Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av magma:

Med bara 3 dagar kvar så borde vi ju få någon teaser med tidpunkt eller dylik information. Hur har Nintendo gjort historiskt?

Historiskt har de väl visat och utannonserat sina konsoler på E3? Är väl Switch som fick sin egen, då tweetade de samma dag (kanske kvällen innan med tidsskillnader men här framstår det som samma dag) om att de skulle släppa teaser för NX och att en skulle hålla utkik vid ett visst klockslag. Och då kom trailern. Så hör vi inget på onsdag kväll kanske det börjar bli nervöst, eller torsdag morgon. Fredagar brukar de tyvärr inte hålla hov men kan såklart hända så om en inte vill låta hoppet överge en till in i det sista går det ju att hoppas lite in på fredagsförmiddagen också

Medlem

Enligt ett nytt rykte så kommer konsolnamnet tyvärr vara det lite tråkiga... Switch 2. Och produktionen har nu påbörjats "nånstans i Kina" med ungefär 1000 enheter per dag. Större skärm stämmer ju med tidigare uppgifter, och mindre "ram" (bezel inte minne) låter ju trevligt. Men förstår inte vad som menas med 2an på sidan? Att konsolloggan är på baksidan av konsolen? I alla fall verkar det bli namnet och vad de kör vidare på.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Historiskt har de väl visat och utannonserat sina konsoler på E3?

Faktiskt inte, generellt sett har första utannonsering nästan alltid skett utanför E3. Från lite snabbt skummande verkar det i princip bara vara Wii som fick sitt första officiella avslöjande på E3 (2005).
Edit: Gamecube också, avslöjades under projektnamnet Dolphin under E3 1999.

Sen har det generellt sett oftast kommit fler detaljer vid E3 förstås. Att konsoler utannonseras tätt inpå release (där "tätt" innebär mindre än ett år) är en relativt företeelse, förr släpptes information ofta mycket tidigare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/FmDEItShge8

<Uppladdad bildlänk>

Enligt ett nytt rykte så kommer konsolnamnet tyvärr vara det lite tråkiga... Switch 2. Och produktionen har nu påbörjats "nånstans i Kina" med ungefär 1000 enheter per dag. Större skärm stämmer ju med tidigare uppgifter, och mindre "ram" (bezel inte minne) låter ju trevligt. Men förstår inte vad som menas med 2an på sidan? Att konsolloggan är på baksidan av konsolen? I alla fall verkar det bli namnet och vad de kör vidare på.

Information från forumet jag skrev om tidigare verkar ha börjat tagits ned av "Nintendo-ninjas" vilket mycket väl kan tyda på att det är legit information! Så spännande hur mycket kan börja "lossna" nu. Därför är en utannonsering denna vecka ännu troligare, för det är just detta Nintendo högst troligen vill undvika utan vill släppa lös sin egen officiella version av vad den nya konsolen är. Men också massvis utav ny information som inte framkom tidigare!

Skrivet av Daed:

Faktiskt inte, generellt sett har första utannonsering nästan alltid skett utanför E3. Från lite snabbt skummande verkar det i princip bara vara Wii som fick sitt första officiella avslöjande på E3 (2005).
Edit: Gamecube också, avslöjades under projektnamnet Dolphin under E3 1999.

Sen har det generellt sett oftast kommit fler detaljer vid E3 förstås. Att konsoler utannonseras tätt inpå release (där "tätt" innebär mindre än ett år) är en relativt företeelse, förr släpptes information ofta mycket tidigare.

Ok, jag har inte riktigt följt utannonseringar och så innan Wii U faktiskt så antog det bara
Men det är inte mig du bör citera, det är rätt värdelöst att säga att jag har fel utan att citera ursprungsfrågan och skriva vad som är rätt. Så vill du vara relevant så får du mer än gärna återkomma med: om de inte utannonserade under E3, när var hur och när gjorde de det då? Pressmeddelanden? Twitter känns ju rätt nytt i sammanhanget och Directs körde de väl inte under Gamecube-eran så om det inte skedde under E3 höll de presskonferenser helt random eller hur skötte de det tidigare? Som sagt, du tillför inte så mycket med ditt inlägg direkt vilket känns tråkigt när du vill rätta och ändå inte riktigt gör det ens.

Medlem

Vet inte om detta rapporterats, men det finns nu rykten på att Switch 2 kommer ha en dual-screen design (likt DS?). Detta från Taiwan Economic Daily News (vet ej om man får posta länkar dit härifrån?).

"The market speculates that the Switch 2 screen will probably be enlarged again and have a dual-screen design, and the game console's battery life will also be increased, while the screen processing and performance will also be improved, and some AI functions may even be added, and the terminal price is estimated to be about $400"

signatur

PC | PS5 | Switch

Medlem

Sjukt coolt om det stämmer med dubbla skärmar!

Medlem
Skrivet av Albrion:

Vet inte om detta rapporterats, men det finns nu rykten på att Switch 2 kommer ha en dual-screen design (likt DS?). Detta från Taiwan Economic Daily News (vet ej om man får posta länkar dit härifrån?).

"The market speculates that the Switch 2 screen will probably be enlarged again and have a dual-screen design, and the game console's battery life will also be increased, while the screen processing and performance will also be improved, and some AI functions may even be added, and the terminal price is estimated to be about $400"

Detta har jag hört lite vagt om innan, kan ju bli bra? Ett drömscenario vore bakåtkompatibilitet med DS/3DS med medföljande patchar som ökar upplösningen till dagens standard. 😍

Medlem
Skrivet av Albrion:

Skrivet av radiuz:

Sjukt coolt om det stämmer med dubbla skärmar!

Skrivet av PGR1985:

Detta har jag hört lite vagt om innan, kan ju bli bra? Ett drömscenario vore bakåtkompatibilitet med DS/3DS med medföljande patchar som ökar upplösningen till dagens standard. 😍

Har hört ryktet tidigare men det tycks ha "skjutits ned" rätt fort och effektivt tidigare så brydde mig inte så mycket när jag såg att denna video hade laddats upp. Men nu med det Albrion skriver kanske det finns någonting bakom det hela ändå? Hade verkligen inte trott det faktiskt. Men det har också ryktats om att de ska släppa DS/3DS till NSO så kanske går det hand i hand med detta? Jag är skeptisk men tycks finnas en möjlighet till det nu... Vet dock inte om de kommer jobba fram fysisk bakåtkompabilitet utan det lär vara emulering eller nysläpp i sådana fall. Typ som Wii U-spel polerades och släpptes till Switch. Tänker jag i alla fall men det är ju bara teori.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/VNhDaRnLfXE

Har hört ryktet tidigare men det tycks ha "skjutits ned" rätt fort och effektivt tidigare så brydde mig inte så mycket när jag såg att denna video hade laddats upp. Men nu med det Albrion skriver kanske det finns någonting bakom det hela ändå? Hade verkligen inte trott det faktiskt. Men det har också ryktats om att de ska släppa DS/3DS till NSO så kanske går det hand i hand med detta? Jag är skeptisk men tycks finnas en möjlighet till det nu... Vet dock inte om de kommer jobba fram fysisk bakåtkompabilitet utan det lär vara emulering eller nysläpp i sådana fall. Typ som Wii U-spel polerades och släpptes till Switch. Tänker jag i alla fall men det är ju bara teori.

Gamereactor skrev också om ryktet så det kanske håller lite högre trovärdighet? Vem vet, men DS/3DS spel i högre upplösning tackar jag inte nej till. 🥰

Medlem

Frågan då är om det är totalt 8” skärmyta så den inte behöver bli så brutalt stor?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Gamereactor skrev också om ryktet så det kanske håller lite högre trovärdighet? Vem vet, men DS/3DS spel i högre upplösning tackar jag inte nej till. 🥰

Kanske, har inte läst dem på länge (sen jag hämtade ut gratistidningen på Game)... vore kul med ds-återsläpp i HD ja!

Skrivet av Ugglan:

Frågan då är om det är totalt 8” skärmyta så den inte behöver bli så brutalt stor?

Två 4"-skärmar tror jag inte är aktuellt. Utan det är nog huvudskärmen som är så stor. Andra skärmen kanske är mer tillbehör en kan koppla på om en vill?

Medlem

3DS kan väl emuleras på en skärm ändå?
Dela upp bägge skärmar, tuta och kör.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

3DS kan väl emuleras på en skärm ändå?
Dela upp bägge skärmar, tuta och kör.

Ja, det behövs inte en dyr andra skärm som drar batteri och kapacitet för det. Ska bli spännande att se om det finns någonting i dessa rykten eller inte. Om det gör det hoppas jag det är en frivillig andra skärm en kan köpa till som tillbehör och ingenting som är konsolens gimmick i sig och kommer färdigkonstruerat som på en DS/3DS. Då kan det ju användas till mer än emulering av de konsolerna, men är det gimmicken riskerar det bara trissa upp priset och en ny Wii U-flopp kan vara att vänta om det är alltför omotiverat vad den extra skärmen ska användas till.

Medlem

Ok, mer bensin på "två skärmar"-elden då! Men de nämner det som "marknadsspekulation" utan att vidare nämna vad de har för belägg för det så verkar inte härstamma från någon produktionsledsläcka från Kina eller så. Större och bättre batteri känns givet, speciellt om de ska kunna kräma på och ha två skärmar (valbart eller ej). Priset tycks landa på $399 vilket tidigare information också pekat mot. Vad som tycks nytt är att Nintendo tycks ha skjutit upp sin presentation som en motreaktion på PS5 Pro till "slutet av kalenderåret". Så vi kanske inte får någon utannonsering denna veckan Men frågan är hur mycket Nintendo faktiskt lägger vikt vid sina konkurrenter och vad de utannonserar? Väldigt olika produkter - en mid gen refresh med högt pris mot en ny generations konsol mer riktade till barnfamiljer och att "alla" ska ha råd. Så återstår att se om vi får utannonsering denna veckan eller senare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/FmDEItShge8

<Uppladdad bildlänk>

Håller med om att namnet blir lite trist om det bara blir 2, men förmodligen så är det ett smart drag då det blir enkelt och tydligt att marknadsföra, definitivt klart bättre än Switch U. Hoppas verkligen att de behåller den trevliga byggkvaliteten från Oled-modellen, inga nya "barnsjukdomar" tack på releasemodellen med glappiga sido-skenor och flimsigt kickstand.

Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/UxrRZ1aqs3E?t=287

Ok, mer bensin på "två skärmar"-elden då! Men de nämner det som "marknadsspekulation" utan att vidare nämna vad de har för belägg för det så verkar inte härstamma från någon produktionsledsläcka från Kina eller så. Större och bättre batteri känns givet, speciellt om de ska kunna kräma på och ha två skärmar (valbart eller ej). Priset tycks landa på $399 vilket tidigare information också pekat mot. Vad som tycks nytt är att Nintendo tycks ha skjutit upp sin presentation som en motreaktion på PS5 Pro till "slutet av kalenderåret". Så vi kanske inte får någon utannonsering denna veckan Men frågan är hur mycket Nintendo faktiskt lägger vikt vid sina konkurrenter och vad de utannonserar? Väldigt olika produkter - en mid gen refresh med högt pris mot en ny generations konsol mer riktade till barnfamiljer och att "alla" ska ha råd. Så återstår att se om vi får utannonsering denna veckan eller senare.

399 USD tycker jag skulle kännas bra, även om jag personligen nog hade kunnat tänka mig pröjsa 499 USD för lite extra lyx med två separata modeller. Jag tror inte Nintendo behöver bry sig om PS5 Pro, med dess prismodell blir det ändå mycket svårt för Sony att bredda sin publik, det blir mest att de redan trogna fansen kommer köpa ytterligare en PS5.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Håller med om att namnet blir lite trist om det bara blir 2, men förmodligen så är det ett smart drag då det blir enkelt och tydligt att marknadsföra, definitivt klart bättre än Switch U. Hoppas verkligen att de behåller den trevliga byggkvaliteten från Oled-modellen, inga nya "barnsjukdomar" tack på releasemodellen med glappiga sido-skenor och flimsigt kickstand.

399 USD tycker jag skulle kännas bra, även om jag personligen nog hade kunnat tänka mig pröjsa 499 USD för lite extra lyx med två separata modeller. Jag tror inte Nintendo behöver bry sig om PS5 Pro, med dess prismodell blir det ändå mycket svårt för Sony att bredda sin publik, det blir mest att de redan trogna fansen kommer köpa ytterligare en PS5.

Ja, efter Wii U är de nog nervösa att ha ett förvirrande namn som låter som en uppgradering eller tillbehör istället för en rak uppföljare. På så sätt är ju Switch 2 både bra, enkelt och lättförstått så även om det är lite trist kan jag ändå helt förstå om de skulle gå på den linjen ändå. Har ju fungerat väl för Sony att bara ha siffror för att visa att det är en uppföljare genom åren

Ja, det är ett helt okej pris för vad vi förväntas få. Visst, lite högre än OLED men inte alltför mycket att det känns orimligt eller för blödigt. Sen kommer väl en dyrare OLED/Pro med tiden så återstår att se vad den landar på då bara. De två SKU:s som tycks bli inför lanseringen verkar bara handla om olika färg på kontrollerna/joy-consen som med OG Switch och inte någon skillnad i hårdvaran. Och tror inte heller de anpassar sig alltför mycket efter Sony så tror utannonsering denna veckan är på bordet fortfarande!

Medlem

"Pathea is committed to launching My Time At Evershine on PC, Xbox Series X|S, PlayStation 5 and future Nintendo platforms yet to be announced."

Medlem

Igår (måndag) blev tydligen flertalet spelutvecklare inbjudna till NoA så verkar som de börjar samordna för en utannonsering väldigt snart ändå! Peppen för att det blir på torsdag bara ökar! CEO av Limited Run Games verkar ha varit där igår också (vilket han tweetade om så finns bildbevis) så detta är bekräftat och inte bara rykte

Och utöver det bekräftade spelet jag nämnde i inlägget ovan så verkar det också som Battlefield är på gång till Switch 2!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kanske, har inte läst dem på länge (sen jag hämtade ut gratistidningen på Game)... vore kul med ds-återsläpp i HD ja!

Två 4"-skärmar tror jag inte är aktuellt. Utan det är nog huvudskärmen som är så stor. Andra skärmen kanske är mer tillbehör en kan koppla på om en vill?

Två 4” skärmar är inte lika mycket skärmyta som en 8”. Däremot 4st 4”

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Två 4” skärmar är inte lika mycket skärmyta som en 8”. Däremot 4st 4”

Haha, ok, jag ska inte låtsas förstå mig på matte eller så. Men det ökar ju inte chansen för att det stämmer direkt. Det lär handla om en 8" skärm och poängen kvarstår.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/d_YdUdTUG40

Igår (måndag) blev tydligen flertalet spelutvecklare inbjudna till NoA så verkar som de börjar samordna för en utannonsering väldigt snart ändå! Peppen för att det blir på torsdag bara ökar! CEO av Limited Run Games verkar ha varit där igår också (vilket han tweetade om så finns bildbevis) så detta är bekräftat och inte bara rykte

https://i.ibb.co/4m7yDjM/Ska-rmavbild-2024-09-17-kl-19-21-18....

Och utöver det bekräftade spelet jag nämnde i inlägget ovan så verkar det också som Battlefield är på gång till Switch 2!

Jag tror att det skulle ju vara strategiskt smart av Nintendo att utannonsera en switch 2 innan förhandsbokningarna av ps5 pro drar igång i november.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Jag tror att det skulle ju vara strategiskt smart att Nintendo att utannonsera en switch 2 innan förhandsbokningarna av ps5 pro drar igång i november.

Ja, att låta folk veta att deras nästa generations system för $399-450 finns att köpa till våren 2025 så att de kan spara sina $699 till en annan konsol och ett par spel eller så kan vara riktigt smart faktiskt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ok, jag har inte riktigt följt utannonseringar och så innan Wii U faktiskt så antog det bara
Men det är inte mig du bör citera, det är rätt värdelöst att säga att jag har fel utan att citera ursprungsfrågan och skriva vad som är rätt. Så vill du vara relevant så får du mer än gärna återkomma med: om de inte utannonserade under E3, när var hur och när gjorde de det då? Pressmeddelanden? Twitter känns ju rätt nytt i sammanhanget och Directs körde de väl inte under Gamecube-eran så om det inte skedde under E3 höll de presskonferenser helt random eller hur skötte de det tidigare? Som sagt, du tillför inte så mycket med ditt inlägg direkt vilket känns tråkigt när du vill rätta och ändå inte riktigt gör det ens.

Det var bara tänkt som ett snabbt svar på frågan, inte som någon kritik mot dig.
I alla fall, historiken (om jag inte missat något):

Wii U: gjordes ett officiellt uttalande i april 2011 att uppföljaren till Wii skulle släppas 2012 och att den skulle visas upp i spelbar form på E3. Bekräftades också till investerare att den har "något nytt som inte funnits på tidigare konsoler".

3DS: utannonserades via en press release i mars 2010. 3DS angavs som ett temporärt namn, och de nämnde att den är bakåtkompatibel med DS och har en 3D-skärm som inte behöver glasögon för 3D-effekten. Hänvisade till att mer detaljer skulle visas vid E3.

Wii: presenterades på E3 2005.

DS: november 2003 utannonserades att de hade en ny produkt på gång som skulle släppas 2004, inga detaljer mer än att det inte var uppföljare till Gamecube och GBA. Januari 2004 släpptes en pressrelease som sa att det var en ny bärbar konsol med två skärmar på 3 tum som hade kodnamnet DS, och att den skulle släppas innan årets slut med mer information vid E3.

Gamecube: utannonserad med kodnamnet Dolphin under E3 1999, som avslöjade att de samarbetade med IBM, ArtX, och Matsushita för CPU, GPU, och DVD-spelare.

Gameboy Advance: utannonserades med tekniska specifikationer i början av september 1999, några dagar efter Nintendos egna mässa Space World av nån anledning.

Gameboy Color: utannonserad mars 1998 (står inte hur det gjordes), släpptes i oktober samma år i Japan.

Alla konsoler innan dess var utannonserade innan E3 existerade (första E3 var 1995).

Medlem
Skrivet av Daed:

Det var bara tänkt som ett snabbt svar på frågan, inte som någon kritik mot dig.
I alla fall, historiken (om jag inte missat något):

Det var inte personligt, men att skriva hur de inte gjort är bara inte så mycket till svar på hur de har gjort
Det är inte dåligt påpeka faktafel, om en bara framkommer med bättre information själv. Annars är det rätt meningslöst inflik ju.
Tack för genomgången, har som sagt inte följt dem så noga innan Wii utan det var väl främst genom SuperPLAY jag hörde om konsoler och så innan. Vet dock inte om det säger så mycket om kommande utannonsering och lansering dock, utan det är nog att titta på Switch som är fortsatt mer relevant. Jag hoppas/tror vi får utannonsering om utannonsering imorgon, och sedan själva utannonseringen på torsdag. Så får se om jag kommer kunna sova av all spänning inatt!

Medlem

För en stund sedan så släpptes det några bilder på en potentiell Switch 2

https://www.reddit.com/r/GamingLeaksAndRumours/comments/1fjp3...

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Men se där! Helt ärligt vet jag inte vad jag riktigt tycker.

signatur

PC | PS5 | Switch

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Oh, spännande! Men joy-consen ser mer ut som första än nya och magnetiska? Och uppgifter har pekat på att stället bakom ska vara mer u-format så jag är skeptisk. Ska bli spännande att se vad som stämmer! 😎

Medlem

Jag förstår inte varför Nintendo inte fokuserar mer på ergonomi med sina joy-cons.
Argumentet att enheten ska vara så platt som möjligt för att det ska vara lättare att ta med sig tycker jag inte håller då joy-consen redan sticker ut lite upptill.
Men oavsett anledning hade det ju varit trevligt med kontroller som inte gör fysiskt ont efter en kort stund spelande.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Får hoppas att detta inte stämmer, då det ser ut som att de kör på samma extremt oergonomiska form. Händerna krampade ju efter några timmars Monster Hunter på originalet.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Skrivet av Dudinkalv:

Får hoppas att detta inte stämmer, då det ser ut som att de kör på samma extremt oergonomiska form. Händerna krampade ju efter några timmars Monster Hunter på originalet.

Fler rapporter kan tyda på att de stämmer. Kör med pro controller som jag gjort med Switch för bättre komfort!

Skriv svar