Utvecklare: Alla väntar på att GTA 6 ska höja spelpriserna

Medlem

Höjs spelen mer i pris så tar det bara längre tid innan jag köper dem. Tur att backloggen är stor.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Finns i princip ingen anledning att köpa spel vid släpp. För högt pris för en sällan färdig produkt.

Meeeeeeen majoriteten visar vägen. Och de flesta köper faktiskt vid släpp. Annars hade företagen inte gjort som de gör.

Medlem

Inte en chans att jag handlar ett lir för tusen spänn, särskilt inte om det ens finns skuggan av en chans att liret är en front för mikrotransaktioner.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Svårt att ta ett påstående seriöst när utlägget avslutas med lol, låter mer som en osäker önskan.

Medlem

Bara att fortsätta att gnälla över priset och sen titta på när utvecklare flyttar fokus till mobilspel.

Utvecklare är inte altruister som inte vill tjäna pengar, de vill tjäna pengar lika mycket som alla andra.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag undrar hur många barn som kan övertala sina föräldrar att köpa ett spel för 1500 kr? Det skulle nog mötas med många "I helvete heller, du kan gott väl fortsätta spela GTA 5 som ser likadant ut".

Kan väl hoppas att föräldrar inte köper GTA till sina barn, varken då 5:an eller 6:an.

Men sett till priset, är du tillräckligt gammal så köpte dina, eller dina kompisars, föräldrar spel till sina barn som, sett till inflation, hade ett pris som idag klart nära 1500 kr. 699kr 1990 är idag värt 1400 kr.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Bara att fortsätta att gnälla över priset och sen titta på när utvecklare flyttar fokus till mobilspel.

Det får de så gärna göra! Blir då bara mindre konkurrens och en större del av kakan till indieutvecklare som jag själv!

Medlem

Helt ok beslut tycker jag.

Men då förväntar jag mig att nästa Ubisoft/Bethesda-release kostar 300kr vid release, då det alltid är en buggig sörja.
Kvalitet tycker jag kan få kosta lite mer, men då förväntar jag mig kvalitet.

Medlem

Och hur fan ska de då bestämma prissättningen på spelen då? Alla AAA utvecklare tycker väl att just deras spel är värt 2000kr. Fast jag skulle knappast kalla dem utvecklare då de är ekonomer i kostymer, som bestämmer allt för att fortsätta jaga evig ekonomiska vinster till sina aktieägare.

Girigt bullshit allt det här, släpp spel som är färdiga, inte halvtrasigt skräp som har flera seasonpass och 15 valutor för att lura dig att betala mer och mer. Många spel är nu mera pay to pay to pay, finns knappt någe play där!

Medlem

GTA är det stora AAA-undantaget. Alla kommer att köpa det oavsett eftersom Rockstar konstant överträffar våra förväntningar.

Medlem

GTA6 kommer säkert sälja jättebra för över 1000Kr...

Rockstar drar ju in löjligt mycket pengar från GTA 5 Online, GTA 6 kanske kan subventioneras från tidigare spel tills dess att de börjar gå med vinst? Vilket lär gå rätt fort eller i värsta fall i och med GTA 6 Online version.

Det är klart att jag ser fram emot GTA 6 och gillade 5:an väldigt mycket, men kommer aldrig betala priserna som beskrivs.
Då blir det att vänta tills vad dem vill kallar "REA" istället, det finns redan fruktansvärt många spel som ger kvalitétstid för betydligt lägre summor som man inte hunnit med att lira.

Frågan är också hur mycket de kommer ta för GTA6:online, då de säkert vill få in så många spelare som möjligt på så kort tid som möjligt till tjänsten. Kommer den bli fristående till ett betydligt lägre pris?

Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan väl hoppas att föräldrar inte köper GTA till sina barn, varken då 5:an eller 6:an.

Men sett till priset, är du tillräckligt gammal så köpte dina, eller dina kompisars, föräldrar spel till sina barn som, sett till inflation, hade ett pris som idag klart nära 1500 kr. 699kr 1990 är idag värt 1400 kr.

På den tiden så var det dock väldigt vanligt att man köpte spel begagnat för rimligare priser. Man lämnade in ett gammalt spel som man var färdig med för att kunna köpa ett annat. Jag minns även hur videobutiker kunde sälja uthyrningsexemplar av spel väldigt billigt. Man får ju heller inte glömma att spelen var dyrare att producera och distribuera förr, framför allt när det var fysiska kassetter, vilket bidrog till en högre prislapp. Spelbranschen var även en relativt ny, osäker och nischad bransch som nästan bara barn och yngre höll på med, vilket begränsade hur många man kunde sälja till. Nu går ju branschen mer och mer mot digital försäljning, och som det är idag är det ju omöjligt att sälja sina digitala spel.

Medlem

Tycker också priserna på nya spel börjar blir lite väl höga, kanske har lite med växelkursen att göra också. Jag köpte Black Myth Wukong som kanske var lite väl högt prissatt, men jag hade för första gången en fri kväll där man kunde få ner 4-5 timmar i en session så det fick bli så normalt brukar jag inte köpa AAA spel då jag oftast tycker de är tråkiga att spela men fina att se på. Finns såklart undantag och ibland får känslorna styra över köpet .

Medlem

Jag har funnit mig själv mer ofta kolla igenom vilka spel som finns på rea än spel som är på väg att släppas eller just släppta. Speciellt när det gäller spel till PS5. Tror inte jag äger ett enda PS5-spel som är köpt till fullpris.

Även om prisutvecklingen följer inflation och levnadskostnader så börjar många spel ligga på nivån där jag inte är villig att betala fullpris för dem längre, både när det gäller kvalité och prisvärdhet.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Svårt att ta ett påstående seriöst när utlägget avslutas med lol, låter mer som en osäker önskan.

Ascoolt ju.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Kane:

Lite bull är det. Snackar vi små utgivare så är delen som till exempel Steam tar en bra bit av kakan. Stora lirare med egen plattform? Nä! Förr skulle du betala för boxar, skivor, tryck, frakt och sen skulle säljaren ha sin vinst också. Inte så vi pratar om en lastpall som skulle skickas till en destination. Allt skulle skeppas över hela världen. Nu hamnar hela den tidigare bortgångna summan hos utgivaren. Man har sin egen plattform... Spelen slutade dessutom i allför många fall att vara innovativa och vi fick 14.000 early access survivalspel om året...

Summan runt 500 är fortfarande runt 500 och det är den gräns där det börjar se jävligt dyrt efter oavsett löneutveckling och inflation och annat elände. Äldre spelare handlar fortfarande men det är väl ändå yngre som är marknaden man siktar på än antar jag?! För yngre är fortfarande runt 500 spänn en jävligt stor summa. 750? 1000? Get out of here!

Spelbolagen har växt upp eftersom de nu har funnits länge och tror att spelarna också gjort det men nya spelare tillkommer hela tiden och gamla försvinner.

Man är på väg tillbaka mot piratlivet på bred front. En front man i princip blev av med då legala alternativ till rimlig kostnad dök upp. Spotify, netflix, speltjänster... Kaosökat i pris eftersom man inte kunde nöja sig med att tjäna det man tjänade utan man skulle börja utveckla eget och sälja till sånt som inte efterfrågades och man jäste in i konstnadsineffektiva kolosser där vi är idag. Mycket vill ha mer till priset av att skeppet kantrar.

Skivor kostar ingenting. Du måste inte handla. 500 är ingenting.

Precis som du piratkopierar eftersom du vill ha massa förädlat gottis i form av underhållning men inte vill betala vill aktieägarna ha saker. De investerar ju sitt kapital de kunde ha handlat spel för i företag så att ekonomin kan fungera.

Du är ju exakt, på pricken lika girig? Du kan inte nöja dig med 500 filmer utan ska ha hela mänsklighetens kulturproduktion för 14 spänn per helår.

Självklart kan man inte nöja sig att tjäna det man tjänade eftersom den summan minskar i värde varje år eftersom riksbankens funktion är att säkerställa att det blir så. Det stavas INFLATION och måste korrigeras för.

Alla pirater har sin egen ekonomiska förvirring kring varför man tvingas piratkopiera för det är synd om en för att man inte får gratis dattaspel. Skippa skitsnacket och ladda ner bara, hej jag heter Göran och jag gillar gratis underhållning och datorspel så jag laddar hem piratkopior. Så mycket mindre bull i det svaret.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Har inte köpt ett spel för över 400kr på 15-20 år. När man är vuxen lär man sig ha tålamod

Man är även avlönad och behöver inte sitta och ruva på kaffepengar, vilket stimulerar ekonomin. Även Riksbanken inser detta och har ett inflationsmål för att stimulera konsumtion, eftersom att om man har tålamod så minskar ens pengar i värde.

Skrivet av Novdid:

Spel var en lågvolymprodukt jämfört med idag och distributionen såg annorlunda ut. Det går inte att se på priser som om det skulle handla om livsmedel eller annat nödvändigt.

Rimligtvis borde priser snarare sjunka än att gå upp om industrin var hälsosam. En stor anledning till att branschen ser en kris är att för många spel har en alldeles för uppblåst utvecklingskostnad. Det är någonstans rimligt att spel som GTA och Cyberpunk har kostnader på flera miljarder, dock är det inte lika motiverat att generiska "varje år"-spel har det. Och det är något som Nintendo verkar ha förstått.

Det går alldeles utmärkt. Spel kostar vad spelare är villiga att betala. Det är så priser sätts. PS5 kostade uppemot 12000 vid lansering iom låg tillgång och hög efterfrågan.

Skrivet av Monki Rauklund:

Ja det är sant men vi får inte glömma att marknaden är 100(?) gånger större idag än då och spel är primärt digitala produkter idag så att trycka skivor och dylikt är nog inte en lika stor procentuell kostnad som då heller.

Det är en knepig fråga helt klart om spel faktiskt är för billiga eller inte. Någonstans är det upp till var och en så utvecklarna/utgivarna lär väl märka. Men särskilt nu när levnadskostnader är så höga är färre kanske villiga att lägga lika mycket på spel. GTA 6 kan få kosta 1000 kr för grundspelet och jag hade pungat ut det men ca 750 kr för SW: Outlaws? Dra åt helvete.

Spel är alltid digitala produkter. Att printa skivor kostar ingenting. Spel är stora produktioner som kostar mycket pengar helt enkelt, sedan sätts priset på en marknad och man kan avgöra om marknaden är intresserad. Priset är alltså per definition alltid rätt.

Medlem
Skrivet av kingzla:

*svammel*

Hej, jag kallas för Kane och har råd att köpa allt jag vill spela och se på. Avskyr förvisso bio så det blir inte ofta.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Hej, jag kallas för Kane och har råd att köpa allt jag vill spela och se på. Avskyr förvisso bio så det blir inte ofta.

Det är inte svammel, till skillnad från dina makroekonomiska analyser om piratfronter med kantrade skepp.

Företagen kompenserar för höjda arbetskostnader och minskat penningvärde. Aktieägare avstår sin köpkraft idag för en kompensation senare. Det är det som driver våra pensioner, löner, vård, infrastruktur.

Att många piratkopierar för att det är riktigt smaskigt med hollywoodfilm och datorspel och samtidigt tycker synd om sig själva är däremot så barnsligt. Säg bara att du inte vill betala men du tycker det är göttigt att ta del av produktionen. Det är tydligen också generöst och givmilt till skillnad från den giriga, gnidna, vampyrtandade producenten med lönekostnader och lokalhyra och så som bara vill ha och ha som mammon.

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Ja det är sant men vi får inte glömma att marknaden är 100(?) gånger större idag än då och spel är primärt digitala produkter idag så att trycka skivor och dylikt är nog inte en lika stor procentuell kostnad som då heller.

Det är en knepig fråga helt klart om spel faktiskt är för billiga eller inte. Någonstans är det upp till var och en så utvecklarna/utgivarna lär väl märka. Men särskilt nu när levnadskostnader är så höga är färre kanske villiga att lägga lika mycket på spel. GTA 6 kan få kosta 1000 kr för grundspelet och jag hade pungat ut det men ca 750 kr för SW: Outlaws? Dra åt helvete.

Publishers had to pass these higher expenses to the consumer, so Nintendo 64 games tended toward higher prices than PlayStation games. Rarely would a PlayStation game exceed $50 (equivalent to about $97 in 2023), whereas some Nintendo 64 cartridges were $79.99 ($150).

Trycka skiva kostade 20 spänn 1995 i dagens penningvärde.

Så spel är bajsbilligt idag och fake news kommer aldrig att försvinna tack vare flitiga upprepare.

Medlem
Skrivet av Frezzad:

Tycker också priserna på nya spel börjar blir lite väl höga, kanske har lite med växelkursen att göra också. Jag köpte Black Myth Wukong som kanske var lite väl högt prissatt, men jag hade för första gången en fri kväll där man kunde få ner 4-5 timmar i en session så det fick bli så normalt brukar jag inte köpa AAA spel då jag oftast tycker de är tråkiga att spela men fina att se på. Finns såklart undantag och ibland får känslorna styra över köpet .

Skrivet av Nasder:

Jag har funnit mig själv mer ofta kolla igenom vilka spel som finns på rea än spel som är på väg att släppas eller just släppta. Speciellt när det gäller spel till PS5. Tror inte jag äger ett enda PS5-spel som är köpt till fullpris.

Även om prisutvecklingen följer inflation och levnadskostnader så börjar många spel ligga på nivån där jag inte är villig att betala fullpris för dem längre, både när det gäller kvalité och prisvärdhet.

In the United Kingdom, Nintendo 64 games were priced £54.95 (equivalent to £126.32 in 2023) at release, with PlayStation games priced at £44.95 (equivalent to £103.33 in 2023).

£103.33 = 1 394,78 Svensk krona 2023

Spel följer alltså inte inflationen, de är både nominellt och realt sjukt mycket billigare. Men vad ska man med fakta till, hurr durr snåla leksakstillverkare ge mig mina leksaker billigare hurr durr

Nej Tack. Dagens spel är alldeles för dyra som det är. Har inte köpt något på realese på flera år. Väntar hellre ett par år och köper om när det gått ner eller rabbateras. Har en betydande samling med spel sen tidigare som jag kan roa mig med.


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Skrivet av kingzla:

Publishers had to pass these higher expenses to the consumer, so Nintendo 64 games tended toward higher prices than PlayStation games. Rarely would a PlayStation game exceed $50 (equivalent to about $97 in 2023), whereas some Nintendo 64 cartridges were $79.99 ($150).

Trycka skiva kostade 20 spänn 1995 i dagens penningvärde.

Så spel är bajsbilligt idag och fake news kommer aldrig att försvinna tack vare flitiga upprepare.

Nu hänger jag inte riktigt med, vad menar du är fake news i sammanhanget? Och att spel är bajsbilligt idag, syftar du på priset i butik, mediet (skivor) eller att utveckla?


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Nu hänger jag inte riktigt med, vad menar du är fake news i sammanhanget? Och att spel är bajsbilligt idag, syftar du på priset i butik, mediet (skivor) eller att utveckla?

Jag rekommenderar att inte ge dig in i den diskussionen, du lär inte få ett trevligt bemötande av hen med tanke på pågående retorik.
Omogna uttryck, bristande logik och att citera Trump är nog goda tecken på det.

Bara en rekommendation dock

Skrivet av Fearnox:

Jag rekommenderar att inte ge dig in i den diskussionen, du lär inte få ett trevligt bemötande av hen med tanke på pågående retorik.
Omogna uttryck, bristande logik och att citera Trump är nog goda tecken på det.

Bara en rekommendation dock

Nä du har självklart rätt i det men i min kanske fortfarande pågående morgontrötthet har jag lite svårt att förstå vad hen menade, mer än att ge mig in i en diskussion på ämnet. Men det är förmodligen bäst för alla att avstå för man behöver inte förstå allt 😅


signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Förstår inte hur man kan förvänta med att höja priserna med tanke på hur det sett ut historiskt sett och att man faktiskt inte äger sitt "köpta" spel längre (som har online krav). Tror dessutom jag nästan kan räkna på mina fingrar hur många LYCKADE problemfria AAA spel som släppts den senaste 5-6 åren. Det lovas guld och gröna skogar och bolagen betalar tunga influensers som skall trigga förköp på deras halvfärdiga produkt. Se bara nu senast Star Wars Outlaws, Ubisoft tar 769 för basic och 1199 inkl season pass och vad fick de som betalade? "Vi är ledsna men ni måste börja om från början" med tanke på att man dessutom inte "äger" spelet så är det åt fanders prissatt. Hade man ägt sin kopia och kunnat nyttjat det utan online krav hade jag varit öppen för prisförändring, tycker även man skall förbjuda möjlighet till förköp det tillför ändå inget i slutändan.


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av kingzla:

Spel följer alltså inte inflationen, de är både nominellt och realt sjukt mycket billigare. Men vad ska man med fakta till, hurr durr snåla leksakstillverkare ge mig mina leksaker billigare hurr durr

Är leksaken av kvalité och i mina ögon prisvärd så har jag inget problem med priset. Men tyvärr är det inte så många spel som når upp till den nivån i dagsläget i mina ögon. Om spel inte följt inflation och levnadskostnader som du påstår, spelar ingen större roll för mig då de inte når upp till vad jag anser vara prisvärt.

Just nu är det fler spel från ett eller två år sedan som är mer intressanta än majoriteten av nya släpp och de ligger ganska ofta på reor, helt enkelt mer prisvärt.

Men gillar du de spel som släpps idag till de priser som de vill ha, good for you. Själv tycker jag inte många nya spel är så intressanta, maybe I'm just getting older.

Medlem

För 1000 kr+ för ett spel kan man tycka att det ska vara i princip helt buggfritt och fritt från köp inne i spelet.

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Nu hänger jag inte riktigt med, vad menar du är fake news i sammanhanget? Och att spel är bajsbilligt idag, syftar du på priset i butik, mediet (skivor) eller att utveckla?

Att spel blir/är dyrare än de varit "förr".

Jag syftar på priset i butik, mediet (skivor eller hårddisk) men inte produktion, som blivit dyrare.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag rekommenderar att inte ge dig in i den diskussionen, du lär inte få ett trevligt bemötande av hen med tanke på pågående retorik.
Omogna uttryck, bristande logik och att citera Trump är nog goda tecken på det.

Bara en rekommendation dock

Vad är den bristande logiken?

Om du köper ett spel idag är det utan undantag billigare än om du gick och köpte dig ett härligt playstationspel 1995. Spelet kan kosta 1200 spänn idag och vara billigare.

Spel har alltså blivit rejält mycket billigare.

Skriv svar