F.d. Playstation-chef tycker inte att vi behöver olika konsoler längre

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Xbox och Playstation försvinner nog som konsoler i framtiden och släpper sina spel direkt på PC och satsar på streaming, kvar blir Nintendo så vi är nog snart där 👍

Du tror inte det dyker upp någon ny då? Det tror jag. Och den kommer garanterat isåfall från Kina.

Medlem

Valve är som vanligt före sin tid med sin"steam machines" tanke.
En maskin som Steam deck visar kkart ich tydligt att man kan ha en konsol-upplevelse mem på en öppen "PC plattform".
Spela spelen på din "konsol" dator eller streama "ditt bibliotek".
Playstation och xbox är endå bara apparater.byggda med "off the shelf" delar, dom kan lika gärna vara "öppna".
Ryktas ju som att MS fattat vinken.

Nintendo är det enda som kan kalla sig riktig konsol, dom försöker göra iaf göra nått unikt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag håller med. Önskar att konsoler var som DVD-spelare.

Om du köper en DVD så spelar det ingen roll om du köper en DVD-spelare från Sony, Panasonic, Philips, LG eller vilken tillverkare som helst. Dom klarar alla av att spela DVDn.

Tänk om det fanns en konsolstandard med flera tillverkare, och det spelade ingen roll vilken du köpte, det bara fungerade.

Visst, det låter bra. Fast enda anledningen att det blivit så vid de senaste två hemmediagenerationerna var för att en sida gav upp, antingen innan (SD/MMC >> DVD) eller efter (Blueray/HDDVD >> Blueray) lanseringen, och den som var kvar blev "standarden". Eller mer korrekt, det enda att välja på. Som bäst fanns det hela 5 format någotsånär samtidigt. Peak valfrihet och konkurrens.

$å vilka ska ge upp så vi kan få en konsol för spel nästa generation?

En får ju verkligen då hoppas det inte blir den som är objektivt sämst på de flesta punkter eller har ett UI ingen gillar, igen..

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det som är bra med konsol är att det är ett grafikkort så man slipper hålla på med inställningar beroende vad man har för grafikkort. Vill man klödda och göra det mer avancerat finns det redan något, det kallas PC. Personal Computer

Woosh!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Kiske:

De kan göra en öppen spec och så får alla använda den.

Kanske drygt formulerat men han har ju rätt.

Jag har haft minst en konsol ur varje generation men de senaste 5 generationerna så har jag mindre än 20 timmar spelat på varje konsol. Jag vet inte ens varför jag köpt dem.
Jag gillar tanken med konsol men spelen är så grunda och lättillgängliga att man måste stänga av hjärnan för att spela, då användanes ett inputverktyg som är undermåligt för de flesta speltyper.
Konsolspel är verkligen "Jack of all trades but master of none".

Jag sålde min sista konsol nu för några månader sen, en Xbox Series X med Gamepass som jag köpte vid release. Har spelat kanske 2-3 timmar på den, ungarna har knappt rört den, de väljer PC varje gång. Nej spelglädjen som fanns på konsolerna förr är som bortblåst.

Jag är tvärt om, köpt precis alla konsoler som släppts sedan Nes, till och med N-gage, Gizmondo och Virtual Boy. Det enda jag spelar på PC är CS och Valorant även om datorn klarar de senaste spelen , och de spelan väldigt sällan. 98% av tiden spelas konsol.

Medlem

Ja, varför inte?
Det är ju inte helt orimligt att man kommer överens om vilken hårdvara och mjukvara som spelet ska kunnas spelas på, sen spelar det ingen roll vem som gjort själva hårdvaran.
Man kan ju fortfarande ha två olika operativsystem om man vill det, så länge skivan/spelet går att ladda in på vilken konsol som helst.

Är väl lite det Microsoft har insett med Game Pass, dom vill ju sprida det på alla plattformar för det är där deras framtidstro ligger, inte att någon köper spel på skiva till en konsol.

Medlem
Skrivet av Kiske:

De kan göra en öppen spec och så får alla använda den.

Kanske drygt formulerat men han har ju rätt.

Jag har haft minst en konsol ur varje generation men de senaste 5 generationerna så har jag mindre än 20 timmar spelat på varje konsol. Jag vet inte ens varför jag köpt dem.
Jag gillar tanken med konsol men spelen är så grunda och lättillgängliga att man måste stänga av hjärnan för att spela, då användanes ett inputverktyg som är undermåligt för de flesta speltyper.
Konsolspel är verkligen "Jack of all trades but master of none".

Jag sålde min sista konsol nu för några månader sen, en Xbox Series X med Gamepass som jag köpte vid release. Har spelat kanske 2-3 timmar på den, ungarna har knappt rört den, de väljer PC varje gång. Nej spelglädjen som fanns på konsolerna förr är som bortblåst.

Känns ju lite som att du presenterar ett väldigt personligt perspektiv på vad det är som inte funkar. Blir ju lite som han jag svarade på, vad gillar du för spel och är verkligen hela utbudet på konsol kasst? Sen kan jag bara gratulera att du har plats och råd med att förse familjen med både konsol och PC. Jag tänker fortfarande hävda att det är drygt att klassa sportspel eller COD som något banalt.

Medlem

Tycker det är vettigt det han sa. Det är snart bara klistermärken på loggan som skiljer, sen borde alla spel vara crossplay!

Nu har snart alla handhållna konsoler med, inte bara Nintendo utan Asus, Msi, Steamdeck och fler kommer..

Innan Nintendo släppte Switch trodde jag de skulle göra en stark stationär konsol som klarade samma spel som PS och Xbox, så man slapp köpa en Xbox eller PS4 på den tiden och kunde köpa alla spel till Nintendo.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Du tror inte det dyker upp någon ny då? Det tror jag. Och den kommer garanterat isåfall från Kina.

Spion konsol från Kina eller Ryssland vore fint 😅 Nämen absolut det tror faktiskt jag också!

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Helt rätt tänkt, slopa exklusiva konsoler och låt var och bygga sina egna maskiner (eller få dom byggda åt sig) med just dom delar var och en vill ha. På så sätt kan alla spela alla spel, med vilka kontroller dom vill och med grafiknivå som passar ens plånbok.

Vi kan kalla konsolen för PC (Personal Console).

Med detta tankesätt kommer ju inte alla att kunna spela alla spel. Bygger man sin egen dator eller konsol kommer det finnas dem som bygger billigast möjliga och då kommer vissa spel inte att fungera.

Eller menar du att precis alla spel skall skapas till att fungera på all hårdvara? Ja då kommer troligtvis alla nyaste spelen inte se speciellt snygga ut om de skall kunna fungera på exempelvis ett Nintendo Switch.

Jag tar gärna en låda i framtiden som har flera olika shoppar inbyggt likt streamningstjänster som redan kommit på tal som håller i en konsolgeneration. Jag tror dock att Nintendo skulle dominera med sitt utbud. Både Sony och Xbox får försöka klämma ut riktigt bra first party spel. Priskrig på spel skulle börja ta fart om konsolen enbart var digital.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ja, Playstation och Xbox är ett och samma, ganska trista. Men Nintendo skapar ju fortfarande unika, intressanta konsoler.

Medlem
Testpilot
Skrivet av Kiske:

Vissa spel finns men i en mycket sämre version till konsoler. De måste dumma ner dem för att de skall fungera bra med den begränsade kontrollern.
Uteblivet eller dåligt modstöd och uteblivna DLC är också även det vanligt.
Få spel fungerar bättre med kontrollstyrningen än med tangentbord och mus.

Jag spelar mest Rimworld, Crusader Kings 2/3 och Mount & Blade Bannerlords, spel som inte gör sig bra alls på konsol och som är gjorda för PC.
Nästan inget spel som är gjort först och främst för konsol de senaste 10 åren är spelvärda med några få lysande undantag. De kommer dock ändå ut på PC förr eller senare så det är ingen förlust alls.

Ja jag vill verkligen att konsoler skall vara bra och ger dem chans på chans men de gör mig riktigt besviken gång på gång. En studie i självplågeri.

Det stora problemet för egen del är att PC-spelen blir lidande av "konsolifiering". Har du ett ARPG, hack-n-slash eller liknande kan du nästan garantera att det inte kommer finnas mer än 4-5 förmågor åt gången, i bästa fall. Annars binds många förmågor till att spamma en och samma knapp för "kombos". Detta för att det ska vara spelbart även med en kontroller, eller i värsta tänkbara scenario.. mobiler. Starta mig inte på cross-play och FPS-spel, aim-assist ska inte vara en grej i detta hänseende, punkt.

Konsoler och kontroller likväl har dock sin plats (skulle aldrig spela ett bilspel med KBM), plug-n-play är en stor faktor. Men jag ser inte varför man inte skulle kunna göra en PC med ett konsolgränssnitt ovanpå bara. Steam Deck med SteamOS och allehanda Windows-maskiner likt Legion GO och ROG Ally med sina funktioner har redan tagit ett stort i denna riktningen.

Turligt nog finns det fortfarande gott om PC-utvecklare som inte bryr sig om konsolmarknaden, utan vågar satsa helhjärtat på att bygga sin titel att kräva mus och framförallt tangentbord för att möjliggöra genvägar och funktioner. Man behöver inte spela senaste asscreed eller FIFA


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Testpilot
Skrivet av lonian:

Med detta tankesätt kommer ju inte alla att kunna spela alla spel. Bygger man sin egen dator eller konsol kommer det finnas dem som bygger billigast möjliga och då kommer vissa spel inte att fungera.

Eller menar du att precis alla spel skall skapas till att fungera på all hårdvara? Ja då kommer troligtvis alla nyaste spelen inte se speciellt snygga ut om de skall kunna fungera på exempelvis ett Nintendo Switch.

Jag tar gärna en låda i framtiden som har flera olika shoppar inbyggt likt streamningstjänster som redan kommit på tal som håller i en konsolgeneration. Jag tror dock att Nintendo skulle dominera med sitt utbud. Både Sony och Xbox får försöka klämma ut riktigt bra first party spel. Priskrig på spel skulle börja ta fart om konsolen enbart var digital.

Det finns ett enkelt sätt att komma runt detta dilemma;
Verifierad och utvald PC-hårdvara, dessa delar skulle dessutom kunna säljas direkt av Sony eller Microsoft i samarbete med diverse tillverkare. Det är inte några konstigheter att ta fram en baslinje och gemensam lägsta nämnare, med uppgraderingsbara komponenter istället för en "Pro"-utgåva som kommer långt senare och kräver helt ny konsol.

Jag ser inte någon som helst poäng i dagens läge att inte bara göra nästa Playstation eller Xbox till en PC, där kaviaten är att den hårdvara som går att uppgradera lär veriferas av Sony/MS som "konsolkompatibel". Detta gör att man fortfarande kan optimera mot konsolerna då hårdvaran rimligen blir mer begränsad än vad den är på den allmänna PC-sidan, samtidigt som det låter användare eventuellt uppgradera. Detta öppnar även upp för andra friheter, likt att kunna välja valfri inmatningsenhet.

Jag nämnde det i en inlägg ovan;
Steam Deck med SteamOS och allehanda PC-konsoler likt Legion GO och ROG Ally har redan bevisat att det skulle vara möjligt. Alltså att köra en PC med ett konsolifierat gränssnitt ovanpå bara. Men där det ändå finns möjlighet att köra valfria applikationer eller göra annat som på vilken PC som helst. Ett första steg i en utveckling jag hoppas vi får se mer av framöver. Främst hoppas jag på Microsoft här, att de skrotar Xbox som låst enhet och istället försöker sig på något likt vad Valve gjorde med Steam Machines.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

12
Skriv svar