Diskutera – Hur påverkar Concord-fiaskot live service?

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Jo, det var nog det.

Hursomhelst skulle det vara riktigt tråkigt om F2P blir det enda alternativet kvar som funkar på marknaden.

Personligen köper jag mycket hellre ett spel eller subscriptions, än att ha det free to play och bli överöst med allt trams som kommer med det. Att köpa access till aktuell säsong tycker jag skulle vara en bra modell.

Valorant har löst det jävligt bra, även CS 2. Går väldigt bra att spela utan att betala en enda krona.

Avstängd
Skrivet av Siegfried:

Valorant har löst det jävligt bra, även CS 2. Går väldigt bra att spela utan att betala en enda krona.

Min dröm är att inte se några lootboxar så långt ögat kan nå, butiken ska ligga fint i huvudmenyn utan att störa och ingenting som ploppar upp i fejset någonsin.

Medlem

Förvisso så tilltalar inte moba genren och dess avarter mig nämnvärt.
Men concord såg ju fruktansvärt generiskt ut.

Medlem

Tror inte det kommer ändras något, Industrin kommer använda det som ett exempel en bra tid framöver men kommer inte ändra något.

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av Siegfried:

PUBG lever också och ska få ny spelmotor (UE5) nästa år, så förhoppningsvis blir spelet visuellt snyggare och man kan lyfta FPS cam från dvärghöjd...

signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Har man en riktigt bra idé för ett spel och utvecklaren är talangfull, så tror jag alla formulas fungerar, oavsett om det är SP eller online Live Service. Förr eller senare dyker det upp nått spel som täljer nytt guld istället för att bara försöka kopiera de större etablerade titlarna.

Concord å andra sidan ser ju ut som att de gjorde hela spelet med open AI. Speciellt hjältarna ser ju ut som typisk generisk "AI konst".

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Min dröm är att inte se några lootboxar så långt ögat kan nå, butiken ska ligga fint i huvudmenyn utan att störa och ingenting som ploppar upp i fejset någonsin.

Lägg även till att butiken inte ska tidsbegränsa sina skins så som tex Fortnite och flera andra gör för att skapa upp "köp-stress".

Epic skulle lika gärna kunna skapa en stor butik där alla skins alltid fanns tillgängliga i en stor katalog med kategorier och en bra sökfunktion. Sälj taktiken man har nu med ett rullande utbud skapar ju en "Jag måste köpa skinet nu! man vet ju aldrig när det kommer tillbaka igen!" känsla hos barn och ungdomar som inte ser den fula säljstrategin bakom.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Sjukt! Men det förklarar verkligen varför så många försöker slå sig in på marknaden.

Det är dock inte speciellt svårt att se att varför det är så, och det är inte för att SC2 var dåligt för det var det inte.

100 miljoner kostnad över7 års utvecklingstid (2003-2010) +(eller kanske inkl) marknadsföring och en försäljning i butik på ca $59,99.
Totalt sålda spel: ~6 miljoner

Eller en skin till en häst vars modell redan fanns i spelet och spelet hade 12 miljoner aktiva spelare. Utvecklingstid max 1 månad.

Dem kunde ha sålt mounten för en fjärdedel av priset och fortfarande tjänat mer på den, speciellt när de snackade om ren vinst och inte hur mycket gross dem drog in.

Medlem
Skrivet av mh76:

Spel som t ex Minecraft och No man's cry räknas väl som live service.

Tror inte heller live service var problemet för Concord. Mättad marknad för den genren. Konkurrerade med populära free2play-spel i samma genre. Ointressanta karaktärer. Ska tydligen varit segt gameplay.

Om låt säga Minecraft kommit idag och marknadsfördes som live service, hade det inte floppat.

Minecraft räknas inte som traditionellt live service. Det är inte beroende av ständig internetanslutning och innehållsuppdateringar är inte nödvändiga för att spelet ska fungera och satsar inte storslaget på mikrotransaktioner. Detsamma kan sägas om No Man Sky.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Live service är väll spelutvecklarnas variant av lootboxes. Det mesta blir skit men hoppet finns ju alltid att man ska få det där speciella.

Avstängd
Skrivet av blackidus:

Lägg även till att butiken inte ska tidsbegränsa sina skins så som tex Fortnite och flera andra gör för att skapa upp "köp-stress".

Epic skulle lika gärna kunna skapa en stor butik där alla skins alltid fanns tillgängliga i en stor katalog med kategorier och en bra sökfunktion. Sälj taktiken man har nu med ett rullande utbud skapar ju en "Jag måste köpa skinet nu! man vet ju aldrig när det kommer tillbaka igen!" känsla hos barn och ungdomar som inte ser den fula säljstrategin bakom.

Bra idé. Helst ska butiken inte vara i själva spelet, utan den kan ligga på hemsidan, ungefär som det var med WoW, innan de bakade ihop det med spelet och tryckte dit en butiksknapp. Nu sitter det alltså en konstant synlig knapp rakt på skärmen hela tiden när man spelar.

Gen
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Men som Jason Hall (Tidigare Blizzard) sa: "A $15 microtransaction horse made more money than StarCraft 2".
Fatta vilka marginaler det finns här.

Tyvärr är det så. Inför WoW expansionen så märkte jag att större delen av de aktiva spelarna i guilden jag är med i lirade tre dagar innan pga. att de köpt Epic versionen. Folk har röstat med plånboken.

Medlem
Skrivet av Desperado_Dweller:

Om jag kom ihåg rätt hade Jim Ryan lovat 12 online service spel, innan han klev ner.

Tror det är anledningen till att han blev sparkad.

signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Tycker folk tassar lite väl kring ämnet "varför dissa folk concord?". Javisst det såg generiskt ut...men kom igen anledningen är också hur "woke" det kändes där allt är mer diverse än dagen disney skapelser.
Det ger en rätt lame vibe. Ska du spela black woman med disco looken? Den överviktiga? Den med färgat hår?

Dom rampade saker upp till 11, medans Overwatch och Apex åtminstone har lite annat också. Kan vi inte bara vara ärliga med att det var lite too much?

Medlem

Ska jag vara helt ärlig så såg det ut som en Guardians of the Galaxy off-brand china knockoff.

Medlem

Låt indie utvecklare skapa Live service spel. De tänker utanför ramarna och gör något nytt.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tänk på hur detta påverkar alla utsatta grupper i samhället istället.
Detta är en direkt attack mot det toleranta samhället som vi gemensamt försöker skapa. Detta är en del i högerextrema trollfabriker runt om i världen som gör allt för att underminera och kasta smuts på alla människor lika värde.

Jag håller med, hade det inte varit live service så hade det nog lyckats. Hoppas nästa spel inte har det så att vi äntligen kan få spela ett spel som speglar verkligheten bättre än alla gamla macho-spel.

Ush så irriterande att de valde att lägga ner detta spel. Jag såg fram emot att spela som den korta, mörka killen med femenina karaktärsdrag.

Dumt av utvecklarna att släppa spelet innan bidrag betalas ut. Annars hade jag gjort min röst hörd för allas lika värde. Övertygad om att fler hade gjort likadant om spelet släppts lite senare.

Medlem
Skrivet av bjeRven1337:

Detta är en direkt attack mot det toleranta samhället som vi gemensamt försöker skapa. Detta är en del i högerextrema trollfabriker runt om i världen som gör allt för att underminera och kasta smuts på alla människor lika värde.

Jag håller med, hade det inte varit live service så hade det nog lyckats. Hoppas nästa spel inte har det så att vi äntligen kan få spela ett spel som speglar verkligheten bättre än alla gamla macho-spel.

Ush så irriterande att de valde att lägga ner detta spel. Jag såg fram emot att spela som den korta, mörka killen med femenina karaktärsdrag.

Dumt av utvecklarna att släppa spelet innan bidrag betalas ut. Annars hade jag gjort min röst hörd för allas lika värde. Övertygad om att fler hade gjort likadant om spelet släppts lite senare.

Med risk för att ta betet.

Det finns ett land norr om Sydkorea där man eventuellt har bra tips om hur man hanterar människor man inte håller med.

Medlem
Skrivet av bjeRven1337:

Ett viktigt inlägg.

Medlem
Skrivet av bjeRven1337:

Jag håller med, vi måste stå upp för alla likas värde i varje live service spel. Självklart är gameplay viktigast men allas lika värde är nog minst lika viktigt. Hmm... det är nog kanske trots allt viktigare än gameplay. Det är därför mer spel som Concord borde släpp-

hmm... vänta lite

Medlem

Kul hur folk klagar över Concord ser generiskt ut, men Valve's Deadlock ser ännu mer generiskt och tråkigt ut men har massor av spelare bara pga. Valve's "brand" och att det är f2p.

Medlem

Bara att kolla på Spectre Divide som släpptes nyligen också. Shroud ser så ledsen ut på sin stream nu när inget verkar ha fungerat.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Live service-genren är mättad och inte särskilt omtyckt som fenomen, så en del av problemet var det nog.

Det har också blivit ett negativt skällsord. Det finns en rad riktigt bra live service spel. Till exempel Diablo 4 har blivit mycket bättre och ser fram emot 2.0 ändringarna och framtida säsonger.

Enkla steg
1) Gör ett bra spel
2) Uppdatera det med nytt innehåll med jämna mellanrum och ha en acceptabel monetisering.
= fungerade live service spel

Medlem

Sony borde aldrig försökt sälja detta som ett fullprisspel utan gett bort det på PS+ eller bara haft som F2P från början. Eller gjort om det till det istället för att lägga ned. Och lagt till mer och annorlunda hjältar om nu så många stör sig på karaktärsgalleriet. Så kanske det blir resultatet av denna soppan... mer försiktiga och säkra kort och inte försöka sälja det för dyrt utan låta pengarna komma in från microtransaktioner. Annars hoppas jag att Sony återgår till de starka enspelarkampanjerna de blev så kända för under PS3 och 4-eran. De spelen älskade jag dem för och gjorde att jag ville komplettera med deras konsoler till övriga.

Medlem
Skrivet av bjeRven1337:

Du kan inte riktig skylla allt på "trollfabriker". Absolut är det viktigt att lyfta fram minoriteter, homosexuella, transsexuella etc..
Men i slutändan så måste spelet också ha en spelarbas som kan tänkas köpa spelet.
Visst är det fint om man skulle göra Overwatch spel med bara rullstolsbundna. Men det måste också finnas en marknad för det.

Vi har haf en period nu med en hel del "woke" skapelser i filmer/serier och många har blivit rätt less. Främst för att social agenda har fått högre prio än en bra story. Concord kom i helt klart fel tidpunkt och rikta sig till en ickebefintlig spelarbas.

Avstängd

Gör ett bra spel, satsa på saker som säljer. Undvik saker som får folk att avstå att köpa, eller lägg till det som ett gratis dlc eller att man kan stänga av i options. Porta konsulenter från sweet baby inc eller liknande. Undvik att göra en dålig kopia av ett annat spel utan att ta risker.

signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Du kan inte riktig skylla allt på "trollfabriker". Absolut är det viktigt att lyfta fram minoriteter, homosexuella, transsexuella etc..
Men i slutändan så måste spelet också ha en spelarbas som kan tänkas köpa spelet.
Visst är det fint om man skulle göra Overwatch spel med bara rullstolsbundna. Men det måste också finnas en marknad för det.

Vi har haf en period nu med en hel del "woke" skapelser i filmer/serier och många har blivit rätt less. Främst för att social agenda har fått högre prio än en bra story. Concord kom i helt klart fel tidpunkt och rikta sig till en ickebefintlig spelarbas.

En del av sanningen är väl att man inte kan tvinga andra till att tycka om saker för då får man Concord.
Det finns gott om utrymme för alla att synas och höras. När det övergår till att tvinga andra till acceptans är vi inne på fel spår. Många av oss har inget som helst emot lgbtq+ inkludering när det inte känns påtvingat och tillför något mer än "hej titta på mig allihopa, ge oss uppmärksamhet".
Finns jättmånga roller inom underhållning där karaktärer har en viss identitet och där det inte känns performativt och påtvingat. Där man fokuserar på personen och inte vilken läggning personen har.

Tvång är helt fel väg att gå.
Inte konstigt att många av oss väljer att fly till spel där identitet inte är största fokus.

Medlem

Kommer inte påverka ett skit. De gör dessa spel som politisk aktivism, inget annat. De är uppenbarligen villiga att ta förlusten.

Skrivet av bjeRven1337:

Du menar på fullaste allvar att företag som Sony och EA ska kolla när soc betalas ut i Sverige, så du kan köpa dina wokespel?

Kul att se att stereotypen införlivas.

signatur

I drank what?

Medlem

Den här tråden kunde lätt misstas för Tumblr.

signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Förhoppningsvis så kommer fokus på DEI att minskas i rask takt. Jag förutspår att Concord kommer tillbaka i nytt format, med just det, slopad DEI.

123
Skriv svar