Från open world till checklista – "Väldigt få" skulle spela Morrowind idag

Robot
Från open world till checklista – "Väldigt få" skulle spela Morrowind idag
Medlem

"Ok"

Medlem

Tråkigt men sant. Samma trend ser man överallt.

Man måste anstränga sig för att sakta ner.

Medlem

Som tur är så tänker inte alla utvecklare på samma sätt. Så det går fortfarande att hitta spel som vågar vara komplexa och utmanande utan att hålla spelaren i handen eller utan att byggas för att kunna spelas av en 4 åring direkt ur lådan.

De stora utvecklarna måste dock tänka på att locka mainstream och då blir det tyvärr så att man anpassar spelen för att nå en massmarknad. Man förenklar och dummar ned spelsystem, krymper världar via fasttravel osv. Sedan försöker man locka kvar de spelare som har lite högre krav på utmaning och djup genom högre inställningar för svårighetsgrad. Något som ofta faller platt då det oftast inte innebär förändrad spelmekanik utan bara fiender med mer hälsa som slår hårdare.

Det är tråkigt för spelutveckling som medium i stort eftersom det likriktar det som produceras och håller tillbaka innovation.

Medlem

"Det finns ingen kompass, ingen karta,"

Låter som att snubben inte spelat Morrowind. Karta och kompass finns det ju, det märks bara inte upp med waypoints. Faktum är att skillnaderna mellan Morrowind och nyare TES-spel är väldigt små på ett tekniskt plan, nu finns det fast travel och waypoints, det är den enda tekniska skillnaden. Det finns populära moddar till Skyrim som tar bort dom funktionerna. Så jo, folk skulle absolut spela Morrowind idag.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Finns ju gott om folk som börjar spela Morrowind hela tiden. Grafiken och stridssystemet är daterat, och det märks (märks mindre med moddar), men folk har inte så stora problem att inte bli handledda i spel som personen verkar tro.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Ok"

<Uppladdad bildlänk>

Men handlar inte Elden Ring mest om att utforska världen och besegra bossar? Eller finns det uppdrag likt dom i Morrowind där man typ skulle hitta en grotta någonstans mellan Suran och Molag Mar för att döda eller prata med någon? Kommer ihåg att jag spenderade flera timmar med att leta efter en grotta i ett liknande uppdrag


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Sjukt tröttsamt när nya spel som Elden Ring direkt inte bara motbevisar sådana påståenden men dessutom bevisar att det finns en stor och ekonomiskt lönsam grupp spelare som vill ha mindre handhållning i spel.

Medlem

Är väl lite blandad till det, gillade läget i de senaste Assassins Creed spelen.

Men krävs ju jäkligt mycket mer av en utvecklare att göra på det sättet. Kommer ihåg en artikel jag läste om en person som spelade igenom Assassins Creed 2 utan waypoints. Vid något läge fick han inga hintar om vart han skulle bege sig utan han stötte på nästa quest helt slumpmässigt.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Jag önskar att man kunde designa spel utifrån hur det var förut, men sen att man gav alternativen att aktivera olika hjälpverktyg som ikoner på kartor, minimap m.m.

Problemet är att det inte funkar att göra det tvärt om. Förut var spel designade med uppdragsbeskrivningar som var mer detaljerade (innehöll vädersträck och ledtrådar) för att det att det helt enkelt var det man var tvungen att förlita sig på. Idag är de kortare och utan detaljer kring vart och hur uppdraget ska genomföras (detta sköts istället via markers på minimaps eller onscreen objectives i punktform).

Medlem

Vilket struntprat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Tror han har helt rätt. Det finns så fruktansvärt mycket spel idag som tävlar om ens tid att de allra flesta skulle tröttna på spel om det blir för mycket springa runt och leta efter nästa steg framåt. Då går man vidare till nästa spel bara, som man anser respekterar ens tid på ett bättre sätt.

Jag håller inte helt med (gillar ju Metroidvania t.ex.), men det är så jag ser det om jag sätter det i ett större pespektiv.

Skribent

Han har delvis rätt, men jag tror inte heller man ska underskatta spelarna. Det finns en marknad för dessa spel och jag tänker direkt på Outward. Ett spel där du inte får något serverat på fat, till och med magi var något man fick upptäcka själv. Jag älskar det spelet, men det är definitivt inte för alla.

Jag tycker inte saker behöver markeras ut direkt på kartan, men det får gärna finnas verktyg så man själv kan markera och skriva ned saker. Ett quest skulle kunna funka så att man pratar med någon, sen sparas den dialogen i text så man kan läsa den senare. Handlar det om att "åk till region X och leta öster om sjön" skulle detta kunna markeras i texten som ledtrådar. Detta skulle göra att man får leta lite själv och faktiskt observerar omgivningen. Som de är nu i rollspel så går man till markeringen på kartan och behöver aldrig leta eller reflektera över världen eller terrängen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det är ju ändå trist att konsumenten vant sig vid att bli spoonfeed:ad underhållning, varje grej som är ett "hinder" måste slipas så otroligt slätt.

Folk är allmänt lata när det kommer till underhållning.

Är inte grejen med spel att just spela dom, det är ju ingen film jag vill ha.

Medlem
Skrivet av kebbe:

"Ok"

<Uppladdad bildlänk>

Skulle inte jämnföra Elden Ring med Morrowind. Morrowind gamla dags text dialog med "blåa"ord som man kunde fråga mera om. Souls spelen har bara diffusa dialoger Elden Ring har fast travel(Morrowind har nog delvis men begränsad. Fast travel gör faktiskt att världen känns mindre.

Kan nog säg att Wow / Ubisoft förstörde denna öppna värld känsla. Minns nog hur man började använda Thottbot sedan wowhead i wow för att göra mer komplexa uppdrag. Man har helt enkelt inte sammatid som för då man är vuxen.
Kanske man skulle börja spela Elden Ring har inte testa nån av dem sen Dark Souls.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Han har delvis rätt, men jag tror inte heller man ska underskatta spelarna. Det finns en marknad för dessa spel och jag tänker direkt på Outward. Ett spel där du inte får något serverat på fat, till och med magi var något man fick upptäcka själv. Jag älskar det spelet, men det är definitivt inte för alla.

Jag tycker inte saker behöver markeras ut direkt på kartan, men det får gärna finnas verktyg så man själv kan markera och skriva ned saker. Ett quest skulle kunna funka så att man pratar med någon, sen sparas den dialogen i text så man kan läsa den senare. Handlar det om att "åk till region X och leta öster om sjön" skulle detta kunna markeras i texten som ledtrådar. Detta skulle göra att man får leta lite själv och faktiskt observerar omgivningen. Som de är nu i rollspel så går man till markeringen på kartan och behöver aldrig leta eller reflektera över världen eller terrängen.

Enda jag inte tyckte om I Outward, var det jävla massa springas som tog så länge. En häst skulle ha varit bra. Var orsaken att jag inte fortsatte att spel efter andra zonen.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Men handlar inte Elden Ring mest om att utforska världen och besegra bossar? Eller finns det uppdrag likt dom i Morrowind där man typ skulle hitta en grotta någonstans mellan Suran och Molag Mar för att döda eller prata med någon? Kommer ihåg att jag spenderade flera timmar med att leta efter en grotta i ett liknande uppdrag

Uppdragsstrukturen i Elden Ring påminner väldigt mycket om Morrowind där du får vaga instruktioner om landmärken för att hitta var du ska, dock utan quest log så du får lägga det på minnet själv eller gå direkt. Undantaget är väl uppdragskedjan i Volcano Manor där man får kartmarkeringar. De flesta uppdragen handlar om att hitta personer att tala med, hämta föremål eller hitta vart nycklar går och liknande.

Backloggens befriare
Skrivet av OAKTHYR:

Men handlar inte Elden Ring mest om att utforska världen och besegra bossar? Eller finns det uppdrag likt dom i Morrowind där man typ skulle hitta en grotta någonstans mellan Suran och Molag Mar för att döda eller prata med någon? Kommer ihåg att jag spenderade flera timmar med att leta efter en grotta i ett liknande uppdrag

Inte på samma sätt, men låt oss säga att det finns väldigt mycket att få ut av Elden Ring av att hitta den där grottan, även om det inte är ett steg i en konkret quest-like. Men det finns en del sjuka saker att hitta och fler sidequests än vad "genomsnittsspelaren" tror.


signatur

Ad hoc addendum

Testpilot
Skrivet av kebbe:

"Ok"

<Uppladdad bildlänk>

Haha! Vi tänkte på samma sak. Jag gillar faktiskt att gå vilse i FromSoftware spel eftersom det finns en känsla av utsatthet och risk att förlora runes/souls eller vad det nu är och att du inte vet vad som väntar dig. Jag kommer även ihåg att jag gick vilse på ett ställe i Hollow Knight och minns det än i dag som en speciell känsla.

Jag har däremot aldrig spelat Morrowind så jag vet inte hur jag skulle känna för det där. Upptäckte Elder Scrolls med Skyrim och det är ju lite mer handhållet, helt klart.

Medlem

Påståenden som dessa är just varför jag är orolig över TES6. Om Skyrim är en fördummad version av Oblivion, då vågar jag inte ens tänka på vad TES6 kan bli. Om ni minns introt i Skyrim? Blir väl en lång cutscene utan gameplay, där kontroll har tagits från spelaren och istället får du bara trycka på en knapp för att fortsätta.

Jag började spela igenom Oblivion igår kväll ånyo och även om det har quest-marks så är det inte en miljon "pop-ups" överallt. Det är du mot världen och questen hjälper dig, men resten får man klura ut själv.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Skribent
Skrivet av iGMAS:

Enda jag inte tyckte om I Outward, var det jävla massa springas som tog så länge. En häst skulle ha varit bra. Var orsaken att jag inte fortsatte att spel efter andra zonen.

Ja det blir ett jävla rännande så en häst eller någon form av fast-travel hade varit bra. Nu vill jag inte ha så man kan teleportera runt helt fritt för det tar bort känslan av att utforska, men fast-travel till vissa ställen och att det också kostar resurser eller pengar. Det hade kunnat funka.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Uppdragsstrukturen i Elden Ring påminner väldigt mycket om Morrowind där du får vaga instruktioner om landmärken för att hitta var du ska, dock utan quest log så du får lägga det på minnet själv eller gå direkt. Undantaget är väl uppdragskedjan i Volcano Manor där man får kartmarkeringar. De flesta uppdragen handlar om att hitta personer att tala med, hämta föremål eller hitta vart nycklar går och liknande.

Skrivet av keffkebab:

Inte på samma sätt, men låt oss säga att det finns väldigt mycket att få ut av Elden Ring av att hitta den där grottan, även om det inte är ett steg i en konkret quest-like. Men det finns en del sjuka saker att hitta och fler sidequests än vad "genomsnittsspelaren" tror.

Coolt! Visste inte detta. Kanske får ta och installera Elden Ring om några veckor när jag har semester


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Kingdome come på högsta svårighetsgraden, där man har en karta, men måste navigerar i världen genom att memorera de olika områdena.

Medlem

När jag spelade Firewatch stängde jag av gps-funktionen i kartan. Det enda jag därmed hade som hjälp för navigering var kartan och kompassen, som i verkligheten på 80-talet (då spelet utspelar sig). Sen dess har jag aldrig känt en lika stor närvaro i en spelvärld. Har inte varit lika uppmärksam på detaljer eller lärt mig känna igen landmärken etc på samma sätt sen dess.

A Short Hike kom lite i närheten av den känslan. För i det spelet finns inte ens en världskarta.

Medlem

Åh herregud vilken smörja

Medlem

Jag tänkte senast på det igår när jag spelade fallout att jag gillar fan inte när man får "find blablabla" och det visar med en stor pil (mer eller mindre) var det man ska hitta finns.
Visst man kan stänga av grejer och sånt - men när fan blev alla så lata att det är standard att allt sånt är igång?

En sak jag saknar är som när jag spelade Dark Age Of Camelot, att det inte fanns fanpedias samma dag som spelet släpptes som hade information om *allt* i spelet samt kartor osv..

Men om det är så folk vill ha det, så får jag väl bara acceptera att jag är en minoritet


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det påminner lite om hur Hollywood inte fatta grejen med fantasyfilmer och dissa hela genren, tills LOTR och Harry Potter filmerna kom.

Visst har man huvudet i arslet och bara ger den stora massan samma sak hela tiden, så tror man ju till slut att det är det enda folk vill ha. En självuppfyllande profetia.

Om exempelvis Valve fick för sig att göra ett AAA-hardcore RPG openworld lir, så hade det troligtvis sålt 10-20x bättre än Starfield.

Medlem

Vet inte om folk var mer tåliga, man hade inget val förr då spel sällan höll en i handen. Samma med tidiga fps-spel där vägen framåt kunde vara en hemlig dörr som hade samma textur som resten av väggarna så man fick springa och trycka "Space/Enter" på varje vägg. Dålig speldesign är vad det var men så var det.

Medlem

Tycker rdr2 gjorde det nära perfekt. Massor av hemligheter du enbart hittar genom att utforska världen, men inte frustrerande att ta sig vidare i storyn.

Medlem

Mer bevis på varför man ignorerar spel från dessa triple A företag, personligen så får jag en känsla av ångest samt besvikelse när jag ser dessa checklistor i moderna spel, världar där inget har något riktigt värde, konsekvenser eller motstånd. Allt ska vara lätt smält.
Nej tack.

123
Skriv svar