Dragon Age: The Veilguard

Flakmonkey

Folk nämner access journalism, men är inte click journalism ett minst lika stort problem? Vad får influencers mest klick och interaktioner av, att mer eller mindre hålla med traditionell spelmedia eller dra på rejält med hyllningar och sågningar? Säger inte att alla är så men men tjänar du mer pengar på att sticka ut med dina åsikter, raljera eller hylla så är det ju lätt hänt att du gör just det. Om du sen också kan spela på "titta vad synd det är mig som inte är en del av etablissemanget och de försöker tysta mig" så är det ju bara ännu bättre.

Tycker helt enkelt att om man vill vara skeptisk mot IGN, FZ, euro gamer, etc etc så ska man vara skeptisk mot youtubers, influencers vars intäkter är direkt knutna till klicks, patreon, etc

Nu gällande Veilguard så tror jag nog att jag kommer gilla det. Jag gillade inquisition och av det jag läst så verkar det passa de som gillade det och ett litet mer lättsmält rollspelande, vilket är det jag är ute efter.

Medlem

Det börjar bli lite tjatigt med alla trötta uppföljare, det ser halvhjärtat och stressat ut. Hade det varit en indieutvecklare med begränsad budget hade jag kanske haft större förståelse men nu finns det inga ursäkter.

Redaktör
Skrivet av ZerotheCat:

Jag förstår det men ingen rök utan eld. Det finns en anledning till att såna rykten ens existerar. Sen tycker jag att rådet att man ska vänta tills fler har recenserat spelet inte är fel, vilket var mitt egentliga budskap.

"Ingen rök utan eld" säger bara att det finns antydningar eller påståenden om något, det säger ingenting om sanningshalten. Det får man bedöma från fall till fall.

Håller med: man ska alltid läsa/se flera recensioner om man är osäker. Hitta såna som tar upp saker du själv tycker är viktiga. Kan också vara bra att invänta omdömen från köpare om man är osäker. Kommer finnas massor av info och åsikter när det är släppt, det är bara att vänta nån dag om man är osäker.

signatur
Redaktör
Skrivet av WargH:

Jag och några vänner skall släppa ett indie-spel i december, vad sägs om ett flak öl till varje anställd för några snälla artiklar och recension? Support the little guy. 😉

Haha! Du hittade vår svaga punkt... <3

signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Rh3nium:

Intressant. Verkar dock vara ett spel som faller i smaken eller ej, på andra sajter fick spelet iaf en 3:a, kanske tom en 4:a.
Bl.a. Storyn ska vara helt ok och slutet ska vara en av de bästa sen "det bästa Bioware slutet".
Förutom att alla ser ut som hydkrämsinfluensers...

Ska dock hur som helst avvakta till en rea tror jag.

Det finns flera slut, men det jag fick (som jag fått förklarat för mig är ett hemligt slut) var bra, tyckte jag. De sista 2-3 timmarna i spelet är helt klart bättre än resten.

Skrivet av Bojkott:

Det är därför man bör kika på fler recensioner än bara en. FZ gav t.ex. Operation Flashpoint: Dragon Rising 5/5 när spelet sågades av alla. Man måste alltid komma ihåg att en recension är EN persons åsikt. Hade en annan redaktör på FZ skrivit recensionen så hade betyget kanske varit något annat. Sen så tror jag att ett betyg påverkas mycket av vad recensenten spelade innan, och detta gäller inte bara spel, utan även film, musik m.m.. Har man spelat något som man anser är ett mästerverk alldeles innan så ser man fler brister, och tvärtom.

Och Mikael Berg, som skrev denna recension, recenserade även Elden Ring: Shadow of the Erdtree som han gav 5/5. Så ribban var nog högt satt för Dragon Age: The Veilguard, och det lyckades inte nå upp till samma nivå, så därav 2/5 i stället för kanske 3/5 om Mikael hade testat det vid ett annat tillfälle.

Nu har vi i alla fall ännu en persons åsikt om spelet i fråga.

Kan bara tala för mig själv, men när jag sätter betyg så försöker jag bara att matcha det till vad jag skrivit i texten. Vad jag (eller andra på FZ) tidigare gett andra spel är inte något som faktorerar in. Känns som att man lätt målar in sig själv i hörn om man gör så.

Kan även vara tydlig med att det här aldrig hade varit 3/5 för min del. Det finns på tok för många svagheter kontra styrkor. Däremot har du helt rätt i att olika personer såklart har olika upplevelser med betyg därefter.

Skrivet av Streaky:

Alltså, jag är inte förvånad efter vad jag läst från er tidigare, men jag blir ändå lite besviken.

Finns det något ni kan avslöja angående Solas utöver starten? Är han så undangömd som jag hört hittills?

Inquisition kunde jag nämligen traggla mig igenom trots att mekanikerna är dötrista, eftersom allt uppbygge av Solas som blivande antagonist är fantastisk (enligt mig). Men om det inte blir något av det känner jag mig bara så trött.

Solas är med, på olika sätt. Jag skulle inte påstå att han är undangömd, men han är heller inte front and center. Nöjer mig så för att undvika spoilerterritorium.

Medlem

Längtar till helgen så att jag får börja spela.

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

ni la de verkligen under opencritics betyg

Medlem

Suck.. kände på mig detta.

Som mycket annat i media-branshen har man fokuserat på att använda karaktärerna i spelet som en förlängd arm till att förmedla aktivistiska budskap istället för att ge fansen det fansen vill ha.

Som företag måste man möta efterfrågan. Det är företagsekonomi 101. Hint: förmedlade politiska budskap och aktivistiskt stöttande av minoritetsgrupper i spel är inte vad 98% av fansen efterfrågar. Då blir det massiva miljon/miljard förluster och konkurs risk som man väldigt lätt kunnat undvika.

Dom har bara sig själv att skylla för denna flopp.

Medlem

Givet hur många bra spel som finns som är värda att spela om. Och för all del, bra spel som aldrig hunnits spelas, så älskar jag den kritiska nivån som präglar denna recensent.

För övrigt mycket välskriven recension. Det låga betyget kommer uppenbart efter många tankar och någon som verkligen spelat spelet. Betyget är väl förankrat i texten.

Skippar detta spelet och spelar något bra jag inte hunnit spela ännu - typ Hogwarts Legacy.

Edit: läste en till recension där recensenten gav 8/10. Den recension påtalade inte lika många fundamentala fel. Men märkligt nog valde den recensenten att tex hylla stridssystemet och valde inte ordet repetitivt utan valde ord såsom actionladdat och dynamiskt. Indirekt tolkar jag in brist på strategiska inslag utifrån vad min förhoppning kring stridssystemet var.

En sak som det dock verkar helt råda konsensus om är bristen på itemization. En ganska stor grej i ett rollspel kan tyckas. Man vill ju gå ”the extra mile” och bli belönad. Det tyckte jag gjorde exempelvis BG3 extremt bra.

Kan det vara så att Bioware valt att göra ett spel för mainstream-spelare och att de inte allts var ute efter att behaga oss som älskade origins och inquisition?

signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Efter läst denna recensionen och skill ups recension så blir man förbluffad över alla de andra höga betygen. Hur kan någon människa anse att spelets dialoger inte är annat än ett stort skämt?

Medlem

Denna tråd blir bara bättre o bättre...

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Recensionen gav några härliga skratt 😁

Jag har spelat DA:I i många timmar 😋 men detta har inte sett bra ut i någon förhandstitt. Det som stör mig mest är det recensenten skriver om companions, att de i mångt och mycket inte uppfyller en funktion mer än att vara en extra ability. Och det är intrycket jag fått på alla förhandstitt.

Kommer spela detta någon gång men inte på release. Trots att Elgiganten försöker locka med lägre releasepris 😂

Medlem
Skrivet av Cane:

Efter läst denna recensionen och skill ups recension så blir man förbluffad över alla de andra höga betygen. Hur kan någon människa anse att spelets dialoger inte är annat än ett stort skämt?

Jag håller med! Är verkligen fundersam över det här, känns lite som Starfield situationen :/

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Freddan:

Givet hur många bra spel som finns som är värda att spela om. Och för all del, bra spel som aldrig hunnits spelas, så älskar jag den kritiska nivån som präglar denna recensent.

För övrigt mycket välskriven recension. Det låga betyget kommer uppenbart efter många tankar och någon som verkligen spelat spelet. Betyget är väl förankrat i texten.

Skippar detta spelet och spelar något bra jag inte hunnit spela ännu - typ Hogwarts Legacy.

Tackar ödmjukast! Skaffade faktiskt själv Hogwarts Legacy när det kom, men har fortfarande inte satt tänderna i det. En vacker dag så...

Skrivet av jaicoas:

Recensionen gav några härliga skratt 😁

Jag har spelat DA:I i många timmar 😋 men detta har inte sett bra ut i någon förhandstitt. Det som stör mig mest är det recensenten skriver om companions, att de i mångt och mycket inte uppfyller en funktion mer än att vara en extra ability. Och det är intrycket jag fått på alla förhandstitt.

Kommer spela detta någon gång men inte på release. Trots att Elgiganten försöker locka med lägre releasepris 😂

Ja, det är även en av de delar jag själv stör mig på allra mest. Jag kan bara inte förstå hur tankegångarna gick där. Historien får utvisa om det är jag som har konstig smak, bara, men för mig är det mycket mer intressant med fullfjädrade följeslagare som levlar och deltar i strid på mer eller mindre samma villkor som min egen karaktär.

Avstängd
Skrivet av Cane:

Därför att de som har utvecklat spelet är woke-aktivister och de som gett spelet höga betyg också är det. Pandering to the activists.

Medlem
Medlem

Apropå stor spridning i betyg så kan man ju antingen tro att recensenter är köpta, eller så är helt enkelt många kritiker inte så duktiga kritiker utan ger vika för hype, eller skriver det man förväntar sig att andra ska skriva för att inte riskera att "missa något" genom att ge betyg som avviker för mycket.

Sen lite betygsinflation på det så FZ's ärliga 3/5 skulle innebära 8/10 hos många andra. Sen finns säkert köpta medier också, men jag tror ändå inte det är så ovanligt att kritiker helt enkelt inte klarar av att bryta ner spelet och analysera det faktiska innehållet bakom allt fluff.

Om en fight mot en drake med ett team bara är en väntan på cooldowns med ett team som bara är kosmetiskt rent mekaniskt, så ser vissa en episk drakfight och andra ser en banal gameplay-loop. Lite hellre på den recensent som ser det sistnämnda.

Medlem
Medlem
Skrivet av ModernAudience:

Därför att de som har utvecklat spelet är woke-aktivister och de som gett spelet höga betyg också är det. Pandering to the activists.

Undrar vilken tidigare avstängd användare du är, kommer in svingandes som en rabiat. Tror inte din nya användare kommer bli så långvarig om du fortsätter med din aggressiva svengelska retorik 😂

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Denna recensionen ger en tvåa för för helt fel anledningar Jag hoppades in i det sista, men det som beskrivs är inte ett spel jag kommer gilla.

Medlem

Alla negativa YouTubers gör precis samma sak fast mot andra ”sidan”.

Medlem

Kolla in Drova: Forsaken Kin istället. Morrorwind + Gothic.

Medlem

IGN:s recensent började ju mer eller mindre deras recensionsvideo med att säga att hon var "Non-binary". Deras recension går ju således inte ta seriöst eftersom spelet är gjort för såna som henne. Ett spel som har top surgery och nyspråks-dialog är allt vad som krävs för att hon ska ge spelet en 9/10. Dock bra att man är inkluderande och att även såna som hon får känna sig representerad.

För oss andra som inte bryr oss om sånt är det nog bäst att kolla in en annan recensent.

*Suck*

Jag förstår mig verkligen inte på det sjukliga, narcissistiska behovet dessa människor verkar ha, av att projicera sig själva och sitt mentala bagage, i absolut allting.

Medlem

Jag kommer älska spelet Förbeställt sedan länge

Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Detta borde vara intressant för er som pratar om alla "andra" recensioner som har annorlunda betyg.

https://www.youtube.com/watch?v=LDRVdfzHXDI&t=212s

Det här är precis det fulspel som pågår. Att man uteslutit koder till reviewers som man vet skulle ge sämre betyg. För att pusha upp Metacritic och få folk som väntar på reviews att köpa spelet day one. De vill kränga grisen i säcken till folk baserat på manipulerade betyg helt enkelt.

Jag håller med FZs betyg och andra som ändå kommit ut med mer ärliga betyg. Spelet är en riktig besvikelse och det var väntat.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

*Suck*

Jag förstår mig verkligen inte på det sjukliga, narcissistiska behovet dessa människor verkar ha, av att projicera sig själva och sitt mentala bagage, i absolut allting.

Ditto.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Redaktör
Skrivet av Aletheides:

Det här är precis det fulspel som pågår. Att man uteslutit koder till reviewers som man vet skulle ge sämre betyg. För att pusha upp Metacritic och få folk som väntar på reviews att köpa spelet day one. De vill kränga grisen i säcken till folk baserat på manipulerade betyg helt enkelt.

Jag håller med FZs betyg och andra som ändå kommit ut med mer ärliga betyg. Spelet är en riktig besvikelse och det var väntat.

Innan vi fastslår att det är så bör vi kolla på hur det ser ut (inte hur vi tror att det ser ut). Så…
- Hur många vet vi har har blivit utan kod?
- Vet (inte tror) vi varför?
- Hur stora/viktiga är dessa?

Om svaret på frågorna är typ ”Jävlar, många viktiga kritiker har inte fått spelet!!” så finns ett problem. Om inte så bör man inte ta upp det här mer.

signatur
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Denna kommentar låter märklig.

Har du spelat igenom spelet som inte har släppts än? För det är exakt så din kommentar låter som när du skriver att du håller med dem låga betygen och hur spelet är en besvikelse.

Betyg är subjektiva för varje recensent, då alla har olika smaker och det är därför de sprider sig från lågt till högt. T.o.m SkillUp som gav lågt betyg, nämnde att detta var bara hans åsikt och att man bör titta runt på andra recensioner för att få en bättre uppfattning.

Att nämna "ärliga betyg" för de låga betygen låter ganska skevt, och mer som om du och vissa andra i tråden vill att det skulle misslyckas efter det lilla ni har sett på förhand. Varför skulle de som ha gett högre betyg misskrediteras och inte vara lika ärliga med sina recensioner grundat från deras egna smak och tycke? Det är inte heller få personer som gett höga betyg och spelet skulle inte ha snittat 84 i så fall.

Jag är även nyfiken på hur din reaktion hade varit om Fz hade gett detta spel 4/5 eller högre, hade du också anklagat dem för vara oärliga?

Medlem

Jag gläds åt alla som kan uppskatta dessa spel.
Spelglädje är spelglädje oavsett form!
Jag skiter även rent generellt i alla former av inkludering inom spel och film, kan man infoga det på ett trovärdigt sätt i en mörk, spännande och för mig tilltalande värld, så why not.
Det viktiga för mig är att det inte blir ett politiskt statement, oavsett vilken typ av budskap man vill sprida, då jag inte anser det hör hemma i spel, som bör fokusera på upplevelsen och inget annat.

Men precis som allt annat så ska politiken och värderingar nästlas in i samhällets alla områden.
Det ger mig direkt avsmak. Då det känns närmast som slagord och reklam för en trendig generation människor som snarare uppskattar budskap och ställningstagande framför faktiskt innehåll.

Dragon Age : Origins är ett av mina alla tiders favoritspel, likt de flesta övriga tidiga spelen från Bioware. Baldurs Gate, Jade Empire, Kotor, och senare Mass Effect för att nämna de större.
Det som kännetecknade dessa var en väldigt vuxen, brutal värld, där valfriheten var stor och inkluderade ofta väldigt polariserade val, goda som onda val och dialoger.
Det var liksom vad som gjorde spelen spännande tsm med välskriven story, karaktärer av alla möjliga bakgrunder (inte sällan homo/bisexuella, löjligt onda som heligt goda) samt fängslande lore.

SWTOR var skapligt som singleplayer, men gjorde mig enormt besviken.
DA:II spelade på release, men rörde det aldrig igen.
Spelade ut Inquisition, men kändes inte igen längre, var torrt, utfyllt och kändes som ett MMO
Andromeda var väl.. okej.

Det jag inte klarar av och ser rött av, är att man verkar ha bytt målgrupp och publik helt och hållet längst vägens gång. Och skiter fullständigt i den ändå bevisligt stora massa som följt och uppskattat deras spel under en lång tid. Lite av ett generationsbyte.
Baldurs Gate III var därför bland det bästa jag sett på måååånga år.

Jag kommer som en trogna slav jag är, vid ett eller annat tillfälle ge detta ett försök, bilda mig en egen uppfattning,
Men allt pekar på att jag än en gång kommer bli besviken, och istället är det jag som känner mig fullständigt icke-inkluderad och övergiven, och då definitivt inte på könsval eller sexuella preferenser, utan som en ignorerad målgrupp som högt och ljudligt begärt en återgång till det som gjorde Bioware till en succé, och förmodligen möjliggjort deras framtida utveckling. Men än en gång blivit helt åsidosatt för det nya moderna.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Förstår att du ser dig själv som Charlie i den där bilden, visade sig också att han inte heller kunde läsa
Bara ta fram google på plattan eller telefonen

Skriv svar