Vägen ur live service-träsket kan vara... singleplayer!?
Jonas Vågström drömmer om en framtid där spelglädjen får stå i centrum igen.
#concord, #fortnite, #krönika, #live-service
Ja spelglädjen försvann för mig med liveservice, men jag har börjat hitta tillbaka med Wukong, Ragnarök och Astrobot.
Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB
Drömmaren i mig säger samma sak. Realisten och spelutvecklaren i mig säger att de som bekostar projekten många gånger inte blir "excited" över "low and steady" utan hellre gamblar på 10 projekt och hoppas ett av dom blir får 20% av framgången Fortnite hade.
Problemet är att många spelstudios bara är en av flera lotter när större ägare försöker ta en bit av en marknad. De äger många studios och det är värt att flera av dom misslyckas om det finns chans att en av dom blir en breakout success. Det är ju skit för de studiosen som läggs ner och de som förlorar sitt jobb, men cost/benefit analysis fungerar.
Det kommer säkert få vissa att tänka om men jag tror att så länge det finns en chans att någon gör en cash cow kommer det vara vad de stirrar på. Kanske om spelindustrin imploderar något och investors börjar dra sig ur så den krymper ned till en punkt där folk som är mer intresserade av spelen blir en större del.
AA segmentet är vad ni letar efter, där har vi många bra singleplayer spel som inte får den uppmärksamhet de förtjänar bara för att de inte kommer från kända studior eller har häftiga namn bakom sig. Nobody Wants to Die, Robocop: Rogue City, Outcast - A New Beginning, och Alone in the Dark är bara några exempel på bra och solida AA singleplayer spel som släppts det senaste året där det märks att fokus är på att göra ett bra och underhållande spel och inte massa annat tjafs.
Sen är det ett underligt fenomen att AA spel kan sågas av recensenter för minsta lilla fel men i AAA spel har man överseende med väldigt mycket.
Live service är inte en dålig sak i sig, och det finns definitivt en plats för dylika spel på marknaden. Men jag hoppas verkligen att hysterin dog tillsammans med Concord och att mer resurser fokuseras till roliga enspelarupplevelser i framtiden.
Live service är inte en dålig sak i sig, och det finns definitivt en plats för dylika spel på marknaden. Men jag hoppas verkligen att hysterin dog tillsammans med Concord och att mer resurser fokuseras till roliga enspelarupplevelser i framtiden.
Givet! Har inget emot live service-spel, men hetsen kring det hela har varit lite väl intensiv. Förhoppningsvis kommer Concord, och alla andra misslyckade satsningar, att få utgivare/utvecklare att tänka efter lite grann.
Tror man på sitt live service-spel så är det bara köra på tycker jag.
Har man en bra idé så tycker jag absolut att man ska satsa, se bara på Helldivers II - ett kanontitel där live service-aspekten är en central del av spelet och inte något som klistrats på i efterhand.
Men som utvecklare man bör vara väl medveten om riskerna och att folk inte har obegränsat med tid och engagemang.
Min upplevelse är att utgivare/utvecklare haft någon sorts övertro på live service-upplägget och att det går att peta in överallt, nu känns det som att bägaren är full. Om du ska kunna slå igenom med ett live service-spel idag krävs något alldeles extra.
Bra skrivet Wavestream!
Som du är inne på; det är övertron på LS-spel som är branschens stora problem. Konceptet går att skapa med. På rätt sätt.
Tack! Inget annat smeknamn har fått mig att känna mig så mycket som en transformer - låter som namnet på Soundwave och Shockwaves okända kusin!
Jonas Vågström drömmer om en framtid där spelglädjen får stå i centrum igen.
#concord, #fortnite, #krönika, #live-service
Kanske borde man säga spel som kan moddas. Då lever de länge och utvecklarna kan sälja långt efter hypen är borta eftersom de lever längre. Inte explicit, men det hjälper skulle jag säga.
När det gäller många live-service spel som dog, marknaden är kanske helt enkelt mättad? Fornite är antagligen framgångsrik för de var om inte först iaf tidigt och det erbjuds ngt som andra spel inte har , kosmetika från alla möjliga universum. Vill du vara Stormtrooper? En Marvel karaktär? Ngt annat? Finns nog inget annat spel som har just detta. Det är då lätta att modda in ngt som är akuellt som sen försvinner snabbt.
Jag tror att det som skulle krävas är en totalt sjuk investering (samt effektiv, till skillnad mot hur det t. ex. verkade vara med Concord) i ett Bra liveservice format, vilket ingen är beredd att göra, sedan har vi det nästa stora onlinespelfenomenet a la WoW.
Tekniken har vi, eller i alla fall snart, för att göra något riktigt stort (Star Citizen-utvecklarna verkar ju hålla på med något bombastiskt...).
Teoretiskt känns det som det är möjligt att få till något spektakulärt och jag tror att det finns fler vinnande liveservicekoncept att uppfinna.
Problemet är inte live service, problemet är att spelen inte är bra
Jo, det var ju precis det jag sa, men lajks fick jag ej några, fan. Kan folk inte läsa! Försökte lägga in en Gran Torino gif, men inte fan gick det heller. 😠
Eller är det bara jag?!
Edit: Här kom iallafall gifen.
😂
Vart försvann traditionella AAA linjära spel a la Uncharted & Last of us?
God of War, Zelda, Doom, Alan Wake med flera. Finns ändå en del på senare år.
God of War, Zelda, Doom, Alan Wake med flera. Finns ändå en del på senare år.
Zelda och i en viss mån God of War är inte linjära dock.
De är open world spel.
En annan typ av företeelse som kan vara rätt bra, men likt live service är för vanligt och även ofta blir för mycket ... vad hetter det? Skinner box?
Man gör en handling så ens lilla mätare går upp och man får en liten dopaminbelöning. Men ändå är rätt mycket menlös utfyllnad.
Tid och yta prioriteras ofta före spelglädje..
Men det är en annan diskussion
Jag tror att det som skulle krävas är en totalt sjuk investering (samt effektiv, till skillnad mot hur det t. ex. verkade vara med Concord) i ett Bra liveservice format, vilket ingen är beredd att göra, sedan har vi det nästa stora onlinespelfenomenet a la WoW.
Tekniken har vi, eller i alla fall snart, för att göra något riktigt stort (Star Citizen verkar ju hålla på med något bombastiskt...).
Teoretiskt känns det som det är möjligt att få till något spektakulärt och jag tror att det finns fler vinnande liveservicekoncept att uppfinna.
Problemet är inte live service, problemet är att spelen inte är bra
Ni slår huvudet på spiken båda två. Det har funnits en övertro på live service-konceptet och möjligheten att tjäna mycket kosing.
Nu när marknaden i mångt och mycket är mättad tycker jag att man som borde satsa mer på traditionella spelupplevelser och inte tvinga in live service-element bara för att. Väl spelglädjen framför potentiellt snabba pengar.
MEN har man en bra idé som bygger på live service i grunden ska man givetvis tuta och köra. Se bara på Helldivers 2! Där behövs det för att spelet ska fungera, och där känns det inte påklistrat eller girigt heller. Mer sånt!
Det ena utesluter inte det andra.
Finns gott om exempel på live service, och sort-of live service som gett riktigt bra spel. T.ex. Apex vore ju inte lika trevligt om de inte rörde om i det lite då och då. Detsamma kan man väl säga om spel som Splatoon och Mariokart, de skulle kunna passa rätt bra för live service-upplägg. Sen så vill jag givetvis inte ha nån fjantig vision om att vart och vartannat spel ska bli en live service, det passar som sagt bara vissa typer av spel.
AA segmentet är vad ni letar efter, där har vi många bra singleplayer spel som inte får den uppmärksamhet de förtjänar bara för att de inte kommer från kända studior eller har häftiga namn bakom sig. Nobody Wants to Die, Robocop: Rogue City, Outcast - A New Beginning, och Alone in the Dark är bara några exempel på bra och solida AA singleplayer spel som släppts det senaste året där det märks att fokus är på att göra ett bra och underhållande spel och inte massa annat tjafs.
Sen är det ett underligt fenomen att AA spel kan sågas av recensenter för minsta lilla fel men i AAA spel har man överseende med väldigt mycket.
Skriver under på detta till hundra procent. Finns så många fina spelupplevelser, no bullshit, i AA-segmentet. Du nämner flera av dem som jag haft stort nöje av på senare tid. Alone in the Dark är en av årets mest underskattade titlar. Spelar Nobody Wants to Die just nu och gillar det så långt.
Ursäkta en dum fråga men vad är live service spel?