Vinn speldator värd 13 000 kr!
The Battle of Olympus Remake!
En solklar remake på detta spel vore som en våt
dröm som blev verklig. Tänk att få utforska alla
platser igen och denna gång uppbyggd som dagens
spel med djup story och sidouppdrag och maffiga
bossar.
Jag gör aldrig fel och skulle jag gjort ett fel så är det ett fel!
Post-apokalyptisk open world rpg-survival.
Spelmiljön består av hela jordklotet som skapas av generativ AI, dels utifrån typ Google Maps och dels utifrån en saftig backstory-LLM som behandlar civilisationens undergång och samtida konsekvenser.
Tagline: utforska, utvecklas och försök överleva ett bistert Borås, nergånget New York eller varför inte din egna härjade hembygd?
Ett Spel som har en dynamisk värld med dag-natt-cykler, vädersystem och årstider som påverkar spelet. NPC:er följer sina egna dagliga scheman (tex. jobbar, äter, handlar, hobbies), avancerad AI som man kan prata med och världen reagerar på spelarens beslut och erbjuder flera olika slut. Den djupa, förgrenade berättelsen drivs av komplexa moraliska val och meningsfulla sidouppdrag som förbättrar världsbyggandet och karaktärsutvecklingen.
Echos of Realms är ett action- och äventyrs-RPG som utspelar sig i en enorm, öppen världsmiljö med flera unika riken, vart och ett med sina egna ekosystem, kulturer och utmaningar. Spelare kliver in i rollen som den sista "Echo", en väktare som har till uppgift att återställa balansen mellan riken som hotas av en ancient ondska.
Jag drömmer om ett slags blandning mellan The Sims och GTA. Tänk er att ni måste balansera livspusslet med barn, partner, husdjur, vänner, (ett jobb som täckmantel?), egna behov et. c. a la The Sims samtidigt som ni döljer (eller inte döljer) en mörkare del av ert liv med bilstölder, väpnade rån, ond bråd död och allmän förödelse a la GTA. Allt detta i en sömlös spelvärld som enkelt skiftar mellan blöjbyten och värdetransportsrån. Hur mycket vågar du blanda in frugan? Försöker du bryta dig fri från kriminaliteten, eller faller du pladask för begäret av snabba pengar, droger och lyx i överflöd? Och hur hanterar du situationen när dina fiender från den undre världen gör hembesök?
Mitt drömspel är som Project Zomboid, fast i FPS-format med förbättrad grafik. Det är en PVE-sandbox zombieapokalypssimulator med väldigt detaljerade överlevnadsmekanismer, i en öppen värld befolkad av både zombies och mänskliga NPCs. Man ska kunna bland annat köra bil, odla, och jaga djur. Och man ska också kunna välja traits och yrke när man skapar sin karaktär, som på Zomboid.
"I mitt drömspel kan man modda väldigt mycket så kan man göra massa, väldigt känt spel.
Utan det kan jag inte köra med mina vänner.
Sen kan man göra typ dubbelt så mycket saker som att gå in i en gammal tid som inte man kan spela längre.
Och, och så vill jag ha en dator som man kan göra ännu mer saker som att lägga till mods i andra spel.
Sen kan man köpa andra spel som inte kan köpa på andra maskiner."
// Sonens drömspel.
Ett western-guldgrävarspel. Man gräver guld, vaskar guld. Fiskar, jagar och rider häst. Byter guld mot pengar och uppgraderar till bättre verktyg och jaktprylar, bättre häst och hästtillbehör. Går till salooner och dåtidens motell för att vila. Uppgraderar till eget hus m.m. Åker ångtåg till nya platser.
Jag vill ha ett racingspel där man kan hämta valfri del av världen via en tjänst som liknar google maps.
Så finns det en renderingsfunktion i spelet så man kan välja ut några kvadratkilometer och busköra i sin egna stad, och bygga racingbanor av befintliga vägar. Vem har inte undrat hur fort man EGENTLIGEN kan ta sig till jobbet?
Mitt drömspel:
Att i VR kunna generera olika platser med hjälp av AI att åka till och sedan kunna sitta där o samtala med AI'n allt mellan himmel o jord.
Tex jag beskriver att jag vill sitta i en båt ute på en damm med skog runt om kring och en stjärnklar himel med nebolusor o planeter synliga och att från skogen ska man kunna höra djuren.
AI'n ska ha en len o mjuk röst där man kan samtala om allt samt att denna ska komma ihåg vad gårdagens samtal var så de inte blir en ny polare varje gång.
Lite som att ha en kompis man åker på äventyr med.
Snusar till varje pris!
Mitt drömspel är ett spel där jag inte ska behöva välja universum. Tänk C&C Renagade fast på en större skala.
RTS á la C&C, Check.
FPS á la Renegade, Check.
MOBA á la DOTA, Check.
4X á la Civ, Check.
Sandbox / City builder á la Cities Skylines, Check.
Allting i samma universum. Om detta sen skulle vara i C&C universumet skulle inte jag vara ledsen. Finns massor utav lore i alla fall.
Jag hade velat se ett onlinespel där du inte har någon som helst kontroll över vem din karaktär är när du startar spelet. Ingen character creator. Du tilldelas en karaktär.
Om vi ponerar att spelet utspelar sig under medeltiden så kan din kompis karaktär starta som en bonde och din karaktär kan råka starta som en adelskvinna, väpnare eller rentav någon slags regent.
Jag vill se handel mellan spelare, möjlighet att skapa föremål, och framförallt skall du kunna spela spelet framgångsrikt utan att behöva ta till utomparlamentariska metoder för att nå affärsmässiga framgångar. Du skall till exempel kunna lägga all din speltid på att utveckla och skapa högkvalitativa vapen där ditt namn i spelet är synonymt med de bästa svärden i den fiktiva världen i fråga.
Eller så väljer du att leva i en egenkonstruerad trädkoja i skogen likt Robin Hood, där du kan råna och attackera både NPCs och spelare i hopp om att kunna stjäla deras surt förvärvade tillgångar. Detta skulle resultera i att sheriffer och deras hantlangare skulle börja jaga dig och där du till slut kunde hamna i en fängelsehåla i en närliggande fästning eller borg.
Tänk dig en stor, öppen, fiktiv, stad. Det finns en väldigt detaljerad karaktärsskapare, och du börjar med en viss summa pengar som du kan köpa ett litet hus eller en enkel lägenhet för. Lägenheten/huset kan du inreda och uppgradera hur och när som helst. "Som The Sims alltså?" tänker du kanske, men det finns väsentliga skillnader: du kan när som helst gå ut i staden (den öppna världen). Det är även ett online-spel, så du kan hälsa på hos dina vänner, och de kan hälsa på hos dig (förutsatt att ni båda spelar samtidigt alltså, annars löses det enkelt med att den andra personen inte är hemma i spelet). En annan stor skillnad mot The Sims är även att istället för att se huset/lägenheten i "top-down"-perspektiv, så går du omkring i boendet i första- eller tredjeperson (tänk de fantastiska husscenerna i Uncharted 4 och Spider-Man 2). Faktum är att hela spelet kan spelas i antingen första- eller tredjepersonsperspektiv. Du kan köpa och uppgradera bilar, och det finns massor av olika tävlingar att racea i. Tänk friheten i GTA, blandat med byggandet och inredandet i The Sims, blandat med valfritt racing-spel. Det finns massor av olika uppdrag att göra i många olika former, både enskilt och tillsammans med andra, där du har enorma valmöjligheter att själv välja vad du vill göra. När du senare blivit mer välbärgad kan du, på en stor auktionssida in-game, välja att med spelets egen valuta lägga ett bud på ett större hus, en större lägenhet, eller varför inte en strandtomt precis vid havet, och lägga ut ditt eget boende till försäljning. Staden har stora och varierade omgivningar runtom, där du kan köra runt, cykla eller promenera med dina vänner. Spelet har även dynamiskt väder och en dygnscykel, där tiden följer den i verkligheten. Utvecklarna av spelet är väldigt generösa och lägger varje månad till gratis content (så som ny inredning, nya uppdrag och nya bilar), och emellanåt släpps DLC som expanderar den öppna världen.
Detta vore iallafall mitt drömspel!
Ett spel där man är en gubbe med en dator som har åldrande komponenter och försöker vinna tävlingar på nätet för att byta ut dem, eller som en gåva till sin brorson (vara en snel farbror).
Skämt åsido. Det spel jag kan tänka mig vore ett där man lever som torpare ett tag innan industrialiseringen men tar sig fram dit, upp till mindre jord och skogsbruk, där man till en början försöker försörja sig själv och att senare kan försörja en större del av socken. Man börjar från ett ruckel och sönderslitna verktyg, och låser upp nya grödor och redskap över tid, och det genom årtionden. Att det först är manuellt slit med bl.a. slåttring av gräs med lie, där man senare låser upp häst-dragen slåttermaskin, och till slut slåtterbalk på traktor med tändkulemotor (se: Bolinder-Munktell), som ett exempel på hur man "uppgraderar" sig genom spelet. Gräva jordkällare, hässja hö, göra en kolmila, dra stockar med häst, m.m. ingår också som uppgifter, allt med flera steg så man ser hur det går till, inte bara tryck på E och vips färdigt. Och ju bättre man gör ifrån sig, desto fler bybor bygger nytt och flyttar in i närheten, som erbjuder varor eller sig själva som arbetskraft. Gammaldags så det heter duga!
Men en detalj jag vill ska vara med, är att spelet ska också vara pedagogiskt. Att det mesta ger historie-lektioner med berättar-röst, som beskriver bl.a. hur torpare levde, hur hässjning av hö görs, hur olika grödor planteras och skördas, hur första världskriget påverkade Sverige (eftersom vi gör en typ av tidsresa), osv osv. Helfestligt, allmänbildande, jätteintressant, kunskapsorienterande.
Middle Earth Online
Håller det enkelt, vem skulle inte vilja ha ett nytt Sagan om Ringen spel? Old school mmorpg i Tolkiens värld med lite nyare inslag från spel som Valheim, Witcher 3, Elden Ring och BG3. Välskriven story med mycket utforskande, karaktärsutveckling, möjlighet att bygga sitt hus, lära sig professions m.m. Skippar gärna survival-mekanik och live service/seasons i utbyte mot stora story-expansioner för att hålla spelet fräscht i många år framåt.
Bedtime simulator - ett spel där du ska göra dig redo för sängen och somna, allt manuellt förstås, både toalett och tandborstning. Alla bestyr ska göras manuellt, även toalett och tandborstning, och man måste undvika dopaminfällor likt tvn. Olika nivåer har olika utmaningar likt restless legs, akut klimatångest eller grov muntorrhet. Global leaderboards för de tävlingsinriktade.
Expansionen ska heta "Toddlers and teens" där man även ska få övriga i familjen att sova. Hardcore mode och new game+ ingår.
Mitt drömspel är en längtan tillbaka till strategispelens storhetstid och helt enkelt en fusion mellan RTS med RPG-inslag och X-COM-liknande basbyggande. Jag tänker mig postapokalyps, ett relativt uttjatat tema men som är spännande för att skildra den mänskliga psykologin och överlevnadsinstinkt. I huvudspelet åtminstone tre olika grupperingar i stil med:
- rester av militärmakten (företrädesvis USA). Styrka är strid, svaghet resurssamlande.
- den nya demokratin. Samling av forskare och samhällskämpar. Styrka forskning och utveckling, svaghet strid.
- banditer. Avskum som är bäst på resurssamlande och plundrande. Svaghet forskning och utveckling.
(expansion: religiösa fanatiker)
Jag tänker mig egentligen två olika speltyper beroende på om du spelar multiplayer eller kampanj - när det gäller mulitplayer tänker jag mig mer av klassiskt RTS-stuk där du styr en av ovan grupperingar med basbyggande; resurser inhämtas från kartan där det finns NPC:er (tänk typ Warcraft 3) som kan besegras för belöningar. Fog of war, förstörbar omgivning som kan påverka dina strategier och olika vägar till seger - behöver inte nödvändigtvis vara genom att förstöra motståndarbaserna utan exv genom att forska fram särskilda saker eller samla visst antal resurser etc.
Singleplayer-kampanjen kan utgå från någon av ovan grupperingar men är en mer personlig, taktisk upplevelse där basbyggandet och forskningen är frånskild utforskandet/erövringen av världen (såsom X-com är). Du behöver hitta personer med särskild kompetens eller utbilda dem (exv hitta en person i den postapokalyptiska världen som har läkarbakgrund för att kunna upprätta sjukstuga) för nyckelbyggnader och/eller forskning. Alla personer är namngivna individer med bakgrund - det ska kännas att förlora någon. Stridsuppdragen är dynamiska och kan antingen vara taktisk omgångsbaserad eller RTS och kan handla om allt från att säkra resurser, hitta människor, plundra, slå ut motståndarbas eller försvara din egen bas från attack. Jag tänker mig avancerat forskningsträd och även erfarenhetspoäng från dina undersåtar/soldater/medmänniskor där du kan utveckla deras färdigheter. Alla ska kunna utrustas med personlig utrustning och vapen. Fordon och annan teknologi ska kunna hittas/repareras/plundras/forskas fram. Världen kan enbart vara befolkad med olika mänskliga grupperingar, eller utifrån exakt vilken postapokalyptisk setting man väljer ha muterade monster/zombier/utomjordingar etc.
Du ska kunna välja din ledarstil om den är fundamentalistisk, fascistisk, teknokrat, demokrat etc. Du ska kunna forma världen helt i ditt tycke om du vill vara mänsklighetens frälsare eller enväldiga härskare.
Hade ett spel likt ovan utvecklats hade jag kunnat dö lycklig i princip!
Andra kapitlet i sagan om Ellen Ripley. I detta spelet får man kliva in i rollen som Ellen Ripley och upptäcka hennes hela äventyr från mardrömmarna på sjukhusbädden till slutstriden med drottningen. Spelet baseras på en realistisk stil med avsikt att återge exakt det utseende som finns i filmen, allt från "alien estetik", till karaktärersutseenden. Spelet är skapat i en tid då frame-rate och upplösning inte längre begränsar någon sorts "egen stil-inramning", utan här råder en hundraprocentig avbildning av filmens utseende och ljudmässiga profil.
Eftersom man vill ha ett mer långlivat äventyr låter man spelaren upptäcka detaljer mellan huvudpunkterna i storyn. Det vill säga att man fyller ut aktiviteterna med fler saker att utföra. Spelet spelas i första person-vy med vikt på realism. Precis som storyn innefattar gameplay att man behöver smyga, lösa en del pussel och framförallt högexplosiv action som stundar emellanåt. Spelet kommer för första gången göra verklighet av naturtrogen realism i ett spel. Att bara vandra omkring i mörkret på kolonibasen LV-426 kommer slå spelaren med häpnad över hur äkta det känns men också hur rädsla för det okända, nästan får spelaren att bli förhindrad av att våga vandra vidare.
Ett RPG i Tolkiens Middle-Earth där ens val påverkar världen. Man kan vara god och ond. Man kan vara allt från Hobbit till Orc.
Man kan fokusera på huvuduppdraget som antagligen kretsar runt ringen eller bara bo i sin hobbithåla och strösa runt.
Att bara kunna vandra från ena sidan av kartan till den andra hade varit underbart.
Jag skulle vilja ha ett pirat spel med samma frihet som i Red Dead Redemption 2. En motsvarighet till western äventyret fast till sjös. Fantastisk grafik, detaljer överallt. Du börjar som ett gäng som är väldigt känt och jagat av engelska flottan. Du kan gå iland vart du vill, personerna du rekryterar är inte dina vanliga kanonmats npcer utan karraktäerer med en djup bakgrund och som gör avtryck i spelet, dessa kan man naturligtvis missa så varje spel blir en anorlunda upplevelse, naturligtvis ska spelet ha en tung story som gör att man bryr sig om karraktärerna. Skeppet ska vara helt customized till grunden, allt från vilket träslag du använder till markeringar på kanonerna eller vilken mast du använder. Du är inte helt god men inte helt ond heller och beronde på vad du gör så fruktar eller hjälper folk dig. Det är upp till dig att ta fångar eller inte.
Du möter historiska karraktärer som hjälper eller hindrar dig. Man craftar sina vapen med samma detaljrikedom som i Red Dead Redemption 2. Även baser kommer att finnas som också dom kommer att vara uppgraderinsbara och kan attakeras av andra pirater eller engelska flottan.
Stor frihet i både hur man rör sig i världen, vad man för sitt öde och vem som blir fiende eller vän. Det kommer att finnas vapen men inte för många samt special vapen som man bara hittar en av. Samma sak med kläder.
Jag drömmer om ett pirat spel med otroligt mycket frihet men också en otroligt bra historia så man inte helt sluckas upp av världen och blir trött på spelet.
Ett spel med antingen välgenomtänkt co-op eller MMO i mindre omfattning.
En värld/spel där inte allt handlar om din karaktär.
NPC lever sitt liv, byar och städer genomgår sina hinder och möjligheter. Du som spelade eller grupp kan påverka lite, putta utvecklingen lite åt ett håll eller annat. Behöver spelarna bättre vapen, hjälp smeden, bättre mat? Hjälp slaktaren eller bagaren.
Spring ut i skogen och ”grinda”. Sälj materialet för småpengar eller ge bort det eller delar för communityn. Det ska inte handla om dig, utan något större.
Armén samlas och ska ge sig iväg för att försvara sin gräns, som spelare kan du se när dom ger sig iväg. Kanske hjälpa att utrusta några soldater bättre. Du kanske kan följa efter, försöka sabotera för fienden för att ge bättre odds till ditt hemland. Försök bli en del i armén, eller spring på sidan om.
Var hemma, bygg din gård för att ge lite till samhället, ta upp svärdet, skydda dom andra byarna mot monster, rövare eller soldater.
Var en del i stor värld där saker händer oavsett vad du eller medspelarna gör, man kan ändra förutsättningarna till viss del, men världen ändras och du är bara en liten del av ett större pussel.
Ett spel med antingen välgenomtänkt co-op eller MMO i mindre omfattning.
En värld/spel där inte allt handlar om din karaktär.
NPC lever sitt liv, byar och städer genomgår sina hinder och möjligheter. Du som spelade eller grupp kan påverka lite, putta utvecklingen lite åt ett håll eller annat. Behöver spelarna bättre vapen, hjälp smeden, bättre mat? Hjälp slaktaren eller bagaren.
Spring ut i skogen och ”grinda”. Sälj materialet för småpengar eller ge bort det eller delar för communityn. Det ska inte handla om dig, utan något större.
Armén samlas och ska ge sig iväg för att försvara sin gräns, som spelare kan du se när dom ger sig iväg. Kanske hjälpa att utrusta några soldater bättre. Du kanske kan följa efter, försöka sabotera för fienden för att ge bättre odds till ditt hemland. Försök bli en del i armén, eller spring på sidan om.
Var hemma, bygg din gård för att ge lite till samhället, ta upp svärdet, skydda dom andra byarna mot monster, rövare eller soldater.
Var en del i stor värld där saker händer oavsett vad du eller medspelarna gör, man kan ändra förutsättningarna till viss del, men världen ändras och du är bara en liten del av ett större pussel.
En minut innan deadline! Svettigt! 😅👍
@Monsterbenke
Här har du chansen!
Jag kommer i alla fall att rösta på dig om du ställer upp.
Backstory:
nu har jag lagt in mitt bidrag i tävlingen
//monster
Blev riktigt föevånad när jag såg denna artikel då min ide låg lite i gräns med detta.
Låst artikel tyvärr...sorry
https://www.expressen.se/amelia/relationer/nu-kan-du-prata-me...