Fragzone-fredag – Pc vs. konsol!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"Vilket föredrar du?" snarare.

Är det ett löfte? 😁

Jh
Medlem

Ge mig bra spel så spelar jag

signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Redaktör
Skrivet av Jh:

Ge mig bra spel så spelar jag

Det svaret gillar jag!

signatur
Medlem

PC masterrace forever!

Medlem

Frågan blir lite konstig. Vilken PC och vilken konsol? Att ha en Playstation 5 vd en N-Gage är lite skillnad. Och jag hade roligt på min 486:a, men den håller sig lite sisådär i dagens värld. Om jag pratar om en modernare PC, vilken prisklass jämför vi mot vilka konsoler?

Av innevarande konsoler sist jag på Switch+PS5 och speldatorn var dyr, så jag är inköpt på båda fronter. Kanske därför jag är en "båda är ju toppen"-person? Dock tröttsamt med tekniskt krångel på PC. Ladda ned den här fan-patchen för att saker ska lira som tänkt, det här spelet kraschar en gång i timmen, det här spelet flippar ut om du alt-tabbar, du måste vara online via en thin client för att köra det här spelet et cetera.

PC är ju usel om man gillar att köpa saker fysiskt också.

Överlag svårare för mig att hitta klagomål kring konsol, det är nog viktigare än att hitta fördelar.

Medlem

För mig känns det som att jämföra en dyr hemmabio med att se en film på sovrums-tvn. Klart båda har sina fördelar, men rent objektivt är ju PC:n bättre än en konsol. Sen finns det tillfällen då en konsol är smidigare. Men den blir ju aldrig bättre än en PC. Hur skulle den kunna vara det?

Medlem
Skrivet av Arancil:

Överlag svårare för mig att hitta klagomål kring konsol, det är nog viktigare än att hitta fördelar.

Ett avgörande klagomål för min del är ju att flera av konsolernas exklusiva spel levereras med usel framerate idag. När en maskin inte ens klarar sina egna spel, ja, då skaffar man sig en maskin som gör det.

Medlem

Det är rätt simpelt, har du råd, så är PC alltid bättre. Du kan få precis allt du kan få av en konsol, av en pc.

Men visst, det kräver ju samtidigt att du inte har 0 tålamod och inte klarar av och installera lite mjukvara, är det bara tryck play som är din grej, så nöj dig med konsol. Förstår inte bråket. PC är inte för alla, är det för svårt, kör konsol. Win Win.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Pc för stort utbud + ps5 för bra exklusiva 😄

Dafuq.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av landahl:

Alla som tänker efter ordentligt förstår att pc är överlägsen. Vill man spela spel med handkontroll och sitta framför en stor tv kan man ju alltid koppla datorn till tv:n.

För egen del handlar den inte om den råa kraften utan mer helhetskänslan. Allt från UI till handkontroll och smidighet spelar minst lika stor roll och där tycker jag konsol är överlägsen. Kopplar man in datorn till teven så behöver man oftast en mus och ett tangentbord innan man kommer igång med dosan ändå och det är precis det jag inte vill ha att göra med.

Skrivet av erson:

Dyrare spel. Kan göra betydligt mer på en pc enomt mycket större spelutbud.

Meeh att man kan göra betydligt mer med en PC är väl ingen fördel?! Man vill ju sitta och spela, inte fibbla i Excel;).

Medlem

Två helt skilda kategorier. Det finns spel som lämpar sig bättre i soffan och det finns spel som lämpar sig bättre på skärm och tangentbord+mus.

Har spelat PC sedan 486-tiden men tycker kanske att hårdvara på PC-fronten blivit alldeles på tok för dyrt. Ett vettigt grafikkort idag är minst 7000:- och totalen är ungefär det dubbla, om det räcker. Kanske blivit snålgubbe på senare dagar.

Avstängd

Ett annat alternativ till konsol eller PC kan ju vara att streama spel med t ex Geforce Now. Onlinespel är nog inte optimalt att streama, men om man bara lirar singleplayer tror jag det funkar bra nu.

Medlem

Har från att nästan bara spelat på PC gradvis gått över till att bara spela konsol. Orkar inte med PC inställningar, drivrutiner crasher, moddar mm och vill inte heller ha en PC med tangentbord och mus i vardagsrummet, konsol är så smidigt startar upp snabbt och uppdateras sig själv.

Har ingen lust att sätta mig vid ett skrivbord hemma heller efter att man kommit hem från jobbet där man suttit vid ett skrivbord hela dagen. Tv soffa stor TV och konsol är grejen för mig och kommer aldrig gå tillbaka till PC.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Det som stör mig fruktansvärt mycket och gör att jag inte tycker om konsol är att man måste betala extra för att få spela online.... Det sticker så mycket i ögonen

Skribent

Själv spelar jag bara Tennis for Two på oscilloskop.

Medlem

Skulle gärna säga PC, men när man får svart skärm och måste ut på internet för att febrilt ta reda på hur man får igång datorhärket så…

….tv-spel alla dagar i veckan!

Har ännu inte orkat få ordning på datorhärket!

Men jag betalar inte för några prenumerationstjänster på konsol utan köper bara spel digitalt, så jag har lätt tillgång till massor av spel utan att behöva byta skiva.

Medlem

Jag vet att PC kan prestera bättre grafik och att folk gillar utbudet på steam etc. Spelen jag varit intresserad av senaste 30 åren har dock alltid funnits på konsol. Från Mario till Zelda på 80-talet, Tekken och andra PS1-spel osv. Spelglädje har för mig aldrig handlat om maximal prestanda.

Var man som jag 100% ointresserad av strategispel och västerländska rollspel fanns egentligen ingen anledning till att ha PC förr i tiden. Nuförtiden har skillnaden på utbud blivit mindre men jag ser ingen anledning att börja med PC nu. Är helt ointresserad av datorer, komponenter och inställningar. Ett grafikproblem per 10 år är ett för mycket.

Har dock inga som helst problem med att folk spelar på PC. Spela på vad ni vill, bara ni inte utgår från att andra värdesätter exakt samma saker som ni. Argumenten som läggs fram för både konsol och PC är ju helt irrelevanta för personerna ni debatterar med.

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

.Ett grafikproblem per 10 år är ett för mycket.

Men en ny konsol per 5 år är helt ok 👍 xD

Förlåt, jag håller med det du skriver, men den meningen var lite kul

123
Skriv svar