Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem

Lägg ner nu, spelar på ps5. Att kalla spelet FULT är ju helt sjukt. Visst blir det rätt stora fps-drops på ina ställen. Stör det? Ja ibland. Är spelet fult? Nej det är det vackraste jag lagt mina ögon på. Vilka miljöer, vilken känsla det ingjuter, vilka ögonblick man upplevt, är egentligen i slutomrpdet men har backtrackat för jag vill inte att det ska ta slut. TACK FROMSOFT FÖR ALLT, GE MIG MER

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Många som anmärker på prestanda på både konsol och pc. Har ju tyvärr aldrig varit From's starka sida. Jag kör själv spelet på min Series S och tycker det fungerar ypperligt på den.

Skrivet av lonian:

Jag har inte haft några prestandaproblem när jag spelat.

Hade inte heller några prestandaproblem, körde på PC.

Några mindre saker var det väl, fick 1 total frysning i cirka fem sekunder, som gick över, hände aldrig igen.
Fick även FPS-drops i ett senare område vid ett specifikt ställe, gick från 54-60 FPS just där.
Fick även något smärre FPS-drop av en av dom större mobsen i världen.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Om du inte var så förtjust i grundspelet lär du inte gillar expansionen.

Lite märkligt att man lägger ner pengar på något man vet är mer av samma sak, men FromSoftware klagar nog inte. ;P

Trist att det tekniska svajar på konsol. Vad jag förstått är det bästa sättet att köpa PS4-versionen och köra på en PS5.

Du har aldrig köpt något i hela ditt liv som inte motsvarat dina förväntningar? (:

Sa inte att det var ospelbart, konstaterade bara att jag tycker att Elden Ring är From Softwares svagaste titel (inom Soulsborne).

Medlem
Skrivet av lonian:

Har ju spelat Lies of P men kom av mig. Det är inte hälften så roligt som From Softwares spel.
Elden Ring speciellt Edtree dlc:n ser fantastiskt snygg ut. Ett specifikt område känns som från någon Giger film. Jag tänker på området där fingrarna och händerna kommer ifrån. Så mystiskt, så främmande helt underbart.
Andra områden när man går genom en grotta med vattenfall och liknande så ser man en Site of Grace sprida sitt ljus som små eldflugor och alla färger och ljussken dansar på grottans väggar. Sen tar man några steg ut från grottan och möts av något som liknar världen från Pandora (Avatar) .

Men det är klart. Jag kan förstå om det ser fult ut på en PS5.

https://media.thenerdstash.com/wp-content/uploads/2024/06/eld...

https://d1lss44hh2trtw.cloudfront.net/assets/article/2024/06/...

Du borde ge Lies of P en ny chans! Jag tyckte att det var svårare att komma in i då spelmekaniken bygger väldigt mycket på “perfect guard” men det är otroligt givande när man väl kom in i det. Plus oändligt mycket mer engagerande handling.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Du har aldrig köpt något i hela ditt liv som inte motsvarat dina förväntningar? (:

Sa inte att det var ospelbart, konstaterade bara att jag tycker att Elden Ring är From Softwares svagaste titel (inom Soulsborne).

Jag har nog inte köpt något DLC där jag inte gillade grundspelet nej, framförallt när det är mer av samma.

Av din kommentar att döma lät du bara inte så överförtjust i grundspelet. Då förstår jag inte riktigt hur man kan bli besviken på ett DLC som ger exakt samma sak, fast mer av det.

Men men, det var bara min uppfattning, kan såklart ha helt fel.

Lycka till med expansionen, hoppas du gillar det längre fram.

signatur

S_Z
Medlem
Skrivet av lonian:

Men det är klart. Jag kan förstå om det ser fult ut på en PS5.

Det får ju stå för honom, personligen tycker jag det ser fantastiskt vackert ut på PS5 och har inte heller haft några prestanda problem.

Medlem
Skrivet av S_Z:

Det får ju stå för honom, personligen tycker jag det ser fantastiskt vackert ut på PS5 och har inte heller haft några prestanda problem.

Osäker på vad du menar, att Elden Ring på PS5 har prestandaproblem är ju inte en ”åsikt” 😆 Det når inte 60 fps utan ligger oftast runt 50 fps, ibland nedåt 40 fps. Att jämföra med det otroliga jobb som Bluepoint gjorde med remaken till Demon’s Souls som både ser fantastisk ut och håller stadiga 60 fps.

Medlem

Jag tycker att DLC:n på många sätt är bättre än orginalspelet.

I Elden Ring the lands between kan man i princip springa vart man vill. När jag klev in i NG+ så sprang jag raka spåret till Capital Rampart innan jag kom till en gate som kräver att man ska ha dödat två bossar.

I DLC:n Edtree så kan man visseligen färdas väldigt stort och brett men man förstår typ inte hur man skall ta sig till de olika områderna. Man måste utforska kartan för att förstå. Det är ju en mindre karta men mycket olika nivåskillnader. Det känns mycket mera planerat som att lösa en gåta och titta mycket på kartan. Det gillar jag.
Men nu när jag kan kartan i mitt huvud kanske inte en andra genomspelning är lika kul.. Vi får väl se framöver.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker att DLC:n på många sätt är bättre än orginalspelet.

I Elden Ring the lands between kan man i princip springa vart man vill. När jag klev in i NG+ så sprang jag raka spåret till Capital Rampart innan jag kom till en gate som kräver att man ska ha dödat två bossar.

I DLC:n Edtree så kan man visseligen färdas väldigt stort och brett men man förstår typ inte hur man skall ta sig till de olika områderna. Man måste utforska kartan för att förstå. Det är ju en mindre karta men mycket olika nivåskillnader. Det känns mycket mera planerat som att lösa en gåta och titta mycket på kartan. Det gillar jag.
Men nu när jag kan kartan i mitt huvud kanske inte en andra genomspelning är lika kul.. Vi får väl se framöver.

Jag gillar båda uppläggen. Tycker det är kul att det är så öppet att man verkligen kan ta allt (i stort sett) i olika ordning i base game medans dlc:t påminner mer och Dark Souls där allt är väldigt intrikat designat och förgrenar sig på väldigt häftiga sätt. Älskar att försöka pussla ihop hur man tar sig till alla olika platser. Det är ju dock mycket hårdare motstånd så det "kräver" ju att man samlar på sig en massa Scadutree för att göra saker i olika ordning där.

Base game tillsammans med dlc är väl det bästa av två världar nu kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Jag gillar båda uppläggen. Tycker det är kul att det är så öppet att man verkligen kan ta allt (i stort sett) i olika ordning i base game medans dlc:t påminner mer och Dark Souls där allt är väldigt intrikat designat och förgrenar sig på väldigt häftiga sätt. Älskar att försöka pussla ihop hur man tar sig till alla olika platser. Det är ju dock mycket hårdare motstånd så det "kräver" ju att man samlar på sig en massa Scadutree för att göra saker i olika ordning där.

Base game tillsammans med dlc är väl det bästa av två världar nu kan jag tycka.

Önskar jag kunde vrida tillbaka tiden och köpa Elden ring + DLC tillsammans och uppleva allt på nytt.
Det tog hela min semester att klara ut båda och då har jag ju redan kört genom Elden Ring typ 5 gånger tidigare.

Men skulle de någonsin göra en Elden Ring 2 eller något annat open world spel i liknande stil så hoppas jag på två eller 3 kartor som är mer lik hur DLC:ns är.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

S_Z
Medlem
Skrivet av nicbex:

Osäker på vad du menar, att Elden Ring på PS5 har prestandaproblem är ju inte en ”åsikt” 😆 Det når inte 60 fps utan ligger oftast runt 50 fps, ibland nedåt 40 fps. Att jämföra med det otroliga jobb som Bluepoint gjorde med remaken till Demon’s Souls som både ser fantastisk ut och håller stadiga 60 fps.

Det är väl i allra högsta grad en åsikt. Har inga som helst problem med den frame raten jag har i Elden Ring på PS5.

Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är väl i allra högsta grad en åsikt. Har inga som helst problem med den frame raten jag har i Elden Ring på PS5.

Jaja, visst, man kan ju ha 10 fps med drop down till 5 fps och personligen ha åsikten att det är alldeles utmärkt, självklart.

Medlem

Har varit duktig i sommar på att spela upp min nya gubbe. Så pass att jag klarat mig fram till expansionen så det blev ett köp idag lite tidigare än vad jag tänkt 👍 känns kul att få uppleva något nytt igen ☺️

S_Z
Medlem
Skrivet av nicbex:

Jaja, visst, man kan ju ha 10 fps med drop down till 5 fps och personligen ha åsikten att det är alldeles utmärkt, självklart.

Exakt, men är det ju inte ens i närheten så illa dock. Inget för mig störande hackande alls, inga mikro-frysningar som jag sett hos vissa som kört på PC, tex från stream:en här på FZ under nån bossfight. Mycket med prestandan på PS5:an.

Medlem

Ny fantastisk video av Vaati & co! Rekommenderas!

Medlem

En fråga till folket: hur går det med sista bossen?
Diskussionerna går ju heta i cybervärlden om ifall bossen är för svår och orättvis eller inte.
Själv så har jag börjat komma till andra fasen kontinuerligt efter att försökt i cirka en och en halv timme effektiv tid. Gått snabbare än Melina, hittils. Tror jag har ett plus i att köra med light load.

Medlem

Definitivt ER svåraste boss. Som dig så gick första fasen hyfsat cleant efter några timmars nötande. Andra fasen kände jag är allt för rörigt. Men det gick till slut. Eftersom så få öppningar till att heala så är nog light load ett plus ja om dodgandet är on point!

Vet inte vart jag ställer mig ifall för svår eller ej. Hade den känslan först men eftersom bossen gick ned så har jag väl ändrat ställning lite.
IMO: De som följer nå minmax samt bossguide har ingen talan i detta, då någon annan har gjort halva arbetet åt dem

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || ROG 34" 21:9 1440p
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Alltså, Elden Ring. Var lite skeptisk till det, köpte ändå. Frustration och det här är för svårt dominerade känslorna första speltimmen. Sen lossnade det och jag uppskattade svårighetsgraden som ändå började kännas hanterbar. Vissa bossar fick jag kämpa ordentligt med, andra var orimligt lätta och en del har varit välbalanserade. Har nu nyligen tagit mig till Consecrated Snowlands och FRUSTRATIONEN är så jävla påtaglig efter att vid tre tillfällen ha dött I ONÖDAN (en gång i Snowlands, en gång i Castle Sol och en gång i Hidden path) med alldeles för många runes på mig för att sedan av rent slarv dö mot trashmobs igen. Jag tror att jag inom loppet av typ två timmar sumpat närmare 400k runes efter att jag "bara ska utforska den här biten" efter att ha dödat någon boss av något slag.

Jag hatar Elden Ring. Men jag gillar det också. Får se om mina nerver klarar av att köpa expansionen när jag väl tagit mig igenom grundspelet. Känns ju som att man börjar närma sig slutet nu

Medlem
Skrivet av Whisp:

Diskussionerna går ju heta i cybervärlden om ifall bossen är för svår och orättvis eller inte.
Själv så har jag börjat komma till andra fasen kontinuerligt efter att försökt i cirka en och en halv timme effektiv tid. Gått snabbare än Melina, hittils. Tror jag har ett plus i att köra med light load.

Tog mig åtta försök så tyckte bossen inte var supersvår. Det som var störigt med fighten är hur mycket som händer på skärmen, man ser inte hälften av attackerna pga alla effekter.

I min åsikt tycker jag Malenia är den svåraste bossen, tror hon tog mig närmare 25-30 försök.

Medlem

Började spela Elden Ring för första gången för några veckor sedan. Var skeptiskt.
Visst, det såg sjukt coolt ut men denna typen av spel brukar jag föredra att kika på istället för att spela.
40h senare är jag helsåld och har roligt. Större än vad jag föreställde mig. Än sålänge är det inte svårare än att det är hanterbart - och en stor faktor i att jag inte tröttnat tror jag beror på att man inte behöver göra saker i ordning. Jag hade (såklart) problem med Margit. Men efter några detours och mer skill, gear, levels så gick det bra.
Tog Radahn i förrgår och lever livet 🙂

Medlem
Medlem
Skrivet av Limpler:

signatur

Medlem

Dags att damma av det här nu efter att inte ha rört det på nästan två år. Körde precis igenom Demon’s Souls på PS5 och blev sugen på Elden Ring igen.

Jag tänkte börja om från början med en helt ny karaktär, blir Prisoner och en Int/Dex den här gången. Brukar alltid köra Str builds annars med hög vigor och ett stort jävla svärd men taggad på att pröva lite mer rörlighet och magi.

Sedan är det bara att ge sig in i SOTE.

Medlem

Sista bossen var en elak jäkel men gick ner efter MÅNGA försök.

Medlem
Skrivet av Whisp:

Jag var tyvärr så trött på spelet och framförallt bossfighterna när jag kom fram till sista bossen så tog hjälp av två andra spelare bara för att bli av med det. Men han var väl en kombo av det som jag tycker utmärkt bossarna i DLC mest, hyperaggressivitet, tillsammans med att hans träffar gör våldsamt mycket skada. From Software måste göra något nytt med nästa spel, tex att miljön blir en del av bosstriden som det varit med någon enstaka boss förr, eller att det iaf blir något annat än att det bara är samma sorts fight men med högre aggressivitet och skada. Annars hade jag mest underhållning av utforskandet i DLC.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Jag var tyvärr så trött på spelet och framförallt bossfighterna när jag kom fram till sista bossen så tog hjälp av två andra spelare bara för att bli av med det. Men han var väl en kombo av det som jag tycker utmärkt bossarna i DLC mest, hyperaggressivitet, tillsammans med att hans träffar gör våldsamt mycket skada. From Software måste göra något nytt med nästa spel, tex att miljön blir en del av bosstriden som det varit med någon enstaka boss förr, eller att det iaf blir något annat än att det bara är samma sorts fight men med högre aggressivitet och skada. Annars hade jag mest underhållning av utforskandet i DLC.

Håller med om detta. Jag älskar och avgudar Froms spel, mycket tack vare hög svårighetsgrad. Men det hyperaggressiva gick för långt i expansionen. Att inte ens få andrum i ett par sekunder för att hela sig skapar en för stressig känsla. Miyazaki har själv kommenterat det hela med att han har dragit det till sin spets och kanske har gått för långt.

Fortfarande en MAGISK expansion, främst tack vare lore och miljöer, men jag ser gärna att de tar ett steg tillbaka i framtiden när det kommer till tempot i striderna.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Skrivet av Freakon:

Håller med om detta. Jag älskar och avgudar Froms spel, mycket tack vare hög svårighetsgrad. Men det hyperaggressiva gick för långt i expansionen. Att inte ens få andrum i ett par sekunder för att hela sig skapar en för stressig känsla. Miyazaki har själv kommenterat det hela med att han har dragit det till sin spets och kanske har gått för långt.

Fortfarande en MAGISK expansion, främst tack vare lore och miljöer, men jag ser gärna att de tar ett steg tillbaka i framtiden när det kommer till tempot i striderna.

Håller inte med, tycker dom har blandat bossarna väl med båda slöare och mer aggressiva bossar. Dom får gärna fortsätta som dom gjort, enligt mig.

@nicbex Har du testat Sekiro och Armored Core 6, två spel på senare tid som är något nytt från FromSoftware som skiljer sig från Souls-spelen, rekommenderar båda.

signatur

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tror att alla bossfighter i princip är upplagda så att du inte kan hela efter att ha fått en smäll utan att först dodgea en ny attackserie. Att påbörja en heal initierar alltid en slagserie som kommer snabbare än du hinner hela. Enda alternativet är att antingen springa långt som tusan (vilket är högst osäkert eftersom du då inte ser vad bossen gör bakom dig) eller att undvika en ny attackserie och därefter är fönstret stort nog för att hela. Tror det är medvetet så, vilket gör det hela ännu mer irriterande för att man då förstår att det är en spelmekanik skapad för att vara frustrerande.

Ett ytterligare exempel på triggade attacker är t.ex. att sista bossen i princip är helt passiv på distans inledningsvis, men så fort du försöker t.ex. summona en ash så gör han omedelbart en lång och snabb attack som är omöjlig att undvika.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Håller inte med, tycker dom har blandat bossarna väl med båda slöare och mer aggressiva bossar. Dom får gärna fortsätta som dom gjort, enligt mig.

@nicbex Har du testat Sekiro och Armored Core 6, två spel på senare tid som är något nytt från FromSoftware som skiljer sig från Souls-spelen, rekommenderar båda.

Har spelat och klarat alla Soulsbornespel inklusive Sekiro. Isshin the Sword Saint var ju riktigt tuff men jag fastnade aldrig riktigt för Sekiro tyvärr och tycker att Demon's Souls/Dark Souls alla är bättre. Lies of P är dock en riktig juvel som inte får missas.

Medlem

Har tidigare spelat igenom base game tre gånger och blev just klar med SotE efter mycket blod, svett och lyckotårar. Expansionen håller överlag samma höga kvalité som base game, möjligen ett snäpp högre till och med, så älskar man Elden Ring är detta ett måste. Nu är även omspelningsvärdet högre då det finns mer av allt.

Fullt med roliga strider, och Messmer the Impaler var 10/10. Slutbossen var det enskilt svåraste jag varit med om i ett singleplayer-spel. Minns att jag efter två timmars nötande tänkte att jag kanske på riktigt aldrig kommer klara av att få ner honom. Men skam den som ger sig, till slut memorerar man attackmönster och hittar lösningar. Mina favvostrider i Elden Ring är nu på ett ungefär så här:

8. Rellana Twin Moon Knight
7. Maliketh
6. Needle Knight Leda & Allies
5. Mohg Lord of Blood
4. Promised Consort Radahn
3. Margit the Fell Omen
2. Messmer
1. Malenia

Skön setting, atmosfär, utforskande, musik, storytelling. Enda riktiga kritiken jag har är att det kanske är en onödigt stor spelvärld, jag hade kul att utforska den men möjligen blir den aspekten mindre kul vid omspel än base game pga en del halvtomma områden? Får se. Är dock glad att dom unika level-ups man hittar hänger med i New Game Plus så man slipper leta upp dom igen. Ska jag vara gnällig så är det nog även en del "vandrande eldkorgar", drakar och fåglar för många i spelet. Men det gör ju så inte mycket, det är bara att ignorera eftersom det mesta är optional. Nästa gång ska jag kolla in moddar som The Convergence som verkar intressant, säg gärna till om ni rekommenderar nån mod.

Då jag enbart spelat ER och DS1 hittills så står nu Dark Souls 2 på tur för mig. Min "blixt-valkyria":

Skriv svar