Fragzone-fredag – Det dundrande Dragon Age-dramat!
Tack för bra stream! Men snälla, kan ni ta bort AK47'an från studion? Vapen som ser verklighetstrogna ut är smått deprimerande i dessa tider. Jag menar inte att vara PK utan vill mer slippa trista associationer som man ändå får med alla vanliga nyheter. Krama varandra i trafiken 😉
Jag kände samma. Vad skönt att jag inte behöver skräddarsy beteendet för varje karaktär för den bästa upplevelsen.
Jo, och lägg till inventory managment som jag tycker är en skräp börda i nästan alla spel. Det är inte svårt att kolla igenom de 40 senaste gångerna för att välja ut dennes bäst stats, det känns dock på tok för nära mitt arbete att granska räkningar
Tack för bra stream! Men snälla, kan ni ta bort AK47'an från studion? Vapen som ser verklighetstrogna ut är smått deprimerande i dessa tider. Jag menar inte att vara PK utan vill mer slippa trista associationer som man ändå får med alla vanliga nyheter. Krama varandra i trafiken 😉
pinsamt.
Den gjorde gästbesök. Fredrik och Daniel är män av ordning, då behövs lite oförutsägbarhet i studion. I dag var det bössans tur, nästa vecka kan nåt annat ha bytt plats i bakgrunden.
Den gjorde gästbesök. Fredrik och Daniel är män av ordning, då behövs lite oförutsägbarhet i studion. I dag var det bössans tur, nästa vecka kan nåt annat ha bytt plats i bakgrunden.
nu var ju mitt "pinsamt" riktat åt inlägget jag svarade på, och inte besöksbössan.
lite kass ton kanske, så tar bort inlägget.
Fast Dragon Age gör ju ändringar i stil och format varje gång ett nytt spel släpps. Origins var ju väldigt annorlunda jämfört med tvåan, som var väldigt annorlunda från Inquisition. Tycker nog det inte borde komma som en överraskning att Veilguard är annorlunda, det är snarare något väntat.
Nu skrev jag väl ingenting om att vara förvånad, eller om Veilguard för den delen, utan min personliga preferens kring uppföljare i allmänhet.
Nu skrev jag väl ingenting om att vara förvånad, eller om Veilguard för den delen, utan min personliga preferens kring uppföljare i allmänhet.
Det vet jag, jag använde bara din kommentar som en plattform för att lägga fram mina tankar kring det, så du kan gott samvete slappa av
Jag tycker att jag läser ofta om att medelåldern på gamers idag är typ 30-35. Det kombinerat med att 30-35 åringar har mer pengar än tonåringar, gör det inte den gruppen mest intressant att satsa på ur ett kommersiellt perspektiv?
I mina ögon så är det ett fåtal spel som intresserar ungdomen idag. Fortnite och liknande multiplayer. Medans stora singeplayerspel är vad som uppskattas av den något äldre publiken. Rent generellt då.
Ska man satsa på åldersgruppen 30-45, som har pengar och samtidigt tid/ork att spendera på spel, då är det spel som tillåter spelaren att spendera pengar flera gånger som är det bästa alternativet. Gärna spel då som tillåter spelaren att stötvis hoppa in i mån av tid.
Se exempelvis World of Warcraft; du har en löpande kostnad, sedan släpper du mounts och dylikt som kostar allt mellan 250 - 900 kronor, där det bevisligen säljer som smör. Eller Path of Exile, ett spel där åldersgruppen också klart är i den övre klassen, där skin-packs kan kosta tusentals kronor och ändå går det hur bra som helst för företaget att tjäna druvor med dollarinos.
Storskaliga öppna världar med flera hundra timmar att sänka, där man sedan som mest säljer en expansion eller ett gäng DLC-paket, det är en helt annan målgrupp. Och jag skulle hävda att det inte är den mest köpstarka av målgrupper heller, även om dessa typer av spel såklart ändå säljer i miljon-antalet.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Jag tänkte att jag skulle vänta på rea men kunde inte låta bli att köpa det på Elgiganten för 599:-
Har bara spelat nu på förmiddagen men jag tycker spelet känns slipat och välgjort. Snygg grafik och det flyter bra på PS5an (i performance mode). Roliga strider och hyfsat intressant premiss. Edit: ljudet är riktigt bra också.
Ska sägas att jag inte har någon koll på DA-universumet mer än det lilla jag minns från första spelet.
Mass Effect gick ju ifrån ganska mycket vad Bioware pysslade med tidigare, det var ett rpg, men ockspå en shooter. Men då det var ett nytt ip, så är det ingen som klagade på detta, samt att karaktärerna var intressanta och dialogen väl implementerat i spelet, utan moral kakor som trycktes ned i halsen på en. Där kunde man göra både vad som anses "gott och ont",
Skulle ett nytt Mass Effect spel släppas som vore turnbased tex. och heta Mass Effect 4, så tycker jag med all rätt att man ska kunna bli besviken. Om de vill göra ett sådant spel så borde de döpa det till tex. Mass Effect Tactics, och inte vara en del av Storyn som finns i orignal spelen.
Ska man satsa på åldersgruppen 30-45, som har pengar och samtidigt tid/ork att spendera på spel, då är det spel som tillåter spelaren att spendera pengar flera gånger som är det bästa alternativet. Gärna spel då som tillåter spelaren att stötvis hoppa in i mån av tid.
Se exempelvis World of Warcraft; du har en löpande kostnad, sedan släpper du mounts och dylikt som kostar allt mellan 250 - 900 kronor, där det bevisligen säljer som smör. Eller Path of Exile, ett spel där åldersgruppen också klart är i den övre klassen, där skin-packs kan kosta tusentals kronor och ändå går det hur bra som helst för företaget att tjäna druvor med dollarinos.
Storskaliga öppna världar med flera hundra timmar att sänka, där man sedan som mest säljer en expansion eller ett gäng DLC-paket, det är en helt annan målgrupp. Och jag skulle hävda att det inte är den mest köpstarka av målgrupper heller, även om dessa typer av spel såklart ändå säljer i miljon-antalet.
Jag upplever det tvärtom. Samtliga jag känner som är i ålder 30-40 ratar allt som har med multiplayer och mikrotransationer att göra. Månadskostnad? Hejdå.
De är trötta och stressade. Då vill de ha ett bra äventyr som man kan spela i lugn när man känner för det. Ingen press över att man blir rostig eller att man inte nyttjar en månadskostnad fullt ut. Det kan lätt vara värt 7-800 kr för en bra upplevelse pakterat som ett singleplayer-spel.
Anektdotiskt, absolut. Men jag tror att många delar den bilden.
Vilka det är som spelar exempelvis Word of Warcraft och köper mounta för 1000 kr vet jag ej. Men mina fördomar säger att det är tonåringar/unga vuxna som ännu inte dyra bolån eller en familj att ta hand om.
Ännu en dag i paradiset.
Jag upplever det tvärtom. Samtliga jag känner som är i ålder 30-40 ratar allt som har med multiplayer och mikrotransationer att göra. Månadskostnad? Hejdå.
De är trötta och stressade. Då vill de ha ett bra äventyr som man kan spela i lugn när man känner för det. Ingen press över att man blir rostig eller att man inte nyttjar en månadskostnad fullt ut. Det kan lätt vara värt 7-800 kr för en bra upplevelse pakterat som ett singleplayer-spel.
Nu har jag iofs gått vidare till 45-50 gruppen. Men den beskrivningen passar rätt bra på mig.
Anektdotiskt, absolut. Men jag tror att många delar den bilden.
Vilka det är som spelar exempelvis Word of Warcraft och köper mounta för 1000 kr vet jag ej. Men mina fördomar säger att det är tonåringar/unga vuxna som ännu inte dyra bolån eller en familj att ta hand om.
Stämmer överrens med mig (38 år). Men jag började tröttna på MP redan vid 26-27 års åldern. Så fort någon vän nämner MP så hittar jag på någon ursäkt 🤣.
Från mitt perspektiv är inte spelutvecklare är skyldiga sina fans något. Jag är tacksam för varje spelupplevelse som överträffar mina förväntningar och som passar mina preferenser. I köpet av ett spel ingår inget löfte om att nästa produkt ska ge mig samma upplevelse.
Bakom varje produkt som utvecklas ligger till syvende och sist kommersiella beslut. Vi som spelade Dragon Age 1 som tonåringar är idag 30+ och man får nog acceptera att vi inte tillhör den hetaste målgruppen att behaga. Ur kommersiellt perspektiv är det sannolikt klokt att istället sikta på den yngre publiken, med risk för att tappa några gamla fans som inte tycker att stil och upplevelse slår an på de nostalgiska strängar man hoppats på.
Utgår jag från min egna erfarenhet så har jag inte längre tiden och engagemanget att låta mig insupas i de storslagna äventyr och djupa historier som jag uppskattade för 10 år sedan. Även om jag själv ibland halkar dit och köper spel som jag sannolikt inte kommer att spela klart (vilket i sig kan vara OK, så länge de timmar jag investerar ger mig glädje).
Istället söker jag mig oftast till de spel som på ett fåtal timmar ger mig min "fix". För min egen del är det därför mot bakgrund av ovan förståeligt att utvecklare som skapar RPG-spel inte sätter mina eller andra personer på liknande fas i livet i första rummet.
Sen har jag givetvis förståelse för att folk kan bli besvikna, andra prioriterar sin tid annorlunda och kan givetvis vara mer passionerade gamers än vad jag är, oavsett ålder eller plats i livet.
Håller med dig 100%, men det som inte är ok är att dom börja kalla folk det ena och det andra så fort det inte går bra.
Håller med dig 100%, men det som inte är ok är att dom börja kalla folk det ena och det andra så fort det inte går bra.
Om du med "dom" menar personerna som blir besvikna så är jag helt enig.
Syftar du på när utvecklare attackerar folk för deras kritik?
Bedrägligt beteende och håller helt med isåfall.
Syftar du på när utvecklare attackerar folk för deras kritik?
Bedrägligt beteende och håller helt med isåfall.
Ja detta med att ge och ta verkar vara borta från både konsumenter och tillverkare.