Tidernas spelår – Kvartsfinaler

Robot
Tidernas spelår – Kvartsfinaler

En handfull år från en gyllene generation återstår.

#tidernas-spelår

Medlem

Wow, inte så enkelt att välja nu…

Medlem

Beslutsångest! Det har aldrig tagit mig så lång tid att svara på några frågor.

Medlem

Dessa år har varit guldåldern inom spel för mig. Det hände väldigt mycket inom spel från tidigt 90-tal till 2005 ca? Det har liksom planat ut efter det.

Medlem

Alltså 1996 - 2002, vilka tider 🥹

Medlem

De bästa åren är helt klart de som är kvar nu

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Hade man ångest vid vissa val nu så är det ingenting mot vad som komma skall... 😱

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Satan i gatan vad svårt! 1996 vs. 2002 var som att rösta mellan barndomens bästa spel och tonårens bästa spel. Nästan omöjligt.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Testpilot

Jag tenderar att rösta på det året som är närmast 2024. Känns som att spel blir bättre och bättre med tiden.

Skribent

Nu börjar det bli svettigt på riktigt. Var nästan helt omöjligt för mig att välja mellan 1997 och 2008. Men till slut så... (blev det 2008).

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

2002 vs 1996 var svårt. Två riktkgt bra år 🥰

Medlem

Jag blir så triggad över att American McGee's Alice inte nämns under år 2000. Det är troligtvis mitt favoritspel.

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag blir så triggad över att American McGee's Alice inte nämns under år 2000. Det är troligtvis mitt favoritspel.

Som tröst så näms ju Daikatana! Ett av dom bästa spelen från år 2000!!!

Medlem

Ja 96 mot 02 är brutalt men i slutändan får det ändå gå till 96. Otroligt bra år. Blir sådär nostalgiskt tårögd bara jag tänker på det. Good times.

Medlem
Skrivet av reaver:

Som tröst så näms ju Daikatana! Ett av dom bästa spelen från år 2000!!!

JAG tycker dock att det är ett väldigt bra spel, om än buggigt haha Lite synd ändå...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nu börjar det bli svårt.

Medlem

Bara jag som tyckte det var svårare i de förra rundorna? 2002 mot 2004 tex.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Satan i gatan vad svårt! 1996 vs. 2002 var som att rösta mellan barndomens bästa spel och tonårens bästa spel. Nästan omöjligt.

Ja, just den sved!

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Nästa undersökning borde vara vad medelåldern är på siten, så kan man bara utgå ifrån det när man korar bästa spelår. Tror många har på nostalgiglasögonen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Laddemannen:

Nästa undersökning borde vara vad medelåldern är på siten, så kan man bara utgå ifrån det när man korar bästa spelår. Tror många har på nostalgiglasögonen.

Det är hyggligt svårt att jämföra spelår när det är så många år mellan dem. 2013 och 1996, exempelvis. Två fantastiska spelår men ens liv var i helt olika stadier. Hur jämför man spelupplevelser från tonåren med dem från ens liv som vuxen? Man får nog helt enkelt kolla på antalet bra spel och försöka lägga resten åt sidan. Men vissa år sitter kvar i hjärtat, det är oundvikligt.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Hipshot:

JAG tycker dock att det är ett väldigt bra spel, om än buggigt haha Lite synd ändå...

Håller med, Daikatana är mycket bättre än vad folk har sagt i alla år. Det är som fyra olika spel i ett.

signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är hyggligt svårt att jämföra spelår när det är så många år mellan dem. 2013 och 1996, exempelvis. Två fantastiska spelår men ens liv var i helt olika stadier. Hur jämför man spelupplevelser från tonåren med dem från ens liv som vuxen? Man får nog helt enkelt kolla på antalet bra spel och försöka lägga resten åt sidan. Men vissa år sitter kvar i hjärtat, det är oundvikligt.

Ja, jag tror också det är svårt att vara helt objektiv i ett sådant fall.
Om 1997 finns som alternativ kommer jag att rösta på 1997 enbart pga FF7.
Oavsett vad alternativet är så är FF7 fortfarande ett av de absolut bästa spel jag någonsin spelat så 1997 får per automatik alltid min röst.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Det tänkte jag också sen kom jag på att Duke Nukem 3D släpptes 96 vilket gjorde valet betydligt lättare.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Det tänkte jag också sen kom jag på att Duke Nukem 3D släpptes 96 vilket gjorde valet betydligt lättare.

https://youtu.be/I3vXZJCfb_8?si=VJavFcIG63E_NClV

Så tänkte jag också, men sedan svarade en annan del av hjärnan med Morrowind. Och då blev det lika svårt igen.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Så tänkte jag också, men sedan svarade en annan del av hjärnan med Morrowind. Och då blev det lika svårt igen.

https://youtu.be/OV5WUmctA2Q?si=ptvZyHgLbuIyBJI7

Får ju tänka på att The Elder Scrolls 2: Daggerfall släpptes 1996 ;). Är ju hela grundpelaren för serien. Typ allt man tar för givet i ett Elder Scrolls finns där och mer.

Men ja, 1996 vs 2002 var det svåraste valet den här gången. Det som avgjorde för mig var Settlers 2, spelat både det och Red Alert väldigt mycket.

Medlem

Fattar inte hur den andra hälften av 90-talet rankas så högt av folk? Kass och muggig 3D grafik på PC och konsolspelen från den eran är så gott som ospelbara. 85-95 förstår jag och 2000 och framåt, men 96-99 var hemska, hemska år.

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Fattar inte hur den andra hälften av 90-talet rankas så högt av folk? Kass och muggig 3D grafik på PC och konsolspelen från den eran är så gott som ospelbara. 85-95 förstår jag och 2000 och framåt, men 96-99 var hemska, hemska år.

Du måste ha varit med för att förstå. Man hade endast lirat nes, snes c64/amiga tills dess.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Final Fantasy 7, Final Fantasy 8, Duke Nukem 3D, Quake, Half Life, Diablo.
Och det är enbart ett fåtal guldkorn från den eran.
Oslagbart!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag röstade på 2000 pga Deus Ex och Heroes 3 men jag funderade lite på 2005, delvis pga det här spelet...

Inom AAA-scenen de senaste 15 åren har det ju nästan enbart fokuserats på hjärndöda actionspel. Trots det kan ett 19 år gammalt spel inte bara konkurrera, utan även dominera över dagens motsvarigheter.

Inte mitt fel om dagens spelutvecklare inte vet hur man skapar engagerade spelmekanik, tyngd och närvarokänsla.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Spelen 96-99 var gjorda för CRT, som fortfarande oftast har mycket bättre svarta, färger, responstid osv, än moderna skärmar. Allt blir ju pixligt, urvattnat och fult på de flesta plattskärmar. Man får en helt annan känsla att spela Diablo, Unreal eller Half-life på en CRT.

Och att spela exempelvis Thief på en TN- eller IPS-skärm, som har kass svarta är ju totalt värdelöst. Även idag har inte ens de bästa QD-OLED 240hz skärmarna lika bra motion clarity som en CRT.

Man dricker inte en fin whisky eller årgångsvin ur en plastmugg ;).

123
Skriv svar