Civilization VII innehåller det drakoniska kopieringsskyddet Denuvo

Medlem
Skrivet av Das Davve:

Fast det handlar ju inte om att folk inte skulle ha internet. Det handlar om att man kanske vill kunna spela spelet även den dagen servrarna läggs ner. Att kunna spela om 20, 30 eller 40 år. Dessutom försämras prestandan.

Pirater kommer ändå kunna pirata, för jag lovar dig att de kommer kunna gå runt skyddet. De som blir lidande är hederliga gamers som faktiskt köper spelen.

Redigerat bort ett personangrepp // uberpwnage

Skrivet av Exxo:

Eftersom spelen finns tillgängliga för nedladdning i piratad version ganska tidigt så tror jag inte det är några större problem.

Skrivet av Majorkraft:

Blir att pirata det när det crackas då om dom inte börjat sälja det utan skydd tills dess

Skrivet av Godofcheese:

Gört, bevisar bara att du är själv en gammal gubbe som inte förstår den yngre generationen, eller i det här fallet varför riktiga gamers blir irriterade på mjukvara som skadar prestanda och kunder (för det drabbar inte pirater)

Fast det är rätt många Denuvo-spel som inte knäcks. (Observera att länken enbart nämner *om* spelen och deras kopieringsskydd knäckts, den innehåller inga nedladdningslänkar eller andra dumheter. Anses den gå över gränsen för vad som är okej får den väl tas bort - men för att kunna underbygga påståendet är det bra med någon källa.) Säga vad man vill om skyddet, men senast jag såg något lika... effektivt... var runt StarForce-tiden. Också kontroversiellt, och det hade sina nackdelar det också.

Och visst, till slut kanske någon lyckas ta fram ett sätt att (förhållandevis) enkelt kringgå Denuvo mer regelbundet, men det har skyddat en drös spel från piratkopiering ett antal år, vilket är länge.

Sen är det som @Johan Lorentzon säger i artikeln lite vilseledande - Denuvo Anti-tamper i sig innebär inte att spelet alltid måste vara online. ("Detta innebär också att spelet även ständigt måste vara uppkopplat online för att gå och [sic] spela.") "Always online" som koncept kan dock läggas till som ytterligare DRM, på olika sätt.

Hoppas dock både Denuvo och always online patchas bort i framtiden - jag vill kunna spela spel även när de blir gamla, servrar stängs och de blir mer eller mindre abandonware. Så av princip brukar jag personligen undvika spel med drakoniska DRM också.

Med tanke på hur sunkigt jag upplevde både Civ VI och Beyond Earth har jag ingen brådska med att kasta mig över sjuan dock.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Denuvo är idiotiskt. Spelet kommer crackas inom 24 timmar och de enda som kommer lida av det är alla vi hederliga gamers som alltid köper våra spel. Versionen utan Denuvo kommer att ha bättre prestanda.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Denuvo är idiotiskt. Spelet kommer crackas inom 24 timmar och de enda som kommer lida av det är alla vi hederliga gamers som alltid köper våra spel. Versionen utan Denuvo kommer att ha bättre prestanda.

Pröva att läsa igenom mitt inlägg ovan. Det du säger stämmer liksom inte riktigt. Jag tycker inte heller om Denuvo, men att basera argument mot det på falskheter känns inte särskilt hållbart.

signatur

Medlem
Skrivet av Fulci:

Du behöver inte klicka på, läsa, eller kommentera nyheter som handlar om Denuvo. Det står väldigt tydligt i rubriken på första sidan.

Du behöver också inte ta det som personlig kritik bara för att du nyhetstipsade.

I april i år så bad FZ om folks åsikter för att bli bättre med en medlemsundersökning.
https://www.fz.se/artikel/297219-hjalp-fz-bli-battre-gor-medl...

Varför skulle dom inte kunna ta feedback på om varför detta klassades som nyhet när dom generellt sett inte informerar om denuvos närvaro i spel vanligtvis?

Medlem

Ska köpa det på Switch istället denna gång istället för PC, då Civ 6 fungerade alldeles utmärkt på den konsolen, plus skönt att slippa Steam.

Tycker det är mycket intressant idén med att dela upp matcherna denna gång i mer distinkta tidsepoker. Roligt också att de satsar på allvar på konsolversionerna denna gång med riktig online multiplayer etc. Enda jag kan anmärka på är väl att det verkar bli ordentligt tilltagen prislapp och liknande märkligheter med krångligt många olika versioner där man inte riktigt vet vilken man ska köpa...

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det är nog en kombination. Man "måste" ha ett kopieringsskydd, varför alla väljer detta vet jag inte, kanske det är billigast eller funkar på flest system?

Denuvo är inte billigt i alla fall. Kostar 25000 usd i månaden per spel och 0,5 usd per spelaktivering. En del större utgivare kanske iofs har specialdeals med denuvo. Denuvo hade tidigare en fast kostnad per spel. Därför vissa äldre spel fortfarande har denuvo flera år senare.

Skulle tro att Enigma drm, det som capcom börjat med, är billigare än denuvo.

Skrivet av Das Davve:

Fast det handlar ju inte om att folk inte skulle ha internet. Det handlar om att man kanske vill kunna spela spelet även den dagen servrarna läggs ner. Att kunna spela om 20, 30 eller 40 år. Dessutom försämras prestandan.

Pirater kommer ändå kunna pirata, för jag lovar dig att de kommer kunna gå runt skyddet. De som blir lidande är hederliga gamers som faktiskt köper spelen.

Redigerat bort ett personangrepp // uberpwnage

Skrivet av Håkan:

Dom kommer säkert kunna ta bort piratkoperingsskyddet efterhand. Ofta handlar det ju om att skydda spelet första månaden vid release, då majoriteten av alla exemplar säljs under den tiden.
Sen vet jag inte hur enkelt det är att knäcka nuförtiden, inte piratkopierat spel på 10-15 år.

Ingen kommer kunna pirata det då det inte finns någon som aktivt crackar moderna versioner av denuvo för tillfället tyvärr. Det är en så komplicerad process att i princip ingen orkar göra det. De med kompetens att göra det använder nog den till annat som jobb inom IT.

Skrivet av Mikaelh:

Finns ingen som kan cracka denuvo på 24 timmar. Tar veckor till månader att göra det.

Medlem

Känns snarare som sån här överdrivna metoder öppnar upp för mer "piratande" än det botar.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Gört, bevisar bara att du är själv en gammal gubbe som inte förstår den yngre generationen, eller i det här fallet varför riktiga gamers blir irriterade på mjukvara som skadar prestanda och kunder (för det drabbar inte pirater)

Vi är ju alla gamla gubbar här på sajten, vi är inte längre yngre generationen när vi nu är 30-40
"Riktiga gamers" torde väl också störa sig på det extremt utbredda fuskandet och även på piratkopiering, och speciellt PC-formatet är ju särskilt utsatt för skojare och onlinebanditer, så då måste man ju ändå acceptera mer påträngande motmedel. Sen är det förstås lite överdrivet att gå berserk över att ett spel som knappt innehåller animationer och är turordningsbaserat går i marginellt lägre fps. Kan förstå mer kritiken i andra spel än detta, för man behöver inte nå 120+ frames för att i praktiken spela schack..

ELF
Medlem

Kul för dem som gillar DRM. Men jag avstår.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Då blir det inget köp. Drakoniska kopieringsskydd kan de behålla för sig själva.
Spelköparna straffas och piraterna skrattar hela vägen till piratbukten eller motsvarande.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Då blir det inget köp. Drakoniska kopieringsskydd kan de behålla för sig själva.
Spelköparna straffas och piraterna skrattar hela vägen till piratbukten eller motsvarande.

Folk läser verkligen inga kommentarer. Har redan nämnts en lista som finns på Reddit, som visar på att det du säger inte stämmer. Få spel med Denuvo crackas, om det görs tar det troligtvis månader.

Som jag skrivit tidigare, spelutvecklarna vill ju säkra att deras spel får största chans att sälja och gå med vinst under första månaderna, väntar man att köpa ett år, är det kanske större chans att dom tagit bort det.

Medlem

Pga detta så går spelet bort för mig.

Medlem
Skrivet av Daffen:

Pga detta så går spelet bort för mig.

Tycker absolut man kan gå i dina tankar.

Vet inte om detta skydd hjälper eller skadar längre då pirater lär va en så låg procent av dom som ändå verkligen skulle betala för spelet.

Medlem

Har inte så stor koll på hur eller stor pirat "marknaden" är sedan slutet på 90 och början av 2000 talet då jag hrmm kanske hade lite koll. Men personligen nu så sitter man ju och jagar reor och free giveaways mm, behövs det verkligen ett system som denuvo? Jag vill då inte ha det på min burk. Som har sagts tidigare, väntar nog på rea och när dom tar bort det.

Skrivet av Sillgam:

Finns det något som gamerz inte blir upprörda över? Hade inte tänkt köpa spelet men blir kanske ett köp nu bara för att reta upp alla gnällspikar.

Haha ja lite så. På sätt och vis är det ju bra att vi röstar med plånboken men jag får känslan av att de flesta som säger att de inte ska köpa pga detta kanske inte var överdrivet sugna ändå.

Sen kommer jag att tänka på den här fantastiska bilden:

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av Najkan:

Vet inte om detta skydd hjälper eller skadar längre då pirater lär va en så låg procent av dom som ändå verkligen skulle betala för spelet.

Exakt det här. Jag undrar hur många pirater som nu tänker "ah, det har inte crackats än, jag får väl köpa det till fullpris då". Jag misstänker att de flesta som är snåla nog att pirata spel istället väntar någon månad eller så på att det faktiskt crackats eller åtminstone är på ordentlig rea. Självklart kanske några av dem köper spelet till fullpris, men som tråden ovan visar tappar de även en del vanliga köpare. Dessutom en stor kostnad med skyddet i sig. Att piraterna inte spelar minskar också spelarantalet och gratisreklamen som word of mouth medför om spelet är bra.

Min magkänsla är att de snarare förlorar pengar på det hela, men så klart omöjligt att veta i praktiken.

Medlem

Jaha, där föll intresset direkt till 0. Jag accepterat Steam, man alla spel med ytterligare begränsningar går bort direkt. De kanske tar bort skyddet om ett par år, får se om det blir aktuellt att köpa då.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Jag gillar inte heller Denuvo men är det någon speciell anledning till att det görs en nyhet om Denuvo för Civ 7 men inte för exempelvis Black Myth: Wukong, som också har det?

Black Myth vad?

Medlem
Skrivet av Pzyber:

Black Myth vad?

Vet inte om du försöker trolla med att säga du inte vet vilket spel det är.
https://nordic.ign.com/black-myth-wukong/86352/news/black-myt...

https://steamdb.info/charts/
Det är just nu på plats två av mest spelande spel på steam just nu med en all time peak på 2,415,714 spelare.
Om du vill jämföra det med Civ 6 eftersom detta är en Civ 7 tråd så var deras all time peak på 162,657.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Folk läser verkligen inga kommentarer. Har redan nämnts en lista som finns på Reddit, som visar på att det du säger inte stämmer. Få spel med Denuvo crackas, om det görs tar det troligtvis månader.

Som jag skrivit tidigare, spelutvecklarna vill ju säkra att deras spel får största chans att sälja och gå med vinst under första månaderna, väntar man att köpa ett år, är det kanske större chans att dom tagit bort det.

Jo jag har läst och det jag skrev att köparna straffas är helt sant. Att piraterna väntar till antingen crackarna eller spelföretaget tar bort denuvo är helt sant. Att piraterna skrattar är också helt sant.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Har fortfarande inte folk internet eller hur var det nu igen?

Lite som folk som ska fota något, men konstigt nog aldrig har en kamera i närheten, fast alla har en i mobilen.

Nog har folk internet i vanliga fall. Men de som spelar på laptop när de är på väg nånstans eller de som vill spela i nån stuga, ja då kanske inte internet finns. Minsta risk gör då att jag drar öronen åt mig.

Medlem

Kommer aldrig betala för en produkt som kräver kernel-access med fulla rättigheter och som egentligen inte behöver det överhuvudtaget eftersom spelet funkar alldeles utmärkt utan Denuvo.

Medlem

Älskar Denuvo nästan lika mycket som jag avskyr tjuvar.

Många bra inlägg i tråden. Glädjande att moralen har förbättrats med tiden. För 10-15 år sen betraktades piratkopiering nästan som en mänsklig rättighet.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Älskar Denuvo nästan lika mycket som jag avskyr tjuvar.

Många bra inlägg i tråden. Glädjande att moralen har förbättrats med tiden. För 10-15 år sen betraktades piratkopiering nästan som en mänsklig rättighet.

Konstigt, vi gissar att företaget som använder denuvo tjänar pengar på det (ser / finns det något annat möjligt positivt med det?), då tycker du det är värt det personligen med ett sämre spel med internet-tvång?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Konstigt, vi gissar att företaget som använder denuvo tjänar pengar på det (ser / finns det något annat möjligt positivt med det?), då tycker du det är värt det personligen med ett sämre spel med internet-tvång?

Jag struntar i vad Denuvo tjänar. Jag är glad att kopieringsskyddet fungerar (enligt flera i tråden väldigt effektivt dessutom) så att spelföretagen får in sina rättmätigt förtjänade pengar.

Att spelen går 2% långsammare gör mig inte ett dugg så länge jag slipper betala för att tjuvar ska njuta av att spela gratis.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag struntar i vad Denuvo tjänar. Jag är glad att kopieringsskyddet fungerar (enligt flera i tråden väldigt effektivt dessutom) så att spelföretagen får in sina rättmätigt förtjänade pengar.

Att spelen går 2% långsammare gör mig inte ett dugg så länge jag slipper betala för att tjuvar ska njuta av att spela gratis.

Samtidigt ger dessa kopieringsskydd dig *ingenting* som konsument.

Visst får du slicka stövel så mycket du vill, men så länge det inte påvisas någon korrelation mellan kopieringsskydd och bättre spel och/eller bättre arbetsmiljö för utvecklare och/eller någon som helst fördel för någon egentligen annat än en rent ekonomisk sådan (och då kan vi därutöver diskutera vem/vilka) så känns det ganska fattigt att försvara konceptet.

Det finns riktiga skitspel som knappt sålt alls som är utrustade med Denuvo (Homeworld 3 är ett praktexempel), medan det finns spel som sålt bisarra mängder på GOG (Cyberpunk 2077 som sålts i över 25 miljoner exemplar, exempelvis), helt fria från kopieringsskydd.

Vi kommer dessutom in på det där med att kunden faktiskt bör ha lite mer kontroll över den kultur som denne köper (något som drivs konsumenträttsligt med ojämna mellanrum), privatkopieringsrätten existerar faktiskt fortfarande, exempelvis.
GaaS/drakoniska DRM är rent vidriga koncept ur ett konsumenträttsperspektiv.

signatur

Medlem
Skrivet av Starscream:

Känns snarare som sån här överdrivna metoder öppnar upp för mer "piratande" än det botar.

Larmbågar, stöldmärkning och väktare på Elgiganten har säkert inte haft ngt med minskade snatterier och stölder…samma logik.

Medlem

Kan Denuvo skydda mot att folk fuskar i Multiplayer är det bra.

Medlem
Skrivet av DeusEX:

Kan Denuvo skydda mot att folk fuskar i Multiplayer är det bra.

Jag vet inte detta, men jag tror verkligen inte det kan hjälpa mot fusk.
Finns ingen relation däremellan.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Jag vet inte detta, men jag tror verkligen inte det kan hjälpa mot fusk.
Finns ingen relation däremellan.

Ok, det var någon som skrev tidigare i tråden att Denuvo skannar av koden i realtid så jag tänkte att det då kan användas för att upptäcka alla sorters hack.

123
Skriv svar