X-Files! Håller det än?!

Medlem

Det var länge sedan jag kollade på x-files. Gick på mellanstadiet. Minns att man diskuterarde avsnitten i klassen dagen efter det gått på tv.

Iaf. ett avsnitt som var riktigt läskigt var ett med en incest-familj som bodde i skogen. Med någon gammal käring som syskonen hade under sängen. 😱🥶

Vet någon vilken säsong och avsnitt det var? Någon mer som minns just det avsnittet/traumat från barndomen?

Skribent
Skrivet av Sailcat:

Det var länge sedan jag kollade på x-files. Gick på mellanstadiet. Minns att man diskuterarde avsnitten i klassen dagen efter det gått på tv.

Iaf. ett avsnitt som var riktigt läskigt var ett med en incest-familj som bodde i skogen. Med någon gammal käring som syskonen hade under sängen. 😱🥶

Vet någon vilken säsong och avsnitt det var? Någon mer som minns just det avsnittet/traumat från barndomen?

Episoden hette Home och kom från 4e säsongen. Tror det var typ ett Halloween-avsnitt? Men episoden bannlystes på grund av innehållet med just incest och att det mördades ett barn i avsnittet. Tror den bara finns i vissa dvdutgåvorna nu.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Var aldrig någon större fan av Xfiles. Tyckte mest att serien stod och stampade på samma fläck mest hela tiden.

Men jag gillade timeloop - avsnittet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Monday_(The_X-Files)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Episoden hette Home och kom från 4e säsongen. Tror det var typ ett Halloween-avsnitt? Men episoden bannlystes på grund av innehållet med just incest och att det mördades ett barn i avsnittet. Tror den bara finns i vissa dvdutgåvorna nu.

Men det och alla andra går väl att streama? Jag kollar via Disney+ och det skulle vara skittråkigt om det saknas något avsnitt. Ska kolla så fort ungarna är nattade.

Edit: eftersom incest (wtf?!) är på tapeten måste jag bara tipsa om kortfilmen The Strange Thing About The Johnsons, som finns på yt. Faaaaaaan! Kan man säga om den.

Medlem

Jag såg om serien rätt nyligen och tröttnade när Agent Dogget tar över för Mulder.
En sak som jag tänkte mig som gör serien bättre, även fast det bara är i mitt huvud: i nästan alla avsnitt får vi se hur något övernaturligt händer, det här är inte berättelsens ”sanning” utan hur det hade gått till OM det är något övernaturligt som faktiskt händer.

Medlem

Började kolla nu bara för det, perfekt väder. Regn och ganska mörkt.

Minns när jag var gick ung och det gick på 4:an ganska sent på kvällen. Drömde sen mardrömmar om ufon ibland efter det haha.
Att det börja lysa från fönstret och man blev paralyserad, good times

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Började kolla nu bara för det, perfekt väder. Regn och ganska mörkt.

Minns när jag var gick ung och det gick på 4:an ganska sent på kvällen. Drömde sen mardrömmar om ufon ibland efter det haha.
Att det börja lysa från fönstret och man blev paralyserad, good times

Samma här. En del avsnitt skrämde livet ut en. Sen den där introlåten.. en gång gick den i gång på nån radiostation min klockradio vid sägen innan jag skulle lägga mig. 😱

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, jag har sett den där listan också. Men sen har jag hört lite varierat, en del menar att mythologie-avsnitten blir sämre och sämre medan monster of the week-episoderna är bäst. Såg första två avsnitten igår och mja, känns lite daterat. Men det kanske får upp farten, inte kommit så långt än.

Ok. Problemet som jag ser det med att gå från början till slut är ju det enorma antalet avsnitt. Även konceptet med "monster of the week" som, enligt mig, blir uttjatat när man ser flera avsnitt irad. Tror det hade fungerat bättre att se typ 1-2 avsnitt i veckan.

Men som sagt. Ge det en chans, antingen är det ju bara sluta kolla eller så har du serieunderhållningen för resten av året klar. 218 avsnitt x ~42 min

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Samma här. En del avsnitt skrämde livet ut en. Sen den där introlåten.. en gång gick den i gång på nån radiostation min klockradio vid sägen innan jag skulle lägga mig. 😱

Läskigt värre hehe!

Skrivet av Shadee:

Ok. Problemet som jag ser det med att gå från början till slut är ju det enorma antalet avsnitt. Även konceptet med "monster of the week" som, enligt mig, blir uttjatat när man ser flera avsnitt irad. Tror det hade fungerat bättre att se typ 1-2 avsnitt i veckan.

Men som sagt. Ge det en chans, antingen är det ju bara sluta kolla eller så har du serieunderhållningen för resten av året klar. 218 avsnitt x ~42 min

+Lone Gunmen efter, men den är iof bara ynka tretton avsnitt.
Sen Millenium då det också är lite (ett avsnitt?) crossover så där har man 67 avsnitt till

Skrivet av Shadee:

Ok. Problemet som jag ser det med att gå från början till slut är ju det enorma antalet avsnitt. Även konceptet med "monster of the week" som, enligt mig, blir uttjatat när man ser flera avsnitt irad. Tror det hade fungerat bättre att se typ 1-2 avsnitt i veckan.

Men som sagt. Ge det en chans, antingen är det ju bara sluta kolla eller så har du serieunderhållningen för resten av året klar. 218 avsnitt x ~42 min

218 avsnitt, herregud... Den här serien är mastig som bara den!

...
...

Wooh! "Home"-avsnittet är med på Disney+ i alla fall, så jag tror de har alla avsnitten.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

218 avsnitt, herregud... Den här serien är mastig som bara den!

...
...

Wooh! "Home"-avsnittet är med på Disney+ i alla fall, så jag tror de har alla avsnitten.

Tänkte just fråga om den var med.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Mjae, inte enligt mig. Försökte kolla från början förra året men tappade lusten efter fyra avsnitt.
Men det var ju stort under ungdomen, så det har ju format en. Älskar UFO's och märkligheter.

Får tipsa om bordsrollspelet Delta Green, som har väldigt starka Arkiv X vibbar.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

218 avsnitt, herregud... Den här serien är mastig som bara den!

...
...

Wooh! "Home"-avsnittet är med på Disney+ i alla fall, så jag tror de har alla avsnitten.

218 avsnitt är det med filmenrna som kom mitt i allt? Annars kolla upp när i serien filmerna utspelar sig.

Tror pearl clutchingen är betydligt mindre nu än då avsnittet släpptes och de följer inte tv guidelines längre när det streamas så därför är det återinfört och program är generellt mer tillåtande i dagsläget och det är inte speciellt otäckt eller skrämmande var bara vanligt okunnig moraliserande.

Skrivet av Sur Apan:

218 avsnitt är det med filmenrna som kom mitt i allt? Annars kolla upp när i serien filmerna utspelar sig.

Tror pearl clutchingen är betydligt mindre nu än då avsnittet släpptes och de följer inte tv guidelines längre när det streamas så därför är det återinfört och program är generellt mer tillåtande i dagsläget och det är inte speciellt otäckt eller skrämmande var bara vanligt okunnig moraliserande.

Jo, det stämmer nog. Tror jag läste att första filmen var mellan s5 och s6 om jag minns rätt, så jag har en jäkla bit kvar innan dess. Men filmerna finns att streama också! Minns att man såg första filmen när den sändes på TV4 och det kändes som julafton, lol. Satt i soffan laddad med en Magnum-glass, good times!

Jag läste en väldigt fin reflektion kring X-Files på Reddit eller nånstans, som jag tänkte dela med mig av här. Kickern var i alla fall att anledningen till att X-Files fortfarande funkar är för att serien är så skön comfort food för många av oss som är lite äldre. Det är en nostalgisk tillbakablick till en enklare och tryggare tid, innan internet tog över och allt blev så in i helvetes polariserat. Det är en tid som var så trygg att vi behövde fantisera fram externa hot som elaka rymdvarelser, myndighetskonspirationer och diverse freak of natures för att hitta bad guys. Till skillnad från idag framstår hoten i X-Files som närmast löjliga i all sin absurditet, och det är faktiskt ganska skönt att gå tillbaka till den tiden om så bara för ett 45-minutersavsnitt.

Jag är inte helt övertygad om att jag köper det resonemanget rakt av, men det ligger ändå något i det. Konspirationsteoretiker var fortfarande något udda och lite knäppt då, men i vår samtid idag har det som tidigare ansågs som vedertagna fakta börjat ifrågasättas och kunskap relativiseras på regelbunden basis.

Medlem

Jag har småkollat lite senaste åren. Jag tycker den är underhållande. Särskilt kul med avsnittet där en byggnads ai börjar ha ihjäl folk som försöker stänga av den Också kul hur smärtsamt 90tal det hela är.
Jag stör mig på att Scully insisterar på att Mulder har fel fastän han nästan varje avsnitt har rätt
Fast det är ju det som är kul iofs.

Jag undrar hur mycket av konspirationsteoritänkande den inspirerat genom åren.

Medlem

Heh, började kolla själv för nån vecka sen, såg avsnitt sju här om dan. Ghost in the Machine med COS (Central Operating System) och AI, alltid kul å se vad det hade för syn på det tidigare. Speciellt i dagens "klimat" ^^

Får väl säga att för egen del håller den än.

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag läste en väldigt fin reflektion kring X-Files på Reddit eller nånstans, som jag tänkte dela med mig av här. Kickern var i alla fall att anledningen till att X-Files fortfarande funkar är för att serien är så skön comfort food för många av oss som är lite äldre. Det är en nostalgisk tillbakablick till en enklare och tryggare tid, innan internet tog över och allt blev så in i helvetes polariserat. Det är en tid som var så trygg att vi behövde fantisera fram externa hot som elaka rymdvarelser, myndighetskonspirationer och diverse freak of natures för att hitta bad guys. Till skillnad från idag framstår hoten i X-Files som närmast löjliga i all sin absurditet, och det är faktiskt ganska skönt att gå tillbaka till den tiden om så bara för ett 45-minutersavsnitt.

Jag är inte helt övertygad om att jag köper det resonemanget rakt av, men det ligger ändå något i det. Konspirationsteoretiker var fortfarande något udda och lite knäppt då, men i vår samtid idag har det som tidigare ansågs som vedertagna fakta börjat ifrågasättas och kunskap relativiseras på regelbunden basis.

Så här är det med nästan all nostalgi tror jag? Oavsett om det är film, spel, musik eller tv-serier. Tiden och kontexten när man såg eller spelade har mer med allt än själva mediala materialet. Jag älskar 80-talsrock och jag erkänner den kan vara så otroligt fånig idag, men för mig är det från en tid i mitt liv där saker var mindre komplicerade.

Skrev ju tidigare att för mig och mina kompisar var X-files-torsdagarna heliga och detta tillförde så mycket till hela upplevelsen. Att se serien idag så håller den knappt, men det är ändå som du säger...comfort food. Minnen och känslor från en lättare mindre komplicerad tid. Inte bara personligen, men även värdsligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Nej tyvärr, orkade till säsong 5, sedan blev jag trött på DD's monotona rabblande monologer.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Jag har funderat på att börja titta på det faktiskt, jag tror nog att det kan variera i men överlag håller det nog än.

På tal om andra serier så har min fru fått oss att titta på Supernatural, det är en speciell serie!

Vänta tills du ser avsnittet om varför de aldrig blir sjuka, varför de aldrig har problem med bilen, varför deras fejkade kreditkort alltid fungerar.... underbart avsnitt


signatur

I drank what?

Såg s1/ep7 "Ghost in the Machine" igår kväll och måste säga att man blev positivt överraskad! Det är ett avsnitt om artificiell intelligens från 1993, så jag tänkte att det skulle bli corny och muppigt som bara den -- som det lätt kan bli när man försöker sia om framtida teknik. Men för en IT-illiterat hobo som mig själv kändes avsnittet läskigt aktuellt -- det är ju typ den verkligheten vi börjar leva i nu! Jag kan se framför mig att vi inom några år kommer ha super-AI-datorer som låser in oss i byggnader, electrocutar inkräktare och allt annat som AI tenderar att göra när den går rogue.

Det enda som verkade lite farfetched var hur datorn kunde koppla upp sig mot Scullys privata dator helt utan förklaring, men om det också är något som är möjligt så lever vi officiellt nu i den mörkaste av tidslinjer. Eller binäraste.

Hah, nice box! Men nja, gav bort hela DVD-samlingen för ett par år sen så jag har inte ens nåt att spela upp skivorna på... Det får duga med streaming för min del.

Medlem

Vill tipsa er om att prova ett X-Files spel från 1998 finns på PC & PS1 grymt roligt FMV spel.
Jag tycker X-Files håller än, håller på kolla alla säsonger igen.


signatur

PEACE✌️

Medlem

Jag och min fru såg om Arkiv X i börkan av vårt förhållande som en grej då vi båda var enorma fans. Det skulle vi inte gjort. Kvaliten var som en berg och dalbana när man försökte se alla avsnitt.

När det är bra, då är det jävla bra, och när det är dåligt, HELSIKE var dåligt det var. Mytologiavsnitten, som ska ha en pågående story, blir så dåliga efter 5 säsongen, och vissa monster of the week är så pinsamma.

Men, vissa avsnitt är också det bästa som gjorts för TV. Såg en guide som föreslog att man skulle leta upp olika top 10 listor, och typ se dom 15-20 bästa avsnitten. Då är det svinbra, och håller än idag. Angående dom nya säsongerna så är det första gången jag kände att mytologiavsnitten förstörde tidigare säsonger. Dom är så ruggigt dåliga. Monster of the week avsnitten i nya håller dock bra kvalitet, och ett avsnitt är typ det bästa och roligaste i hela serien. Så det är ojämnt och komplicerat kan man säga


signatur

Videomupp

Medlem

Jag började titta på X-files igen, växte upp med det men hade definitivt inte åldern inne. Men kan faktiskt njuta av retrokänslan och stämningen, precis som med Twin Peaks. Inte sett de nyare säsongerna dock, så vet ej vad som händer. Men, nostalgi! Precis som de första Alien-filmerna

Skrivet av Geijmer:

Vill tipsa er om att prova ett X-Files spel från 1998 finns på PC & PS1 grymt roligt FMV spel.
Jag tycker X-Files håller än, håller på kolla alla säsonger igen.
https://youtu.be/yEHF1rmRzD8?t=105

Jag minns det där, när det kom ut! Var alltid lite sugen på det men, well, det var sent 90-tal och jag hade ont om fickpengar så vågade aldrig splurga livsbesparingarna på en FMV-titel (de hade ju inte så gott rykte på den tiden...) Tror det fick ganska OK recensioner ändå.

12
Skriv svar