Miyazaki: Att göra Elden Ring enklare skulle vara att "göra sönder spelet"

Medlem

Ett spel är inte "svårt" om man måste slå huvudet i väggen 100 gånger innan man har "tur" och får en bra runda. Problemet med Elden Ring är inte att det är svårt utan att många av mekanikerna känns clunky och cheap helt enkelt.
Kan nästan 100% gissa på att ingen här kan faktiskt med bra resultat döda alla bossar i nya expansionen på några försök fastän vi alla har slagits mot bossarna över 100 gånger, detta är pga. att man förlitar sig på tur mer än att bli bättre på spelet. Man slår huvudet mot väggen i väntan på att man får en bra runda där bossen inte inom 0.1sekunder helt randomly börjar göra en attack som nästan dödar dig.

Jämför detta med andra spel där du faktiskt blir bättre genom att spela mer och lära sig mekanikerna.

Medlem

Förstår mig inte på folk som ska klaga över svårighet när alla Souls spelen och Elden Ring lever på att just vara svåra och inte håller spelarens hand som nästan alla moderna spel gör nu för tiden. Gillar man inte utmaningen, ja då kan man spela något annat. Det är inget spel för dig då.
Lär dig bossarnas mönster, lär dig spelmekaniken, fixa bättre vapen och summons och vips så har du klarat nästa boss.
Absolut inget fel på mekaniken i Elden Ring som jag sett många klaga på. Bara en dålig ursäkt från folk som inte har tålamod nog att lära sig ordentligt.
Hade inga större problem med DLC'et när jag insåg hur viktiga Scadutree Blessings var. Och då hade jag ändå rejäl feber och arbetade med max femton fungerande hjärnceller under hela genomspelandet.

Testpilot

Jag har ofta svarat samma sak som Miyazaki när folk har diskuterat spelets svårighetsgrad. Det skulle kompromissa med vad man vill uppnå med spelet. Det ska kännas belönande att klara en tuff boss eller hitta ett roligt svärd.

Med det sagt krävs en viss balans och med just ER tycker jag att man har försökt att balansera det med den öppna världen och möjligheten till Ash summons som kommer i olika skepnader och som går att levla upp.

En sista sak som en del glömmer är ju att Du (spelaren!) kan bli bättre och utvecklas. Genom att läsa omgivningen eller bossens mönster kan du utvecklas och bli bättre på spelet (samtidigt som du levlar gubben i spelet). Jag gillar inte det här svart/vita att det bara finns vissa spelare som kan klara spelet, alla kan utvecklas och bli bättre.

Releasehästryttare
Skrivet av Verdurakh:

Jag förstår faktiskt inte massan här,
varför kan inte ett sånt här spel ha svårighetsgrader att välja mellan så att alla kan få precis den erfarenheten dom vill ha?

Många spel har ett "story mode" där fajterna har gjorts enklare, lägg till ett sånt och behåll "normal" som det är så får alla som dom vill?

Jag har en blind syster, hur föreslår du att spelet skall vara så hon också får vara med och spela?

Medlem

Jag tycker att man måste komma ifrån tanken att allt ska vara till för alla. Människor är olika och vi har alla olika nischintressen. Man måste kunna få rikta in sig mot en speciell målgrupp utan att folk som inte tillhör sagda målgrupp kommer och gnäller. Ska man göra något som tilltalar alla blir produkten så urvattnad att den till sist inte tilltalar någon.

Idag finns det en sådan massiv tillgång till olika spel som ”alla” kan avnjuta, så det borde vara självklart att de som vill ha en kompromisslös utmaning också måste kunna få det utan kritik.

Med detta sagt så är jag personligen inte speciellt road av souls-genren, men jag skulle aldrig i mitt liv gnälla över att den finns.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Ett spel är inte "svårt" om man måste slå huvudet i väggen 100 gånger innan man har "tur" och får en bra runda. Problemet med Elden Ring är inte att det är svårt utan att många av mekanikerna känns clunky och cheap helt enkelt.
Kan nästan 100% gissa på att ingen här kan faktiskt med bra resultat döda alla bossar i nya expansionen på några försök fastän vi alla har slagits mot bossarna över 100 gånger, detta är pga. att man förlitar sig på tur mer än att bli bättre på spelet. Man slår huvudet mot väggen i väntan på att man får en bra runda där bossen inte inom 0.1sekunder helt randomly börjar göra en attack som nästan dödar dig.

Jämför detta med andra spel där du faktiskt blir bättre genom att spela mer och lära sig mekanikerna.

Vilka spel menar du man blir bättre på om inte detta? Dör du i elden ring är det ditt fel, 98% av gångerna.

Hela spelet bygger ju på att du ska lära dig mekanikerna fienderna använder och sen spela runt dem. Jag har kört DLC't och den boss som tog flest försök tog 6 försök. Jag borde ju gå och köpa trisslotter direkt.

Det är okej att inte gilla en spelgenre, bara för att du inte gör det betyder inte det att alla som säger att de gör det bara låtsas gilla det, eller vad menar du egentligen?

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Nu har jag aldrig fastnat för spelen som From Software gjort. Hur påverkar det er spelupplevelse negativt om någon annan vill spela spelet men på en lättare nivå? Tänk om någon vill uppleva världen och dess lore men är ovan att spela, eller har något handikapp. Enda alternativet för dessa personer är att titta på när någon annan spelar spelen på Youtube.
Tycker det luktar unken elitism. Och det blir än värre när spelskaparen spär på den attityden.

Jag spelade inget From Software-spel innan Elden RIng. Jag trodde jag skulle hata dem innan eftersom jag brukar bli extremt frustrerad av att dö i spel.
Men usch va jag älskade Elden ring när jag väl skaffade det, och nu har jag nästan spelat alla Sekiro, alla Dark Souls, och Armored Core 6.
För mig är en stor del i det att det inte går att ställa in någon svårighetsgrad, tror jag. Jag vill bemästra spelet under de förutsättningar som spelet ger mig. Alltid när det går att ställa in svårighetsgrad så sitter jag bara och tänker "hmm... kanske borde jag spela på svårare/lättare svårighetsgrad", när spelet känns för svårt eller för lätt. Jag vill inte kunna ändra ramarna för utmaningen, för då känner jag inte att jag har bemästrat utmaningen under de förutsättningar som spelutvecklarna gett mig.

Medlem
Skrivet av Devan:

Jag har en blind syster, hur föreslår du att spelet skall vara så hon också får vara med och spela?

Nu behöver vi inte överdriva


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Skrivet av Whisp:

Jag spelade inget From Software-spel innan Elden RIng. Jag trodde jag skulle hata dem innan eftersom jag brukar bli extremt frustrerad av att dö i spel.
Men usch va jag älskade Elden ring när jag väl skaffade det, och nu har jag nästan spelat alla Sekiro, alla Dark Souls, och Armored Core 6.
För mig är en stor del i det att det inte går att ställa in någon svårighetsgrad, tror jag. Jag vill bemästra spelet under de förutsättningar som spelet ger mig. Alltid när det går att ställa in svårighetsgrad så sitter jag bara och tänker "hmm... kanske borde jag spela på svårare/lättare svårighetsgrad", när spelet känns för svårt eller för lätt. Jag vill inte kunna ändra ramarna för utmaningen, för då känner jag inte att jag har bemästrat utmaningen under de förutsättningar som spelutvecklarna gett mig.

Låter mer som att du behöver träna lite på självdisciplinen kan jag tycka.


signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Ett spel är inte "svårt" om man måste slå huvudet i väggen 100 gånger innan man har "tur" och får en bra runda. Problemet med Elden Ring är inte att det är svårt utan att många av mekanikerna känns clunky och cheap helt enkelt.
Kan nästan 100% gissa på att ingen här kan faktiskt med bra resultat döda alla bossar i nya expansionen på några försök fastän vi alla har slagits mot bossarna över 100 gånger, detta är pga. att man förlitar sig på tur mer än att bli bättre på spelet. Man slår huvudet mot väggen i väntan på att man får en bra runda där bossen inte inom 0.1sekunder helt randomly börjar göra en attack som nästan dödar dig.

Jämför detta med andra spel där du faktiskt blir bättre genom att spela mer och lära sig mekanikerna.

Tur? Vad pratar du om? Finns personer som gör flera olika Challenge Runs och klarat ut spelet på alla möjliga konstiga vis.
Dansmatta
Gitarr
Två spel samtidigt
Upp och ned
Lvl 1
Osv..
Eller kombinationer av flera ovan.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Nu har jag aldrig fastnat för spelen som From Software gjort. Hur påverkar det er spelupplevelse negativt om någon annan vill spela spelet men på en lättare nivå? Tänk om någon vill uppleva världen, storyn och dess lore men är ovan att spela, eller har något handikapp. Enda alternativet för dessa personer är att titta på när någon annan spelar spelen på Youtube.
Tycker det luktar unken elitism. Och det blir än värre när spelskaparen spär på den attityden.

Det är roligt när man väl får ihjäl en svår boss. Så jag håller inte med dig egentligen. Men visst kunde dom lägga in easy där man inte kan dö och bossarna dör på ett slag för de personer som bara vill uppleva storyn.

Medlem
Skrivet av magma:

Jag slutade spela på grund av att spelet blev för frustrerande (inte på grund av svårighetsgraden, utan mer för att vissa mekanismer är billiga). Och detta kommer från någon som gillade cuphead, zelda 2, doom eternal på svåraste , hexen och no rest for the wicked.

Utmaning är kul men är samtidigt en balansgång.
Svårighetsgrader tror jag kan vara en del av lösningen. En del kanske bara vill gå in och njuta av storyn?

Tyvärr så är det billiga du pratar om antagligen något som man ser i många asiatiska spel. Dom gillar det tydligen och har mycket billiga moment i sina spel. Som att spela om samma banor och grinda 1000 olika material som i tex Monster Hunter. Det är något man kan lära sig att uppskatta. Speciellt när västvärlden inte vill konkurrera utan vill bara göra flera spel till mobil spel. Så tyvärr ligger spel som Elden ring i toppen för vad man får för sina pengar bland stor spelen. Själv så slutade jag spela på grund av att minst ett dlc skulle komma. Och nu i helgen satte jag mig igen och började spela. Jag sa på jobbet att jag inte hade gjort något på midsommar/helgen. Men i självaste verket så dödade jag 8 drakar och ett stort makalöst monster. Samt hjälpte en docka/gudom att ta sig vidare till vartever. Och mycket annat som inte i jämförelse är värt att nämna. Så att jag inte gjorde något i helgen var igentligen en stor lögn.

Medlem

Samma diskussion igen? Om du klarat ut Elden Ring så vet du ju själv hur man kan göra spelet lättare, bara att överlevla.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det jag kan tycka är att dom gjort många "små" fiender lite väl svåra det gör att man hellre vill undvika dom än att ta sig an dom. Ingen ide att "farma" dom för att öka i level. Se till att du har en ordentlig level så att du kan växla mellan att vara en "kastare" och en hack and slashare, så kan man prova sig fram tills man lyckas dräpa dom kräken.

Skrivet av Ralf:

Det är roligt när man väl får ihjäl en svår boss. Så jag håller inte med dig egentligen. Men visst kunde dom lägga in easy där man inte kan dö och bossarna dör på ett slag för de personer som bara vill uppleva storyn.

Absolut, det fattar jag att det är. Behöver ju inte vara så extremt som att döda bossarna på ett slag. Det är ju att dra det till ytterligheter. Någon slags mellanväg skulle ju kunna fungera med valfriheten som funkar i många andra fall. Men så klart kan inte alla spel vara för alla. Som allt annat här i livet.


signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Tyvärr så är det billiga du pratar om antagligen något som man ser i många asiatiska spel. Dom gillar det tydligen och har mycket billiga moment i sina spel. Som att spela om samma banor och grinda 1000 olika material som i tex Monster Hunter. Det är något man kan lära sig att uppskatta. Speciellt när västvärlden inte vill konkurrera utan vill bara göra flera spel till mobil spel. Så tyvärr ligger spel som Elden ring i toppen för vad man får för sina pengar bland stor spelen. Själv så slutade jag spela på grund av att minst ett dlc skulle komma. Och nu i helgen satte jag mig igen och började spela. Jag sa på jobbet att jag inte hade gjort något på midsommar/helgen. Men i självaste verket så dödade jag 8 drakar och ett stort makalöst monster. Samt hjälpte en docka/gudom att ta sig vidare till vartever. Och mycket annat som inte i jämförelse är värt att nämna. Så att jag inte gjorde något i helgen var igentligen en stor lögn.

Jag gillade Monster hunter world, hade ingenting emot grindingen då det var rolig och givande, det hjälpte förstås att spela i goda vänners sällskap.

Elden ring är ju både kul och frustrerande, tyvärr rann bägaren oftast över åt det sistnämnda på slutet. No rest for the wicked är egentligen ganska lika, men av någon anledning blir jag inte lika frustrerad av det. Plus i kanten för att Elden ring inte har mikrotransaktioner, skins och dylikt. Håller också ett öga på kommande Wu kong som verkar riktigt mäktigt.

Bra jobbat! Ibland behövs tålamodet också, vilket du verkar ha bättre än mig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Bra! Spelet ska vara svårt. Träna/nöta eller sluta spela spelet helt enkelt

Det ska inte vara onödigt svårt tycker jag, speciellt inte om man har en höglvl gubbe så får man stryk i nya dlc.. hur är det bra ?

Medlem

Tröttsammare diskussion får man ju leta efter vid det här laget. Tack och lov så fortsätter From att köra sitt race.

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Nu har jag aldrig fastnat för spelen som From Software gjort. Hur påverkar det er spelupplevelse negativt om någon annan vill spela spelet men på en lättare nivå? Tänk om någon vill uppleva världen, storyn och dess lore men är ovan att spela, eller har något handikapp. Enda alternativet för dessa personer är att titta på när någon annan spelar spelen på Youtube.
Tycker det luktar unken elitism. Och det blir än värre när spelskaparen spär på den attityden.

Edit: Verkligen en vattendelare det här.

Jag vill kunna flyga lika högt som en örn eller fladdra snabbt med vingarna som en kolibri. Varför gav inte "skapar-hen" oss möjligheten att uppleva livet från deras horisont? Nej, varje dag ser vi dom flyga förbi oss, locka oss med sin fantastiska flygekvilibrism. Tycker det är unket att "skapar-hen" påminner oss om det varje dag.

Vänder man på det ser resonemanget likadant ut från öronens perspektiv.

"Giv mig en atombomb och jag ska ge Eder fyrverkeri!"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Absolut, det fattar jag att det är. Behöver ju inte vara så extremt som att döda bossarna på ett slag. Det är ju att dra det till ytterligheter. Någon slags mellanväg skulle ju kunna fungera med valfriheten som funkar i många andra fall. Men så klart kan inte alla spel vara för alla. Som allt annat här i livet.

Nä men just i detta fall så vill jag att det ska vara som det är. Annars kan dom göra som jag har sett att Nintendo gör i vissa spel. Du kan ha en odödlig karaktär eller så kommer det upp en text du har dött x gånger vill du skippa banan/bossen.

Då tänker jag att vi som gillar att plågas skulle vägra hjälp och de som tröttnat kan skippa😊

Men jag vet inte vilket som är bäst. Själv gillar jag att From Software inte kompromissar, men jag kan förstå att alla inte är som mig.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Låter mer som att du behöver träna lite på självdisciplinen kan jag tycka.

Haha, kan nog verkligen stämma. Men tills dess så får jag straffa mig själv med From Soft-spel.

Geeks Gaming
Skrivet av Ralf:

Det är roligt när man väl får ihjäl en svår boss. Så jag håller inte med dig egentligen. Men visst kunde dom lägga in easy där man inte kan dö och bossarna dör på ett slag för de personer som bara vill uppleva storyn.

Angående storyn….. 😂

Skämt åsido så är ju storyn också något som många kommer att ha vissa problem med. Den är inte formad som man är van vid och jag började till slut använda penna och papper medans jag spelade för att koppla ihop allt.
För mig var det en väldigt frisk fläkt, inga questloggar, inga ledtrådar utan ren ofiltrerad story *myser*

Avstängd
Skrivet av Verdurakh:

Jag förstår faktiskt inte massan här,
varför kan inte ett sånt här spel ha svårighetsgrader att välja mellan så att alla kan få precis den erfarenheten dom vill ha?

Många spel har ett "story mode" där fajterna har gjorts enklare, lägg till ett sånt och behåll "normal" som det är så får alla som dom vill?

För spelare är lata, fega, har fragilt ego och en massa andra brister så många kommer ta den enklaste vägen oavsett vad den enklaste vägen är, och då förstörs mycket av det som gör spelet bra.
Spelare vet helt enkelt inte vad som är bäst för dem själva.

Det är meningen att man ska dö i dessa spel, om man kör fast så ger det incitament till att utforska och lära sig mer av världen för att komma tillbaka med mer kunskap och en starkare karaktär.
Om man bara kan springa igenom spelet utan att stöta på hinder så kommer man aldrig behöva utforska eller lära sig hur spelvärlden fungerar.

Min teori är att dessa spel inte skulle vara lika hyllade om de hade ett easy mode för en stor del av spelarna skulle ha spelat igenom dem på easy och klarat hela spelet genom att spamma R1 och sedan rycka på axlarna och säga "fattar inte varför folk hyllar detta så mycket, det är som vilket annat action-rpg som helst".

Med det sagt handlar det inte bara om något är enkelt eller svårt, ett spel kan vara svårt på ett bra sätt eller på ett dåligt sätt.
Det jag sett många klaga på i denna expansion är att alla bossar fungerar likadant där man måste lära sig alla deras attacker och dodgea i sista sekund för att överleva, och alla attacker är målsökande. Detta skiljer sig från tidigare spel där det funnits sådana bossar men även andra sorters bossar där det inte endast handlar om att dodgea i sista sekunden.
Detta tycker folk är enformigt och gör det tråkigt att bara grinda bossarna tills man lärt sig dem perfekt. För svårt på ett enformigt sätt.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag vill kunna flyga lika högt som en örn eller fladdra snabbt med vingarna som en kolibri. Varför gav inte "skapar-hen" oss möjligheten att uppleva livet från deras horisont? Nej, varje dag ser vi dom flyga förbi oss, locka oss med sin fantastiska flygekvilibrism. Tycker det är unket att "skapar-hen" påminner oss om det varje dag.

Vänder man på det ser resonemanget likadant ut från öronens perspektiv.

"Giv mig en atombomb och jag ska ge Eder fyrverkeri!"


signatur

00:00:02:42

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag förstår faktiskt inte massan här,
varför kan inte ett sånt här spel ha svårighetsgrader att välja mellan så att alla kan få precis den erfarenheten dom vill ha?

Många spel har ett "story mode" där fajterna har gjorts enklare, lägg till ett sånt och behåll "normal" som det är så får alla som dom vill?

Det går väl inte? Då skulle ju alla elitister bli tvungna att säga att dom inte bara klarat spelet utan även att dom klarat det "på rätt sätt". Det blir för jobbigt.

Och tänk om dom, gud förbjude, la till ett Hard Mode också. Du skulle ju de "vanliga" elitisterna inte längre platsa bland dom riktiga elitisterna. Skulle slå stenhårt mot deras självkänsla.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Det ska inte vara onödigt svårt tycker jag, speciellt inte om man har en höglvl gubbe så får man stryk i nya dlc.. hur är det bra ?

Hur är det inte bra?
Jag vill inte ha ett dlc som man bara flyger igenom för att man redan är hög lvl. Vill ha DLC som utmanar mig på nya vis och kräver att jag blir bättre och utvecklas.
Vilket det här paketet gjorde perfekt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Maysay:

Och då spelar enbart de som klarar av detta och tycker det är roligt med svårighetsgraden. Alla andra slutar. Hur många blir det kvar som gillar spelet?

Med tanke på att Elden Ring av achievements att döma verkar ha en betydligt högre grad av spelarbasen som "klarar" spelet än vad som är kutym så tycks svaret vara "ovanligt många".

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Nu har jag aldrig fastnat för spelen som From Software gjort. Hur påverkar det er spelupplevelse negativt om någon annan vill spela spelet men på en lättare nivå? Tänk om någon vill uppleva världen, storyn och dess lore men är ovan att spela, eller har något handikapp. Enda alternativet för dessa personer är att titta på när någon annan spelar spelen på Youtube.
Tycker det luktar unken elitism. Och det blir än värre när spelskaparen spär på den attityden.

Edit: Verkligen en vattendelare det här.

Just ja, dom handikappade. Jäkla "elitism"(snark, så överanvänt)!

Disabled Twitch streamer beats Elden Ring boss with just his chin
https://www.dexerto.com/elden-ring/handicapped-twitch-streame...

Paralysed former firefighter beats Elden Ring by blowing into tubes
https://www.pcgamer.com/paralysed-former-firefighter-beats-el...

"Just to inspire some gamers, I'm a handicapped Elden ring player who uses my left foot and right hand to play videogames. I just killed this annoying boss with it."
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/v9f3xf/just_to_inspi...

"I have only one hand and I beat Elden Ring"
https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/1cz795n/i_have_on...

"Wildbubba03 a 19 year old tiktoker/YouTuber with cerebral palsy has beat Elden ring with one hand"
https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/utjfeq/wildbubba0...

Edit:

Känns förövrigt inte direkt som någon vattendelare alls. Det är en liten skara människor som skriker sig hesa om "elitism" och något i stil med "alla ska få vara med"(vilket alla redan kan). Jag tror även att majoriteten av dessa som klagar inte ens har spelat spelet/spelen själva, eller har gett det en ärlig chans. Skönt att Miyazaki inte viker sig utan utgår från sin filosofi och grundidé.

"Hur påverkar det er spelupplevelse negativt om någon annan vill spela spelet men på en lättare nivå?" Det påverkar inte alls, då det redan finns en lättare nivå inbyggt i spelet. Spirit ashes+summons, OP-builds och farmande. Så kör på


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Med tanke på att spelet (Elden Ring) sålt 25 miljoner exemplar så.. många?

Skulle säga att de flesta av deras tidigare spel är svårare. I Elden Ring har du möjlighet till flera summons och att farma din karaktär starkare innan du tar dig an en boss.
Jag har inte klarat något av deras tidigare spel. Men Elden Ring har jag klarat ut och gillar expansionen än så länge.

Att de sålt 25 miljoner behöver inte betyda att 25miljoner gillar spelet. Tror nog att väldigt många köpt det pga av all reklam/hype utan att ens kört tidigare souls spel...

Skrivet av Fezk:

Just ja, dom handikappade. Jäkla elitism(snark)!

Disabled Twitch streamer beats Elden Ring boss with just his chin
https://www.dexerto.com/elden-ring/handicapped-twitch-streame...

Paralysed former firefighter beats Elden Ring by blowing into tubes
https://www.pcgamer.com/paralysed-former-firefighter-beats-el...

"Just to inspire some gamers, I'm a handicapped Elden ring player who uses my left foot and right hand to play videogames. I just killed this annoying boss with it."
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/v9f3xf/just_to_inspi...

"I have only one hand and I beat Elden Ring"
https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/1cz795n/i_have_on...

"Wildbubba03 a 19 year old tiktoker/YouTuber with cerebral palsy has beat Elden ring with one hand"
https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/utjfeq/wildbubba0...

Ja, det är ju imponerande utan tvekan det får jag erkänna. Kanske mer undantag än regel men inspirerande.


signatur

00:00:02:42

123
Skriv svar