Miyazaki: Att göra Elden Ring enklare skulle vara att "göra sönder spelet"

Medlem
Skrivet av Gaara:

Att de sålt 25 miljoner behöver inte betyda att 25miljoner gillar spelet. Tror nog att väldigt många köpt det pga av all reklam/hype utan att ens kört tidigare souls spel...

Men det är ju endast deras egna fel. Det går att läsa recensioner och se videos på spel innan man köper. Tror nog det var rätt så tydligt redan från början att det var ännu ett svårt spel från From Software.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Men det är ju endast deras egna fel. Det går att läsa recensioner och se videos på spel innan man köper. Tror nog det var rätt så tydligt redan från början att det var ännu ett svårt spel från From Software.

Oavsett så är inte alla såla spel= en nöjd kund

Medlem
Skrivet av Gaara:

Oavsett så är inte alla såla spel= en nöjd kund

Men jag menade det inte direkt så heller. Spelen har sålt bra och det är en populär serie spel för just vad det är för typ av spel.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Nu behöver vi inte överdriva

Varför är det en överdrift? Blinda spelar också, kolla hur många hjälpmedel TLOU2 hade.

Är du inte så bra på spelet och inte tycker det är kul att försöka bli bättre så är det inte ett spel för dig, lika mycket som en blind inte kan förväntas spela ALLA spel.

Medlem

Nu står jag jag varken på någon sida i denna diskussion och har kört igenom alla Froms titlar och varit relativt nöjd under de resorna. Men jag förstår verkligen inte hur valfriheten av svårighetsgrad skulle förstöra upplevelsen? Dom som vill köra som det är tänkt gör väl det ändå? Och dom som bara vill uppleva världen kan göra det (och gör redan med fusk på pc).

Medlem

Elden ring är inte svårt. Svårare än barn spel som skylander och så visst. Men har man kört ett rpg innan kan vem som helst klara elden ring. För elden ring är ett rpg. Är något svårt i ett rpg skaffat man bara bättre items, bättre build och högre level.

Funkar precis likadant i elden ring. Du kan besegra alla bossar i spelet utan att knappt nudda de om du levlar din karaktär högt och kallar på din summon som gör en kopia av dig. Sen skjuter ni både spells från var sitt hörn och ser fienden springa fram och tillbaka efter er.

Visst du kan behöva rulla någon gång, men klarar man inte de klarar man inte andra rpg heller.

Så då det är sagt så är elden ring inte lika snällt med att tipsa dig om alla genvägar och användbara items som kan försvaga bossar, med mer. Dock upplever man att spelet är väldigt svårt kan mna ju bara testa en guide där de går igenom allt sånt.

Körde 10 timmar idag och är väldigt caual elden ring spelare och fick ner flera bossar (boss fiender) och låste upp halva kartan på den tiden. Var allt på ungefär samma nivå som slutspelet.
Tror bara dlct är lite elak mot de som kör enbart svärd i början (men svärd kan boosta något enormt om man letar lite items så är inte heller ett problem). Fanns inga problem med en magi build.

Testpilot
Skrivet av gundemannen:

Nu står jag jag varken på någon sida i denna diskussion och har kört igenom alla Froms titlar och varit relativt nöjd under de resorna. Men jag förstår verkligen inte hur valfriheten av svårighetsgrad skulle förstöra upplevelsen? Dom som vill köra som det är tänkt gör väl det ändå? Och dom som bara vill uppleva världen kan göra det (och gör redan med fusk på pc).

Ambitionen från spelskaparna är att skapa ett utmanande spel som ska kännas belönande att spela. Du kan se det som en slags uppmaning och som jag skrev tidigare har de lagt till Ash summons för att göra spelet enklare/roligare/flexiblare eller vad man nu ska kalla det.

Jag föredrar det istället för det klassiska easy, normal, hard upplägget som egentligen bara ändrar fiendens HP mätare eller hur hårt de slår.

Medlem

Kan förstå honom med hans vision av spelet men har svårt att se att spelet skulle bli förstört av att det finns alternativ, exempelvis ett läge där fienden gör 50% mindre skada. Men det är ju också populärt just av hans vision och svårighetsgraden. Men blir de som vill ha den där svårare upplevelsen upprörda om de måste trycka sig förbi ett extra menyval när de startar spelet?


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

From Soft spel ska vara svåra och folk borde veta det vid det här laget.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent
Skrivet av LancelotSwe:

Kan förstå honom med hans vision av spelet men har svårt att se att spelet skulle bli förstört av att det finns alternativ, exempelvis ett läge där fienden gör 50% mindre skada. Men det är ju också populärt just av hans vision och svårighetsgraden. Men blir de som vill ha den där svårare upplevelsen upprörda om de måste trycka sig förbi ett extra menyval när de startar spelet?

Visst var det Ninja Gaiden där la till en lättare svårhetsgrad, men då fick Ryu ha något rosa band på sig eller något för att markera "nu spelar du inte på riktigt"? XD

Hade ju gått och ha något sådant i spelet. Väljer du lättare svårhetsgrad får du bära the "helm of git gud" som ser ut som ett kaninhuvud eller liknande?


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Visst var det Ninja Gaiden där la till en lättare svårhetsgrad, men då fick Ryu ha något rosa band på sig eller något för att markera "nu spelar du inte på riktigt"? XD

Hade ju gått och ha något sådant i spelet. Väljer du lättare svårhetsgrad får du bära the "helm of git gud" som ser ut som ett kaninhuvud eller liknande?

Jo Tomonobu Itagaki la motvilligt till Ninja Dog mode i Ninja Gaiden Black efter klagomål om att originalspelet var för svårt. Då blir man också under spelets gång hånad av den kvinnliga karaktären Ayane för att man är så dålig.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Just ja, dom handikappade. Jäkla "elitism"(snark, så överanvänt)!

Disabled Twitch streamer beats Elden Ring boss with just his chin
https://www.dexerto.com/elden-ring/handicapped-twitch-streame...

Paralysed former firefighter beats Elden Ring by blowing into tubes
https://www.pcgamer.com/paralysed-former-firefighter-beats-el...

"Just to inspire some gamers, I'm a handicapped Elden ring player who uses my left foot and right hand to play videogames. I just killed this annoying boss with it."
https://www.reddit.com/r/gaming/comments/v9f3xf/just_to_inspi...

"I have only one hand and I beat Elden Ring"
https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/1cz795n/i_have_on...

"Wildbubba03 a 19 year old tiktoker/YouTuber with cerebral palsy has beat Elden ring with one hand"
https://www.reddit.com/r/Eldenring/comments/utjfeq/wildbubba0...

Edit:

Känns förövrigt inte direkt som någon vattendelare alls. Det är en liten skara människor som skriker sig hesa om "elitism" och något i stil med "alla ska få vara med"(vilket alla redan kan). Jag tror även att majoriteten av dessa som klagar inte ens har spelat spelet/spelen själva, eller har gett det en ärlig chans. Skönt att Miyazaki inte viker sig utan utgår från sin filosofi och grundidé.

"Hur påverkar det er spelupplevelse negativt om någon annan vill spela spelet men på en lättare nivå?" Det påverkar inte alls, då det redan finns en lättare nivå inbyggt i spelet. Spirit ashes+summons, OP-builds och farmande. Så kör på

Haha! Det där påminner mig om när jag spelade Dark Souls och möter dubbelbossen Ornstein and Smough, tog mig nog 30 försök eller något, sen hittar jag någon jävel på youtube som klarar bossen med naken karaktär och en guitarrhero gitarr som kontroller, vreden var total xD.
Alla har dock inte den tiden att lägga skulle jag säga.
Jag har klarat Demon Souls, Dark Souls och Dark Souls 3, har inte börjat med Elden Ring ännu men det kommer, bara som en FYI

Jag tillhör en av dom som efterfrågar en enklare svårighets grad, även om det egentligen inte har med svårigheten i sig för att argumentera ditt "git good" argument, det det handlar om är tidsbesparande åtgärder, där din "lättare nivå" föga hjälper, detta är även inget som spelet i sig hjälper dig med eller berättar för dig utan det kräver en hel del tidsinvesting och utanför spelet hjälp.

I värsta fall får väl spelet ha en disclaimer före köp där det står Warning this game is harder then the games you are used to eller något


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Flakmonkey

Tycker det här kokar ner till att utvecklaren har sin syn på hur vi ska uppleva deras verk vilket jag tycker är grunden i all form av kultur. Om de tycker att svårighetsgrader skulle ta bort en stor del av vad som gör spelet till vad det är så tycker jag att de ska hålla fast vid det, sen kan vi gnälla hur mycket vi vill, det är deras verk. Vi klagar på utvecklare som måste böja sig för utgivare som tvingar dem att ändra visionen för sina spel för att tilltala fler spelare, för att sälja mer, varför ska det vara annorlunda om de måste böja sig för gamers som skriker?

From Software vet exakt vad de gör när de säger nej till svårighetsgrader, de håller fast vid sin vision och genom att göra det är sannolikheten stor att de går miste om försäljningssiffror. Om något tycker jag att det är något beundransvärt och som är på tok för ovanligt numera.

Medlem

Bra att han står på sig ock inte gör ett spel för alla,själv är jag för långsam och gammal för den sortens spel men jag missunnar ingen att spela det.
Testade för första gången(igår) ett soulsliknande spel och jag fick snabbt bekräftat att det inte var något för mig
Idag skall inget få vara exklusivt för då är inte alla med och då kan en minoritet bli kränkt eller ännu värre bli ledsna.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Skribent
Skrivet av Aforest:

Jo Tomonobu Itagaki la motvilligt till Ninja Dog mode i Ninja Gaiden Black efter klagomål om att originalspelet var för svårt. Då blir man också under spelets gång hånad av den kvinnliga karaktären Ayane för att man är så dålig.

haha, något som de skulle kunna ha i Elden Ring, men att då ALLA karaktärer man träffar skulle kunna håna en.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Ambitionen från spelskaparna är att skapa ett utmanande spel som ska kännas belönande att spela. Du kan se det som en slags uppmaning och som jag skrev tidigare har de lagt till Ash summons för att göra spelet enklare/roligare/flexiblare eller vad man nu ska kalla det.

Jag föredrar det istället för det klassiska easy, normal, hard upplägget som egentligen bara ändrar fiendens HP mätare eller hur hårt de slår.

Men vad som är belönade är ju dock ytterst subjektivt, även utmanade för den delen med. Sedan att ha det som utgångspunkt och låsa achievements bakom det men ändå erbjuda en annan svårighetsgrad för folk med mindre tid, handikapp eller bara intresse, utesluter ju inte en vad han tycker är utmanade upplevelse.

Testpilot
Skrivet av gundemannen:

Men vad som är belönade är ju dock ytterst subjektivt, även utmanade för den delen med. Sedan att ha det som utgångspunkt och låsa achievements bakom det men ändå erbjuda en annan svårighetsgrad för folk med mindre tid, handikapp eller bara intresse, utesluter ju inte en vad han tycker är utmanade upplevelse.

Ja, absolut det håller jag med om. Därför det blir svårt att använda termer som "svårt spel" för vad som är svårt skiljer sig från person till person.

Nu är inte jag handikappad men det var ett inlägg tidigare i tråden där det listades exempel på personer med just handikapp som klarade spelet på alternativa sätt så det fungerar bevisligen.

Jag ser hellre att man gör spelet för de som har tid och vill bli bättre än de som anser sig inte ha tid och inte vill bli bättre (varför spelar man då ens spelet...?). Finns även massa hjälpmedel i spelet och det går alltid att hitta en annan spelare att hjälpa dig med en tuff boss eller liknande.

Att gnälla på att ett From Software-spel är svårt är som att gnälla på att man blir blöt av vatten.

Git gud skrotnoobs eller spela något annat.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Ja, absolut det håller jag med om. Därför det blir svårt att använda termer som "svårt spel" för vad som är svårt skiljer sig från person till person.

Nu är inte jag handikappad men det var ett inlägg tidigare i tråden där det listades exempel på personer med just handikapp som klarade spelet på alternativa sätt så det fungerar bevisligen.

Jag ser hellre att man gör spelet för de som har tid och vill bli bättre än de som anser sig inte ha tid och inte vill bli bättre (varför spelar man då ens spelet...?). Finns även massa hjälpmedel i spelet och det går alltid att hitta en annan spelare att hjälpa dig med en tuff boss eller liknande.

Ja just hjälpmedel i spelet är ju något som absolut kan göra bättre, om dom tar in något likande system som Lies of P kör innan bossar och sedan en vettig multiplayer funktion som han ändå pratat om. Då tror jag mycket av diskussionen försvinner.

Men som sagt, på pc fixas allt ju till med moddar ändå, synd att det ska behöva vara där det händer bara.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Haha! Det där påminner mig om när jag spelade Dark Souls och möter dubbelbossen Ornstein and Smough, tog mig nog 30 försök eller något, sen hittar jag någon jävel på youtube som klarar bossen med naken karaktär och en guitarrhero gitarr som kontroller, vreden var total xD.
Alla har dock inte den tiden att lägga skulle jag säga.
Jag har klarat Demon Souls, Dark Souls och Dark Souls 3, har inte börjat med Elden Ring ännu men det kommer, bara som en FYI

Jag tillhör en av dom som efterfrågar en enklare svårighets grad, även om det egentligen inte har med svårigheten i sig för att argumentera ditt "git good" argument, det det handlar om är tidsbesparande åtgärder, där din "lättare nivå" föga hjälper, detta är även inget som spelet i sig hjälper dig med eller berättar för dig utan det kräver en hel del tidsinvesting och utanför spelet hjälp.

I värsta fall får väl spelet ha en disclaimer före köp där det står Warning this game is harder then the games you are used to eller något

Mitt "git good" argument? Var skriver jag något sådant? Jag ger råd som förenklar spelet avsevärt och förklarar att det är där den inbyggda svårighetsgraden ligger.

Du behöver inte lägga ned någon längre extratid mer än att du spelar på som vanligt. Du hittar saker naturligt under spelets gång. Vad är det inte spelet berättar för dig? Allt jag skrev förklaras in-game med inforutor(Spirit Ashes och Summons). Vad som är OP-builds är väl inget som sägs rakt ut kanske, där får man göra en enkel googling om man vill(tar inte så himla lång tid).

Gällande någon slags "disclaimer". Vad folk uppfattar som "svårt", i vilket spel det nu än må vara, kan skilja sig avsevärt. Nu är ju From ganska ökända vid det här laget för att ha utmanande spel, men det bästa man kan göra innan man köper spel, om man känner sig osäker, är att läsa recensioner/intryck.

Hur som haver, du får tycka att spelet ska ha svårighetsgrader, men köper inte riktigt dina tidsbristargument för att ändra ett av Froms fundament.

Personligen hoppas jag Miyazaki och FromSoftware fortsätter som dom gjort sedan Demon's Souls-tiden. Sen får man kalla det "elitism" eller vad som, det är så jag känner och tycker helt enkelt. Handlar inte om något "git gud" utan är något jag helt enkelt föredrar.

En sak är ju dock att dom redan gått lite mer åt den bredare massan i och med Elden Ring, där det som sagt finns så mycket valfrihet och hjälp att få, till skillnad från säg Dark Souls eller inte minst Sekiro.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Ni som inte klarar av utmaningen.
Spela nå annat, det är inte svårare än så.
Anpassa spel för alla är ett otyg.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

I värsta fall får väl spelet ha en disclaimer före köp där det står Warning this game is harder then the games you are used to eller något

Förlåt att det här nu blir en "attack" mot dig men blev lite triggered av "disclaimer" bara. Det här är inte riktat mot dig utan till alla, passade bara bra att citera dig. 🙂

Blir bara så trött på vår samtid, i princip alla spel var skitsvåra förr i tiden, behövdes ingen disclaimer, var aldrig gråt om att alla spel inte var anpassade för alla, tror vi har lite att lära oss i dagens samhälle bara, barn har inget tålamod längre, märker det på mina egna barn, alla förväntas hållas i handen till eftertexterna, filmer är skittråkiga om det inte står Marvel på dom.

Jag raljerar så klart men lite så känner jag, och nej jag menar inte att allt var bättre förr och att man inte ska anpassa med hjälpmedel för att så många som möjligt ska kunna ta del av saker men man måste också förstå att det är skaparens verk, vi ska inte alltid kunna gnälla på att ett spel har skitdåligt slut annars reviewbombas det, eller att spel är för svåra osv.

Vi är på väg mot en värld där mer och mer är Donken, Jurassic World 10, Fast And The Furious 17, CoD: BLOPS 9, spelbubblan håller på och spricker i detta nu så storföretagen kommer bli ännu fegare, vi ska hylla såna här verk, sen är det kanske inte för alla, det finns irriterande brister i inventorymanagement o dyl, storyn är inte berättad som man vanligtvis är van vid. Men det spelar ingen roll för det finns fortfarande något fantastiskt där som ska bevaras och hyllas.

Som jag sa tidigare, hade älskat om alla fastnade för de här spelen, läser du det här och aldrig testat eller fastnat för "Souls", ge det ett ärligt försök, ge inte upp på en gång, det är givande, du kommer svära, du kommer gråta men det är helt ok, för sen när du kommer vidare då känner du belöningen och vill utforska nya platser, hitta bättre gear osv.

Nu har jag babblat klart i den här tråden. Tack och förlåt. 😊👍

Medlem

Ptja, som producent gör han ju de spel han själv vill och behöver inte rättfärdiga det på något sätt. Hans publik verkar ju ständigt växa också så fler och fler verkar ju hålla med honom. För mig är dock deras spel bara till för människor med självskadebeteende och jag hoppar över spel så fort jag ser deras namn - finns så otroligt mycket att spela. Men jag vill spela och gilla Armored Core 6 för jag tycker det är otroligt coolt med mechas men med deras namn på spelfodralet tror jag tyvärr det inte är för mig och det är tråkigt för det finns inte jättemånga alternativ i genren att välja på istället. Sen skulle inte de som vill ha denna utmaningen förstöras av att andra kan välja en lägre utmaning så tycker det är ett ganska lamt argument egentligen. Att vissa vill spela det svåraste och dö 511 gånger om dagen borde inte stoppa oss som mest kasta oss in och ströspela lite mer causual.

Medlem
Skrivet av laban005:

Förlåt att det här nu blir en "attack" mot dig men blev lite triggered av "disclaimer" bara. Det här är inte riktat mot dig utan till alla, passade bara bra att citera dig. 🙂

Blir bara så trött på vår samtid, i princip alla spel var skitsvåra förr i tiden, behövdes ingen disclaimer, var aldrig gråt om att alla spel inte var anpassade för alla, tror vi har lite att lära oss i dagens samhälle bara, barn har inget tålamod längre, märker det på mina egna barn, alla förväntas hållas i handen till eftertexterna, filmer är skittråkiga om det inte står Marvel på dom.

Jag raljerar så klart men lite så känner jag, och nej jag menar inte att allt var bättre förr och att man inte ska anpassa med hjälpmedel för att så många som möjligt ska kunna ta del av saker men man måste också förstå att det är skaparens verk, vi ska inte alltid kunna gnälla på att ett spel har skitdåligt slut annars reviewbombas det, eller att spel är för svåra osv.

Vi är på väg mot en värld där mer och mer är Donken, Jurassic World 10, Fast And The Furious 17, CoD: BLOPS 9, spelbubblan håller på och spricker i detta nu så storföretagen kommer bli ännu fegare, vi ska hylla såna här verk, sen är det kanske inte för alla, det finns irriterande brister i inventorymanagement o dyl, storyn är inte berättad som man vanligtvis är van vid. Men det spelar ingen roll för det finns fortfarande något fantastiskt där som ska bevaras och hyllas.

Som jag sa tidigare, hade älskat om alla fastnade för de här spelen, läser du det här och aldrig testat eller fastnat för "Souls", ge det ett ärligt försök, ge inte upp på en gång, det är givande, du kommer svära, du kommer gråta men det är helt ok, för sen när du kommer vidare då känner du belöningen och vill utforska nya platser, hitta bättre gear osv.

Nu har jag babblat klart i den här tråden. Tack och förlåt. 😊👍

haha var ju bara bra saker du tog upp :).
Jag brukar raljera om att ingen av dagens unga vet hur man "meckar" med teknik längre, alla iphones etc bara fungerar.

Var inte seriös med disclaimer men som du säger, dagens spelare har inget tålamod längre, eller i mitt fall jag har inte tid att nöta ett spel i 100 timmar längre så för mig är det jättejobbigt om jag inte kommer vidare i ett spel pga sånt.

Måste man stänga ute spelare för att en grupp ska ha roligt? Går det verkligen inte samsas och ha alternativ för alla?
Ta super mario där finns det olika sätt att spela där vissa saker är skitsvåra men grunden klarar en 5åring.

Aja slut raljerat från min sida


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

123
Skriv svar