Tidernas bästa konsol – kvartsfinaler
När ska folk sluta kalla handkontroller för "dosor"?
Kryper under skinnet när jag hör det.
Jag gillar inte "handkontroller", låter som en klumpig försvenskning av engelskans "controller".
"Dosor" är inte perfekt heller, men det är iaf kort. Alla förstår vad som menas, så vad är ditt problem med det?
Xbox 360 borde åkt ut för länge sedan. Det är väl konsolen som ska bedömas, inte bara spelen till den?
Risigare releasehistoria finns inte. RROD på upp till varannan maskin, beroende på region.
Den mest högljudda diskläsare jag hört och en stor ful transformatorkloss utanför lådan, stödde inte hälften av allt PS3an gjorde och kom inte ens med uppladdningsbara batterier till kontrollerna, som låg en generation efter Sony och har gjort det sen dess.
Själva designen på 360 hade inte mycket med temat att göra, som startade den hemska namngivningen bara för att de inte ville heta Xbox 2 när PS3 skulle släppas. Typ den fulaste jag haft. Valde pengarna tillbaka när den gick sönder, precis innan PS3 kom. Allt kändes bara som ren lyx i jämförelse när man startade upp den. Folk trodde 360 var bättre prestandamässigt, men mot slutet av generationen blev det uppenbart att multitrådat var framtiden för spel.
Även HD-DVD fick köras på en låda bredvid, MS valde det sämre formatet för att slippa betala BD-licensen, vilket fick folk att investera i ett döende format helt i onödan.
Den enda releasen som var i närheten av lika illa var xbox one med kinect och sports, så många har ju bara röstat med spelen i åtanke, vilket 360 inte heller var bäst på.
Nostalgi vinner över innovation, designval och tillbehör. Går inte att ta utfallet speciellt seriöst, men med tanke på startplaceringarna så var det väl inte tanken heller.
Det gäller speciellt Nintendos maskiner som designmässigt passade lekrummet, inte vardagsrummet. De har hållt tillbaka utvecklingen länge, för de ville sälja med vinst och valde undermålig hårdvara. Ser man bara spelen så visst, spelglädje är ju inte bara grafik, men den klychan blir svårare att hålla fast vid när Sonys studios gör spelglädje MED grafik, så...
Innovationen startades av Playstation och fortsatte med Playstation. Formaten gick från CD-musik till DVD och Blu-ray. Kontrollerna från Sixaxis till Dual Sense, som idag är den ultimata kontrollern helt utan motstycke.
Omröstningen borde heta bästa minnet med kompisen, för tidernas bästa konsol utifrån teknik, design, innovation och tillbehör heter Playstation 5 med Dual Sense OCH PSVR2. Rent objektivt utan att ens nämna spelen, men Sonys studios har alltid haft de bästa exklusiviteterna,
Aja, rant over, blev bara lite less av att se den sämsta konsolen genom tiderna som var starten på en lång rad av besvikelser och brutna löften som hållt tillbaka allt vad innovation heter, för att inte tala om design. MS exklusiva konsolspel idag har ju blivit ett skämt.
Cry me a river 🥲
Låter som ps5 är din första konsol, samt att du lärt dig att googla.
SNES > PS4
Nu finns ju förvisso många heavy hitters från SNES portade eller remastrade till PS4 (t ex Final Fantasy-serien, Trials of Mana eller Mega Man X), men jag skulle inte vilja vara utan Yoshi's Island, Zelda: LttP eller Lufia 2. Men får erkänna att den är svår. Yakuza-serien finns på PS4. Bloodborne, Shadow of the Colossus. Snäv marginal för min del, kan lika gärna ha motsatt åsikt efter en tupplur.
PSX > N64
Personligen hade jag en N64 och älskar många spel till den - Banjo-Kazooie, OoT, Bomberman 64, Mario Tennis et cetera, och det var riktigt trevligt att slippa den vedervärdiga laddningstiden PSX hade. Men PSX hade ruskigt bra utbud JRPGn.
XBOX 360 > NES
Älskar min NES. Massor med bra platformers, äventyrsspel och shmups. Men jag kan spela Mass Effect på en 360. Den har Arkham Asylum, Symphony of the Night portades till den. XBLA hade många intressanta spel att utforska. Liten bonus för att det var så lätt att knacka ihop saker i XNA och få sitt eget lilla spel att köra på 360:n.
Switch > PS2
Switch har vid det här laget fått så många gamla fantastiska spel portade till sig. PS2 har MGS 1-3? Grattis, det har Switch också. PS2 har FFX? Grattis, det har Switch också. Switchen sitter dessutom där med titlar som Super Mario Odyssey. Har strax över hundra köpta kassetter till switchen, oklart hur många spela det blir iom att många kassetter har mer än ett spel på sig. Dead Cells, Hades, Xenoblade, Ys Origins, Stardew Valley, Deadly Premonition, Switchen har fått ett otroligt utbud genom åren.
Den riktigt osynliga listan.
1. PC
2. PC
3. PC
4. PC
Är PC en konsol nu?
Xbox 360 borde åkt ut för länge sedan. Det är väl konsolen som ska bedömas, inte bara spelen till den?
Risigare releasehistoria finns inte. RROD på upp till varannan maskin, beroende på region.
Den mest högljudda diskläsare jag hört och en stor ful transformatorkloss utanför lådan, stödde inte hälften av allt PS3an gjorde och kom inte ens med uppladdningsbara batterier till kontrollerna, som låg en generation efter Sony och har gjort det sen dess.
Själva designen på 360 hade inte mycket med temat att göra, som startade den hemska namngivningen bara för att de inte ville heta Xbox 2 när PS3 skulle släppas. Typ den fulaste jag haft. Valde pengarna tillbaka när den gick sönder, precis innan PS3 kom. Allt kändes bara som ren lyx i jämförelse när man startade upp den. Folk trodde 360 var bättre prestandamässigt, men mot slutet av generationen blev det uppenbart att multitrådat var framtiden för spel.
Även HD-DVD fick köras på en låda bredvid, MS valde det sämre formatet för att slippa betala BD-licensen, vilket fick folk att investera i ett döende format helt i onödan.
Den enda releasen som var i närheten av lika illa var xbox one med kinect och sports, så många har ju bara röstat med spelen i åtanke, vilket 360 inte heller var bäst på.
Nostalgi vinner över innovation, designval och tillbehör. Går inte att ta utfallet speciellt seriöst, men med tanke på startplaceringarna så var det väl inte tanken heller.
Det gäller speciellt Nintendos maskiner som designmässigt passade lekrummet, inte vardagsrummet. De har hållt tillbaka utvecklingen länge, för de ville sälja med vinst och valde undermålig hårdvara. Ser man bara spelen så visst, spelglädje är ju inte bara grafik, men den klychan blir svårare att hålla fast vid när Sonys studios gör spelglädje MED grafik, så...
Innovationen startades av Playstation och fortsatte med Playstation. Formaten gick från CD-musik till DVD och Blu-ray. Kontrollerna från Sixaxis till Dual Sense, som idag är den ultimata kontrollern helt utan motstycke.
Omröstningen borde heta bästa minnet med kompisen, för tidernas bästa konsol utifrån teknik, design, innovation och tillbehör heter Playstation 5 med Dual Sense OCH PSVR2. Rent objektivt utan att ens nämna spelen, men Sonys studios har alltid haft de bästa exklusiviteterna,
Aja, rant over, blev bara lite less av att se den sämsta konsolen genom tiderna som var starten på en lång rad av besvikelser och brutna löften som hållt tillbaka allt vad innovation heter, för att inte tala om design. MS exklusiva konsolspel idag har ju blivit ett skämt.
De allra flesta lärde sig redan när man lekte runt i sandlådan att personer har olika åsikter, jag antar att du missade det.....
Själv bryr jag mig inte om hårdvaran för fem öre. Hårdvaran är värdelös om det inte finns några bra spel man kan lira på den. Kvalitativa spel till en konsoll och mängden bra spel till konsollen är det som väger tyngst för mig när jag väljer att rösta.
Därför röstade jag Xbox 360 över Playstation 5 då jag anser att det finns betydligt fler bra spel till Xbox 360 än det finns till Playstation 5. Playstation 5 blir enligt mig helt mosad då konsollen inte ens i närheten av att ha lika många bra spel som Xbox 360 fick under sin livstid. Det är dock inte en helt rättvis tävling då Xbox 360 har haft en full generation där det kom massor med bra spel till konsollen. Medans Playstation 5 hittils har haft en "halv generation" och alltså inte lika mycket tid på sig att få fram bra spel till konsollen. Jag är inte ensam om att tycka det då Xbox 360 fick flest röster och slog ut Playstation 5 ur turneringen.
Jag gissar dock att Xbox 360 får smisk av NES. Då NES i många fall var folks första konsoll (nostalgi) och satte massor av nya standarder i spelbranschen. Samt att det fanns ganska mycket bra spel till NES.
Jag gillar inte "handkontroller", låter som en klumpig försvenskning av engelskans "controller".
"Dosor" är inte perfekt heller, men det är iaf kort. Alla förstår vad som menas, så vad är ditt problem med det?
Handkontroll är ett försvenskad ord av controller.
Var i detta sammanhang kommer då ordet "dosa" in?
Dosa är ett substantiv som står för mindre behållare, eller en burk.
Vill gärna se hur dina "dosor" du spelar med ser ut.
“All thinking people are atheists.”
Handkontroll är ett försvenskad ord av controller.
Var i detta sammanhang kommer då ordet "dosa" in?
Dosa är ett substantiv som står för mindre behållare, eller en burk.
Dosa är ett substantiv som har flera olika betydelser, och du vet uppenbarligen exakt vilken betydelse som åsyftades i sammanhanget. Det är inte mitt problem om det kryper under ditt skinn när du ser vissa ord, fast ärligt talat låter det ju mer som en fråga för sjukvården än för ett spelforum.
Men om du ändå vill envisas med att anmärka på diskutera olika försvenskade ord så kanske du föredrar "glädjepadda" istället?
Vill gärna se hur dina "dosor" du spelar med ser ut.
Jag har flera olika dosor glädjepaddor. De kan t ex se ut så här, eller så här, eller så här.
Förvånande, eller hur?
Dosa är ett substantiv som har flera olika betydelser, och du vet uppenbarligen exakt vilken betydelse som åsyftades i sammanhanget. Det är inte mitt problem om det kryper under ditt skinn när du ser vissa ord, fast ärligt talat låter det ju mer som en fråga för sjukvården än för ett spelforum.
Men om du ändå vill envisas med att anmärka på diskutera olika försvenskade ord så kanske du föredrar "glädjepadda" istället?
Jag har flera olika dosor glädjepaddor. De kan t ex se ut så här, eller så här, eller så här.
Förvånande, eller hur?
Snacka om att göra en höna av en fjäder.
För över femton år sedan jobbade jag i en spelbutik, och redan då gjorde vi oss roliga åt kunder som skulle köpa en "dosa".
Hört talas om sarkasm?
Att du anser att jag i behov av sjukvård för detta säger bara en hel del om dig.
“All thinking people are atheists.”
Att du anser att jag i behov av sjukvård för detta säger bara en hel del om dig.
Att du inte inser att allt efter första meningen i mitt inlägg är sarkasm är ju lite lagom ironiskt.
Är PC en konsol nu?
En PC är allt :D.
PS2 får väldigt mycket hatkärlek av mig.
Jämfört med Dreamcast kändes den som en stenåldersmaskin. Två handkontrollsportar istället för fyra. Obefintligt online. PAL-ägare fick extremt ofta dras med sunkiga 50 Hz-portar (Final Fantasy X säger hej). Det enda som kändes som ett vettigt argument för PS2 var DVD och det enorma tredjepartsstödet. Spelutbudet är en gigantiskt. Bredden på spelbiblioteket är enormt.
Men hårdvaran var verkligen inte lättarbetad, vilket nog både var en bra och en dålig sak. Dålig för att PS2 inledningsvis inte gjorde mycket för att visa hur mycket mer den kunde leverera än Dreamcast. Bra för att spelens grafiktekniska kvalité utvecklades ENORMT under konsolens livslängd. Dock hade den problem att hålla jämna steg med Gamecube och XBox hårdvarumässigt, men spelutbudet och användarbasens omfattning balanserade upp det hela med råge.
Det känns lite som att det minst tekniskt avancerade formatet gick segrande ur striden, lite som med VHS mot dess konkurrens. Lite som Wii mot PS360 (även om slutresultatet var förhållandevis jämnt). Som NES mot Master System och PC-Engine. Som Game Boy mot Game Gear och Lynx. Som Switch mot PS5 och XBox S/X.
En PC är allt :D.
Så kände jag igår när jag fick köpsug efter Xbox.
Change is the only constant
Känns som välförtjänta semifinaler ändå med imo de fyra bästa maskinerna för de 4 mest banbrytande konsolgenerationerna.
Känns som välförtjänta semifinaler ändå med imo de fyra bästa maskinerna för de 4 mest banbrytande konsolgenerationerna.
Fyra mest banbrytande generationerna? 🤔 Generation två (Atari 2600 med vänner) måste väl ändå vara mer banbrytande än åtminstone ett par av de där fyra..?
Att ps2 kommit så långt och dessutom slog ut Switchen har jag väldigt svårt att köpa. Ps2an var ju verkligen en baksträvande konsol som råkar ha ett gäng bra titlar till sig.
Det är ju världens mest sålda konsoll(enligt Wikipedia i alla fall) så tycker inte det är så konstigt att den är omtyckt
Jag köpte HD DVD-driven och den var väldigt bra för 1500 spänn. Fördelen med att ha den som add on var att den till skillnad från Xbox 360 var väldigt tyst. Att kolla på film på konsolen var inte särskilt angenämt p.g.a. ljudnivån, med HD DVD-driven slapp man det problemet.
Att ps2 kommit så långt och dessutom slog ut Switchen har jag väldigt svårt att köpa. Ps2an var ju verkligen en baksträvande konsol som råkar ha ett gäng bra titlar till sig.
baksträvande? PS2 var ju ett jättestort steg framåt för DVD som format. Och det var mer än bara ett gäng titlar som bara "råkade" finnas på konsolen för övrigt. Det fanns ju massor med spel till den! TimeSplitters-trilogin, nya Prince of Persia-trilogin, Beyond Good & Evil, Gran Turismo, Grand Theft Auto i 3D, massvis med partyspel som Guitar Hero, Dancing Stage, Buzz och Sing Star, massvis med rollspel som Star Ocean, Persona, Odin Sphere, Rogue Galaxy, Suikoden-spelen och Final Fantasy X, Kingdom Hearts, Katamari-spelen, Devil May Cry, Metal Gear Solid 2 mf Silent Hill 2 mf, Okami, Ico och Shadow of the Colossus.
Jag spelar jättemycket på Switch men ärligt talat är det mest spel från förr, via Switch Online eller samlingar, Castlevania Collections, Mega Man Collections mf. Samlingar fanns det dock gott av redan till PS2, Sega Mega Drive Collection, olika Sonic Collections, Street Fighter Collections, Metal Slug Collection, Capcom Classic Collections mf, mf. Om man räknar bort alla samlingar/äldre spel däremot, om man bara räknar med spel som var nya för konsolen, så tror jag faktiskt att PS2 hade mer att räkna med än Switch.
Äbdå förvånad över att Switch åkte ut redan, men det är klart att PS2 är legendarisk. Switch lyckades dock förena handhållet med stationärt, och har en enorm radda spel i toppklass. Känns som att Nintendo verkligen hittat hem nör det gäller kvalitet på spelen, och att konsolen dessutom funnits ute oerhört länge och ändå fortsätter leverera känns helt otroligt.
Men det kanske är mer ett kvitto på hur Nintendo hittat hem som utvecklare/utgivare än att just konsolen är bäst.
baksträvande? PS2 var ju ett jättestort steg framåt för DVD som format. Och det var mer än bara ett gäng titlar som bara "råkade" finnas på konsolen för övrigt. Det fanns ju massor med spel till den! TimeSplitters-trilogin, nya Prince of Persia-trilogin, Beyond Good & Evil, Gran Turismo, Grand Theft Auto i 3D, massvis med partyspel som Guitar Hero, Dancing Stage, Buzz och Sing Star, massvis med rollspel som Star Ocean, Persona, Odin Sphere, Rogue Galaxy, Suikoden-spelen och Final Fantasy X, Kingdom Hearts, Katamari-spelen, Devil May Cry, Metal Gear Solid 2 mf Silent Hill 2 mf, Okami, Ico och Shadow of the Colossus.
Jag spelar jättemycket på Switch men ärligt talat är det mest spel från förr, via Switch Online eller samlingar, Castlevania Collections, Mega Man Collections mf. Samlingar fanns det dock gott av redan till PS2, Sega Mega Drive Collection, olika Sonic Collections, Street Fighter Collections, Metal Slug Collection, Capcom Classic Collections mf, mf. Om man räknar bort alla samlingar/äldre spel däremot, om man bara räknar med spel som var nya för konsolen, så tror jag faktiskt att PS2 hade mer att räkna med än Switch.
Jag ser bakåtkompabilitet (att PS2 kunde spela PSX var ett STORT plus i kanten!) och portar av gamla spel som en styrka för en konsol i samma utsträckning som nya eller exklusiva spel för den. Känns konstigt och lite godtyckligt att räkna bort portar/samlingar, de finns ju? Spelar t ex hellre FFX till Switch än PS2.
Sen går det väl att ifrågasätta mitt resonemang iom att man skulle kunna räkna in alla filmer som släppts på DVD resp alla videor på Youtube som argument för respektive konsol vilket gör det bra mycket snårigare att jämföra.
Alla omröstningarna gick som jag väntade mig, men det betyder att två av konsolerna jag röstade på åkte ut.
Synd att se Switch åka ut, men PS2 är ju väldigt populär så jag är inte förvånad.
Nu gäller det bara för Snes att stå som slutgiltig vinnare över hela turneringen så blir det bra nog.
Ps2 mot NES i finalen är min tippning!
De kommer slåss i semifinalen, så det går inte Min gissning är att det blir SNES vs NES i finalen.