Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hade helt klart varit mer intressant för mig att läsa recensioner här om de kom två veckor efter spelet kommit ut, speciellt när det gället vissa förläggare, t ex Ubisoft.

Håller helt med dig. Jag skippar allt som oftast de tidiga recensionerna för att istället satsa på att läsa de som kommer vid ett senare tillfälle. De känns så mycket mer givande och från hjärtat än de första.
Men självklart varierar ju kvalitén från recensent till recensent.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Har kört en del på Xbox och det har varit en rätt buggfri historia. Fastnade i en låda en gång och sen så sköt grapplinghooken ut mig i rymden en annan gång (vilket var lite humor). Annars inget allvarligt. Däremot blir jag knäpp på stealth-uppdragen, de är precis tagna från de sämre stealth-spelen på marknaden när man ska klura ut hur utvecklarna vill man ska lösa det, snarare än själv hitta en lösning. Gör du fel så blir det game over och man får starta om. Första Hitman hade bättre smyga än detta och det spelet är ju snart 100 år gammalt.

Annars tycker jag SW-stämningen är bra, skjutandet helt ok (synd man är låst till sin Blaster bara), men likt Avatar som var det andra open world-spel de utvecklade parallellt så känns världen lite väl "Ubisoftig". För mig är det en solid 3:a precis som jag gav Avatar.

Känslan jag får är dock att Massive kanske borde ha fokuserat på ett av spelen i stället för att göra två stora open world-spel på två stora IP:n parallelt? Vissa moment känns lite halvbakade i båda spelen...

Även jag har kört på Xbox sedan early access och det har varit förhållandevis buggfritt och optimerat. "Favor Quality (40 fps)" läget har en bra balans mellan flyt och grafik. Spelet är stundtals riktigt vackert och miljöerna levande och i rörelse. Det hade kanske varit roligare att kunna behålla och modda de snipergevär, lasergevär och andra vapen som plockas upp för användning, fast då hade känslan av att vara för bra beväpnad infunnit sig för snabbt?
Det är inte många spel som har bättre sätt att smyga på än Hitman-spelen.

Sedan kunde det ha funnits fler vägar att smyga på vissa passager, fast då hade det kanske känts tillgjort och forcerat? Jag har ändå upplevt att smygandet kan göras på flera olika sätt på olika ställen, inte överallt såklart. Sedan förstår jag kritiken emot pass or fail passagerna, även om jag själv tycker att de bidrar med nerv och spänning. Vi får se hur Massive åtgärdar det hela.

Medlem

Helt med på denna recension, tycker verkligen att det fångat känslan av star wars och jag gillar dock Kay Vess. Hoppas väl att det patchas upp en del framåt. A

Medlem

Ganska besviken på spelet. När det är en man i huvudrollen så vågar de ta ut svängarna mera. Ofta finns det romans och man är ofta inte feg med att spela på känslor.

När det är en kvinna i huvudrollen så blir spelen mellanmjölk direkt. Det får knappt vara ett platoniskt äventyr så ingen tar illa vid sig. All fokus ligger på "äventyr" och något "normalt" förhållande mellan karaktärer är strängt förbjudet.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Ganska besviken på spelet. När det är en man i huvudrollen så vågar de ta ut svängarna mera. Ofta finns det romans och man är ofta inte feg med att spela på känslor.

När det är en kvinna i huvudrollen så blir spelen mellanmjölk direkt. Det får knappt vara ett platoniskt äventyr så ingen tar illa vid sig. All fokus ligger på "äventyr" och någon "normalt" förhållande mellan karaktärer är strängt förbjudet.

Håller inte med direkt. Könet spelar inte så stor roll, det är snarare hur välskriven karaktären är och Kay är väldigt grå. Hon har inget som sticker ut mer än att hon är protagonisten. Inget karaktärsdrag som sticker ut alls, ingen personlighet. Bara väldigt, väldigt grå.


signatur

I drank what?

Gen
Medlem

Angående den tekniska biten av recensionen:
"Prestandan är horribel. Jag kör med 32GB DDR5, ett 4080 RTX och en Intel Core i5 13600KF. Spelet är installerat på en m.2 SSD. Det hackar till en ospelbar nivå på Akiva. Jag fick ställa ner volumetric fog till low för att ens kunna spela."

Det är nog väldigt relevant vad du kör för upplösning och grafiska inställningar. Spelet har ett par inställningar som knappt lämpar sig för dagens grafikkort. Man kan väl dela in allt i tre delar:

¤ Preset - "Ultra" är som namnet antyder tyngst men att hoppa ner till "High" gör skillnad och ser inte värst mycket sämre ut.
¤ Ray Reconstruction - Kan man ha på denna inställning så gör den mycket för skärpa och "krispighet" men introducerar även vissa eftersläpningar. Dock kostar den en hel del prestanda
¤ RTXDI - Den dyraste inställningen som kanske bara 4090 bör använda (återigen beroende på upplösning)

Att använda sig av Hardware Unboxed optimala inställningar (custom preset) är att rekommendera om man känner att fpsen är lite väl låg. Det går att stänga av RayTracing via .INI filer men tydligen ser det horribelt ut då.

Fick spelet när jag köpte en 4K skärm och måste säga att jag spenderat mer tid i inställningarna än i själva spelet. Tyckte att det blev grötigt efter att ha lekt runt lite med vissa saker men nu känns det lite bättre. Standardinställningarna första gången jag startade spelet med tex Native AA var löjligt tungdrivet (50-55fps i början) och GPUn svettades som faen DLSS är ett måste men går jag ner till "Balanced" blir det tyvärr "pixligt" på sina ställen :/

Medlem

Finns mycket som de kunde ha förbättrat på så som TS skriver att man inte kan ta med sig vapen som man hittar.
Annat är den bristfälliga stealthen och att man inte kan gömma lik från fiender som du har gjort en take down på, att man har en cooldown på stun funktionen på blastern och du kan inte spara när du vill och när du laddar en save så är alla fiender återuppstådda.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Att du återigen tar illa vid dig att kvinnor syns i spel är rätt tragiskt.

Sen angående buggar och prestanda känner jag inte igen mig, sen om jag hade tur eller du otur det vetefan.

Det är väl samma sak som om det helt plötsligt skulle dyka upp kvinnliga Ultramarines eller manliga Amazoner i Wonder Woman filmerna? Det syns alltså plötsligt något överallt som i enligt universumens lore inte finns. Eller i alla fall är mycket ovanligt. Om man då är ett fan så är det klart att det stör att man frångår grundmaterialet för mycket.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Mirage:

Stort tack för ni läste

När kommer din recension av Space Marine 2 ?

Medlem
Skrivet av Decado:

När kommer din recension av Space Marine 2 ?

Håller på att spela genom det nu! Så fort jag är klar kommer jag skriva ihop något

Skrivet av OAKTHYR:

Det är väl samma sak som om det helt plötsligt skulle dyka upp kvinnliga Ultramarines eller manliga Amazoner i Wonder Woman filmerna? Det syns alltså plötsligt något överallt som i enligt universumens lore inte finns. Eller i alla fall är mycket ovanligt. Om man då är ett fan så är det klart att det stör att man frångår grundmaterialet för mycket.

Exakt detta. Det är precis det jag påtalar i min recension också, men vissa behöver fultolka för de inte tycker om ens åsikter.


signatur

I drank what?

Medlem
YEP

signatur

The Cold is my teacher! ❄

12
Skriv svar