Paradox: "Dagens spelare har högre krav och är mindre förlåtande"

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Detta håller jag med om. Det känns som där är sjuk hysteri kring kvantitet nu för tiden (kanske alltid har varit så).

Jag har spelat i 26 år och det är först på senare man sett trenden att det ska vara Extra Allt. Jag tyckte det var groteskt med så stora hårddiskar i konsolerna, nu förstår jag varför. De flesta av mina favoritspel är inte 100 timmar långa. De är tajta, fokuserade och hela tiden intressanta, utan en massa överflödigt tjafs. Tyvärr så är det en baksida med internet och att de kan släppa trasiga spel som de fixar till i efterhand.

Medlem

Det som är sjukt är att ofärdiga spel som ska "fixas över tid" någonsin blivit acceperat från första början.

Att en produkt sedan är mer komplex att skapa/tillverka kan dessutom ALDRIG vara en giltig ursäkt för att släppa något som inte fungerar från första dagen. Om en dator, som är oehört mer komplex än något spel, inte fungerar ordentligt så är det ju reklamation som gäller per automatik, oavsett om AMD/Intel/Asus/Gigabite o.s.v, har sagt att man jobbar på att "eventuellt" släppa mikrokod eller BIOS updateringar som fixar problemen.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det som är sjukt är att ofärdiga spel som ska "fixas över tid" någonsin blivit acceperat från första början.

Att en produkt sedan är mer komplex att skapa/tillverka kan dessutom ALDRIG vara en giltig ursäkt för att släppa något som inte fungerar från första dagen. Om en dator, som är oehört mer komplex än något spel, inte fungerar ordentligt så är det ju reklamation som gäller per automatik, oavsett om AMD/Intel/Asus/Gigabite o.s.v, har sagt att man jobbar på att "eventuellt" släppa mikrokod eller BIOS updateringar som fixar problemen.

Jag läser alltid om nya spel nu, så att jag är förberedd. Cyberpunk var frustrerande då, men det som gjorde att jag fick nog var Jedi Survivor. Spelade en stund och sen när jag skulle fortsätta så var det låst, jag behövde ladda ner 100 GB. Jag hade inte ens kul med det, så jag sålde skiten. Impad av Ragnarök som funkade utan update, men de putsade på spelet i 2 år längre än Jedi Survivor. Så kanske fler borde göra?
Jag har mest spelat på Switch senaste året och de spelen har funkat felfritt. De är roliga att spela också.

Medlem

Jag tycker att Paradox är ett undantag bland alla andra spelutvecklare, och att de har hittat en strategi som i alla fall passar mig. Ett spel släpps, jag har kul med det men det kanske är nån bugg här eller där, men det spelar ingen roll för jag vet att de kommer stödja spelet i flera år med både patchar och nytt gratis innehåll, och nya DLC som är valfria. Nyligen släppte de ju de fyra första DLC gratis till EU4 så att alla spelare ska ha samma grundpaket och att de som gör mods kan räkna med vilka DLC som behöver stödjas.

Medlem

Det är väl för fasen en självklarhet? Tänk om andra produkter fungerade likadant?

Du köper en hårtork men den blåser bara varmluft i någon minut åt gången, tillverkaren försäkrar att det kommer hem en reparatör och åtgärdar den som den är tänkt att fungera inom ett år efter köp. Det låter helt absurt men så är det att köpa de flesta spelen idag.

Medlem

Är det höga krav att förvänta sig att produkten man köper fungerar?
Jag är väldigt förlåtande och jag har försvarat en hel del spel och utvecklare som fått en massa rutten kritik som jag anser att de inte har varit förtjänat. Det finns ju dom som klagar över småsaker som att en npc sitter åt fel håll på en parkbänk, fast det är en bug som är extremt vanlig och sedan menar på att hela spelet är dåligt och trasigt.
Personligen tycker jag att kvaliten på moderna spel har rasat markant de senaste 4-5 åren och nu anställer spel företag en massa politiska aktivister för att göra spel, så underhållningsvärdet på spel har minskat och det har blivit mer om att pressa ideologier.

Medlem

Jag äger hundratals fantastiska spel som jag inte kommer hinna spela igenom innan jag dör. SÅ KLART att jag har höga krav på att köpa fler. Det är bara inse sanningen och lägga ner 95% av utvecklingsstudiorna. Vi är klara.

Medlem

Alla har vi väl minnen av att Super Mario 3 blev bra först när patch 2.0 kom hem i brevlådan inklusive lödkolv?

Medlem
Skrivet av Nyhet:

De accepterar inte att spel ska fixas över tid, menar Mattias Lilja.

#Paradox, #Prison-architect-2


Det beror på sammanhanget, för min del.

Det är absurd att betala fullpris för ett ofärdigt spel och vänta i månader/år för att det ska fungera från början till slut (single player). Å andra sidan finns inget tvång till att köpa spel.

Samma gäller multiplayer spel, framförallt när det enbart finns PVP så är det en större gamble. Om spelet inte fungerar och tappar majoriteten av spelare, blir spelet obrukbart. Dom har ofta en design där det finns en begränsad mängd servrar och dessa måste fyllas med tillräcklig många spelare för att en match ska börja.

Är det early access som jag betalar en mindre summa för, har jag inga förväntningar eller krav.

Den gemensamma nämnaren är att ibland gör man dåliga val och dåliga investeringar. Ett spel kan misslyckas som allt annat och det finns inga garantier. Bara gå vidare och spela nåt annat


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

"De accepterar inte att spel ska fixas över tid"
Jag skulle nog påstå att det är tvärt om. Aldrig förr har det väl släppts så många ofärdiga spel i early access, där spelen förbättras under tid tills de släpps i 1.0. Sen om de fortsätts patchas och få mer content efter det gör oss bara glada, men det har varit några enstaka early access spel som inte fått med allt som utlovats men så fort den fått stämpeln som "klar, 1.0" så slutar de flesta att gnälla.
Däremot, ett AAA-spel bör aldrig släppas ofärdigt med något slags löfte att det ska förbättras. Nu ser jag dock inte Prison Arcitect 2 som ett AAA spel, så den skulle de nog kunna släppa som early access och förbättra över tid om de så önskar.

Releasehästryttare
Skrivet av Sunstalker:

Det är väl för fasen en självklarhet? Tänk om andra produkter fungerade likadant?

Du köper en hårtork men den blåser bara varmluft i någon minut åt gången, tillverkaren försäkrar att det kommer hem en reparatör och åtgärdar den som den är tänkt att fungera inom ett år efter köp. Det låter helt absurt men så är det att köpa de flesta spelen idag.

Nästan alla produkter du köper i dag är gjorda för att gå sönder så man måste köpa nya fortare, visst de håller i garanti tiden men inte mycket längre.

Majoriteten av människor handlar heldre en vinkelslip för 299:- på Jula som håller ett år i stället för en som kostar 1995:- och håller i 20.

Eller ta nått nytt, som till exempel självgående gräsklippare, hur ofta ser man inte en billig sådan som kostar ~3000:- stå trasig i någon trädgård i stället för att de köper en som kostar 20k+ som håller i några år?

För 50+ år sen så köpte du ett verktyg så vet du att du hade det hela livet och du kunde ge dem till dina barn när du dör.

Medlem

Såklart! I vilka andra branscher fungerar det att köpa en produkt till fullpris som eventuellt förbättras med tiden? Skulle vara vin då...


signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem

Ironin i att Paradox som aldrig släpper ett helt spel säger detta ändå. De är experter på att slakta sina spel och släppa dem som 300 olika addons istället.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

"De accepterar inte att spel ska fixas över tid"
Jag skulle nog påstå att det är tvärt om. Aldrig förr har det väl släppts så många ofärdiga spel i early access, där spelen förbättras under tid tills de släpps i 1.0. Sen om de fortsätts patchas och få mer content efter det gör oss bara glada, men det har varit några enstaka early access spel som inte fått med allt som utlovats men så fort den fått stämpeln som "klar, 1.0" så slutar de flesta att gnälla.
Däremot, ett AAA-spel bör aldrig släppas ofärdigt med något slags löfte att det ska förbättras. Nu ser jag dock inte Prison Arcitect 2 som ett AAA spel, så den skulle de nog kunna släppa som early access och förbättra över tid om de så önskar.

Att släppa ett Early access spel är skillnad från att släppa ett "färdigt spel" som sen är trasigt.
Early access har alla möjliga sorts "varningar" om att det är early access och en ofärdig produkt.
Det finns massa spel som aldrig skulle kommit till om inte det fanns möjlighet till early access, riktiga topp spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vi hade varit bra mer förlåtande om alla företag slutade ljuga om massa saker i deras spel och om vi kanske får klara spel för en gång skull....och inte spel som blir klara 2 år efter deras släpp.


signatur

Gillar munkar!

Medlem

Innan internet så fungerade spelen från dag ett. Jag kan inte minnas att ett enda spel kraschade på min Spectrum. Det betyder inte att jag vill tillbaka till den tiden :).

Som jag har nämnt i en annan diskussion så är det bättre att vänta med att köpa spel tills de värsta buggarna är borta. Behållningen blir då så mycket större då det kanske även finns nya DLC:er som ger mervärde. Ibland får jag känslan av att en del människor spel för att klara dem så fort som möjligt istället för att ta sig tid att leva sig in i spelvärlden.

12
Skriv svar