla dollartecken bakom varenda pixel" 😂

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || ROG 34" 21:9 1440p
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Releasehästryttare

Hinner inte klämma in S2 själv just nu, men förhoppningsvis hittar jag extra tid innan 2025.

Ser i alla fall emot att se de nya avsnitten.

Hörde att bägge säsongerna kostade 250 miljoner dollar, så Netflix tvekar lite om de skall göra fler animations project likt detta.

Jag hoppas att de fortsätter kasta pengar på denna studion givetvis!

Medlem

Handling / dialog mässigt så tyckte jag den gick ner något från S1, men fortfarande väldigt bra serie naturligtvis.

Säsong 1: 9,5 / 10
Säsong 2: 8,0 / 10

Releasehästryttare
Medlem

Precis skaffat Netflix och börjat kolla helt ok faktiskt tittar aldrig på serier eller tecknat så blev positivt överraskad. Skulle vilja ha ett nice RPG spel i den här världen det hade nog gjort sig bra föreställer mig något i stil med dom senare Assassin's Creed spelen det vore nice.

Medlem

Hade inte högs förväntningar nör jag för ett antal år sedan slog på Arcane. Men hysat pålitliga efap rekommenderade det och blev golvad. Fyfan vad bra!
Säsong 1 är bland det bästa jag sett. Är väl egentligen malplacerade imagen dragons som sänker det lite

Säsong 2 sjukt snyggt.
Allt annat är katastrof.
Karaktärerna följer inte sin utveckling längre.
Random daker händer utan logik för att föra story dit man vill ha den.
Handling händer genom malplacerade musikvideos.
Riktigt kasst och eller opassande musik.
I en typisk skräck scen spelar man pampig powermetal liknande.

All fingertops känsla från säsong 1 borta.
Känner inte igen karaktärerna alls.

3/10 1.5/5

Medlem

Spoilervarning!

Jag är irriterad på hur de twistat om Jinx från att vara en galen mördare till att helt plötsligt vara en hjälte och frihetskämpe.
Vet att folk säger "Men hon blev god för att Silco dog", men imho är det en kraftig immersion breaker att någon som varit skurk, galen och flippad i så många år helt plötsligt skulle få en helt annan personlighet sådär enkelt och nu bli god och snäll.
Nä, svagt skriven story och ogenomtänkta handlingar som utförs bara för att se coolt ut på tv skärmen men som sen saknar betydelse i fortsättningen av storyn. Författarna försöker för mycket helt enkelt, och snubblar på sina egna idéer.
Serien är kanske värd 3 av 5. Finns lite andra saker att gnälla om också på övriga karaktärer, men jag stör mig mest på Jinx.

Jinx hitlist:
Four Firelights - Blown up by Jinx.
Eve - Shot in the back by Jinx.
Six Enforcers - Blown up by Jinx.
Bridge Enforcers - Died from their injuries from explosions caused by Jinx.
Marcus - Died from his injuries from explosions caused by Jinx.
Silco - Accidentally shot by Jinx.
Torman Hoskel - Died from injuries sustained in the terrorist attack on the Council performed by Jinx.
Irius Bolbok - Died from injuries sustained in the terrorist attack on the Council performed by Jinx.
Cassandra Kiramman - Died from injuries sustained in the terrorist attack on the Council performed by Jinx.
Three Chross Gangsters . Shot by Jinx.
Smeech's men - Killed by Jinx and Sevika.
Totalt har Jinx 14 mord som vi kunnat se, plus X antal utanför skärmen som vi inte fått se, på sitt samvete.

Varför jag tycker karaktären Jinx känns som en svagt genomtänkt karaktär
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Spoilervarning!

Jag är irriterad på hur de twistat om Jinx från att vara en galen mördare till att helt plötsligt vara en hjälte och frihetskämpe.
Vet att folk säger "Men hon blev god för att Silco dog", men imho är det en kraftig immersion breaker att någon som varit skurk, galen och flippad i så många år helt plötsligt skulle få en helt annan personlighet sådär enkelt och nu bli god och snäll.
Nä, svagt skriven story och ogenomtänkta handlingar som utförs bara för att se coolt ut på tv skärmen men som sen saknar betydelse i fortsättningen av storyn. Författarna försöker för mycket helt enkelt, och snubblar på sina egna idéer.
Serien är kanske värd 3 av 5. Finns lite andra saker att gnälla om också på övriga karaktärer, men jag stör mig mest på Jinx.

Jinx hitlist:
Four Firelights - Blown up by Jinx.
Eve - Shot in the back by Jinx.
Six Enforcers - Blown up by Jinx.
Bridge Enforcers - Died from their injuries from explosions caused by Jinx.
Marcus - Died from his injuries from explosions caused by Jinx.
Silco - Accidentally shot by Jinx.
Torman Hoskel - Died from injuries sustained in the terrorist attack on the Council performed by Jinx.
Irius Bolbok - Died from injuries sustained in the terrorist attack on the Council performed by Jinx.
Cassandra Kiramman - Died from injuries sustained in the terrorist attack on the Council performed by Jinx.
Three Chross Gangsters . Shot by Jinx.
Smeech's men - Killed by Jinx and Sevika.
Totalt har Jinx 14 mord som vi kunnat se, plus X antal utanför skärmen som vi inte fått se, på sitt samvete.

Varför jag tycker karaktären Jinx känns som en svagt genomtänkt karaktär

Kan förstå att Jinx känns så och säsong 2 var smått rushed. Men jag har ett motargument. Spoilervarning

Jinx/Powder gillade inte vad hon hade blivit under Silcos ledning. Hon gillade allt galet och mera visserligen, men det var för att hennes trauma kom så pass mycket i vägen för henne att hon inte visste längre om hon kunde bli något annat än en galning. Hon satt i säsong 1 finalen i sin stol med namnet Jinx. För hon tror att det är allt som hon någonsin kommer vara. En Jinx. Ett fel. Ett misstag. Hon drar i avtryckarn på sitt raketgevär mot tornet där rådet bestämmer sig för fred och omfamnar Jinx-personligheten fullständigt då hon tror att ingeting finns kvar i hennes liv värt att fortsätta för. Jinx karaktär funkar för mig för att hon vill som ha en slags kontroll över omständigheterna så att hon inte skadar andra eller sina närmaste igen.

Det är det som gör Jinx en karaktär med FLAWS. Brister och fel. Det gör att hon känns äkta.

Hon blir inte god heller automatiskt i säsong 2. Flickan Isha som slår följe med henne funkar som en redemption arc för Jinx. Jinx tror att allt är förlorat när Violet gick över till Piltovers sida med Caitlyn. I min teori så började Jinx återgå sakta till Powders lekfulla själv igen tack vare Isha för Isha behövde inte Jinx för ett syfte som Silco eller hade höga förväntningar av henne. Hon ville bara va med Jinx för att hon såg upp till henne som en systerfigur. Jinx börjar försöka bli bättre och hoppas att hon kan få en ny chans för en bättre framtid. Eller som Ekko sa till henne:

"No matter what happened in the past, its never too late to build up something new"

signatur

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Hade inte högs förväntningar nör jag för ett antal år sedan slog på Arcane. Men hysat pålitliga efap rekommenderade det och blev golvad. Fyfan vad bra!
Säsong 1 är bland det bästa jag sett. Är väl egentligen malplacerade imagen dragons som sänker det lite

Säsong 2 sjukt snyggt.
Allt annat är katastrof.
Karaktärerna följer inte sin utveckling längre.
Random daker händer utan logik för att föra story dit man vill ha den.
Handling händer genom malplacerade musikvideos.
Riktigt kasst och eller opassande musik.
I en typisk skräck scen spelar man pampig powermetal liknande.

All fingertops känsla från säsong 1 borta.
Känner inte igen karaktärerna alls.

3/10 1.5/5

Håller med, fingertoppskänslan är som borta. Som fristående media helt utan koppling till något annat kanske Arcane hade kunnat vara en 3/5 men att följa upp säsong ett med det här är inte acceptabelt.

Medlem

Säsong 1 5/5
Säsong 2 3,5/5

Säsong två kändes framtvingad/rushad men ändå helt okej 👍

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Jag måste faktiskt säga att Arcane är bland det snyggaste jag sett men den var däremot så banal och medelmåttig storymässigt med väldigt stereotypiska, överdrivna och platta karaktärer. Det känns verkligen som drama för 12-åringar.
Jag slutade titta efter 4 avsnitt men barnen tyckte den var jättebra och fortsatte.

Geeks Gaming

Började att kolla på serien tack vare denna tråden. Har såklart hört talas om den tidigare men är absolut noll insatt i universumet.

Måste säga att jag är väldigt positivt överraskad! Tack för tipset

Releasehästryttare
Skrivet av Kiske:

Jag måste faktiskt säga att Arcane är bland det snyggaste jag sett men den var däremot så banal och medelmåttig storymässigt med väldigt stereotypiska, överdrivna och platta karaktärer. Det känns verkligen som drama för 12-åringar.
Jag slutade titta efter 4 avsnitt men barnen tyckte den var jättebra och fortsatte.

Du sätter väl inte barn framför en tv serie som är Rating:TV-14 ??

Medlem
Skrivet av Devan:

Du sätter väl inte barn framför en tv serie som är Rating:TV-14 ??

Jo. Mina barn är 15 och 19.
Sen så förstår jag inte varför jag skall bry mig om amerikanska rekommendationer, och då alltså inte ens en regel, lag eller rätt land.
Rekommendationen, om jag nu skulle bry mig om amerikanska sådana, säger inte ens att barn under 14 inte får titta.

"TV-14
This program contains material that many parents would find unsuitable for children under 14 years of age.
Programs contain material that parents or adult guardians may find unsuitable for children under the age of 14. The FCC warns that "parents are cautioned to exercise some care in monitoring this program and are cautioned against letting children under the age of 14 watch unattended". Programs with this rating contain intensely suggestive dialogue, strong coarse language, intense sexual situations or intense violence."

Releasehästryttare
Skrivet av Kiske:

Jo. Mina barn är 15 och 19.
Sen så förstår jag inte varför jag skall bry mig om amerikanska rekommendationer, och då alltså inte ens en regel, lag eller rätt land.
Rekommendationen, om jag nu skulle bry mig om amerikanska sådana, säger inte ens att barn under 14 inte får titta.

"TV-14
This program contains material that many parents would find unsuitable for children under 14 years of age.
Programs contain material that parents or adult guardians may find unsuitable for children under the age of 14. The FCC warns that "parents are cautioned to exercise some care in monitoring this program and are cautioned against letting children under the age of 14 watch unattended". Programs with this rating contain intensely suggestive dialogue, strong coarse language, intense sexual situations or intense violence."

Bäbis: 0-2 år
Barn 3-12 år
TONÅRING 13-19 år
vuxen 20-65 år
pensionär 65+ år

Medlem
Skrivet av Devan:

Bäbis: 0-2 år
Barn 3-12 år
TONÅRING 13-19 år
vuxen 20-65 år
pensionär 65+ år

https://i.imgflip.com/4/8h0c8.jpg

Majoriteten av föräldrar kallar sina barn barn oavsett hur gamla de är. Min gamla mor kallar mig för sitt barn och jag är 45.

Medlem

Känns som jag borde gilla den här serien. Den är ju galet snygg och jag vill älska den.

Men jag vet inte vad det är som är fel på mig.
Tappar intresset helt efter några minuter.

Kanske är det nåt med all politik som gör att det blir svårt att engagera sig...
Kanske är det något med art-stylen som får min hjärna att stänga av...
Kanske är det för konstig fantasyvärld (det är ju typ crystalpunk), kanske är jag helt dö-trött på blixtrande kristaller med energi som är mcguffins i varenda spel som finns, och varannan film...

Kämpade mig genom första säsongen när den kom, och inget av storyn fastnade i skallen. Som teflon!
Provade att se första avsnittet av säsong 2 precis nyss, och jag mindes bara Jinx och.. den där rödhåriga.

Medlem

Säsong 1: 10/10
Säsong 2: 6/10 (och då är jag generös, kanske blir lägre när jag tänkt efter mer)

Det var verkligen en stor nedgång i story.
Visst, det är en vacker produktion men när det finns så många andra problem skulle jag jag hellre offrat ytan om det gjorde insidan bättre.

Medlem

@Mjausen

Tack för en välskriven recension, och jag kunde inte hålla med dig mer. Arcane är den animerade motsvarigheten till The Witcher 3...allting är bara så jäkla bra. Ska se den igen snart innan jag ger mig på tvåan.

Medlem

Tycker andra säsongen känns lite ihop tryckt, tiden går mycket snabbare än första säsongen, iaf vad jag tycker. Sedan kan jag inte se över 250mil$ för dessa 2! Säsonger är sinnes, de borde köpt in sig till Ufotable, med de pengarna ist och förmodligen fått bra mycket mer för pengarna. Teamet som gjorde Arcane är riktitgt bra, men. De hade en galen mängd pengar för det vi fick att se.

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Bra recension, men tycker att du nog kan ändra namnet på Violet till Vi. Vilket är hennes namn som används av allt och alla, i både serien och spelet.

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Bra recension, men tycker att du nog kan ändra namnet på Violet till Vi. Vilket är hennes namn som används av allt och alla, i både serien och spelet.

👍👍

signatur

Medlem
Skrivet av Kiske:

Majoriteten av föräldrar kallar sina barn barn oavsett hur gamla de är. Min gamla mor kallar mig för sitt barn och jag är 45.

Vad menar du att de kallar sina barn barn?

Flåt, jag hittar ut själv...

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Så, nu har jag sett om första säsongen och sett klart andra...herrejäklar alltså, vilket konstverk! Den här serien var som att läsa ut en fantastisk bok...man saknar karaktärerna redan när man når sista sidan/ser eftertexterna. Helt klart det vackraste jag sett.

1
Skriv svar