Dreamcast fyller 25!

It's not a lake, it's an ocean

Det släpps som bekant fortfarande spel till Dreamcast. Ett som släppts de senaste åren som jag gillar är Intrepid Izzy.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det släpps som bekant fortfarande spel till Dreamcast. Ett som släppts de senaste åren som jag gillar är Intrepid Izzy.

https://www.youtube.com/watch?v=YRzpiA46Db8

Det där är toppen och supersnyggt. Finns ju även till switch nu också för de som inte äger ett DC. Ett annat spel från samma gäng är Shadow gangs som också kan rekommenderas. De har också släppt en port på Postal, skitspel men kul kuriosa.

”Finding teddy” är ett annat som DC klarar väldigt bra.

Har fortfarande kvar Dreamcasten med tillbehör men inga spel. Funderar på att sälja allt då jag ändå inte kommer börja samla spel till den igen. Men det var en fin konsol.


signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Har fortfarande kvar Dreamcasten med tillbehör men inga spel. Funderar på att sälja allt då jag ändå inte kommer börja samla spel till den igen. Men det var en fin konsol.

<Uppladdad bildlänk>

Kan du inte spela på den? Du behöver ju inte samla på Dreamcast för att ha nöje av den. Fightingspelen och racingen håller fortfarande. Det har också kommit en hel del schmups till den om man gillar sånt.

Skrivet av GustavA:

Kan du inte spela på den? Du behöver ju inte samla på Dreamcast för att ha nöje av den. Fightingspelen och racingen håller fortfarande. Det har också kommit en hel del schmups till den om man gillar sånt.

Fightingspel eller shmups är inget för mig. Det jag helst vill spela är rpg och dom är allt annat än billiga numera, dom få som finns. Vill inte heller hålla på att modda eller pirata. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

00:00:02:42

Medlem

Efter en rejäl spelkonsolsdipp som infann sig efter att SNES existerat något år (tröttnade på SNES, Playstation fångade mig inte, Nintendo 64 fångade mig inte, Saturn spelade jag knappt då ingen hade konsolen och jag sällan hyrde spelkonsoler och spel längre) var det Dreamcast som tände lågan inom mig igen.

Det var inte det att jag inte spelade en del innan Dreamcast, faktum är att det dröjde innan jag själv köpte mig en konsol, och visst nötte jag ett och annat spel till äldre konsoler (och som alltid spelade jag en massa på Amiga och i DOS/Windows) så det var inte så att jag var helt borta från hobbyn. Samlade på NES under min dipp... under en era då man fick fatt på mint-exemplar av spel för någon hundring om de drog iväg lite i pris. Det Dreamcast gjorde var att öppna upp mina ögon för vad spelkonsoler kunde vara, hur det kändes att ha en arkadkonsol i hemmet, introducera mig till online på spelkonsoler och rörelsekänslighet och whatnot. Fick mig att åter djupdyka in i shmup-genren, se större möjligheter med emulatorer (Dreamcast var ju även ett NES och en drös andra konsoler, om man så ville) och whatnot.

PlayStation 2 och GameCube i all ära, men de kändes absolut inte lika mycket som något från framtiden.

Medlem

Komigen. Dreamcast Mini. En med ethernet port och då online multiplayer spel. Inbyggd hårddisk gör en online Store för "nya" spel köp.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Komigen. Dreamcast Mini. En med ethernet port och då online multiplayer spel. Inbyggd hårddisk gör en online Store för "nya" spel köp.

Jag skulle köpa 2. Minst

Medlem

Dreamcast var den första konsolen jag skaffade (2001) efter ett liv med enbart datorspelande (C64, Atari ST och PC). Det fanns en massa fina arkadkonverteringar till den som jag skaffade... exempelvis Ikaruga.

Det jag spelade mest på den var nog Crazy Taxi och Bangai-o, fastnade inte så mycket för Sonic Adventure och Shenmu.

Funderade även på att skaffa Naomi några år senare när jag kommit in i arkadspelssamlandet men då dom flesta spelen krävde specialkontroller skippade jag det. Skillnaden mellan Naomi och Dreamcast är vad jag vet endast att Naomi har dubbelt så mycket minne.


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Acorn Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast

Medlem

Köpte min begagnade japanska Dreamcast strax efter den japanska releasen i en butik i Stockholm billigt.
Det var så otroligt märkligt. Den som hade importerat maskinen och ägt den före mig hade klottrat ner allt med en märkpenna.
Det var inte tänkt att vara som ett misslyckat försök till konst. Det var bara som om att någon gått bananas och det var t. om på handkontrollen.
Detta gjorde att butiken sålde konsolen otroligt billigt till mig.
Och ja, jag lyckades göra rent den.
Med konsolen medföljande även Sonic Adventure.
Det kändes som att det här verkligen var före sin tid.
Det var denna Dreamcast som hängde med mig genom åren.
Jag chippade den för att kunna spela spel från andra regioner än Japan.
Dreamcast var (om man nu inte räknar med Neo Geo) den första konsolen där man kunde spela perfekt konverteringar av arkadspel . Det kändes som att man tog hem arkadmaskinerna.
Sedan gick Sega vidare och gav oss möjligheten att kunna spela online på konsol.
Det var något helt nytt och även om jag är en singleplayer kille (Tack Joakim Bennet för det uttrycket) så kändes det smått fantastiskt att spela tillsammans i Phantasy Star Online.
Tyvärr tog det slut alldeles för fort.
Sega slutade enligt mig på topp med Dreamcast. Synd att inte fler insåg det.
Mina favoriter till konsolen är:
Virtual on O.T
Power Stone +2
Phantasy Star Online
Crazy Taxi
Ikaruga
Bangai -O
Skies of Arcadia
Jet Set Radio
Virtual Tennis
Resident Evil: Code Veronica
Soul Calibur
Sonic Adventure

Och säkert något mer som jag glömmer nu...

Testpilot
Skrivet av Stefan JL:

Skillnaden mellan Naomi och Dreamcast är vad jag vet endast att Naomi har dubbelt så mycket minne.

Mängden primärminne är den främsta skillnaden mellan Dreamcast och Naomi, men utöver det så är spelen programmerade annorlunda då de läses in annorlunda.

Spel till Naomi lagras på GD-skivor, likt Dreamcast, men med skillnaden att spelen som helhet laddas in på moderkortets EEPROM. På Dreamcast läses datan in från skivan löpande under spelets gång.

Så även om de visuella och prestandamässiga skillnaderna är små (eller obefintliga) mellan Dreamcast och Naomi så kan det ändå ligga rätt så mycket jobb bakom varje portning till Dreamcast.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det var nog den korta livslängden som gjorde att de bästa spelen portades till bl a xbox. Men jag saknar vissa spel. Record of lodoss war och EGG skulle jag gärna se nyutgåvor av.

Ja det finns en del spel kvar som vi inte fått se mer av, och flera spel som kanske inte är så förknippade med konsolen men som ändå gör sig bäst där. Jag sålde min DC runt 2003 för att få råd med andra konsoler och köpte då tillbaka flera konverterade DC-spel till GC och PS2. Men det kändes inte som samma sak, som att magin var borta. Spelen togs ur sitt samanhang på nått vis. Med det sagt så anser jag ändå att många skribenter på den tiden var lite väl kärleksfulla till Dreamcast och dess spel. Tydligt när samma spel, ibland tom lite förbättrade dök upp till andra konsoler och fick mycket sämre betyg. Det såg man ofta.

Medlem

Det är lite konstigt att Sega inte fortsatte på trenden med minikonsoler och släppte en DC mini. Den hade kanske blivit för dyr för att vara lönsam?

Medlem

Fick det av min pappa även om vi var mera för super nintendo och n64. Men var grymt roligt med UEFA med super skott rullandes från halva planen. Var nog första gången jag körde online med ett spel! ^.^

Medlem

Köpte aldrig Dreamcast eftersom jag väntade på nästa Playstation.
Var aldrig ett Sega fan, var Nintendo fanboy, allt var bättre på Nintendo imo.
Sonic var lika cool som en som har på sig dräckt på närmsta hamburger-hak medans Mario var legit cool.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Funderade även på att skaffa Naomi några år senare när jag kommit in i arkadspelssamlandet men då dom flesta spelen krävde specialkontroller skippade jag det. Skillnaden mellan Naomi och Dreamcast är vad jag vet endast att Naomi har dubbelt så mycket minne.

Däremot så är ju Atomiswave 100% rakt av en Dreamcast hårdvarumässigt, och för nåt år sen var det en kille som konverterade alla de spelen så man kan köra dem på Dreamcast. Och där finns några riktiga tungviktare, bla:

King of Fighters XI
Metal Slug 6
Samurai Shodown VI
Guilty Gear

Samt min favorit Faster Than Speed.

Medlem

Det blev faktiskt ett ”Record of lodoss war” igår kväll, dagen till ära. Hoppas nu bara inte att postnord har smulat sönder fodralet.

Medlem

Minns inte när jag köpte min Japanska Sega Dreamcast (röd virvel på CD-locket),
men jag minns att jag tyckte att det var tråkigt att det inte kom nåt nytt NiGHTS into Dreams (fanns på Sega Saturn (äger en sån konsoll med) eller så...
Körde väl Resident Evil: Code Veronica och lite Sonic samt Crazy Taxi typ


signatur

PC Specs: (ASUS Prime Z690-P, Intel Core-i5-12600K, Gigabyte Geforce RTX 3070,
Corsair 32GB DDR5, Corsair RM750, Windows 11 Pro)
Other machines: (Commodore 64, Commodore Amiga 500, Atari 1040STF, Sinclair Spectrum 48k) and consoles (Sega Master System, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Nintendo NES, Nintendo Gamecube, Nintedo Switch, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Microsoft XBOX, Microsoft XBOX 360)

12
Skriv svar