The Chaos Engine (Amiga)

Medlem
The Chaos Engine (Amiga)
  • Plattformar: Amiga (testversion), Amiga CD32, Atari ST, Linux, Mega Drive, OS X, RISC OS, SNES, Windows

  • Release: 1993

Jag skulle faktiskt ljuga om jag påstod att The Bitmap Brothers är någon form av favoritutvecklare här hos mig.

Har fram till dags dato inte riktigt lyckats förstå storheten med Gods, om man inte låtsas om den helt fantastiska introlåten av John Foxx eller inte känner hur själva spelbarheten bakom de fantastiska koncepten som upplevelsen vilar på lever upp till desamma.

Det är ju inte som att jag stör mig på att nivåerna är sprängfyllda med pussel man kan lösa, missa eller ha sönder till den grad att de blir olösliga.

Ej heller tycker jag det är en dum idé att erbjuda allsköns olika typer av uppgraderingar, tillfälliga som permanenta, för att låta spelaren anpassa sitt spelande så som önskas.

Efter alla dessa år tillsammans med Gods känns det fortfarande som att jag bara skrapat på ytan av vad som faktiskt vilar där under bara för att upptäckas av mig och i ett eller annat skede av mitt liv få mig att gå fullständigt hundraåttio grader i mitt tyckande.

Det är såklart därför jag spelar det om och om och om igen i hopp om att jag en dag skall fatta det där alla andra redan fattat och inte primärt störa mig på otillgängligheten och det slappa användandet av Amigans hårdvara om så bara för att det skulle vara lättare att låta spelet vandra mellan Amigan och Atarin.

The Chaos Engine känns i vilket fall lite som summan av alla utflykter gjorda av The Bitmap Brothers fram till den punkt då produktionen initierades; Gods, Speedball 2 och Cadaver inräknade.

I princip allt det där jag i teorin älskar med Gods (och, i vissa avseenden även sådant jag trots allt uppskattar med Xenon 2 hur dåligt shmup det än är i allmänhet) har i The Chaos Engine inplementerats på ett vis som på intet vis påverkar tillgängligheten negativt.

Spelglädje i dess mest älskvärda form, snackar vi om.

Snarare.

Nivåer sprängfyllda med pussel, alternativa rutter och uppgraderingar som om de inte hittas längs vägen går att betala för med pengar som alltid tycks vara något av en bristvara (speciellt när man alltid antingen tvingas slåss om dito med en datorspelare eller medspelare, såvida man inte går lite mordiskt finurlig och finner ett sätt att spela ensam).

The Chaos Engine skulle kunna vara ett rätt simpelt actionspel av run and gun-stuk sett ur fågelperspektiv, men alla små och stora detaljer det för sig med förvandlar det till en studie i forcerade prioriteringar som bör omprövas både en och sju gånger vid upprepade omspelningar ifall beslut fattade tycks leda till vad som känns som en återvändsgränd utmaningsmässigt.

Det är en fröjd att börja om från början och göra om och göra rätt. Det är en fröjd att det är en fröjd att göra så.

Fyra världar beståendes av fyra nivåer vardera, med en butik att nyttja efter varje duo avklarade nivåer där man kan köpa extraliv, uppgradera sitt vapen, skaffa sig specialföremål och höja diverse stats för att underlätta ens framfart.

Ensam med en datorspelare eller tillsammans med en vän (eller fiende, beroende på hur man ser på saken), alltid i form av två av sex olika karaktärer samtliga med sina egna unika för- och nackdelar.

Tidsresande från en högteknologisk framtid har fått teknik från dito att hamna i händerna på en Babbage-inspirerad karaktär (datorns urfader, låt oss säga) i det viktorianska Storbritannien som inte endast råkade få tekniken att gå självmedveten utan även fick den att gå ur spår och skapa... kaos.

I form av en alternativ förjävlig steampunkig tidslinje, bland annat, och då tekniken tillåter manipulation av materia och tid blandas allsköns olika saker från då, nu och sedan ihop till något väldigt potpurriskt.

(Om delar av ovanstående känns bekant kan det bero på att man kommit i kontakt med William Gibsons The Difference Engine som The Chaos Engine mer eller mindre är sprungen ur.)

Oavsett, ovanstående är det fanskap vilket man med de tillgängliga karaktärerna skall åtgärda. Vissa snabbare men svagare. Vissa starkare men långsammare. Man kan delvis kompensera för eventuella brister med uppgraderingar, men man märker rätt snabbt vad man föredrar för egenskaper och väljer karaktärer därefter.

I typisk The Bitmap Brothers anda blandas kommersiella aspekter av andra branscher in i ekvationen som utgör den färdiga produkten, och likt John Foxx som Nation 12 blev en del av Gods blev Bangladeshka DJ-kollektivet Joi en del av The Chaos Engine.

Via en, inte helt oväntat, magiskt ösig och melodisk titellåt. Melodislingan som tar vid efter en stund med diverse beats och rytmer sätter sig omgående som klister på hjärnan och adderar sig själv till den där rätt omfattande skaran av Amiga-låtar folk ser som del i en kanon över essentialiteter.

Samtidigt lät The Bitmap Brothers Richard Joseph gå experimentell med sitt dynamiska soundtrack ämnat att tonsätta upplevelsen. Från början till slut teknotiskt och intensivt, skiftandes attityd beroende på situation likt LucasArts jobbade med iMUSE (Interactive MUsic Streaming Engine).

Jag kan faktiskt inte understryka nog hur extremt viktigt soundtracket i dess helhet är för den fantastiska upplevelse The Chaos Engine kan bli för de som ger spelet en chans.

Där finns inte mycket jag vill kritisera, men bilduppdateringen är inte en av de saker jag finner speciellt lyckad. Inte i ett så rappt och intensivt spel som The Chaos Engine.

Huruvida det är Atari ST-hårdvaran som tvingat fram med dito kompatibel kod som inte drar nytta av Amigans starkare sidor kan jag inte svara på, men de 20-30 bilder i sekunden som spelet tycks presenteras via hade gladeligen fått gå supermjuka 50-60.

Visst, i vanlig ordning vänjer sig ögonen rätt omgående och spelandet anpassar sig därefter, men varenda gång ett återvändande till upplevelsen sker efter en tids uppehåll kommer det där önsketänkandet, om en alternativ tidslinje där The Bitmap Brothers hade lagt lite mer tid och energi på att faktiskt låta Amigans hårdvara skina, och placerar sig framöver precis allt annat.

Det är dessutom inte som så att versionerna till Mega Drive och SNES kommer undan problematiken, så det är inte något jag håller mot Amiga-versionen specifikt.

I övrigt är det bara lovord jag har att dela ut.

Från den inledande skogen, alla de hemligheter man ser men inte kommer åt och de beslut man fattar som man snabbt ångrar då önskvärda vägar vidare försvinner framför ens ögon, till de där förlorade liven och åtråvärda pengarna man blev snuvad på av en ivrig datorkontrollerad karaktär som man tror sig kunna komma över om man bara blir lite bättre på att reagera i tid.

Vidare genom brunbeigea hus som tillsammans tycks utgöra någon form av stad, kartor som visar sektioner av en nivå man inte hade en aning om att de existerade men samtidigt inte har en aning om hur man når och den blågrå insidan av ett slott som har en förkärlek till att släppa loss livsfarliga och gigantiska händer ur dess väggar.

För att slutligen anlända nere i någon form av högteknologiskt avloppssystem där robotar av allsköns slag tycks ha ett enormt intresse i att dräpa vadhelst levande som kommer i dess närhet.

Släng in ett och annat pussel i ekvationen, och den redan påtalade butiken som dyker upp efter varannan nivå där varenda litet inköp känns livsviktigt och felköp destruktiva som fan.

The Chaos Engine står där som någon form av perfekterande av allt det The Bitmap Brothers strävade efter. Perfekt soundtrack. Perfekt pixlad grafik. Perfekt tillgänglighet och balanserande av svårighetsgrad. Perfekt designat gameplay som banar väg för ett skyhögt omspelningsvärde. Perfekt co-op som lika delar värnar om samspel som ofrånkomliga konflikter.

Känner det är dags att ge Gods ännu en chans, måste ha missat något väsentligt där.

Ja.

Onekligen.

The Chaos Engine
5
Mästerligt
+
Allt utom bilduppdateringen.
-
Inget utom bilduppdateringen.
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

En riktig klassiker. Det är ett av spelen från den klassiska eran som jag inte förstår att det inte har fått en uppföljare. Det finns spel i samma anda såklart, men...ja.

Medlem
Skrivet av waeress:

En riktig klassiker. Det är ett av spelen från den klassiska eran som jag inte förstår att det inte har fått en uppföljare. Det finns spel i samma anda såklart, men...ja.

Det fick en uppföljare (till Amiga), men inte riktigt den typ av uppföljare folk väntade sig.

Medlem

Bra recension! Men du har skrivit fel titel i betygrutan, det är inte Maniac Mansion.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Bra recension! Men du har skrivit fel titel i betygrutan, det är inte Maniac Mansion.

😂

Klippte och klistrade själva mallen från förra recensionen och lyckades missa det där. Tack för din heads up!

Medlem

Mm, detta är grymt, men speciellt musiken, den är riktigt bra.

Efter gods, tar du Syndicate då eller? När vi ändå pratar om spel som har grym musik till Migan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Mm, detta är grymt, men speciellt musiken, den är riktigt bra.

Efter gods, tar du Syndicate då eller? När vi ändå pratar om spel som har grym musik till Migan.

Satt faktiskt häromdagen och funderade på just Syndicate. Inte för musiken, utan för att det är ett spel jag har väldigt dålig koll på utöver dess grafik och konceptuella upplägg.

Medlem

Z är ju en annan Bitmap Brothers-klassiker! 😅 Jösses, vi kommer drunkna i nostalgi här på forumet snart (men sluta absolut inte skriva för min skull, jag gillar grejer från 90-talet)!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Satt faktiskt häromdagen och funderade på just Syndicate. Inte för musiken, utan för att det är ett spel jag har väldigt dålig koll på utöver dess grafik och konceptuella upplägg.

Mm, spela spela, det är ett jättefint spel, det är ett av få spel jag verkligen hade velat jobba med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Grym recension, har varit sugen på att testa det sen mitten av nittiotalet. Mega drive versionen finns att streama så kanske blir att testa ikväll.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Grym recension, har varit sugen på att testa det sen mitten av nittiotalet. Mega drive versionen finns att streama så kanske blir att testa ikväll.

Hoppas det är 60 Hz-versionen, Soldiers of Fortune. Kan inte tänka mig en mjuk och olaggig upplevelse om det strömmar i 50 Hz till något som visar det i 60... fast så vet jag inte var och hur du strömmar det (AntStream?).

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Hoppas det är 60 Hz-versionen, Soldiers of Fortune. Kan inte tänka mig en mjuk och olaggig upplevelse om det strömmar i 50 Hz till något som visar det i 60... fast så vet jag inte var och hur du strömmar det (AntStream?).

Har inga hög förhoppningar om hög fps men kul att testa i alla fall. Inte Antstream utan det var en sida retro….. någonting har jag för mig. Kommer inte ihåg men jag får googla.

Medlem

Alltså, jag kan inte komma på varför jag faktiskt inte la ner mer tid på detta spelet. Måste varit något annat som tagit all min tid (troligtvis något rollspel) - men jag vet att jag spelat det ett par timmar.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Var det inte Bitmap som gjorde Speedball med ? sjukt grym utvecklare

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Var det inte Bitmap som gjorde Speedball med ? sjukt grym utvecklare

  • Xenon (1988)

  • Speedball (1988)

  • Xenon II: Megablast (1989)

  • Cadaver (1990)

  • Speedball 2: Brutal Deluxe (1990)

  • Cadaver: The Payoff (1991)

  • Gods (1991)

  • Bike / Triple X / Havoc (cancelled)

  • Magic Pockets (1991)

  • The Chaos Engine (Soldiers of Fortune) (1993, 2013)

  • The Chaos Engine 2 (1996)

  • Z (1996)

  • Speedball 2100 (2000)

  • Xenon 2000 (2000)

  • Z: Steel Soldiers (2001)

  • Speedball Arena (cancelled)

  • Warbots (unreleased)

  • World War II: Frontline Command (2003)

  • Brutal Deluxe / ブルータル デラックス (unreleased)

(från wikipedia )


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Mm, spela spela, det är ett jättefint spel, det är ett av få spel jag verkligen hade velat jobba med.

Då har du förmodligen sett denna? Sjukt intressant!

https://youtu.be/zf94GyekoBM?si=0DzHblbeKhTv5PKM


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

härlig recension på ett fantastiskt spel! en av top 5 på amigan!

Medlem

En absolut favorit till Amiga och instämmer med flera övriga Bitmap Brothers var geniala med många fina alster.

Musiken från The Chaos Engine klingar i mitt bakhuvud när jag sitter här och myser.

Stort tack till dig @Legerdemain, för att du väcker våra nostalgiska hjärtan till liv!

Medlem

Bitmap Brothers då visste man att det var bra.
Älskar verkligen Dan Malones artstyle.
La ner många timmar på Chaos Engine.

Både The Chaos Engine och Speedball 2 finns på steam.

Medlem

Vill bara tacka för de här inläggen! Så härligt att läsa och se screenshotsen och få lite nostalgi


signatur

Har spelbranschen som hobby

Medlem

Oj, ja, det här spelades mycket här på CD32. Tror jag bootade upp i NTSC kanske...fick då 30fps istället för 25 antar jag. Men spelet gick ju snabbare och blev svårare också.

Medlem
Skrivet av PoiRan:

Oj, ja, det här spelades mycket här på CD32. Tror jag bootade upp i NTSC kanske...fick då 30fps istället för 25 antar jag. Men spelet gick ju snabbare och blev svårare också.

Versionen som är OCS/ECS och CD32-versionen funkar fint i NTSC, lyckligtvis... men AGA-versionen ger bara en svart skärm när man försöker tvinga in den i 60 Hz. För recensionen har jag kört OCS/ECS-versionen i 60 Hz. Flyter som du säger på lite mjukare och allt går lite snabbare... men det gör också spelet trevligare överlag.

Kör precis allt som går att köra i NTSC/60 Hz på Amigan i dito. Tyvärr är där en hel del spel som är hårdkodade för PAL/50 Hz och då är det ju bara till att gilla läget... det är ju inte ett problem överhuvudtaget om man spelar på en CRT (som jag gör) men skall man lattja runt på moderna skärmar blir det till praktflopp.

1
Skriv svar