Artist är arg på Rockstar efter erbjudande om att använda låt i GTA VI
Snålt av Rockstsr eller girighet av artisten? Jag tycker det låter som ett fullt rimligt pris för en enda låt som ska spelas på en liten radiokanal i ett spel. De ska väl vara stolta över att de valt deras låt ens?
Tänk hur många låtar som är med i det spelet o hur mycket pengar som ska betalas ut.
Svårt för mig att veta vad som är en rimlig summa faktiskt.
Hur mycket royalties är rimligt att en radiolåt får per sålt spel? 1 cent? 0,1 cent?
Känner exakt samma. Jag vet inte vad som är rimligt i det här fallet. Så vet inte riktigt vad jag ska tycka...?
En Bamseponny av folket
Tänk om alla ville ha en miljon oavsett deras inblandning i spelet för att "Rockstar har ju råd". Blir inte det lite orimligt tycker ni?
Om artisterna började begära mer så hade ju rockstar fått betala mer eller avstå.
Rockstar får ju förhandla och troligtvis har många artister gått med på 77000kr. Det är upp till dom att avgöra vilken nivå som är orimlig.
-"Rockstar borde betala mer, de har ju råd!"
[Senare]
-"Buhuuu, spelet är för dyrt!"
För en låt som enbart ska spelas i radiostationerna av ett band som låt oss vara ärliga, inte precis är The Beatles, så låter 77k mer än rimligt. Va fasen trodde han? I mina öron låter det här enbart som att snubben inte hade koll på verkligheten.
Tänk om alla ville ha en miljon oavsett deras inblandning i spelet för att "Rockstar har ju råd". Blir inte det lite orimligt tycker ni?
Det beror väl på ur vilket perspektiv man ser det? Det är lite märkligt att så många tycker att de som jobbar inom kultur ska vara tacksamma för att deras låtar spelas och man tror tydligen att det är gratis att producera musik. 77000 kronor är ungefär vad en inhyrd random konsult kostar för en eller två veckors arbete och ställer man det hela i proportion till hur mycket i vinst Rockstar hovat in på förra spelet (8,6 miljarder dollar) så är det inte alls orimligt att betala mer till de musiker som bidrar. Man kan ju vända på det och säga att Rockstar får hyra in egna musiker som gör musiken till radiostationerna. Hur mycket hade inte det kostat i produktionskostnad? Hur många låtar är det totalt i spelet? Låt säga 100. 100 miljoner är en fjärt jämfört med övriga kostnader de har och ännu mindre om man ser till den vinst de troligtvis hovar in.
Även jag känner mig relativt kluven, men dock så känner jag ändå att det är helt rätt av Rockstar(tyvärr måste jag erkänna det) 77lax är ändå en trevlig peng för betald reklam i ett kommande välkänt spel som flera miljoner lär köpa, deras popularitet lär ju öka i takt med att deras låt kommer med i spelet. (Om det nu blir så)
Lycka är jävligt överskattat, man får vara nöjd man är glad ibland.
-Gunvald Larsson
-"Rockstar borde betala mer, de har ju råd!"
[Senare]
-"Buhuuu, spelet är för dyrt!"
För en låt som enbart ska spelas i radiostationerna av ett band som låt oss vara ärliga, inte precis är The Beatles, så låter 77k mer än rimligt. Va fasen trodde han? I mina öron låter det här enbart som att snubben inte hade koll på verkligheten.
Tja... stora nog för att bli tillfrågade. Du kanske även ska kolla upp vad de har gjort i övrigt (bland annat producerat och skrivit musik åt Tina Turner som nog ändå får räknas till de stora).
Fast ärligt talat jag tycker ändå 7500usd var bra ändå. Det kommer vara många låtar med och alla får säkert den summan. Om spelet har vi säger 300 låtar så ska alla betalas ut med 77000usd för får andra varse om just den artisten fick 77000usd hade alla velat ha samma som dom ville ha hade ju spelet varit väldigt dyrt att göras. Så 7500usd var rimligt tycker jag för en låt från 1983.
Tror att han hade tjänat betydligt mer på att tacka ja än nej här.
Han får först betalt av Rockstar och sedan så kommer säkert låten spelas mer och få mer spridning i andra sammanhang på grund av att de som spelar spelet blir sugna på att höra den igen.
Jag ser bara lose-lose situation här, även om man kan ha åsikten om att den borde vara värd mer så är det nog bara förlust att tacka nej helt enkelt. Han lär inte få ett bättre erbjudande framöver och inte heller gå miste om något om han tackat ja.
Som andra är inne på är det ju skillnad på låtar och låtar. Är det titelspåret som spelas i startmenyn eller i trailers är det klart att de borde ha erbjudit mycket mer. Är det en låt likt "Too Late For Goodbyes" i GTA V som spelas lite på radion men även alltid vid ett specifikt ställe i storyn oavsett vilken radiokanal du har på kunde de också ha pyntat lite mer då det är mer eller mindre att alla spelare hör den (åtminstone de som spelar ut berättelsen). Är det en random låt som emellanåt spelas på en radiokanal som ingen lyssnar på är det väl inte fy skam om man spontant blir erbjuden 80k för någonting man gjorde för över 40 år sedan. Vill minnas att GTA V har ~450 licensierade låtar på sina radiostationer och att lägga en halv miljard bara på musiken kan nog de flesta acceptera som lite i överkant.
Dom har 441 licensierade låtar i GTA 5 vilket skulle vara ca 34 miljoner om alla fick 77 tusen var. Men troligen får kända låtar mer och okända låtar mindre. Tänker att det förmodligen finns ännu fler låtar i nästa spel så jag förstår om dom försöker hålla ner kostnaderna.
Sen är det ju också stor skillnad på var låten ska spelas. En radiokanal är en sak. Är det i introt till spelet eller i någon viktig scen så borde ju artisten få en miljon eller två
PSN: OAKTHYR
Rockstar kan ta min musik gratis.
Håller med ascoolt ju
Att få äga rätten till en låt i all evighet utan att artisterna får en enda krona extra i utdelning är orimligt. Det var dessutom inte bara han som skrev låten (3 st låtskrivare) och att de ska dela på denna summa är ju löjligt lågt. Ni som säger att de ska vara glada för att ens få sin låt med och att de tjänar på det i längden. Hur mycket tror ni att ett band tjänar på att deras låtar spelas? En miljon spelningar på Spotify hade gett dem 1000 dollar extra....Hur mycket hade det inte kostat för Rockstar att ta fram ett eget soundtrack?
Martyn Ware har länge kämpat för artisters rättigheter och antagligen så tjänar de ändå tillräckligt för att tacka nej. De har troligtvis heller inget att bevisa då det har en trogen skara lyssnare för de som är intresserade av den typen av musik från den eran.
Rockstar kan ta min musik gratis.
Jag antar att du inte har musik som yrke...
De borde nog ändå ha sett detta som att de hade fått BETALT 77000 spänn för en reklamspot i världens största mediala fenomen.
Eller hur, de ska verkligen vara tacksamma för att de som musiker får se sina alster utnyttjas för löjligt långa summor och reklamen de får genererar typ ingenting i royalties utan förtjänsten hamnar någon annanstans. Vad ger reklamen för menar du i jämförelse med den enorma summa pengar Rockstar tjänar på att inte behöva stå för musiken själva. Då kan vi ju sluta ge grafiker rimliga ersättningar också, det är ju reklam för deras arbete.
I en marknadsekonomi har ju båda rätt på sitt sätt. Personligen lutar jag åt att hålla mer med Rockstar här. GTA V hade över 200 låtar i sig. Betalar Rockstar 7500 dollar per låt blir det 1 500 000 dollar för 200 låtar. Nu är ju GTA spelen samhällsfenomen som genererat miljarder i intäkter, men det går ju åt två håll. Å ena sidan har Rockstar råd att lägga vad mindre spel har i total budget på musiken till sitt spel, å andra sidan når artisterna som licenserar ut sin musik en gigantisk publik.
En annan aspekt av det hela, som jag inte sett någon dra upp, är vad det skulle sätta för ribba om Rockstar hade betalat mer. Säg att de hade betalat 75 000 dollar per låt istället. (För inte är det väl så att artisten anser att just DE ska ha mer än alla andra?).
Det hade blivit 15 000 000 dollar, eller nästan två hundra miljoner kronor bara för musiken i GTA VI.
Rockstar har råd med det om GTA VI säljer lika bra som GTA V gjorde, men ingen annan har råd med det. Och det förutsätter att GTA VI blir en succé. Ska artister börja kräva liknande pengar från andra utvecklare, eller ska man bara se det som en slags lottovinst att Rockstar kommer och vill ha din musik? Det skulle sätta en standard som jag tror är ganska negativ för industrin i stort. Bode musikindustrin och spelindustrin.
Sen kan man ju bara konstatera att det handlar inte om något ledmotiv. Utan om en sång som spelas slumpmässigt i en radiostation när du kör bil i ett TV spel. Jag förstår att man som artist kanske tycker ens musik är värd mer än så, men helt ärligt så är det en så liten del av spelupplevelsen att det är absurt att begära att en utveckla ska lägga den typen av pengar på en så liten detalj. Särskilt som det finns "plenty of fish in the sea" så att säga. Det finns artister där ute som gjort fantastisk musik som skulle ge ut sin musik gratis för att få den typen av uppmärksamhet.
Heja Blåvitt
Vet inte om någon skrivit än men summan är 7500 PER låtskrivare vilket i detta fallet är 3. Så det är 22500 dollar (230 000 kr). Och det han ville ha var 75 000 dollar per låt skrivare..
Här är låten i fråga också (Extremt kass om ni frågar mig.):
EDIT: Nyheten redigerad nu med rätt siffror.