F.d. Playstation-chef tycker inte att vi behöver olika konsoler längre

Robot
F.d. Playstation-chef tycker inte att vi behöver olika konsoler längre
Medlem

En föredetting sa detta...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Missade han inte Nintendo nu? Ni vet företaget som snart har en konsol i alla hem på planeten.

Medlem

Håller dock med att det känns onödigt med två i princip identiska konsoler som bara splittrar spelarbasen.

Nintendo kör alltid sig egen grej så dom får väl hållas.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Missade han inte Nintendo nu? Ni vet företaget som snart har en konsol i alla hem på planeten.

Svårt att jämföra med en konsol vars kraft räknas i hur många gamecubes dom tejpat ihop.

Skämt o sido, både xbox och playstation denna generationen är väldigt lika och mer eller mindre bara vanliga pc komponenter. En framtid med en gemensam konsol är väl inte så trolig dock utan snarare att dom någon gång i framtiden bara går över till att göra spel och dom släpps på PC istället. Microsoft är nästan redan där och Sony har börjat lite smått med att släppa mer och mer PC portar.

Medlem

Nu verkar väl ganska mycket tyda på att Xbox kommer gå över till att släppa PCs med Xbox-märkning istället för konsoller så...

Medlem

Lite skillnad är det väl ändå mellan Xbox och playstation? Jag är 100% säker på att vi spelare kommer att förlora på att någon av dem försvinner eller ersätts av en ren speltjänst utan hårdvara. Jag önskar bara att Xbox hade haft lite mer fantasi denna generation.

Framtiden är Spellådan™ där du får prenumerera på de stora utgivarnas spelabonnemang.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Releasehästryttare
Skrivet av Hipshot:

En föredetting sa detta...

Kanske därför han fick sparken?

Medlem

Släpp alla Nintendo Xbox PlayStation spelen till en endaste ny super konsol som är plug and play lätt att starta spelen på.

Och skrota krångel gaming pc.

Skrivet av GustavA:

Lite skillnad är det väl ändå mellan Xbox och playstation? Jag är 100% säker på att vi spelare kommer att förlora på att någon av dem försvinner eller ersätts av en ren speltjänst utan hårdvara. Jag önskar bara att Xbox hade haft lite mer fantasi denna generation.

Så länge spelarna är rätt fantasilösa när det gäller vad de vill ha, så kommer både Xbox och Playstation att vara ungefär lika tråkiga.
En fördummad PC med handkontroll så att de kan spela fotboll eller nästa CoD-kopia med sina kompisar utan att gå utanför dörren.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Helt rätt tänkt, slopa exklusiva konsoler och låt var och bygga sina egna maskiner (eller få dom byggda åt sig) med just dom delar var och en vill ha. På så sätt kan alla spela alla spel, med vilka kontroller dom vill och med grafiknivå som passar ens plånbok.

Vi kan kalla konsolen för PC (Personal Console).


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Helt rätt tänkt, slopa exklusiva konsoler och låt var och bygga sina egna maskiner (eller få dom byggda åt sig) med just dom delar var och en vill ha. På så sätt kan alla spela alla spel, med vilka kontroller dom vill och med grafiknivå som passar ens plånbok.

Vi kan kalla konsolen för PC (Personal Console).

Neej. Nästa generation ska det bara vara en ny plug and play easy to start games super konsol som ALLA spel släpps till.
Konsolen ska vara i allas ägo i 10 år och sedan bytas ut till en ny super konsol.

Det ska vara lätt och problemfritt att spela vilket man inte kan med pc.

Medlem

Helt rätt! Så jävla onödigt med olika plattformar.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Helt rätt tänkt, slopa exklusiva konsoler och låt var och bygga sina egna maskiner (eller få dom byggda åt sig) med just dom delar var och en vill ha. På så sätt kan alla spela alla spel, med vilka kontroller dom vill och med grafiknivå som passar ens plånbok.

Vi kan kalla konsolen för PC (Personal Console).

Det som är bra med konsol är att det är ett grafikkort så man slipper hålla på med inställningar beroende vad man har för grafikkort. Vill man klödda och göra det mer avancerat finns det redan något, det kallas PC. Personal Computer

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så länge spelarna är rätt fantasilösa när det gäller vad de vill ha, så kommer både Xbox och Playstation att vara ungefär lika tråkiga.
En fördummad PC med handkontroll så att de kan spela fotboll eller nästa CoD-kopia med sina kompisar utan att gå utanför dörren.

Nja. Andra spel säljer faktiskt ganska bra också och spelen xbox släpper har ändå lite variation. Men det hade varit bra med något mer. Trots att det var så utskällt så skulle de har fortsatt med Kinect och utvecklat det. De behöver något som sticker ut, jag tror inte att GP räcker som usp länge till. Särskilt inte när spelen om än varierande så är samtliga 1:a part spel ganska mediokra. Mellanmjölkkonsol med mellanmjölkspel.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så länge spelarna är rätt fantasilösa när det gäller vad de vill ha, så kommer både Xbox och Playstation att vara ungefär lika tråkiga.
En fördummad PC med handkontroll så att de kan spela fotboll eller nästa CoD-kopia med sina kompisar utan att gå utanför dörren.

Oj det var ju väldigt drygt formulerat. Kan du inte lista vad man bör spela så alla blir lika djupa som du?

Medlem

Det är ju tur att Nintendo inte tänkt så iaf :). Switchen har verkligen skakat om spelvärlden på bästa sätt!

Medlem

Nej tack steam machine får det bli i fortsättningen. Har inte råd med konsol längre

Medlem

De kan göra en öppen spec och så får alla använda den.

Skrivet av Augustus:

Oj det var ju väldigt drygt formulerat. Kan du inte lista vad man bör spela så alla blir lika djupa som du?

Kanske drygt formulerat men han har ju rätt.

Jag har haft minst en konsol ur varje generation men de senaste 5 generationerna så har jag mindre än 20 timmar spelat på varje konsol. Jag vet inte ens varför jag köpt dem.
Jag gillar tanken med konsol men spelen är så grunda och lättillgängliga att man måste stänga av hjärnan för att spela, då användanes ett inputverktyg som är undermåligt för de flesta speltyper.
Konsolspel är verkligen "Jack of all trades but master of none".

Jag sålde min sista konsol nu för några månader sen, en Xbox Series X med Gamepass som jag köpte vid release. Har spelat kanske 2-3 timmar på den, ungarna har knappt rört den, de väljer PC varje gång. Nej spelglädjen som fanns på konsolerna förr är som bortblåst.

xcr
Medlem
Skrivet av Kiske:

De kan göra en öppen spec och så får alla använda den.

Kanske drygt formulerat men han har ju rätt.

Jag har haft minst en konsol ur varje generation men de senaste 5 generationerna så har jag mindre än 20 timmar spelat på varje konsol. Jag vet inte ens varför jag köpt dem.
Jag gillar tanken med konsol men spelen är så grunda och lättillgängliga att man måste stänga av hjärnan för att spela, då användanes ett inputverktyg som är undermåligt för de flesta speltyper.
Konsolspel är verkligen "Jack of all trades but master of none".

Jag sålde min sista konsol nu för några månader sen, en Xbox Series X med Gamepass som jag köpte vid release. Har spelat kanske 2-3 timmar på den, ungarna har knappt rört den, de väljer PC varje gång. Nej spelglädjen som fanns på konsolerna förr är som bortblåst.

Vilka spel menar du att du spelar som inte är grunda och lättillgängliga som inte finns till konsol? Patiens, Ms röj?.

Medlem
Skrivet av Kiske:

De kan göra en öppen spec och så får alla använda den.

Kanske drygt formulerat men han har ju rätt.

Jag har haft minst en konsol ur varje generation men de senaste 5 generationerna så har jag mindre än 20 timmar spelat på varje konsol. Jag vet inte ens varför jag köpt dem.
Jag gillar tanken med konsol men spelen är så grunda och lättillgängliga att man måste stänga av hjärnan för att spela, då användanes ett inputverktyg som är undermåligt för de flesta speltyper.
Konsolspel är verkligen "Jack of all trades but master of none".

Jag sålde min sista konsol nu för några månader sen, en Xbox Series X med Gamepass som jag köpte vid release. Har spelat kanske 2-3 timmar på den, ungarna har knappt rört den, de väljer PC varje gång. Nej spelglädjen som fanns på konsolerna förr är som bortblåst.

Senaste 5 generationer?? Du menar de senaste 25-30 åren? Och du börjar fundera nu?

Medlem

Samsungchefer tycker säkert att alla smartphones är samma, så lika bra att alla lägger ner och låta Samsung köra Android själva. Vore de hyggligaste.

Tesla tänker väl samma. ”Lägg ner elbilarna ba, vi har koll på detta”

Medlem
Skrivet av xcr:

Vilka spel menar du att du spelar som inte är grunda och lättillgängliga som inte finns till konsol? Patiens, Ms röj?.

Vissa spel finns men i en mycket sämre version till konsoler. De måste dumma ner dem för att de skall fungera bra med den begränsade kontrollern.
Uteblivet eller dåligt modstöd och uteblivna DLC är också även det vanligt.
Få spel fungerar bättre med kontrollstyrningen än med tangentbord och mus.

Jag spelar mest Rimworld, Crusader Kings 2/3 och Mount & Blade Bannerlords, spel som inte gör sig bra alls på konsol och som är gjorda för PC.
Nästan inget spel som är gjort först och främst för konsol de senaste 10 åren är spelvärda med några få lysande undantag. De kommer dock ändå ut på PC förr eller senare så det är ingen förlust alls.

Skrivet av GustavA:

Senaste 5 generationer?? Du menar de senaste 25-30 åren? Och du börjar fundera nu?

Ja jag vill verkligen att konsoler skall vara bra och ger dem chans på chans men de gör mig riktigt besviken gång på gång. En studie i självplågeri.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Vissa spel finns men i en mycket sämre version till konsoler. De måste dumma ner dem för att de skall fungera bra med den begränsade kontrollern.
Uteblivet eller dåligt modstöd och uteblivna DLC är också även det vanligt.
Få spel fungerar bättre med kontrollstyrningen än med tangentbord och mus.

Jag spelar mest Rimworld, Crusader Kings 2/3 och Mount & Blade Bannerlords, spel som inte gör sig bra alls på konsol och som är gjorda för PC.
Nästan inget spel som är gjort först och främst för konsol de senaste 10 åren är spelvärda med några få lysande undantag. De kommer dock ändå ut på PC förr eller senare så det är ingen förlust alls.

Ja jag vill verkligen att konsoler skall vara bra och ger dem chans på chans men de gör mig riktigt besviken gång på gång. En studie i självplågeri.

👍

Medlem

Xbox och Playstation försvinner nog som konsoler i framtiden och släpper sina spel direkt på PC och satsar på streaming, kvar blir Nintendo så vi är nog snart där 👍

Medlem

Såna här påståenden går att applicera på fler saker än bara konsoler. Vi har MacOS, Windows, Linux + massa andra operativsystem vars mjukvaror är mer eller mindre exklusiva till respektive OS. Samma problem och visst skulle det va nice om det fanns ett universellt som kunde köra all mjukvara, men så länge företag äger diverse mjuk och hårdvara så kommer det inte bli så.

Medlem

Jag håller med. Önskar att konsoler var som DVD-spelare.

Om du köper en DVD så spelar det ingen roll om du köper en DVD-spelare från Sony, Panasonic, Philips, LG eller vilken tillverkare som helst. Dom klarar alla av att spela DVDn.

Tänk om det fanns en konsolstandard med flera tillverkare, och det spelade ingen roll vilken du köpte, det bara fungerade.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Vissa spel finns men i en mycket sämre version till konsoler. De måste dumma ner dem för att de skall fungera bra med den begränsade kontrollern.
Uteblivet eller dåligt modstöd och uteblivna DLC är också även det vanligt.
Få spel fungerar bättre med kontrollstyrningen än med tangentbord och mus.

Jag spelar mest Rimworld, Crusader Kings 2/3 och Mount & Blade Bannerlords, spel som inte gör sig bra alls på konsol och som är gjorda för PC.
Nästan inget spel som är gjort först och främst för konsol de senaste 10 åren är spelvärda med några få lysande undantag. De kommer dock ändå ut på PC förr eller senare så det är ingen förlust alls.

Ja jag vill verkligen att konsoler skall vara bra och ger dem chans på chans men de gör mig riktigt besviken gång på gång. En studie i självplågeri.

Fightingspel, spel som Devil May cry, bilspel fungerar mycket bättre med kontroll. Det är snarare att allt funkar sämre med mus och tangentbord, förutom strategi, olika typer av simulatorer och fps.

Förr hade väldigt få pc spel kontroll stöd, nu har nästan alla pc spel kontroll stöd

Jag har köpt ny pc för 15-20 tusen var 5e år, men det slutar med att jag ändå spelar konsol 98% av tiden.

Medlem

Är det bara jag som vill ha fler konsoler? Mer konkurrens kanske skulle tvinga jättarna att vara lite mer innovativa. Kanske skulle det t.o.m. få dem att släppa spel oftare än 1-2 ggr per generation. För det är jättekul som det är nu när vi får vänta 7-8 år på en uppföljare. Göra en trilogi idag blir ju ett livsprojekt och kostar mer en en fransk statsbudget.

12
Skriv svar