Har mikrotransaktioner förstört spelindustrin?

Medlem
Har mikrotransaktioner förstört spelindustrin?

När internet gjorde sitt intrång i gemene människors liv var det en oerhörd revolution som förändrade hur vi läste nyheter, betalade räkningar och kommunicerade med varandra. Även spelmarknaden förändrades långsamt med patchar och dlc-tillägg som kunde förbättra spelen även efter släpp. Detta var först någonting bra, och är det i viss mån fortfarande, men det gjorde också spelutvecklare lite lata. Det var som att de ryckte på axlarna och sa "det spelar inte så stor roll om det inte är funktionellt spel, vi fixar det med patchar sen". Sen blev det både bättre och värre. DLC-expansioner och indiespel fick en helt egen våg i och med populariseringen av onlinetjänster, men enkla mobilspel och andra "gratisspel" fick också ökad publik där intäkterna skiftade från spelkostnad till in-game-köp och mikrotransaktioner visade sig vara en väldig inkomstkälla för spelbolagen. Vilket är gott i sig, antar jag, men problemet blev väl snarare när spelkvalitén fick lida för att helt ersättas av inkomstbegäran. Eller i enklare ordalag: girighet.

Så, vad tycker ni? Håller mikrotransaktioner och kortsiktighet inom spelindustrin på att döda den? Eller är problemet någonting annat?

Medlem

Spelindustrin frodas. Bara för att många större spelbolag är oerhört giriga dödar det ju inte spelindustrin som helhet.
I mitt tycke släpps det fler bra spel än jag hinner spela igenom.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

I mitt tycke har allt vad season passes och mikrotransaktioner heter totalt förstört spelserier som Tekken, Street Fighter och Mortal Kombat, spel som man redan köper för fullpris.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Industrin nej, inte den här saken.
Men vissa spelserier som t ex nämndes här ovan har ju helt keckat-ur, Microtransactions tillåter massa skit som troligen inte hade funnits annars, t ex att klä sig i rosa trikåer i ett militärspel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Greedy devil laughing while holding up a sign that says "Microtransactions"

Prompt: Greedy devil laughing while holding up a sign that says "Microtransactions"

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Av att döma hur spel världen ser ut så ja. Nu utannonseras dlc tillägg innan spelen har släppt och om du förbokar en exklusiv utgåva slänger de med ett extra uppdrag med vapen, skins etc. Vilket säkert inte bara jag som anser att detta borde vara tillgängligt.

Medlem

Hade folk slutat köpa kosmetiskt i affärer så hade företagen med hög sannolikhet lagt ner detta då det inte ger någon lönsamhet.
Hände med middle earth shadow of war, deus ex mankin divided och nu senast i Dragon’s Dogma 2. Folk måste lära sig att inte acceptera vad som helst, sätta ner foten, så kommer även de större företagen tvingas lyssna eller tappa spelare. För popularitet kan komma och gå snabbt i spelbranschen nu för tiden.

Är spelet tillräckligt bra så kommer det också att sälja samt därmed täcka vad utvecklingen kostat, då behöver man inga mikrotransaktioner...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

ZF
Medlem

Ofärdiga spel, DLC och MTX är ju lite olika grejer som inte nödvändigtvis alltid förstör eller orsakar något av problemen de övriga i den oheliga trion för med sig.

Men som en som föredrar fysiska spel avskyr jag allihop. Dock minst MTX eftersom det ofta är något som både är irrelevant oavsett (de går ju ofta att komma runt, eller helt enkelt ignorera) och sällan påverkar mina spel ändå.

ZF
Medlem
Skrivet av magma:

Hade folk slutat köpa kosmetiskt i affärer så hade företagen med hög sannolikhet lagt ner detta då det inte ger någon lönsamhet.
Hände med middle earth shadow of war, deus ex mankin divided och nu senast i Dragon’s Dogma 2. Folk måste lära sig att inte acceptera vad som helst, sätta ner foten, så kommer även de större företagen tvingas lyssna eller tappa spelare. För popularitet kan komma och gå snabbt i spelbranschen nu för tiden.

Är spelet tillräckligt bra så kommer det också att sälja samt därmed täcka vad utvecklingen kostat, då behöver man inga mikrotransaktioner...

DD2 har dock fortfarande egentligen ingen kosmetisk DLC. Om man nu inte räknar ett tält och upplåsning av att skapa en gubbe till att utöva kosmetikan på. Allt är i princip P2W.

Och det spelet liksom många andra har nog visat att det finns en motsvarighet till "too big to fail" när det kommer till den här frågan. Folk mest hackar i sig, och så kommer det fortsätta tills några spelserier börjar konkurrera med de största syndarna så de förlorar kunder på det viset istället. Uppstickarna kommer såklart dessvärre också oftast få aktieägare med åsikter förr eller senare om de blir de nya gigiganterna.

Frågan är då bara om det inte förvärras i just de speln ända intill slutet ändå. Det har trots allt gjorts några uttalanden som bekräftar strategin. Kan vi i inte sälja mycket, så får vi sälja dyrare och mjölka hårdare.

Medlem
Skrivet av magma:

Är spelet tillräckligt bra så kommer det också att sälja samt därmed täcka vad utvecklingen kostat, då behöver man inga mikrotransaktioner...

Förrutom då att de som investerar i det hela inte bara vill täcka vad utvecklingen kostar, de vill tjäna så mycket som de kan.

Och är det enklare och mer troligt att man kommer tjäna en massa pengar på ett spel med MTX och annat än att man lyckas utveckla nästa BG3, så kommer pengarna hamna i händerna på de som sysslar med det föregående.

Men gräsrotsfinansiering! Kickstarter! Larians tidigare spel!
Divinity: Original Sin drog in $944 282,
Divinity: Original Sin 2 drog in $2 032 434,
och deras brädspel drog in $1 845 411.

BG3 å andra sidan hade en budget på någonstans mellan $100 miljoner och $200 miljoner (plus marknadsföringskostnader). Lycka till att gräsrotsfinansiera det.
Det spel som dragits in näst mest gräsrotsfinansierat är Prison Architect, som drog in $19 miljoner.

Näst mest, eftersom Star Citizen är ohotad etta med $704 miljoner, vilket de, till stor del, fått in genom att sälja en massa rymdskepp för riktiga pengar... Är det fortfarande microtransaktioner om vi pratar om hundratals eller tusentals dollar?

Medlem

Framför allt var det varje individ som sa "så länge det är cosmetic är det okej" som allt började fallera.

Medlem

Nja. Det beror väl på hur man ser på det.
Jag har aldrig spelat så få AAA-spel som idag, och jag har aldrig spelat så mycket indietitlar UTAN all form av mikrotransaktioner som idag.

Summa: jag bryr mig inte, folk får rösta med plånboken som med allt annat.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Från början var det ju tänkt att dessa mikrotransaktioner skulle handla om några kronor styck och vara väldigt många.

Sedan märkte väl spelindustrin att man lätt kunde lura barn att köpa grejer för en hundring åt gången och då blev dessa mikrotransaktioner nåt helt annat tyvärr.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Mikrotransaktioner är inte orsaken enligt mig.

Det är mer om hur de är upp-/inbyggda i spel.

Så länge man kommer bort från att alla mikrotransaktioner är sådant som är bortklippt från spelet för att senare säljas. Eller att alla sakerna måste innehavas för att man ska ha ett "full game.".

Finns garanterat spelstudior som håller inne saker för att sälja det senare. De är som de blev, antikonsument-aktigt beteende.

Men det finns spelstudior som släpper saker som är gjorda efter spelet. Finns det t.ex en ledig artist eller två så ser jag inget fel med att de skapar något kosmetiskt för spelet som sedan kan säljas. Antingen sitta och göra något som företaget kan tjäna pengar på eller rulla tumarna tills det finns något de kan göra innan nästa projekt når dem. Sitter de och rullar tummarna kostar de bara pengar och skulle antingen skickas på annat eller sägas upp.

Men flera bolag har upptäckt att personer är villiga att hosta upp rejäla summor för ingame currency och annat crap. Och byggt upp en ekonomi som är gjord att alltid komma lite kort till nästa grej. Köp 400 ingame bucks, varje sak du kan låsa upp kostar 205. Så nära att låsa upp en sak, du behöver bara spendera lite mer pengar för att låsa upp den. Rinse and repeat.

Jag är mer emot fake-currency än små kosmetiska grejer som köps för riktiga pengar. Så länge det är gjort på ett ok sätt. T.ex att hålla artister igång och skapa något nytt för spelet. Inte att de hållt inne något för att sälja det vid release vid sidan om.

Det här fick mig att tänka på en liten text jag skrev om just spelförstörande DLC för 15 år sedan. Det är tur att Sebastian för 15 år sedan kan tala för Sebastian idag, det betyder att nutida Sebastian kan återgå till att hoppa i studsmattan och spela Dragon Quest. Nutida Sebastian saxar in dåtida Sebastian här nedanför, håll tillgodo!

----------------
Personligen har jag alltid varit smått skeptiskt inställd till de flesta former av DLC - problemet som sådant har egentligen inte med själva idén att göra, utan hur utvecklare och utgivare väljer att använda fenomenet. Gratismaterial och nedladdningsbara expansioner som introducerar nyproducerat och fräscht material till spelen är bara grymma saker utav godo. Problemet är dock när man ibland ser mer tveksamt material som dyker upp i samband med, eller strax efteråt släpp, med småprylar som nog egentligen ändå lika gärna hade kunnat stoppas in i spelen från början.

Men fine... visst. Vi spelare behöver ju inte köpa sakerna ändå, eller hur? Även om det lämnar en viss bitter eftersmak långt bak i gommen.

Nej, de riktiga problemen och det riktigt allvarliga är när DLC som det till Tales of Vesperia dyker upp. I Tales of Vesperia kan spelarna nämligen betala en viss summa riktiga pengar för att få level up:s, pengar (i spelet) och andra fördelar. Och visst, även detta påverkar ju inte oss som vill köpa spelet för att spela det. Så kan man ju se på saken och sopa problemet under mattan.

För vad händer om spelutvecklarna ser att massor av folk börjar betala för levels, pengar och vapen i vanliga singleplayerspel? Spelföretag är vinstdrivna och vill givetvis vara så inkomstbringande det bara går. Och vad händer då om de ser att X antal spelare faktiskt väljer att betala för att slippa grinda och få en bekvämligare resa genom spelet?

Givetvis kan detta få till följd att spelen kan bli svårare, eller på annat vis manipuleras, medvetet för att få spelare att betala för att slippa levla själva. Om det blir en trend med att släppa spel-DLC i stil med Tales of Vesperias, och utvecklarna ser nya inkomstmöjligheter på detta, så kan spel som nyttjar detta i framtiden _medvetet_ bli aningens, aningens för svåra eller försämrade för att locka fler att pynta ut ytterligare några småpengar på några extra levels. Eller det där fläskiga vapnet du just nu inte <i>riktiiigt</i> har råd med.

Köp med andra ord jättegärna Tales of Vesperia när det släpps. Men försök att undvika det spelförstörande DLC spelet är behäftat med. <b>För följderna om DLC av denna typen slår rot kan annars snabbt bli katastrofala</b>. Och det skulle inte gynna någon av oss i längden.

-----------------------
Spoiler: dåtida Sebastian hade inte varit jättenöjd med resultatet 15 år senare. Nutida Sebastian håller med. Kaktusar är förövrigt mer lättantändliga än man kan tro.

Medlem

När tv-spelsindustrin var ny och blomstrade, var kreativiteten och passionen på topp. Men nu när allt handlar om pengar har det tyvärr dödat en del av magin i spelvärlden.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

När tv-spelsindustrin var ny och blomstrade, var kreativiteten och passionen på topp. Men nu när allt handlar om pengar har det tyvärr dödat en del av magin i spelvärlden.

Alltså, det är ju så att det görs sjukt mycket indiespel som inte har DLCs och sådant. Där mammon har fått stå tillbaka lite.

Flera indietitlar är iofs idag vad AAA var då.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av ZF:

DD2 har dock fortfarande egentligen ingen kosmetisk DLC. Om man nu inte räknar ett tält och upplåsning av att skapa en gubbe till att utöva kosmetikan på. Allt är i princip P2W.

Och det spelet liksom många andra har nog visat att det finns en motsvarighet till "too big to fail" när det kommer till den här frågan. Folk mest hackar i sig, och så kommer det fortsätta tills några spelserier börjar konkurrera med de största syndarna så de förlorar kunder på det viset istället. Uppstickarna kommer såklart dessvärre också oftast få aktieägare med åsikter förr eller senare om de blir de nya gigiganterna.

Frågan är då bara om det inte förvärras i just de speln ända intill slutet ändå. Det har trots allt gjorts några uttalanden som bekräftar strategin. Kan vi i inte sälja mycket, så får vi sälja dyrare och mjölka hårdare.

Skrivet av filbunke:

Förrutom då att de som investerar i det hela inte bara vill täcka vad utvecklingen kostar, de vill tjäna så mycket som de kan.

Och är det enklare och mer troligt att man kommer tjäna en massa pengar på ett spel med MTX och annat än att man lyckas utveckla nästa BG3, så kommer pengarna hamna i händerna på de som sysslar med det föregående.

Men gräsrotsfinansiering! Kickstarter! Larians tidigare spel!
Divinity: Original Sin drog in $944 282,
Divinity: Original Sin 2 drog in $2 032 434,
och deras brädspel drog in $1 845 411.

BG3 å andra sidan hade en budget på någonstans mellan $100 miljoner och $200 miljoner (plus marknadsföringskostnader). Lycka till att gräsrotsfinansiera det.
Det spel som dragits in näst mest gräsrotsfinansierat är Prison Architect, som drog in $19 miljoner.

Näst mest, eftersom Star Citizen är ohotad etta med $704 miljoner, vilket de, till stor del, fått in genom att sälja en massa rymdskepp för riktiga pengar... Är det fortfarande microtransaktioner om vi pratar om hundratals eller tusentals dollar?

Det som oroar mig mest är när utvecklarna kompromissar kvaliteten på spelet för att istället satsa på kosmetiskt först. Ser man på d4 tog det runt 1 år att få spelet i någorlunda bra skick eller 4 säsonger. Jag menar på att kvaliteten på spelet borde vara prio och därefter gör det inte mig något om de vill sälja kosmetiskt när de fått ordning på spelet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Kyrre:

När tv-spelsindustrin var ny och blomstrade, var kreativiteten och passionen på topp. Men nu när allt handlar om pengar har det tyvärr dödat en del av magin i spelvärlden.

Ja, det tas ju upp i videon också. När allt mer handlar om att möta resultat snarare än göra bra spel så axas egentligen framgångsrika studios och nedläggningar är kortsiktiga "besparingar" blir det tyvärr väldigt dålig stämning i branschen. Kreativiteten dränks under kvartalsrapporterna och ständiga ökade vinstmarginaler. Vilket är väldigt väldigt tråkigt. Visst förstår jag att det måste gå att bedriva verksamheten med plus, men lite mindre kortsiktighet och ökad fokus på kvalitet är en långsiktig investering i sig. Vilket fler borde förstå.

ZF
Medlem
Skrivet av magma:

Det som oroar mig mest är när utvecklarna kompromissar kvaliteten på spelet för att istället satsa på kosmetiskt först. Ser man på d4 tog det runt 1 år att få spelet i någorlunda bra skick eller 4 säsonger. Jag menar på att kvaliteten på spelet borde vara prio och därefter gör det inte mig något om de vill sälja kosmetiskt när de fått ordning på spelet.

Tror dock inte det är en särskilt vanlig kompromiss.

Folk är oftast specialiserade på helt olika saker i utvecklingen av större spel. Så att hela designteamet får sitta och skulptera fler kostymer har rimligen lite till ingen påverkan på kodarnas jobb med att finslipa hur det senare funkar under ytan, med eller utan eventuellt inkluderade eller tillkommande DLC krimskrams från grafikerna.

Att spel som i princip är live service inte känns klara direkt kanske är lite av en profetiskt självuppfyllande förutsättning.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

När tv-spelsindustrin var ny och blomstrade, var kreativiteten och passionen på topp. Men nu när allt handlar om pengar har det tyvärr dödat en del av magin i spelvärlden.

Det där är ju lite som att lyssna på en radiokanal och klaga på att all musik låter likadant nu för tiden
Jag skulle tvärt om säga att det händer väldigt mycket spännande inom spelindustrin om man ignorerar dom större aktörerna.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av OAKTHYR:

Det där är ju lite som att lyssna på en radiokanal och klaga på att all musik låter likadant nu för tiden
Jag skulle tvärt om säga att det händer väldigt mycket spännande inom spelindustrin om man ignorerar dom större aktörerna.

Jepp, det finns så mycket bra grejer i indie-världen att det är svindlande!

Kapitalisterna har förstört det, precis som de gör med allt annat. Det är bara att acceptera att de gyllene åren är förbi.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av ZF:

Tror dock inte det är en särskilt vanlig kompromiss.

Folk är oftast specialiserade på helt olika saker i utvecklingen av större spel. Så att hela designteamet får sitta och skulptera fler kostymer har rimligen lite till ingen påverkan på kodarnas jobb med att finslipa hur det senare funkar under ytan, med eller utan eventuellt inkluderade eller tillkommande DLC krimskrams från grafikerna.

Att spel som i princip är live service inte känns klara direkt kanske är lite av en profetiskt självuppfyllande förutsättning.

För d4 är, vad jag förstått, ett väldigt stort team men precis som du skriver, är det väl olika grupper som ansvarar för olika partiella delar av utvecklingen. Tittar man på indie-RPG:et No rest for the wicked finns det varken miktrotransaktioner, kosmetiskt eller DLC. Utvecklarna där fokuserar helt på spelet och det märks. Dessutom kostar det mindre än hälften av vad d4 kostar. Visst saknar det innehåll men det är early access också.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Skulle säga att girighet har förstört tripel-A industrin.

Mikrotransaktioner är helt okej, men BARA i renodlade Free 2 Play spel, så länge de är ärliga (inga lootboxar osv) och inte är Pay 2 Win. Det fula är när man börjar sälja spel till fullt pris OCH kräver att spelarna ska betala för mikrotranskationer ovanpå det.

Detta är avskyvärt.

Skribent
Skrivet av filbunke:

Näst mest, eftersom Star Citizen är ohotad etta med $704 miljoner, vilket de, till stor del, fått in genom att sälja en massa rymdskepp för riktiga pengar... Är det fortfarande microtransaktioner om vi pratar om hundratals eller tusentals dollar?

Skrivet av Crank:

Från början var det ju tänkt att dessa mikrotransaktioner skulle handla om några kronor styck och vara väldigt många.

Sedan märkte väl spelindustrin att man lätt kunde lura barn att köpa grejer för en hundring åt gången och då blev dessa mikrotransaktioner nåt helt annat tyvärr.

Tycker att detta är en viktig poäng. Att betala en tjuga för att låsa upp något kosmetiskt är en sak - att betala hundralappar för battle pass, in-game currencies, och mer, det är inte mikro.

Skrivet av filbunke:

Förrutom då att de som investerar i det hela inte bara vill täcka vad utvecklingen kostar, de vill tjäna så mycket som de kan.

Exakt! Jag tror fortfarande stenhårt på att 99.9% av alla UTVECKLARE (designers, programmerare, o.s.v) älskar att göra spel och vill göra så bra och roliga spel de kan. Men företagen som står bakom spelen har annan motivation, och eftersom de har sista ordet blir spelen som de blir. Och sedan finns säkert de som säger att "det krävs mikrotransaktioner för att företagen ska gå runt och kunna fortsätta ha anställda", men det har ju märkts i år att det inte stämmer, folk blir ju uppsagda til höger och vänster ändå.

Det är ju lättare att som mindre indie-studio lyckas stå emot de krafterna, men samtidigt blir ju riskerna med en enskild flopp mycket större för dem.

Medlem

Det går kanske fortfarande att navigera i det där. Jag har inget emot kosmetiska köp i redan betalda spel där upplevelsen bara kryddas lite.

Live service är i mina ögon det värsta just nu och det känns som att det verkligen förstör spelvärlden. Jag undviker det så mycket jag kan.

För spelindustrin i stort är det väl mestadels positivt. Det blir ett mycket stabilare klimat där spelstudios kan behålla sin arbetskraft mellan större projekt. De få självständiga utvecklare som finns kan också etablera sig på ett annat sätt än tidigare.
Plus att spelare frenetiskt köper saker in-game trots att de gärna säger att de hatar det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Skulle säga att det är makrotransaktionerna för att köpa spel som dödar industrin. Mikro går enklare att undvika

1
Skriv svar