Senaste spelet du klarade?

Medlem

Klarade just Dark Souls: Remastered... tog ungefär 85 timmar. Känner mig sugen på att spela Dark Souls 2 nu 🙂

signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc

Medlem

Spelade precis färdigt Like A Dragon: The Man Who Erased His Name. Vet inte ens varför jag bryr mig om serien längre. Har egentligen inte älskat något av spelen sedan tvåan eller möjligtvis trean, med undantag för Yakuza 0.

Medlem

Still Wakes the Deep en trevlig och kort liten skräck-walking simulator på en oljerigg.

Avstängd

Spiderman Remastered
Mainstory inklusive medföljande Story DLC.
Spelade 100% på steam deck.
Inte i närheten av arkham klass men stabil 3a endå.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nu har jag äntligen spelat igenom Cyberpunk 2077 inkl Phantom Liberty.
Tack vare att det finns så mycket olika val att göra kommer jag nog spela igenom det igen nån gång.
4/5

Medlem

The Last of Us: Part II

Första genomspelningen. Spelet fick ju mycket kritik, och jag tycker mycket av kritiken helt saknar grund. Jag förstår att vissa händelser i storyn väckte känslor, men hela diskussionen om att vara "woke garbage" är fullkomligt nonsens.

Att bara läsa stora nyckelhändelser från ett manus och dra såna slutsatser utan att se hur berättelsen faktiskt utspelar sig går helt enkelt inte. Går man in med inställningen att det här kommer vara smörja och bara letar efter saker som är jobbiga med allt dödande som sker, och sen läser in att man bara försöker sprida ett budskap om att det är dumt att döda, så ja då är det nog rätt woke. Är dock helt övertygad om att 99% av de som gnäller inte ens har spelat spelet utan bara läst någon fiffig Youtubers "analys", och den procent som har spelat spelet och totalsågat det har antagligen gått in med inställningen att spelet ska vara smörja.

Ett bevis på detta är användarbetygen på Metacritic för PS4-versionen (som skrevs när hat-tåget var i full fart) och PS5-remastern (som skrevs när allt detta var glömt och folk faktiskt kunde se spelet för vad det är).

Sen att det är ett tekniskt mästerverk (särskilt på 77" OLED med Atmos-ljud) och att det var ett av få spel som faktiskt lyckats få till stealth-combat riktigt bra (även jämfört med ettan och andra Naughty Dog-spel) gör det inte sämre.

Finns saker att kritisera (det var på tok för långt t.ex, men det gäller nästan alla moderna AAA-spel), men för mig var det ett solklart 5/5-spel. Och då är jag inte heller en TLOU-fanboy utan försökte verkligen se spelet för vad det var, både för de känslor de gav mig och ur ett speldesign/berättarperspektiv.

Så, lång post men behövde ranta lite Folk får ju tycka vad man vill, jag är mest bara glad över att ha fått uppleva ett sådant spel och över att serien inte avslutades med besvikelse.

Medlem

Klarat ut Unicorn Overlord i helgen, vanillawares senaste spel. Gillar man strategi finns det mycket djup att hämta här. Vill man bara njuta av storyn så finns det gott om svårighetsgrader att välja mellan.

Väldigt enkel Platinum trophy kan nämnas om man gillar sådant 👍

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Första genomspelningen. Spelet fick ju mycket kritik, och jag tycker mycket av kritiken helt saknar grund. Jag förstår att vissa händelser i storyn väckte känslor, men hela diskussionen om att vara "woke garbage" är fullkomligt nonsens.

Att bara läsa stora nyckelhändelser från ett manus och dra såna slutsatser utan att se hur berättelsen faktiskt utspelar sig går helt enkelt inte. Går man in med inställningen att det här kommer vara smörja och bara letar efter saker som är jobbiga med allt dödande som sker, och sen läser in att man bara försöker sprida ett budskap om att det är dumt att döda, så ja då är det nog rätt woke. Är dock helt övertygad om att 99% av de som gnäller inte ens har spelat spelet utan bara läst någon fiffig Youtubers "analys", och den procent som har spelat spelet och totalsågat det har antagligen gått in med inställningen att spelet ska vara smörja.

Ett bevis på detta är användarbetygen på Metacritic för PS4-versionen (som skrevs när hat-tåget var i full fart) och PS5-remastern (som skrevs när allt detta var glömt och folk faktiskt kunde se spelet för vad det är).

Sen att det är ett tekniskt mästerverk (särskilt på 77" OLED med Atmos-ljud) och att det var ett av få spel som faktiskt lyckats få till stealth-combat riktigt bra (även jämfört med ettan och andra Naughty Dog-spel) gör det inte sämre.

Finns saker att kritisera (det var på tok för långt t.ex, men det gäller nästan alla moderna AAA-spel), men för mig var det ett solklart 5/5-spel. Och då är jag inte heller en TLOU-fanboy utan försökte verkligen se spelet för vad det var, både för de känslor de gav mig och ur ett speldesign/berättarperspektiv.

Så, lång post men behövde ranta lite Folk får ju tycka vad man vill, jag är mest bara glad över att ha fått uppleva ett sådant spel och över att serien inte avslutades med besvikelse.

Riktigt bra spel. Jag håller med dig att det är aningen för långt men det är egentligen ingen del jag vill vara utan 🤓

Medlem

Är ju egentligen ett DLC men blev precis klar med Phantom liberty till cyberpunk. Hamnade i ett slut som avslutade historien så räknas som att spelet är slut. Cyberpunk är bra men jag var egentligen klar med det efter att jag klarade ut grundspelet. Dogtown var för nedgånget och trist rent miljömässigt.

Medlem
Skrivet av multijuice:

Är ju egentligen ett DLC men blev precis klar med Phantom liberty till cyberpunk. Hamnade i ett slut som avslutade historien så räknas som att spelet är slut. Cyberpunk är bra men jag var egentligen klar med det efter att jag klarade ut grundspelet. Dogtown var för nedgånget och trist rent miljömässigt.

Phantom Liberty hade ju sina egna eftertexter, så.

Men ja, Dogtown var inte så roligt område, även om jag gillade DLC:t över lag.

Medlem

Spelar en hel del spel men senaste spelet jag klarade ut var nog dlcn till Elden ring.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Phasmophobia 100% achievement på Steam. Får anse att det är "avklarat" även om det kommer bli många fler timmar. Jag skickar utmaning till forumet att klara "Gold hunter". Lycka till! 😉

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Riktigt bra spel. Jag håller med dig att det är aningen för långt men det är egentligen ingen del jag vill vara utan 🤓

Ja precis, alla delar hör hemma där men kunde ha fått vara lite kortare. Får nog köra Part I så första delen får göra sig till rätta också 🙂

Medlem

Return to Grace, ett jättekort litet spel där man undersöker något slags övergivet AI-Mekka.

Avstängd

Burning Rangers på Sega Saturn med 3d pad (ds4 emulering)

Svårt att se pga low res och skum rendering på den tiden men kul att gå in all in på obskyr titel.

Nästa blir Panzer Dragoon Saga.

Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Klarade just Dark Souls: Remastered... tog ungefär 85 timmar. Känner mig sugen på att spela Dark Souls 2 nu 🙂

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Härligt!

Ett tips är att installera ett par mods för att en bättre upplevelse:
1. https://www.nexusmods.com/darksouls2/mods/978
2. https://www.nexusmods.com/darksouls2/mods/1146

Mod 1 tar bort irriterande saker i spelet.
Mod 2 förbättrar ljussättningen.

Glöm inte att stanna i Majula en extra stund och njut av världens bästa hub-musik!

Medlem
Skrivet av lurwas:

Härligt!

Ett tips är att installera ett par mods för att en bättre upplevelse:
1. https://www.nexusmods.com/darksouls2/mods/978
2. https://www.nexusmods.com/darksouls2/mods/1146

Mod 1 tar bort irriterande saker i spelet.
Mod 2 förbättrar ljussättningen.

Glöm inte att stanna i Majula en extra stund och njut av världens bästa hub-musik!

Jag brukar stanna upp i Majula men då är det för att kolla dom fina vågorna på havet 😉

Det är ytterst sällan jag installerar mods till spel jag inte klarat innan, jag vill uppleva originalet innan några hacks läggs in🙂

signatur

◍◯◍
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Lidodido:

En rejäl vattendelare det där! Jag själv var en av förhållandevis få (? känns det som) som varken var förtjust eller ogillade spelet. Skrev en medlemsrecension, till och med (sitter på mobil och ids inte lets rätt just nu 😅). Och det får man ju ge TLoU 2 om något; det har en tendens att få folk att uttrycka sig. Om det sen är spelets förtjänst eller cirkusen som uppstod redan innan släpp vettekatten. Hönan eller ägget. Själv hade jag svårt för narrativ och pacing, medan jag gillade det mesta i övrigt. Tror jag gav det 3/5. Annars var det en svag fyra, minnet sviker.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

En rejäl vattendelare det där! Jag själv var en av förhållandevis få (? känns det som) som varken var förtjust eller ogillade spelet. Skrev en medlemsrecension, till och med (sitter på mobil och ids inte lets rätt just nu 😅). Och det får man ju ge TLoU 2 om något; det har en tendens att få folk att uttrycka sig. Om det sen är spelets förtjänst eller cirkusen som uppstod redan innan släpp vettekatten. Hönan eller ägget. Själv hade jag svårt för narrativ och pacing, medan jag gillade det mesta i övrigt. Tror jag gav det 3/5. Annars var det en svag fyra, minnet sviker.

Ja berättelsen passar inte alla. Jag ogillar en hel del beslut karaktärer tar, men mer pga. deras agerande än för att jag tycker berättarna har valt dåliga beslut. Lite som Game of Thrones, man blev arg på karaktärerna efter Red Wedding, men arg på producenterna efter slutet. Tlou2 passar mer in på den första beskrivningen för mig, men jag köper helt att man inte gillar den typen av berättelser. Trög pacing kan jag hålla med om som sagt.

Det som slår mig nu i efterhand är att jag plockade upp Uncharted 4 så här efteråt för att spela nåt lättsammare. Har ändå betraktat det som väldigt realistiskt när det gäller animationer och grafik, faktiskt en av mina referenser för ett tekniskt otroligt spel, men nu så här efter tlou2 känns det mer som att spela super mario. Känslan i tlou2 gällande styrning, AI, animationer är verkligen helt otrolig, allt känns så levande och "tungt" på nåt vis utan att för den delen kännas trögt. Man tänker inte på det förrän man jämför med nåt annat 🙂

Medlem

Klarade nyligen Scars Above, ett otroligt mediokert spel. Funderar på att skriva en medlemsrecension om hur mediokert det var.

Medlem

Klarade "Dawn of Sorrow" från Castlevania Dominus Collection tidigare idag... ett riktigt bra spel👍 Jag gillar sidoscrollande-Castlevania sedan dom blev "metroidvania" i och med Symphony of the Night.
Jag hoppas Konami fortsätter göra mer av dom.

Nu ska jag kanske börja spela nästa spel från Dominus-samlingen "Portrait of Ruin".

(Jag hittade förövrigt aldrig det femte "magic seal" så det finns delar av spelet jag aldrig kom till)

signatur

◍◯◍
◍◯◍

Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Nu ska jag kanske börja spela nästa spel från Dominus-samlingen "Portrait of Ruin".

Jag har börjat på det där första i samlingen, som ligger högst upp. Det tycker jag är ganska segt och ointressant. Inte alls som jag minns den här typen av spel från GBA-tiden.
Men det där du nyss klarade av ser iaf roligare ut, ska ju ge alla en chans

Medlem

Astrobot!
Elvaåringen klarade det först, jag in på andraplatsen. Nu spelar nioåringen och hustrun det i omgångar.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

CastAway!

Jag nådde toppen av tornet, fullpackad med utrustning och självförtroende... men ändå sög jag! En sista chans, tänkte jag – och plötsligt satt allt som det skulle! Cast Away är egentligen inte min typ av spel, men det lyckades ändå fånga mig med sitt upplägg. Main storyn är kort men fängslande, och tornutmaningen blev till ett beroendeframkallande test av skicklighet och tålamod. Ibland kändes det som att jag var mitt i ett Souls-spel, frustrationen var påtaglig! Men trots det – eller kanske tack vare det – kan jag verkligen rekommendera Cast Away. Det får ett betyg på en full tallrik kycklingvingar – och lite extra dippsås på sidan!

Medlem

13 Sentinels
och innan dess var det Astro Bot

Håller på med Lies of P nu. Jävlar så kul det är men svettigt ibland haha

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Jag har börjat på det där första i samlingen, som ligger högst upp. Det tycker jag är ganska segt och ointressant. Inte alls som jag minns den här typen av spel från GBA-tiden.
Men det där du nyss klarade av ser iaf roligare ut, ska ju ge alla en chans

Nu när jag spelat lite Portrait of Ruin ett tag så känns Dawn of Sorrow som det bättre... kan inte säga exakt vad det är men DoS känns lite mer finslipat i designen.

Jag tycker absolut inte att Portrait of Ruin är dåligt... och jag kommer säkert spela igenom det helt Det kanske blir bättre längre in.

signatur

◍◯◍
◍◯◍

Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Jag tycker absolut inte att Portrait of Ruin är dåligt...

Av det jag spelat känns det långsamt, färgskalan är tråkigt och det är lite drygt att gå tillbaka till den där byn mellan "banorna".

Medlem

För ungefär 20 år sedan nådde jag slutbossen i Grandia 1, men från poppe till pippe! – där tog det tvärstopp. Jag hade uppenbarligen spelat helt snett, levlat fel, missat avgörande grejer och inte fattat nånting. Det var som att köra rakt in i en bossvägg. Game over. Jag gav upp där och då.

Men nu, på Nintendo Switch, spelade jag om hela resan – den här gången rätt! Och ÄNTLIGEN fick jag min revansch! Hur betygsätter man något sådant? Massvis med mana eggs, förstås! Grandia 1 är utan tvekan ett av de bästa rollspelen någonsin. Den här typen av berättande – lugnt, stämningsfullt, episka mellansekvenser utan överflödigt tjafs – är något jag verkligen saknar. Jag uppskattar hur spelet liksom pausar vid lägerscener, utan att förlora farten. Den balansen är magisk och det känns som en upplevelse som dagens skrikiga rollspel inte ens kommer i närheten av att återskapa.

Gjorde en liten jämförelsefilm

Medlem

Space Marine 2. Helt klart värt det, 4 Space Marines av 5 möjliga.

signatur

I drank what?

Medlem

Senaste avklarade spel är Castlevania - Portrait of Ruin från Dominus Collection och det var väldigt bra även om bakgrundsgrafiken i spelets andra hälft har en väldigt slarvig stil... det känns verkligen inte som om dom ansträngde sig alls jämfört med tidigare delen av spelet... se dom två undre bilderna jag postat som exempel hur sämre det blir.

signatur

◍◯◍
◍◯◍

Skriv svar