Utvecklare: Alla väntar på att GTA 6 ska höja spelpriserna
Inte en chans att jag handlar ett lir för tusen spänn, särskilt inte om det ens finns skuggan av en chans att liret är en front för mikrotransaktioner.
1338 - One Step Above
Kan väl hoppas att föräldrar inte köper GTA till sina barn, varken då 5:an eller 6:an.
Men sett till priset, är du tillräckligt gammal så köpte dina, eller dina kompisars, föräldrar spel till sina barn som, sett till inflation, hade ett pris som idag klart nära 1500 kr. 699kr 1990 är idag värt 1400 kr.
Det får de så gärna göra! Blir då bara mindre konkurrens och en större del av kakan till indieutvecklare som jag själv!
Och hur fan ska de då bestämma prissättningen på spelen då? Alla AAA utvecklare tycker väl att just deras spel är värt 2000kr. Fast jag skulle knappast kalla dem utvecklare då de är ekonomer i kostymer, som bestämmer allt för att fortsätta jaga evig ekonomiska vinster till sina aktieägare.
Girigt bullshit allt det här, släpp spel som är färdiga, inte halvtrasigt skräp som har flera seasonpass och 15 valutor för att lura dig att betala mer och mer. Många spel är nu mera pay to pay to pay, finns knappt någe play där!
GTA6 kommer säkert sälja jättebra för över 1000Kr...
Rockstar drar ju in löjligt mycket pengar från GTA 5 Online, GTA 6 kanske kan subventioneras från tidigare spel tills dess att de börjar gå med vinst? Vilket lär gå rätt fort eller i värsta fall i och med GTA 6 Online version.
Det är klart att jag ser fram emot GTA 6 och gillade 5:an väldigt mycket, men kommer aldrig betala priserna som beskrivs.
Då blir det att vänta tills vad dem vill kallar "REA" istället, det finns redan fruktansvärt många spel som ger kvalitétstid för betydligt lägre summor som man inte hunnit med att lira.
Frågan är också hur mycket de kommer ta för GTA6:online, då de säkert vill få in så många spelare som möjligt på så kort tid som möjligt till tjänsten. Kommer den bli fristående till ett betydligt lägre pris?
På den tiden så var det dock väldigt vanligt att man köpte spel begagnat för rimligare priser. Man lämnade in ett gammalt spel som man var färdig med för att kunna köpa ett annat. Jag minns även hur videobutiker kunde sälja uthyrningsexemplar av spel väldigt billigt. Man får ju heller inte glömma att spelen var dyrare att producera och distribuera förr, framför allt när det var fysiska kassetter, vilket bidrog till en högre prislapp. Spelbranschen var även en relativt ny, osäker och nischad bransch som nästan bara barn och yngre höll på med, vilket begränsade hur många man kunde sälja till. Nu går ju branschen mer och mer mot digital försäljning, och som det är idag är det ju omöjligt att sälja sina digitala spel.
Tycker också priserna på nya spel börjar blir lite väl höga, kanske har lite med växelkursen att göra också. Jag köpte Black Myth Wukong som kanske var lite väl högt prissatt, men jag hade för första gången en fri kväll där man kunde få ner 4-5 timmar i en session så det fick bli så normalt brukar jag inte köpa AAA spel då jag oftast tycker de är tråkiga att spela men fina att se på. Finns såklart undantag och ibland får känslorna styra över köpet .
Jag har funnit mig själv mer ofta kolla igenom vilka spel som finns på rea än spel som är på väg att släppas eller just släppta. Speciellt när det gäller spel till PS5. Tror inte jag äger ett enda PS5-spel som är köpt till fullpris.
Även om prisutvecklingen följer inflation och levnadskostnader så börjar många spel ligga på nivån där jag inte är villig att betala fullpris för dem längre, både när det gäller kvalité och prisvärdhet.
Skivor kostar ingenting. Du måste inte handla. 500 är ingenting.
Precis som du piratkopierar eftersom du vill ha massa förädlat gottis i form av underhållning men inte vill betala vill aktieägarna ha saker. De investerar ju sitt kapital de kunde ha handlat spel för i företag så att ekonomin kan fungera.
Du är ju exakt, på pricken lika girig? Du kan inte nöja dig med 500 filmer utan ska ha hela mänsklighetens kulturproduktion för 14 spänn per helår.
Självklart kan man inte nöja sig att tjäna det man tjänade eftersom den summan minskar i värde varje år eftersom riksbankens funktion är att säkerställa att det blir så. Det stavas INFLATION och måste korrigeras för.
Alla pirater har sin egen ekonomiska förvirring kring varför man tvingas piratkopiera för det är synd om en för att man inte får gratis dattaspel. Skippa skitsnacket och ladda ner bara, hej jag heter Göran och jag gillar gratis underhållning och datorspel så jag laddar hem piratkopior. Så mycket mindre bull i det svaret.
Man är även avlönad och behöver inte sitta och ruva på kaffepengar, vilket stimulerar ekonomin. Även Riksbanken inser detta och har ett inflationsmål för att stimulera konsumtion, eftersom att om man har tålamod så minskar ens pengar i värde.
Det går alldeles utmärkt. Spel kostar vad spelare är villiga att betala. Det är så priser sätts. PS5 kostade uppemot 12000 vid lansering iom låg tillgång och hög efterfrågan.
Spel är alltid digitala produkter. Att printa skivor kostar ingenting. Spel är stora produktioner som kostar mycket pengar helt enkelt, sedan sätts priset på en marknad och man kan avgöra om marknaden är intresserad. Priset är alltså per definition alltid rätt.
Det är inte svammel, till skillnad från dina makroekonomiska analyser om piratfronter med kantrade skepp.
Företagen kompenserar för höjda arbetskostnader och minskat penningvärde. Aktieägare avstår sin köpkraft idag för en kompensation senare. Det är det som driver våra pensioner, löner, vård, infrastruktur.
Att många piratkopierar för att det är riktigt smaskigt med hollywoodfilm och datorspel och samtidigt tycker synd om sig själva är däremot så barnsligt. Säg bara att du inte vill betala men du tycker det är göttigt att ta del av produktionen. Det är tydligen också generöst och givmilt till skillnad från den giriga, gnidna, vampyrtandade producenten med lönekostnader och lokalhyra och så som bara vill ha och ha som mammon.
Publishers had to pass these higher expenses to the consumer, so Nintendo 64 games tended toward higher prices than PlayStation games. Rarely would a PlayStation game exceed $50 (equivalent to about $97 in 2023), whereas some Nintendo 64 cartridges were $79.99 ($150).
Trycka skiva kostade 20 spänn 1995 i dagens penningvärde.
Så spel är bajsbilligt idag och fake news kommer aldrig att försvinna tack vare flitiga upprepare.
In the United Kingdom, Nintendo 64 games were priced £54.95 (equivalent to £126.32 in 2023) at release, with PlayStation games priced at £44.95 (equivalent to £103.33 in 2023).
£103.33 = 1 394,78 Svensk krona 2023
Spel följer alltså inte inflationen, de är både nominellt och realt sjukt mycket billigare. Men vad ska man med fakta till, hurr durr snåla leksakstillverkare ge mig mina leksaker billigare hurr durr
Nej Tack. Dagens spel är alldeles för dyra som det är. Har inte köpt något på realese på flera år. Väntar hellre ett par år och köper om när det gått ner eller rabbateras. Har en betydande samling med spel sen tidigare som jag kan roa mig med.
För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .
Nu hänger jag inte riktigt med, vad menar du är fake news i sammanhanget? Och att spel är bajsbilligt idag, syftar du på priset i butik, mediet (skivor) eller att utveckla?
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Nä du har självklart rätt i det men i min kanske fortfarande pågående morgontrötthet har jag lite svårt att förstå vad hen menade, mer än att ge mig in i en diskussion på ämnet. Men det är förmodligen bäst för alla att avstå för man behöver inte förstå allt 😅
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Förstår inte hur man kan förvänta med att höja priserna med tanke på hur det sett ut historiskt sett och att man faktiskt inte äger sitt "köpta" spel längre (som har online krav). Tror dessutom jag nästan kan räkna på mina fingrar hur många LYCKADE problemfria AAA spel som släppts den senaste 5-6 åren. Det lovas guld och gröna skogar och bolagen betalar tunga influensers som skall trigga förköp på deras halvfärdiga produkt. Se bara nu senast Star Wars Outlaws, Ubisoft tar 769 för basic och 1199 inkl season pass och vad fick de som betalade? "Vi är ledsna men ni måste börja om från början" med tanke på att man dessutom inte "äger" spelet så är det åt fanders prissatt. Hade man ägt sin kopia och kunnat nyttjat det utan online krav hade jag varit öppen för prisförändring, tycker även man skall förbjuda möjlighet till förköp det tillför ändå inget i slutändan.
Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X
Är leksaken av kvalité och i mina ögon prisvärd så har jag inget problem med priset. Men tyvärr är det inte så många spel som når upp till den nivån i dagsläget i mina ögon. Om spel inte följt inflation och levnadskostnader som du påstår, spelar ingen större roll för mig då de inte når upp till vad jag anser vara prisvärt.
Just nu är det fler spel från ett eller två år sedan som är mer intressanta än majoriteten av nya släpp och de ligger ganska ofta på reor, helt enkelt mer prisvärt.
Men gillar du de spel som släpps idag till de priser som de vill ha, good for you. Själv tycker jag inte många nya spel är så intressanta, maybe I'm just getting older.