Star Wars Outlaws
Hade helt klart varit mer intressant för mig att läsa recensioner här om de kom två veckor efter spelet kommit ut, speciellt när det gället vissa förläggare, t ex Ubisoft.
Håller helt med dig. Jag skippar allt som oftast de tidiga recensionerna för att istället satsa på att läsa de som kommer vid ett senare tillfälle. De känns så mycket mer givande och från hjärtat än de första.
Men självklart varierar ju kvalitén från recensent till recensent.
Har kört en del på Xbox och det har varit en rätt buggfri historia. Fastnade i en låda en gång och sen så sköt grapplinghooken ut mig i rymden en annan gång (vilket var lite humor). Annars inget allvarligt. Däremot blir jag knäpp på stealth-uppdragen, de är precis tagna från de sämre stealth-spelen på marknaden när man ska klura ut hur utvecklarna vill man ska lösa det, snarare än själv hitta en lösning. Gör du fel så blir det game over och man får starta om. Första Hitman hade bättre smyga än detta och det spelet är ju snart 100 år gammalt.
Annars tycker jag SW-stämningen är bra, skjutandet helt ok (synd man är låst till sin Blaster bara), men likt Avatar som var det andra open world-spel de utvecklade parallellt så känns världen lite väl "Ubisoftig". För mig är det en solid 3:a precis som jag gav Avatar.
Känslan jag får är dock att Massive kanske borde ha fokuserat på ett av spelen i stället för att göra två stora open world-spel på två stora IP:n parallelt? Vissa moment känns lite halvbakade i båda spelen...
Även jag har kört på Xbox sedan early access och det har varit förhållandevis buggfritt och optimerat. "Favor Quality (40 fps)" läget har en bra balans mellan flyt och grafik. Spelet är stundtals riktigt vackert och miljöerna levande och i rörelse. Det hade kanske varit roligare att kunna behålla och modda de snipergevär, lasergevär och andra vapen som plockas upp för användning, fast då hade känslan av att vara för bra beväpnad infunnit sig för snabbt?
Det är inte många spel som har bättre sätt att smyga på än Hitman-spelen.
Sedan kunde det ha funnits fler vägar att smyga på vissa passager, fast då hade det kanske känts tillgjort och forcerat? Jag har ändå upplevt att smygandet kan göras på flera olika sätt på olika ställen, inte överallt såklart. Sedan förstår jag kritiken emot pass or fail passagerna, även om jag själv tycker att de bidrar med nerv och spänning. Vi får se hur Massive åtgärdar det hela.
Ganska besviken på spelet. När det är en man i huvudrollen så vågar de ta ut svängarna mera. Ofta finns det romans och man är ofta inte feg med att spela på känslor.
När det är en kvinna i huvudrollen så blir spelen mellanmjölk direkt. Det får knappt vara ett platoniskt äventyr så ingen tar illa vid sig. All fokus ligger på "äventyr" och något "normalt" förhållande mellan karaktärer är strängt förbjudet.
Ganska besviken på spelet. När det är en man i huvudrollen så vågar de ta ut svängarna mera. Ofta finns det romans och man är ofta inte feg med att spela på känslor.
När det är en kvinna i huvudrollen så blir spelen mellanmjölk direkt. Det får knappt vara ett platoniskt äventyr så ingen tar illa vid sig. All fokus ligger på "äventyr" och någon "normalt" förhållande mellan karaktärer är strängt förbjudet.
Håller inte med direkt. Könet spelar inte så stor roll, det är snarare hur välskriven karaktären är och Kay är väldigt grå. Hon har inget som sticker ut mer än att hon är protagonisten. Inget karaktärsdrag som sticker ut alls, ingen personlighet. Bara väldigt, väldigt grå.
I drank what?
Angående den tekniska biten av recensionen:
"Prestandan är horribel. Jag kör med 32GB DDR5, ett 4080 RTX och en Intel Core i5 13600KF. Spelet är installerat på en m.2 SSD. Det hackar till en ospelbar nivå på Akiva. Jag fick ställa ner volumetric fog till low för att ens kunna spela."
Det är nog väldigt relevant vad du kör för upplösning och grafiska inställningar. Spelet har ett par inställningar som knappt lämpar sig för dagens grafikkort. Man kan väl dela in allt i tre delar:
¤ Preset - "Ultra" är som namnet antyder tyngst men att hoppa ner till "High" gör skillnad och ser inte värst mycket sämre ut.
¤ Ray Reconstruction - Kan man ha på denna inställning så gör den mycket för skärpa och "krispighet" men introducerar även vissa eftersläpningar. Dock kostar den en hel del prestanda
¤ RTXDI - Den dyraste inställningen som kanske bara 4090 bör använda (återigen beroende på upplösning)
Att använda sig av Hardware Unboxed optimala inställningar (custom preset) är att rekommendera om man känner att fpsen är lite väl låg. Det går att stänga av RayTracing via .INI filer men tydligen ser det horribelt ut då.
Fick spelet när jag köpte en 4K skärm och måste säga att jag spenderat mer tid i inställningarna än i själva spelet. Tyckte att det blev grötigt efter att ha lekt runt lite med vissa saker men nu känns det lite bättre. Standardinställningarna första gången jag startade spelet med tex Native AA var löjligt tungdrivet (50-55fps i början) och GPUn svettades som faen DLSS är ett måste men går jag ner till "Balanced" blir det tyvärr "pixligt" på sina ställen :/
Finns mycket som de kunde ha förbättrat på så som TS skriver att man inte kan ta med sig vapen som man hittar.
Annat är den bristfälliga stealthen och att man inte kan gömma lik från fiender som du har gjort en take down på, att man har en cooldown på stun funktionen på blastern och du kan inte spara när du vill och när du laddar en save så är alla fiender återuppstådda.
Att du återigen tar illa vid dig att kvinnor syns i spel är rätt tragiskt.
Sen angående buggar och prestanda känner jag inte igen mig, sen om jag hade tur eller du otur det vetefan.
Det är väl samma sak som om det helt plötsligt skulle dyka upp kvinnliga Ultramarines eller manliga Amazoner i Wonder Woman filmerna? Det syns alltså plötsligt något överallt som i enligt universumens lore inte finns. Eller i alla fall är mycket ovanligt. Om man då är ett fan så är det klart att det stör att man frångår grundmaterialet för mycket.
PSN: OAKTHYR
Stort tack för ni läste
När kommer din recension av Space Marine 2 ?
När kommer din recension av Space Marine 2 ?
Håller på att spela genom det nu! Så fort jag är klar kommer jag skriva ihop något
Det är väl samma sak som om det helt plötsligt skulle dyka upp kvinnliga Ultramarines eller manliga Amazoner i Wonder Woman filmerna? Det syns alltså plötsligt något överallt som i enligt universumens lore inte finns. Eller i alla fall är mycket ovanligt. Om man då är ett fan så är det klart att det stör att man frångår grundmaterialet för mycket.
Exakt detta. Det är precis det jag påtalar i min recension också, men vissa behöver fultolka för de inte tycker om ens åsikter.
I drank what?
Jag har spelat Outlaws i runda slängar 15 timmar. Jag gillar Star Wars, stealth och utforskande så som helhet tycker att det varit trevligt. Ingen femma, men en stabil fyra.
Men! (Och nu följer en väldigt mild gameplayspoiler)
I ett spel där man hela tiden utvecklar talang för att smyga och använda Nix – VARFÖR hamnar jag plötsligt i en bossfight mot ett stort monster? Jag gillar verkligen inte bossar som spelmekanik (väldigt generaliserande, men så är det) och ingen som spelar Outlaws sitter väl och längtar efter att plötsligt få möta en monstboss där man ska springa och hetsa runt?
Jag är dålig på bossar, blir stressad och tycker det är noll kul. Körde såklart fast direkt. Så nu blir det inget mer Outlaws.
Men hur har utvecklarna tänkt? En pizza med exakt alla ingredienser så att alla får nåt de gillar?
Jag har spelat Outlaws i runda slängar 15 timmar. Jag gillar Star Wars, stealth och utforskande så som helhet tycker att det varit trevligt. Ingen femma, men en stabil fyra.
Men! (Och nu följer en väldigt mild gameplayspoiler)
I ett spel där man hela tiden utvecklar talang för att smyga och använda Nix – VARFÖR hamnar jag plötsligt i en bossfight mot ett stort monster? Jag gillar verkligen inte bossar som spelmekanik (väldigt generaliserande, men så är det) och ingen som spelar Outlaws sitter väl och längtar efter att plötsligt få möta en monstboss där man ska springa och hetsa runt?
Jag är dålig på bossar, blir stressad och tycker det är noll kul. Körde såklart fast direkt. Så nu blir det inget mer Outlaws.
Men hur har utvecklarna tänkt? En pizza med exakt alla ingredienser så att alla får nåt de gillar?
Men en 4 av 5?
Låter väl generöst (betygs inflation? En 3a är inte längre bra?) för ett spel som var trevligt men förstördes pga bossar så det blev noll kul 😄
Men en 4 av 5?
Låter väl generöst (betygs inflation? En 3a är inte längre bra?) för ett spel som var trevligt men förstördes pga bossar så det blev noll kul 😄
Vi behöver inte ifrågasätta en individs personliga åsikt om ett spel. Smaken är inte lika och det hade varit nog så trist om det varit så. Hen tyckte det var en 4:a. Deal with it.
Vi behöver inte ifrågasätta en individs personliga åsikt om ett spel. Smaken är inte lika och det hade varit nog så trist om det varit så. Hen tyckte det var en 4:a. Deal with it.
Du läste fel eller missförstog inlägget.
Jag ifrågasätter inte sjäkva åsikten utan en fråga mer att man säger att nått är 4 av 5 dvs "mycket bra" kombinerat med motiveringen
Men en 4 av 5?
Låter väl generöst (betygs inflation? En 3a är inte längre bra?) för ett spel som var trevligt men förstördes pga bossar så det blev noll kul 😄
4 av 5 INNAN de där bossarna trädde in i handlingen... Så helhetsintrycket är väl 3/5 typ.
Jag har spelat Outlaws i runda slängar 15 timmar. Jag gillar Star Wars, stealth och utforskande så som helhet tycker att det varit trevligt. Ingen femma, men en stabil fyra.
Men! (Och nu följer en väldigt mild gameplayspoiler)
I ett spel där man hela tiden utvecklar talang för att smyga och använda Nix – VARFÖR hamnar jag plötsligt i en bossfight mot ett stort monster? Jag gillar verkligen inte bossar som spelmekanik (väldigt generaliserande, men så är det) och ingen som spelar Outlaws sitter väl och längtar efter att plötsligt få möta en monstboss där man ska springa och hetsa runt?
Jag är dålig på bossar, blir stressad och tycker det är noll kul. Körde såklart fast direkt. Så nu blir det inget mer Outlaws.
Men hur har utvecklarna tänkt? En pizza med exakt alla ingredienser så att alla får nåt de gillar?
Haha, kunde lika bra varit en beskrivning av Deus Ex: Human Revolution när det släpptes